SME

O detských autosedačkách aj tak rozhodnú poslanci

Už dvakrát vláda schválila používanie autosedačiek, ale novela zákona sa do parlamentu nedostala. Bude tretí pokus úspešný? Pôvodný návrh vlády zaviesť povinné používanie detských zadržiavacích zariadení v autách od prvého októbra tohto roka sa posunul.

Slimačie tempo na Slovensku
Pôvodný návrh vlády zaviesť povinné používanie detských zadržiavacích zariadení v autách od prvého októbra tohto roka sa posunul. Novela zákona po pripomienkovom konaní a schválení parlamentom, zrejme začne platiť od 1. júna 2007.

Ako k zmene termínu uviedol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny, vládu k tejto zmene viedlo viacero dôvodov. "Možno by to bolo príliš veľké sústo pre menej solventných spoluobčanov, aby sa s týmto nariadením vyrovnali okamžite," uviedol. Reálne nesplniteľný októbrový termín (ani nie tak zo strany motoristov ako legislatívneho konania) sa tak posunul na začiatok leta.

Je prekvapujúce, že Slovensko má s tak zásadným predpisom veľké problémy. Napokon už niekoľkokrát sme porušili termín zavedenia povinného používania detských autosedačiek, pretože smernica EU mala u nás platiť už 1. mája 2004. Samotnú novelu zákona o premávke na pozemných komunikáciách, ktorá by zaviedla obsah nariadenia priamo do zákona, možno očakávať v priebehu 3 až 4 mesiacov. Našťastie veľké percento motoristov nehazarduje s bezpečnosťou detí a používa predpísaný typ detských autosedačiek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Už dvakrát vláda schválila používanie autosedačiek, ale novela zákona sa do parlamentu nedostala. Bude tretí pokus úspešný?

Zákon nebude najprísnejší
Slovensku sa ako jedinej krajine z Európskej únie podarilo vyjednať niekoľko výnimiek zo smernice EÚ, ktorá zavádza povinné používanie bezpečnostných pásov a zadržiavacích zariadení. Jednou z nich je odpustenie používania 3. sedačky na zadnom sedadle v obci. V prípade 3 detí na zadnom sedadle tak bude môcť byť jedno pripútané bezpečnostným pásom a nebude musieť používať sedačku. Zmiernené podmienky sa však týkajú len SR. Pri ceste do ktorejkoľvek inej krajiny EÚ budeme musieť rešpektovať plné znenie európskej smernice.
Autosedačky budú musieť používať deti s výškou menšou než 150 cm. Nariadenie okrem toho zakazuje, aby bola detská autosedačka obrátená proti smeru jazdy na sedadle, ktoré je chránené airbagom, a ten nebol vypnutý. Možné výnimky budú jasné až po schválení zákona.

SkryťVypnúť reklamu

Polícia čaká na zákon, potom bude konať
Výšku pokút a prípadné sankcie za nedodržanie zákona budeme poznať až potom, ako sa povinné používanie autosedačiek zahrnie do zákona. Najskôr musí byť novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách a až následne pribudnú vykonávacie predpisy. Podľa hovorcu Policajného zboru SR Martina Korcha na základe novely zákona polícia spracuje metodickú príručku. „Musíme si zadefinovať spôsob kontroly, zisťovanie váhy a výšky, hoci logicky sa meria metrom a váži sa na váhe, ale musí to byť vyšpecifikované. Najskôr musí prejsť celý legislatívny proces.“ uviedol Korch. Zavedenie do praxe má byť zo strany polície veľmi rýchle a účinné. Hovorca Policajného zboru ďalej uviedol, že kontaktovať budú aj kolegov v krajinách EU, kde tento predpis dávno funguje. „Nebudeme vymýšľať veci, ktoré sú dávno vymyslené a fungujú“.





SkryťVypnúť reklamu

Detské autosedačky sú potrebné ale dopravná výchova tiež
Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) sa už niekoľko rokov usiluje o zavedenie povinnej dopravnej výchovy v školách, obnovenie dopravných ihrísk a pred časom pustil do obehu prvé mobilné dopravné ihrisko na Slovensku. Jediným cieľom je zníženie počtu usmrtených osôb na cestách a podľa prezidenta NAMK SR, Dr. Juraja Smrečana, povinné používanie detských autosedačiek s tým súvisí.

Patria detské autosedačky do koncepcie bezpečnosti na cestách ?
Určite áno, aj keď je pomerne neskoro ale radšej teraz ako nikdy, väčšina krajín Európskej únie má detské autosedačky zavedené. Je to významný krok v bezpečnosti detí, ktoré do autosedačiek rozhodne patria.

Nie všetci motoristi si vraj autosedačky môžu dovoliť.
Sú to trochu zavádzajúce veci, jednoducho v aute sa môže prepravovať toľko osôb, na koľko miest bolo skonštruované a koľkým osobám možno zaistiť predpísanú bezpečnosť. Nemôžeme sa stále držať toho, čo keby, skrátka bezpečnosť má svoje pravidlá. Ak niekto na to nemá, musí si zvoliť iný dopravný prostriedok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autosedačky nie sú jediné opatrenie, ktoré má znížiť počet detských obetí na cestách.
Na prvom mieste je sezónne použitie pneumatík teda zimných a letných, no a v neposlednom rade spôsob jazdy. To je téma, ktorou sa zaoberáme dlho, nakoľko Slovensko je signatárom Európskej Charty Bezpečnosti a preto máme v pláne do roku 2010 znížiť počet smrteľných nehôd na polovicu. Nariadení podobných sedačkám bude viac, my sa však pridŕžame zásadnej veci a tou je prevencia. Po roku 1990 sa zlikvidovala väčšina dopravných ihrísk, chceme pomôcť ich pracnej obnove a zaviesť v školách systematicky dopravnú výchovu, ktorá nie je povinná, hoci na slovenských cestách ročne zahynie tridsať až tridsať päť detí, čo je jedna školská trieda.

Ste za prevenciu, tak aké by mali byť postihy za ignorovanie detských autosedačiek ?
Slovenský motorista je veľmi ťažko skúšaný, pretože platí spotrebnú daň z pohonných hmôt, cestnú daň , diaľničné poplatky , povinné zmluvné a havarijné poistenie, preto nie sme za nejaké absurdné stínanie hláv. Samozrejme, keď vstúpi zákon do platnosti, treba to riešiť dohovorom. Myslím si, že to bude fungovať na vlastnom uvedomení si dôležitosti bezpečnosti každého, kto prepravuje malé deti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Schvália poslanci do tretice používanie detských autosedačiek alebo si budú musieť deti bezpečné miesto vydobiť?


 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 709
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 381
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 334
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 086
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 475
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu