O detských autosedačkách aj tak rozhodnú poslanci

Už dvakrát vláda schválila používanie autosedačiek, ale novela zákona sa do parlamentu nedostala. Bude tretí pokus úspešný? Pôvodný návrh vlády zaviesť povinné používanie detských zadržiavacích zariadení v autách od prvého októbra tohto roka sa posunul.

Slimačie tempo na Slovensku
Pôvodný návrh vlády zaviesť povinné používanie detských zadržiavacích zariadení v autách od prvého októbra tohto roka sa posunul. Novela zákona po pripomienkovom konaní a schválení parlamentom, zrejme začne platiť od 1. júna 2007.

Ako k zmene termínu uviedol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny, vládu k tejto zmene viedlo viacero dôvodov. "Možno by to bolo príliš veľké sústo pre menej solventných spoluobčanov, aby sa s týmto nariadením vyrovnali okamžite," uviedol. Reálne nesplniteľný októbrový termín (ani nie tak zo strany motoristov ako legislatívneho konania) sa tak posunul na začiatok leta.

Je prekvapujúce, že Slovensko má s tak zásadným predpisom veľké problémy. Napokon už niekoľkokrát sme porušili termín zavedenia povinného používania detských autosedačiek, pretože smernica EU mala u nás platiť už 1. mája 2004. Samotnú novelu zákona o premávke na pozemných komunikáciách, ktorá by zaviedla obsah nariadenia priamo do zákona, možno očakávať v priebehu 3 až 4 mesiacov. Našťastie veľké percento motoristov nehazarduje s bezpečnosťou detí a používa predpísaný typ detských autosedačiek.

Už dvakrát vláda schválila používanie autosedačiek, ale novela zákona sa do parlamentu nedostala. Bude tretí pokus úspešný?

Zákon nebude najprísnejší
Slovensku sa ako jedinej krajine z Európskej únie podarilo vyjednať niekoľko výnimiek zo smernice EÚ, ktorá zavádza povinné používanie bezpečnostných pásov a zadržiavacích zariadení. Jednou z nich je odpustenie používania 3. sedačky na zadnom sedadle v obci. V prípade 3 detí na zadnom sedadle tak bude môcť byť jedno pripútané bezpečnostným pásom a nebude musieť používať sedačku. Zmiernené podmienky sa však týkajú len SR. Pri ceste do ktorejkoľvek inej krajiny EÚ budeme musieť rešpektovať plné znenie európskej smernice.
Autosedačky budú musieť používať deti s výškou menšou než 150 cm. Nariadenie okrem toho zakazuje, aby bola detská autosedačka obrátená proti smeru jazdy na sedadle, ktoré je chránené airbagom, a ten nebol vypnutý. Možné výnimky budú jasné až po schválení zákona.

Polícia čaká na zákon, potom bude konať
Výšku pokút a prípadné sankcie za nedodržanie zákona budeme poznať až potom, ako sa povinné používanie autosedačiek zahrnie do zákona. Najskôr musí byť novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách a až následne pribudnú vykonávacie predpisy. Podľa hovorcu Policajného zboru SR Martina Korcha na základe novely zákona polícia spracuje metodickú príručku. „Musíme si zadefinovať spôsob kontroly, zisťovanie váhy a výšky, hoci logicky sa meria metrom a váži sa na váhe, ale musí to byť vyšpecifikované. Najskôr musí prejsť celý legislatívny proces.“ uviedol Korch. Zavedenie do praxe má byť zo strany polície veľmi rýchle a účinné. Hovorca Policajného zboru ďalej uviedol, že kontaktovať budú aj kolegov v krajinách EU, kde tento predpis dávno funguje. „Nebudeme vymýšľať veci, ktoré sú dávno vymyslené a fungujú“.





Detské autosedačky sú potrebné ale dopravná výchova tiež
Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) sa už niekoľko rokov usiluje o zavedenie povinnej dopravnej výchovy v školách, obnovenie dopravných ihrísk a pred časom pustil do obehu prvé mobilné dopravné ihrisko na Slovensku. Jediným cieľom je zníženie počtu usmrtených osôb na cestách a podľa prezidenta NAMK SR, Dr. Juraja Smrečana, povinné používanie detských autosedačiek s tým súvisí.

Patria detské autosedačky do koncepcie bezpečnosti na cestách ?
Určite áno, aj keď je pomerne neskoro ale radšej teraz ako nikdy, väčšina krajín Európskej únie má detské autosedačky zavedené. Je to významný krok v bezpečnosti detí, ktoré do autosedačiek rozhodne patria.

Nie všetci motoristi si vraj autosedačky môžu dovoliť.
Sú to trochu zavádzajúce veci, jednoducho v aute sa môže prepravovať toľko osôb, na koľko miest bolo skonštruované a koľkým osobám možno zaistiť predpísanú bezpečnosť. Nemôžeme sa stále držať toho, čo keby, skrátka bezpečnosť má svoje pravidlá. Ak niekto na to nemá, musí si zvoliť iný dopravný prostriedok.

Autosedačky nie sú jediné opatrenie, ktoré má znížiť počet detských obetí na cestách.
Na prvom mieste je sezónne použitie pneumatík teda zimných a letných, no a v neposlednom rade spôsob jazdy. To je téma, ktorou sa zaoberáme dlho, nakoľko Slovensko je signatárom Európskej Charty Bezpečnosti a preto máme v pláne do roku 2010 znížiť počet smrteľných nehôd na polovicu. Nariadení podobných sedačkám bude viac, my sa však pridŕžame zásadnej veci a tou je prevencia. Po roku 1990 sa zlikvidovala väčšina dopravných ihrísk, chceme pomôcť ich pracnej obnove a zaviesť v školách systematicky dopravnú výchovu, ktorá nie je povinná, hoci na slovenských cestách ročne zahynie tridsať až tridsať päť detí, čo je jedna školská trieda.

Ste za prevenciu, tak aké by mali byť postihy za ignorovanie detských autosedačiek ?
Slovenský motorista je veľmi ťažko skúšaný, pretože platí spotrebnú daň z pohonných hmôt, cestnú daň , diaľničné poplatky , povinné zmluvné a havarijné poistenie, preto nie sme za nejaké absurdné stínanie hláv. Samozrejme, keď vstúpi zákon do platnosti, treba to riešiť dohovorom. Myslím si, že to bude fungovať na vlastnom uvedomení si dôležitosti bezpečnosti každého, kto prepravuje malé deti.

Schvália poslanci do tretice používanie detských autosedačiek alebo si budú musieť deti bezpečné miesto vydobiť?


 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 116
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 699
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 342
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 559
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 926
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 349
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 261
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 053
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 788
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.