O detských autosedačkách aj tak rozhodnú poslanci

Už dvakrát vláda schválila používanie autosedačiek, ale novela zákona sa do parlamentu nedostala. Bude tretí pokus úspešný? Pôvodný návrh vlády zaviesť povinné používanie detských zadržiavacích zariadení v autách od prvého októbra tohto roka sa posunul.

Slimačie tempo na Slovensku
Pôvodný návrh vlády zaviesť povinné používanie detských zadržiavacích zariadení v autách od prvého októbra tohto roka sa posunul. Novela zákona po pripomienkovom konaní a schválení parlamentom, zrejme začne platiť od 1. júna 2007.

Ako k zmene termínu uviedol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny, vládu k tejto zmene viedlo viacero dôvodov. "Možno by to bolo príliš veľké sústo pre menej solventných spoluobčanov, aby sa s týmto nariadením vyrovnali okamžite," uviedol. Reálne nesplniteľný októbrový termín (ani nie tak zo strany motoristov ako legislatívneho konania) sa tak posunul na začiatok leta.

Je prekvapujúce, že Slovensko má s tak zásadným predpisom veľké problémy. Napokon už niekoľkokrát sme porušili termín zavedenia povinného používania detských autosedačiek, pretože smernica EU mala u nás platiť už 1. mája 2004. Samotnú novelu zákona o premávke na pozemných komunikáciách, ktorá by zaviedla obsah nariadenia priamo do zákona, možno očakávať v priebehu 3 až 4 mesiacov. Našťastie veľké percento motoristov nehazarduje s bezpečnosťou detí a používa predpísaný typ detských autosedačiek.

Už dvakrát vláda schválila používanie autosedačiek, ale novela zákona sa do parlamentu nedostala. Bude tretí pokus úspešný?

Zákon nebude najprísnejší
Slovensku sa ako jedinej krajine z Európskej únie podarilo vyjednať niekoľko výnimiek zo smernice EÚ, ktorá zavádza povinné používanie bezpečnostných pásov a zadržiavacích zariadení. Jednou z nich je odpustenie používania 3. sedačky na zadnom sedadle v obci. V prípade 3 detí na zadnom sedadle tak bude môcť byť jedno pripútané bezpečnostným pásom a nebude musieť používať sedačku. Zmiernené podmienky sa však týkajú len SR. Pri ceste do ktorejkoľvek inej krajiny EÚ budeme musieť rešpektovať plné znenie európskej smernice.
Autosedačky budú musieť používať deti s výškou menšou než 150 cm. Nariadenie okrem toho zakazuje, aby bola detská autosedačka obrátená proti smeru jazdy na sedadle, ktoré je chránené airbagom, a ten nebol vypnutý. Možné výnimky budú jasné až po schválení zákona.

Polícia čaká na zákon, potom bude konať
Výšku pokút a prípadné sankcie za nedodržanie zákona budeme poznať až potom, ako sa povinné používanie autosedačiek zahrnie do zákona. Najskôr musí byť novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách a až následne pribudnú vykonávacie predpisy. Podľa hovorcu Policajného zboru SR Martina Korcha na základe novely zákona polícia spracuje metodickú príručku. „Musíme si zadefinovať spôsob kontroly, zisťovanie váhy a výšky, hoci logicky sa meria metrom a váži sa na váhe, ale musí to byť vyšpecifikované. Najskôr musí prejsť celý legislatívny proces.“ uviedol Korch. Zavedenie do praxe má byť zo strany polície veľmi rýchle a účinné. Hovorca Policajného zboru ďalej uviedol, že kontaktovať budú aj kolegov v krajinách EU, kde tento predpis dávno funguje. „Nebudeme vymýšľať veci, ktoré sú dávno vymyslené a fungujú“.





Detské autosedačky sú potrebné ale dopravná výchova tiež
Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) sa už niekoľko rokov usiluje o zavedenie povinnej dopravnej výchovy v školách, obnovenie dopravných ihrísk a pred časom pustil do obehu prvé mobilné dopravné ihrisko na Slovensku. Jediným cieľom je zníženie počtu usmrtených osôb na cestách a podľa prezidenta NAMK SR, Dr. Juraja Smrečana, povinné používanie detských autosedačiek s tým súvisí.

Patria detské autosedačky do koncepcie bezpečnosti na cestách ?
Určite áno, aj keď je pomerne neskoro ale radšej teraz ako nikdy, väčšina krajín Európskej únie má detské autosedačky zavedené. Je to významný krok v bezpečnosti detí, ktoré do autosedačiek rozhodne patria.

Nie všetci motoristi si vraj autosedačky môžu dovoliť.
Sú to trochu zavádzajúce veci, jednoducho v aute sa môže prepravovať toľko osôb, na koľko miest bolo skonštruované a koľkým osobám možno zaistiť predpísanú bezpečnosť. Nemôžeme sa stále držať toho, čo keby, skrátka bezpečnosť má svoje pravidlá. Ak niekto na to nemá, musí si zvoliť iný dopravný prostriedok.

Autosedačky nie sú jediné opatrenie, ktoré má znížiť počet detských obetí na cestách.
Na prvom mieste je sezónne použitie pneumatík teda zimných a letných, no a v neposlednom rade spôsob jazdy. To je téma, ktorou sa zaoberáme dlho, nakoľko Slovensko je signatárom Európskej Charty Bezpečnosti a preto máme v pláne do roku 2010 znížiť počet smrteľných nehôd na polovicu. Nariadení podobných sedačkám bude viac, my sa však pridŕžame zásadnej veci a tou je prevencia. Po roku 1990 sa zlikvidovala väčšina dopravných ihrísk, chceme pomôcť ich pracnej obnove a zaviesť v školách systematicky dopravnú výchovu, ktorá nie je povinná, hoci na slovenských cestách ročne zahynie tridsať až tridsať päť detí, čo je jedna školská trieda.

Ste za prevenciu, tak aké by mali byť postihy za ignorovanie detských autosedačiek ?
Slovenský motorista je veľmi ťažko skúšaný, pretože platí spotrebnú daň z pohonných hmôt, cestnú daň , diaľničné poplatky , povinné zmluvné a havarijné poistenie, preto nie sme za nejaké absurdné stínanie hláv. Samozrejme, keď vstúpi zákon do platnosti, treba to riešiť dohovorom. Myslím si, že to bude fungovať na vlastnom uvedomení si dôležitosti bezpečnosti každého, kto prepravuje malé deti.

Schvália poslanci do tretice používanie detských autosedačiek alebo si budú musieť deti bezpečné miesto vydobiť?


 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 192
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 083
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 343
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 103
  5. Kam do tepla v januári? 1 773
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 479
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 397
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 269
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 867

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.