SME
Piatok, 19. apríl , 2019

O detských autosedačkách aj tak rozhodnú poslanci

Už dvakrát vláda schválila používanie autosedačiek, ale novela zákona sa do parlamentu nedostala. Bude tretí pokus úspešný? Pôvodný návrh vlády zaviesť povinné používanie detských zadržiavacích zariadení v autách od prvého októbra tohto roka sa posunul.

Slimačie tempo na Slovensku
Pôvodný návrh vlády zaviesť povinné používanie detských zadržiavacích zariadení v autách od prvého októbra tohto roka sa posunul. Novela zákona po pripomienkovom konaní a schválení parlamentom, zrejme začne platiť od 1. júna 2007.

Ako k zmene termínu uviedol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny, vládu k tejto zmene viedlo viacero dôvodov. "Možno by to bolo príliš veľké sústo pre menej solventných spoluobčanov, aby sa s týmto nariadením vyrovnali okamžite," uviedol. Reálne nesplniteľný októbrový termín (ani nie tak zo strany motoristov ako legislatívneho konania) sa tak posunul na začiatok leta.

Je prekvapujúce, že Slovensko má s tak zásadným predpisom veľké problémy. Napokon už niekoľkokrát sme porušili termín zavedenia povinného používania detských autosedačiek, pretože smernica EU mala u nás platiť už 1. mája 2004. Samotnú novelu zákona o premávke na pozemných komunikáciách, ktorá by zaviedla obsah nariadenia priamo do zákona, možno očakávať v priebehu 3 až 4 mesiacov. Našťastie veľké percento motoristov nehazarduje s bezpečnosťou detí a používa predpísaný typ detských autosedačiek.

Už dvakrát vláda schválila používanie autosedačiek, ale novela zákona sa do parlamentu nedostala. Bude tretí pokus úspešný?

Zákon nebude najprísnejší
Slovensku sa ako jedinej krajine z Európskej únie podarilo vyjednať niekoľko výnimiek zo smernice EÚ, ktorá zavádza povinné používanie bezpečnostných pásov a zadržiavacích zariadení. Jednou z nich je odpustenie používania 3. sedačky na zadnom sedadle v obci. V prípade 3 detí na zadnom sedadle tak bude môcť byť jedno pripútané bezpečnostným pásom a nebude musieť používať sedačku. Zmiernené podmienky sa však týkajú len SR. Pri ceste do ktorejkoľvek inej krajiny EÚ budeme musieť rešpektovať plné znenie európskej smernice.
Autosedačky budú musieť používať deti s výškou menšou než 150 cm. Nariadenie okrem toho zakazuje, aby bola detská autosedačka obrátená proti smeru jazdy na sedadle, ktoré je chránené airbagom, a ten nebol vypnutý. Možné výnimky budú jasné až po schválení zákona.

Polícia čaká na zákon, potom bude konať
Výšku pokút a prípadné sankcie za nedodržanie zákona budeme poznať až potom, ako sa povinné používanie autosedačiek zahrnie do zákona. Najskôr musí byť novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách a až následne pribudnú vykonávacie predpisy. Podľa hovorcu Policajného zboru SR Martina Korcha na základe novely zákona polícia spracuje metodickú príručku. „Musíme si zadefinovať spôsob kontroly, zisťovanie váhy a výšky, hoci logicky sa meria metrom a váži sa na váhe, ale musí to byť vyšpecifikované. Najskôr musí prejsť celý legislatívny proces.“ uviedol Korch. Zavedenie do praxe má byť zo strany polície veľmi rýchle a účinné. Hovorca Policajného zboru ďalej uviedol, že kontaktovať budú aj kolegov v krajinách EU, kde tento predpis dávno funguje. „Nebudeme vymýšľať veci, ktoré sú dávno vymyslené a fungujú“.





Detské autosedačky sú potrebné ale dopravná výchova tiež
Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) sa už niekoľko rokov usiluje o zavedenie povinnej dopravnej výchovy v školách, obnovenie dopravných ihrísk a pred časom pustil do obehu prvé mobilné dopravné ihrisko na Slovensku. Jediným cieľom je zníženie počtu usmrtených osôb na cestách a podľa prezidenta NAMK SR, Dr. Juraja Smrečana, povinné používanie detských autosedačiek s tým súvisí.

Patria detské autosedačky do koncepcie bezpečnosti na cestách ?
Určite áno, aj keď je pomerne neskoro ale radšej teraz ako nikdy, väčšina krajín Európskej únie má detské autosedačky zavedené. Je to významný krok v bezpečnosti detí, ktoré do autosedačiek rozhodne patria.

Nie všetci motoristi si vraj autosedačky môžu dovoliť.
Sú to trochu zavádzajúce veci, jednoducho v aute sa môže prepravovať toľko osôb, na koľko miest bolo skonštruované a koľkým osobám možno zaistiť predpísanú bezpečnosť. Nemôžeme sa stále držať toho, čo keby, skrátka bezpečnosť má svoje pravidlá. Ak niekto na to nemá, musí si zvoliť iný dopravný prostriedok.

Autosedačky nie sú jediné opatrenie, ktoré má znížiť počet detských obetí na cestách.
Na prvom mieste je sezónne použitie pneumatík teda zimných a letných, no a v neposlednom rade spôsob jazdy. To je téma, ktorou sa zaoberáme dlho, nakoľko Slovensko je signatárom Európskej Charty Bezpečnosti a preto máme v pláne do roku 2010 znížiť počet smrteľných nehôd na polovicu. Nariadení podobných sedačkám bude viac, my sa však pridŕžame zásadnej veci a tou je prevencia. Po roku 1990 sa zlikvidovala väčšina dopravných ihrísk, chceme pomôcť ich pracnej obnove a zaviesť v školách systematicky dopravnú výchovu, ktorá nie je povinná, hoci na slovenských cestách ročne zahynie tridsať až tridsať päť detí, čo je jedna školská trieda.

Ste za prevenciu, tak aké by mali byť postihy za ignorovanie detských autosedačiek ?
Slovenský motorista je veľmi ťažko skúšaný, pretože platí spotrebnú daň z pohonných hmôt, cestnú daň , diaľničné poplatky , povinné zmluvné a havarijné poistenie, preto nie sme za nejaké absurdné stínanie hláv. Samozrejme, keď vstúpi zákon do platnosti, treba to riešiť dohovorom. Myslím si, že to bude fungovať na vlastnom uvedomení si dôležitosti bezpečnosti každého, kto prepravuje malé deti.

Schvália poslanci do tretice používanie detských autosedačiek alebo si budú musieť deti bezpečné miesto vydobiť?


 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 28 280
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 9 271
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 326
  4. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 6 746
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 684
  6. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 4 107
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 076
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 001
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 887
  10. Volkswagen Touareg ALL INCLUSIVE je ešte príťažlivejší 3 268

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Súčasná teológia nemôže byť iba návodom na sexuálnu výchovu (píše Michal Havran)

Posolstvo Veľkej noci sa stráca.

Pohľad do interiéru Katedrály Notre-Dame po požiari.

Liptovská Mara ukázala základy zatopených domov

Raz do roka sa dá Liptovská Mara zažiť inak.

Aj časť Bobrovníka skončila pod vodou. Takto sa vynárajú základy.

Rebríček slobody tlače je zmanipulovaný, tvrdia politici Smeru

Novinári sa stávajú škodnou, tvrdí analytik.

Slovensko sa v aktuálnom rebríčku slobody tlače umiestnilo na 35. mieste. (ilustračné foto)
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Neznášam, keď sa náboženstvom oháňajú politici

Netreba sa pri riadení štátu riadiť najmä zákonmi?

Maroš Šefčovič.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.

Podcast Za volantom nebude niekoľko mesiacov vychádzať pravidelne

Témy sa budú ďalej objavovať v ostatných podcastoch

Podcast Za volantom, logo.

Nový Opel Corsa ukázal prvý detail. Čo vieme?

Technológiu bude zdielať s Peugeotom 208.

Skelet nového Opelu Corsa