O detských autosedačkách aj tak rozhodnú poslanci

Už dvakrát vláda schválila používanie autosedačiek, ale novela zákona sa do parlamentu nedostala. Bude tretí pokus úspešný? Pôvodný návrh vlády zaviesť povinné používanie detských zadržiavacích zariadení v autách od prvého októbra tohto roka sa posunul.

Slimačie tempo na Slovensku
Pôvodný návrh vlády zaviesť povinné používanie detských zadržiavacích zariadení v autách od prvého októbra tohto roka sa posunul. Novela zákona po pripomienkovom konaní a schválení parlamentom, zrejme začne platiť od 1. júna 2007.

Ako k zmene termínu uviedol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny, vládu k tejto zmene viedlo viacero dôvodov. "Možno by to bolo príliš veľké sústo pre menej solventných spoluobčanov, aby sa s týmto nariadením vyrovnali okamžite," uviedol. Reálne nesplniteľný októbrový termín (ani nie tak zo strany motoristov ako legislatívneho konania) sa tak posunul na začiatok leta.

Je prekvapujúce, že Slovensko má s tak zásadným predpisom veľké problémy. Napokon už niekoľkokrát sme porušili termín zavedenia povinného používania detských autosedačiek, pretože smernica EU mala u nás platiť už 1. mája 2004. Samotnú novelu zákona o premávke na pozemných komunikáciách, ktorá by zaviedla obsah nariadenia priamo do zákona, možno očakávať v priebehu 3 až 4 mesiacov. Našťastie veľké percento motoristov nehazarduje s bezpečnosťou detí a používa predpísaný typ detských autosedačiek.

Už dvakrát vláda schválila používanie autosedačiek, ale novela zákona sa do parlamentu nedostala. Bude tretí pokus úspešný?

Zákon nebude najprísnejší
Slovensku sa ako jedinej krajine z Európskej únie podarilo vyjednať niekoľko výnimiek zo smernice EÚ, ktorá zavádza povinné používanie bezpečnostných pásov a zadržiavacích zariadení. Jednou z nich je odpustenie používania 3. sedačky na zadnom sedadle v obci. V prípade 3 detí na zadnom sedadle tak bude môcť byť jedno pripútané bezpečnostným pásom a nebude musieť používať sedačku. Zmiernené podmienky sa však týkajú len SR. Pri ceste do ktorejkoľvek inej krajiny EÚ budeme musieť rešpektovať plné znenie európskej smernice.
Autosedačky budú musieť používať deti s výškou menšou než 150 cm. Nariadenie okrem toho zakazuje, aby bola detská autosedačka obrátená proti smeru jazdy na sedadle, ktoré je chránené airbagom, a ten nebol vypnutý. Možné výnimky budú jasné až po schválení zákona.

Polícia čaká na zákon, potom bude konať
Výšku pokút a prípadné sankcie za nedodržanie zákona budeme poznať až potom, ako sa povinné používanie autosedačiek zahrnie do zákona. Najskôr musí byť novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách a až následne pribudnú vykonávacie predpisy. Podľa hovorcu Policajného zboru SR Martina Korcha na základe novely zákona polícia spracuje metodickú príručku. „Musíme si zadefinovať spôsob kontroly, zisťovanie váhy a výšky, hoci logicky sa meria metrom a váži sa na váhe, ale musí to byť vyšpecifikované. Najskôr musí prejsť celý legislatívny proces.“ uviedol Korch. Zavedenie do praxe má byť zo strany polície veľmi rýchle a účinné. Hovorca Policajného zboru ďalej uviedol, že kontaktovať budú aj kolegov v krajinách EU, kde tento predpis dávno funguje. „Nebudeme vymýšľať veci, ktoré sú dávno vymyslené a fungujú“.





Detské autosedačky sú potrebné ale dopravná výchova tiež
Národný automotoklub Slovenskej republiky (NAMK SR) sa už niekoľko rokov usiluje o zavedenie povinnej dopravnej výchovy v školách, obnovenie dopravných ihrísk a pred časom pustil do obehu prvé mobilné dopravné ihrisko na Slovensku. Jediným cieľom je zníženie počtu usmrtených osôb na cestách a podľa prezidenta NAMK SR, Dr. Juraja Smrečana, povinné používanie detských autosedačiek s tým súvisí.

Patria detské autosedačky do koncepcie bezpečnosti na cestách ?
Určite áno, aj keď je pomerne neskoro ale radšej teraz ako nikdy, väčšina krajín Európskej únie má detské autosedačky zavedené. Je to významný krok v bezpečnosti detí, ktoré do autosedačiek rozhodne patria.

Nie všetci motoristi si vraj autosedačky môžu dovoliť.
Sú to trochu zavádzajúce veci, jednoducho v aute sa môže prepravovať toľko osôb, na koľko miest bolo skonštruované a koľkým osobám možno zaistiť predpísanú bezpečnosť. Nemôžeme sa stále držať toho, čo keby, skrátka bezpečnosť má svoje pravidlá. Ak niekto na to nemá, musí si zvoliť iný dopravný prostriedok.

Autosedačky nie sú jediné opatrenie, ktoré má znížiť počet detských obetí na cestách.
Na prvom mieste je sezónne použitie pneumatík teda zimných a letných, no a v neposlednom rade spôsob jazdy. To je téma, ktorou sa zaoberáme dlho, nakoľko Slovensko je signatárom Európskej Charty Bezpečnosti a preto máme v pláne do roku 2010 znížiť počet smrteľných nehôd na polovicu. Nariadení podobných sedačkám bude viac, my sa však pridŕžame zásadnej veci a tou je prevencia. Po roku 1990 sa zlikvidovala väčšina dopravných ihrísk, chceme pomôcť ich pracnej obnove a zaviesť v školách systematicky dopravnú výchovu, ktorá nie je povinná, hoci na slovenských cestách ročne zahynie tridsať až tridsať päť detí, čo je jedna školská trieda.

Ste za prevenciu, tak aké by mali byť postihy za ignorovanie detských autosedačiek ?
Slovenský motorista je veľmi ťažko skúšaný, pretože platí spotrebnú daň z pohonných hmôt, cestnú daň , diaľničné poplatky , povinné zmluvné a havarijné poistenie, preto nie sme za nejaké absurdné stínanie hláv. Samozrejme, keď vstúpi zákon do platnosti, treba to riešiť dohovorom. Myslím si, že to bude fungovať na vlastnom uvedomení si dôležitosti bezpečnosti každého, kto prepravuje malé deti.

Schvália poslanci do tretice používanie detských autosedačiek alebo si budú musieť deti bezpečné miesto vydobiť?


 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 045
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 432
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 053
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 582
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 768
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 301
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 165
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 979
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 968
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 468

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.