AKO DOPADNE DIEŤA PRIPÚTANÉ LEN BEZPEČNOSTNÝM PÁSOM ?

Lekári sa zhodujú – „V autosedačkách dobiehame zameškané“

Záchranári už dávno poukazujú na chýbajúcu povinnosť prepravovať deti v predpísaných zádržných systémoch aj na Slovensku. Na rozdiel od bežných motoristov, ktorí nemajú bytostnú skúsenosť s dopravnými nehodami, lekári záchrannej služby vedia svoje.

Záchranári už dávno poukazujú na chýbajúcu povinnosť prepravovať deti v predpísaných zádržných systémoch aj na Slovensku. Na rozdiel od bežných motoristov, ktorí nemajú bytostnú skúsenosť s dopravnými nehodami, lekári záchrannej služby vedia svoje. Dieťa nepripútané v autosedačke môže už pri prudkom brzdení utrpieť vážne poranenie, prípadne vyletieť z auta von. MUDr. Marcel Sedlačko, námestník riaditeľa pre zdravotnú starostlivosť v spoločnosti Emergency Medical Service – EMS, s.r.o., prevádzkujúcej stanice záchrannej zdravotnej služby upozorňuje, že bežný obraz - zabezpečenie dieťaťa držaním matkou v náručí - je vysoko rizikové, pretože matka pri náraze dieťa v rukách neudrží.

Každé rozšírenie povinností vodiča súvisiace aj s financiami sa často stretáva s nevôľou. Ako ste vy prijali správu o plánovanom zavedení ich povinného používania?
Veľmi pozitívne. Tento nedostatok našej legislatívy má vážny dopad na najmenších účastníkov cestnej premávky. Dospelý cestujúci je vo vozidle chránený viacerými bezpečnostnými prvkami. Bezpečnostné pásy, airbagy, ktoré v prípade kolízie dospelého ochránia pred závažnými zraneniami, môžu byť pre deti životunebezpečné, ak nie sú doplnené vhodnou autosedačkou. Preto túto iniciatívu jednoznačne vítame.

Venujete sa záchrane ľudských životov v reálnych situáciách. Máte skúsenosti s použitím resp , nepoužitím detských autosedačiek pri dopravnej nehode ?
Predstavme si reálnu situáciu, ktorú vidíme denne - dieťa stojace a držiace sa operadiel predných sedadiel, prípadne kľačiace na zadnom sedadle sa usmieva na vodiča vozidla za ním. Zamyslime sa, čo sa bude diať pri náhlom brzdení, a to sa nemusí jednať o žiadnu dopravnú nehodu, iba o prudké brzdenie pred chodcom. Pasažieri pripútaní bezpečnostnými pásmi zostanú bezpečne vo svojich sedadlách, dieťa je však vymrštené dopredu a následky si vieme ľahko predstaviť.

Ako, by mali riešiť situáciu viacdetné rodiny ?
Prepáčte, ale odpoviem protiotázkou. Investícia do bezpečnosti svojich detí nie je zmysluplná? Pochopiteľne, príležitostní vodiči s viacerými deťmi sa na to budú dívať inak. Nové autosedačky nie sú najlacnejšie, ale verím, že sa postupne rozbehne i burza používaných autosedačiek, prípadne rýchlo zareagujú i požičovne, čo môže byť akceptovateľné pre spomínaných rodičov. Opakujem však, že nezabezpečené, prípadne nevhodne zabezpečené dieťa je pri dopravnej nehode mnohonásobne viac vystavené riziku ťažkých poranení.

Keď si má motorista vybrať autosedačku, na čom si má dať záležať ?
Sedačka musí spĺňať prísne medzinárodné bezpečnostné štandardy a jej súčasťou musí byť i certifikát preukazujúci bezpečnosť výrobku.

Mohli by ste definovať rozdiel medzi tým, čomu je dieťa vystavené pri bežnej nehode v meste (ranné kolapsy dopravy), keď je alebo nie je v predpísanom zádržnom systéme?
Nezabezpečené dieťa pri náraze sa nekontrolovane pohybuje v kabíne auta, čím mu hrozia ťažké poranenia. Dokonca môže byť veľkou silou vymrštené von z vozidla. Upozorňujem na častý argument pripútaných matiek, držiacich dieťa v náručí, ktoré tvrdia , že pri náraze ho udržia. Fyzikálne zákony však tvrdia opak.

Ktorým častiam tela poskytuje autosedačka najlepšiu ochranu ?
V prvom rade chráni dieťa pred nekontrolovaným pohybom v interiéri a zabraňuje vymršteniu von z auta. Pochopiteľne výrazne pozitívny efekt má správna veľkosť sedačky na oblasť hlavy a krčnej chrbtice.

Akým typom zranenia možno predísť použitím autosedačky ?
Plejáda poranení, ktorým sa môžeme vyhnúť je veľmi široká. Počnúc drobnými pohmoždeniami, pri nárazoch v malých rýchlostiach, až po ťažké a často i smrteľné poranenia hlavy, mozgu a krčnej chrbtice pri dopravných nehodách vo vysokých rýchlostiach.

U starších detí sa často používa tzv. podsedák, ktorý v princípe zlepšuje polohu dieťaťa voči klasickému bezpečnostnému pásu.
Ak dieťa nedosahuje výšku 150 cm, musí sedieť vyššie, aby bezpečnostný pás neprechádzal oblasťou krku, ale bol opretý o rameno dieťaťa. Nevhodná poloha pásu môže spôsobiť ťažké poranenia v oblasti krku. Nižšie vekové kategórie detí vyžadujú oporu celého tela, preto je podsedák určený iba pre poslednú najstaršiu kategóriu detí.

U nás sa budú musieť v autosedačkách prepravovať deti do výšky 150 cm. Čo si myslíte o tejto výške. Nie je to priveľa ?
Táto výška vychádza z medzinárodných noriem a neprináleží mi ju hodnotiť. Som presvedčený, že zavedeniu povinného používania autosedačiek predchádzali výskumy.


Pri náraze môže aj pripútané dieťa bez podsedáku utrpieť vážne vnútorné poranenia, najmä ak je bezpečnostný pás vedený na mäkkých spodných častiach brucha a nie cez bedrá.



Detská figurína pri crash teste nie je v podsedáku a je nevhodne upnutá iba spodnou časťou bezpečnostného pásu vedeného cez lono. Pri skutočnom náraze môže takto pripútané dieťa utrpieť vážne zranenia – zlomenie chrbtice.

 

 

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 072
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 830
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 765
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 795
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 071
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 840
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 504
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 428
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 357

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Dobré ráno: Trump obišiel spojencov, uznal Jeruzalem

USA môžu zničiť mierové snahy.

KOŠICE KORZÁR

Raši: Pre EEI nie som župan. Treba s ňou skončiť

Z ničoho sa urobila megakauza, sťažoval sa primátor.

Neprehliadnite tiež

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stoja v kolónach

Pri ceste do práce treba počítať s polhodinovým zdržaním.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.