SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
AKO DOPADNE DIEŤA PRIPÚTANÉ LEN BEZPEČNOSTNÝM PÁSOM ?

Lekári sa zhodujú – „V autosedačkách dobiehame zameškané“

Záchranári už dávno poukazujú na chýbajúcu povinnosť prepravovať deti v predpísaných zádržných systémoch aj na Slovensku. Na rozdiel od bežných motoristov, ktorí nemajú bytostnú skúsenosť s dopravnými nehodami, lekári záchrannej služby vedia svoje.

Záchranári už dávno poukazujú na chýbajúcu povinnosť prepravovať deti v predpísaných zádržných systémoch aj na Slovensku. Na rozdiel od bežných motoristov, ktorí nemajú bytostnú skúsenosť s dopravnými nehodami, lekári záchrannej služby vedia svoje. Dieťa nepripútané v autosedačke môže už pri prudkom brzdení utrpieť vážne poranenie, prípadne vyletieť z auta von. MUDr. Marcel Sedlačko, námestník riaditeľa pre zdravotnú starostlivosť v spoločnosti Emergency Medical Service – EMS, s.r.o., prevádzkujúcej stanice záchrannej zdravotnej služby upozorňuje, že bežný obraz - zabezpečenie dieťaťa držaním matkou v náručí - je vysoko rizikové, pretože matka pri náraze dieťa v rukách neudrží.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Každé rozšírenie povinností vodiča súvisiace aj s financiami sa často stretáva s nevôľou. Ako ste vy prijali správu o plánovanom zavedení ich povinného používania?
Veľmi pozitívne. Tento nedostatok našej legislatívy má vážny dopad na najmenších účastníkov cestnej premávky. Dospelý cestujúci je vo vozidle chránený viacerými bezpečnostnými prvkami. Bezpečnostné pásy, airbagy, ktoré v prípade kolízie dospelého ochránia pred závažnými zraneniami, môžu byť pre deti životunebezpečné, ak nie sú doplnené vhodnou autosedačkou. Preto túto iniciatívu jednoznačne vítame.

Venujete sa záchrane ľudských životov v reálnych situáciách. Máte skúsenosti s použitím resp , nepoužitím detských autosedačiek pri dopravnej nehode ?
Predstavme si reálnu situáciu, ktorú vidíme denne - dieťa stojace a držiace sa operadiel predných sedadiel, prípadne kľačiace na zadnom sedadle sa usmieva na vodiča vozidla za ním. Zamyslime sa, čo sa bude diať pri náhlom brzdení, a to sa nemusí jednať o žiadnu dopravnú nehodu, iba o prudké brzdenie pred chodcom. Pasažieri pripútaní bezpečnostnými pásmi zostanú bezpečne vo svojich sedadlách, dieťa je však vymrštené dopredu a následky si vieme ľahko predstaviť.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako, by mali riešiť situáciu viacdetné rodiny ?
Prepáčte, ale odpoviem protiotázkou. Investícia do bezpečnosti svojich detí nie je zmysluplná? Pochopiteľne, príležitostní vodiči s viacerými deťmi sa na to budú dívať inak. Nové autosedačky nie sú najlacnejšie, ale verím, že sa postupne rozbehne i burza používaných autosedačiek, prípadne rýchlo zareagujú i požičovne, čo môže byť akceptovateľné pre spomínaných rodičov. Opakujem však, že nezabezpečené, prípadne nevhodne zabezpečené dieťa je pri dopravnej nehode mnohonásobne viac vystavené riziku ťažkých poranení.

Keď si má motorista vybrať autosedačku, na čom si má dať záležať ?
Sedačka musí spĺňať prísne medzinárodné bezpečnostné štandardy a jej súčasťou musí byť i certifikát preukazujúci bezpečnosť výrobku.

Skryť Vypnúť reklamu

Mohli by ste definovať rozdiel medzi tým, čomu je dieťa vystavené pri bežnej nehode v meste (ranné kolapsy dopravy), keď je alebo nie je v predpísanom zádržnom systéme?
Nezabezpečené dieťa pri náraze sa nekontrolovane pohybuje v kabíne auta, čím mu hrozia ťažké poranenia. Dokonca môže byť veľkou silou vymrštené von z vozidla. Upozorňujem na častý argument pripútaných matiek, držiacich dieťa v náručí, ktoré tvrdia , že pri náraze ho udržia. Fyzikálne zákony však tvrdia opak.

Ktorým častiam tela poskytuje autosedačka najlepšiu ochranu ?
V prvom rade chráni dieťa pred nekontrolovaným pohybom v interiéri a zabraňuje vymršteniu von z auta. Pochopiteľne výrazne pozitívny efekt má správna veľkosť sedačky na oblasť hlavy a krčnej chrbtice.

Akým typom zranenia možno predísť použitím autosedačky ?
Plejáda poranení, ktorým sa môžeme vyhnúť je veľmi široká. Počnúc drobnými pohmoždeniami, pri nárazoch v malých rýchlostiach, až po ťažké a často i smrteľné poranenia hlavy, mozgu a krčnej chrbtice pri dopravných nehodách vo vysokých rýchlostiach.

Skryť Vypnúť reklamu

U starších detí sa často používa tzv. podsedák, ktorý v princípe zlepšuje polohu dieťaťa voči klasickému bezpečnostnému pásu.
Ak dieťa nedosahuje výšku 150 cm, musí sedieť vyššie, aby bezpečnostný pás neprechádzal oblasťou krku, ale bol opretý o rameno dieťaťa. Nevhodná poloha pásu môže spôsobiť ťažké poranenia v oblasti krku. Nižšie vekové kategórie detí vyžadujú oporu celého tela, preto je podsedák určený iba pre poslednú najstaršiu kategóriu detí.

U nás sa budú musieť v autosedačkách prepravovať deti do výšky 150 cm. Čo si myslíte o tejto výške. Nie je to priveľa ?
Táto výška vychádza z medzinárodných noriem a neprináleží mi ju hodnotiť. Som presvedčený, že zavedeniu povinného používania autosedačiek predchádzali výskumy.


Pri náraze môže aj pripútané dieťa bez podsedáku utrpieť vážne vnútorné poranenia, najmä ak je bezpečnostný pás vedený na mäkkých spodných častiach brucha a nie cez bedrá.



Detská figurína pri crash teste nie je v podsedáku a je nevhodne upnutá iba spodnou časťou bezpečnostného pásu vedeného cez lono. Pri skutočnom náraze môže takto pripútané dieťa utrpieť vážne zranenia – zlomenie chrbtice.

Skryť Vypnúť reklamu

 

 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Zelená Bratislava
  1. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  2. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  6. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  7. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  8. Bezbariérové vozidlo
  9. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 724
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 704
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 258
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 421
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 12 109
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 622
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 570
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 482
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 347
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 117
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Slovensko má nové denné maximum nakazených (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič.
Ilustračné foto.
CYNICKÁ OBLUDA

V bubline pritakávačov

Začína byť celkom jasné, koho presne Matovič myslí, keď hovorí o múdrosráčoch.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric