AKO DOPADNE DIEŤA PRIPÚTANÉ LEN BEZPEČNOSTNÝM PÁSOM ?

Lekári sa zhodujú – „V autosedačkách dobiehame zameškané“

Záchranári už dávno poukazujú na chýbajúcu povinnosť prepravovať deti v predpísaných zádržných systémoch aj na Slovensku. Na rozdiel od bežných motoristov, ktorí nemajú bytostnú skúsenosť s dopravnými nehodami, lekári záchrannej služby vedia svoje.

Záchranári už dávno poukazujú na chýbajúcu povinnosť prepravovať deti v predpísaných zádržných systémoch aj na Slovensku. Na rozdiel od bežných motoristov, ktorí nemajú bytostnú skúsenosť s dopravnými nehodami, lekári záchrannej služby vedia svoje. Dieťa nepripútané v autosedačke môže už pri prudkom brzdení utrpieť vážne poranenie, prípadne vyletieť z auta von. MUDr. Marcel Sedlačko, námestník riaditeľa pre zdravotnú starostlivosť v spoločnosti Emergency Medical Service – EMS, s.r.o., prevádzkujúcej stanice záchrannej zdravotnej služby upozorňuje, že bežný obraz - zabezpečenie dieťaťa držaním matkou v náručí - je vysoko rizikové, pretože matka pri náraze dieťa v rukách neudrží.

Každé rozšírenie povinností vodiča súvisiace aj s financiami sa často stretáva s nevôľou. Ako ste vy prijali správu o plánovanom zavedení ich povinného používania?
Veľmi pozitívne. Tento nedostatok našej legislatívy má vážny dopad na najmenších účastníkov cestnej premávky. Dospelý cestujúci je vo vozidle chránený viacerými bezpečnostnými prvkami. Bezpečnostné pásy, airbagy, ktoré v prípade kolízie dospelého ochránia pred závažnými zraneniami, môžu byť pre deti životunebezpečné, ak nie sú doplnené vhodnou autosedačkou. Preto túto iniciatívu jednoznačne vítame.

Venujete sa záchrane ľudských životov v reálnych situáciách. Máte skúsenosti s použitím resp , nepoužitím detských autosedačiek pri dopravnej nehode ?
Predstavme si reálnu situáciu, ktorú vidíme denne - dieťa stojace a držiace sa operadiel predných sedadiel, prípadne kľačiace na zadnom sedadle sa usmieva na vodiča vozidla za ním. Zamyslime sa, čo sa bude diať pri náhlom brzdení, a to sa nemusí jednať o žiadnu dopravnú nehodu, iba o prudké brzdenie pred chodcom. Pasažieri pripútaní bezpečnostnými pásmi zostanú bezpečne vo svojich sedadlách, dieťa je však vymrštené dopredu a následky si vieme ľahko predstaviť.

Ako, by mali riešiť situáciu viacdetné rodiny ?
Prepáčte, ale odpoviem protiotázkou. Investícia do bezpečnosti svojich detí nie je zmysluplná? Pochopiteľne, príležitostní vodiči s viacerými deťmi sa na to budú dívať inak. Nové autosedačky nie sú najlacnejšie, ale verím, že sa postupne rozbehne i burza používaných autosedačiek, prípadne rýchlo zareagujú i požičovne, čo môže byť akceptovateľné pre spomínaných rodičov. Opakujem však, že nezabezpečené, prípadne nevhodne zabezpečené dieťa je pri dopravnej nehode mnohonásobne viac vystavené riziku ťažkých poranení.

Keď si má motorista vybrať autosedačku, na čom si má dať záležať ?
Sedačka musí spĺňať prísne medzinárodné bezpečnostné štandardy a jej súčasťou musí byť i certifikát preukazujúci bezpečnosť výrobku.

Mohli by ste definovať rozdiel medzi tým, čomu je dieťa vystavené pri bežnej nehode v meste (ranné kolapsy dopravy), keď je alebo nie je v predpísanom zádržnom systéme?
Nezabezpečené dieťa pri náraze sa nekontrolovane pohybuje v kabíne auta, čím mu hrozia ťažké poranenia. Dokonca môže byť veľkou silou vymrštené von z vozidla. Upozorňujem na častý argument pripútaných matiek, držiacich dieťa v náručí, ktoré tvrdia , že pri náraze ho udržia. Fyzikálne zákony však tvrdia opak.

Ktorým častiam tela poskytuje autosedačka najlepšiu ochranu ?
V prvom rade chráni dieťa pred nekontrolovaným pohybom v interiéri a zabraňuje vymršteniu von z auta. Pochopiteľne výrazne pozitívny efekt má správna veľkosť sedačky na oblasť hlavy a krčnej chrbtice.

Akým typom zranenia možno predísť použitím autosedačky ?
Plejáda poranení, ktorým sa môžeme vyhnúť je veľmi široká. Počnúc drobnými pohmoždeniami, pri nárazoch v malých rýchlostiach, až po ťažké a často i smrteľné poranenia hlavy, mozgu a krčnej chrbtice pri dopravných nehodách vo vysokých rýchlostiach.

U starších detí sa často používa tzv. podsedák, ktorý v princípe zlepšuje polohu dieťaťa voči klasickému bezpečnostnému pásu.
Ak dieťa nedosahuje výšku 150 cm, musí sedieť vyššie, aby bezpečnostný pás neprechádzal oblasťou krku, ale bol opretý o rameno dieťaťa. Nevhodná poloha pásu môže spôsobiť ťažké poranenia v oblasti krku. Nižšie vekové kategórie detí vyžadujú oporu celého tela, preto je podsedák určený iba pre poslednú najstaršiu kategóriu detí.

U nás sa budú musieť v autosedačkách prepravovať deti do výšky 150 cm. Čo si myslíte o tejto výške. Nie je to priveľa ?
Táto výška vychádza z medzinárodných noriem a neprináleží mi ju hodnotiť. Som presvedčený, že zavedeniu povinného používania autosedačiek predchádzali výskumy.


Pri náraze môže aj pripútané dieťa bez podsedáku utrpieť vážne vnútorné poranenia, najmä ak je bezpečnostný pás vedený na mäkkých spodných častiach brucha a nie cez bedrá.



Detská figurína pri crash teste nie je v podsedáku a je nevhodne upnutá iba spodnou časťou bezpečnostného pásu vedeného cez lono. Pri skutočnom náraze môže takto pripútané dieťa utrpieť vážne zranenia – zlomenie chrbtice.

 

 

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 065
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 999
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 153
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 376
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 082
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 079
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 063
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 994
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 130
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 069

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vymáhači dlhov: Ľudia sa spamätávajú, až keď ich dáme na súd

Základom je komunikovať, pretože ak si človek myslí, že po vynechanej splátke opäť zaplatí a nič sa nedeje, mýli sa.

ŠPORT

Česi porazili USA a postúpili už do semifinále

Do olympijského turnaja vstúpili rozpačito.

Neprehliadnite tiež

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

BMW M oslavuje tridsať rokov bez strechy limitovanou edíciou

Špeciálna edícia M4 30 Jahre vznikne v počte 300 kusov, na modely z minulosti odkazuje exkluzívnymi farbami.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.