Ako kupovať detskú autosedačku ?

Rozhodujúcim kritériom pri kúpe autosedačky by nemala byť cena, hoci na Slovensku to tak bude. Motoristi s najmenším rozpočtom na nákup autosedačky by mali jednoznačne trvať aspoň na homologačnom štítku s vyznačením príslušnej normy, ktoré výrobok plní.

Rozhodujúcim kritériom pri kúpe autosedačky by nemala byť cena, hoci na Slovensku to tak bude. Motoristi s najmenším rozpočtom na nákup autosedačky by mali jednoznačne trvať aspoň na homologačnom štítku s vyznačením príslušnej normy, ktoré výrobok plní. Potom prichádza na rad posúdenie funkcií, príslušenstva poťahov a jednoduchosti obsluhy. Ak je to iba trochu možné, treba sa zamerať na známych výrobcov a kvalitnejší tovar. Veľké rozdiely v kvalite a ochrane detí bývajú v najvyššej kategórii III, kde niektoré lacné autosedačky neposkytujú dostatočnú oporu pri bočnom náraze. V neposlednom rade môžu ako návod poslúžiť výsledky crashtestov renomovaných skúšobní (ADAC, OAMTC, TUV). Niektoré lacné sedačky síce spĺňajú zákonnú normu, ale v testoch vykazujú nedostatky v bezpečnosti a poruchy v obsluhe.

V obchodoch by sa nemali predávať iné autosedačky než tie, ktoré spĺňajú schválené normy vyznačené na kontrolnom štítku pevne spojenom so sedačkou.


V princípe sú niekedy lepšie výbehové modely značkových výrobcov než neznáme novinky. Pri kúpe by sme mali možnosť vyskúšať autosedačku priamo v aute, pretože nie každá pasuje do daného typu. Autosedačka sa musí dať pevne a stabilne pripevniť do auta. U protismerných sedačiek často dochádza k problémov s dĺžkou bezpečnostného pásu, ktorý neobíde sedačku cez predpísané body.
Odbornej rady sa v našich obchodoch takmer nedočkáte o hypermarketoch ani nehovoriac. Najlepšie odborné znalosti majú predavači v obchodoch špecializujúcich sa na detský tovar, kde odporúčame autosedačku kupovať.

Norma je prvoradá
V obchodoch by sa nemali predávať iné autosedačky než tie, ktoré spĺňajú schválené normy ECE R44/03 alebo od júla 2005 ECE R44/04). Číslo normy by malo byť na kontrolnom štítku pevne spojenom so sedačkou. Ak je na štítku E s číslom 3 v krúžku, autosedačka spĺňa normu ECE R 44/03. Ak je na štítku E 04 tak sedačka vyhovuje najnovšej norme ECE 44 / 04. V hypermarketoch sa najčastejšie predávajú autosedačky vyhovujúce norme ECE R 44/03.

Autosedačky z druhej ruky
Po tom, ako vstúpi do platnosti novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách a teda aj povinné používanie detských autosedačiek možno očakávať rozmach predaja použitých autosedačiek. Jediným kritériom pri kúpe použitého zádržného systému je stopercentná istota, že nie sú poškodené a je k dispozícii návod na obsluhu. Na telese sedačky nesmú byť (dať dole poťah) trhliny, deformácie alebo iné viditeľné poškodenia. Upínacie popruhy majú byť v dobrom stave, s mäkkými obalmi, neporušenými vláknami a nerozpáraným okrajom. Zamkýnanie pásov bez viditeľného poškodenia musí funkčne a pevne zacvaknúť. Extrémne staré autosedačky sa k nám zrejme nedostanú, pretože aj tie z druhej ruky musia mať aktuálnu skúšobnú normu, ECE R 44/03 a 44/04. Stará norma ECE R 44/02 platná do konca roku 1995 je benevolentná a platí iba do 8 apríla 2008. Potom sa nesmú staré systémy viac používať. Najistejší zdroj použitých autosedačiek je v okruhu známych, ktorí nemali autonehodu.

Kedy vymeniť autosedačku za väčšiu

Principiálne pri výmene platia údaje hmotnosti na štítku sedačky, ale rozhodujúca býva aj hlava dieťaťa, ktorá má byť podopieraná bokmi autosedačky a nesmie prečnievať cez jej vrchný okraj. Práve pri „vajíčkach“ a protismernom náraze by sa na to malo dbať kvôli vyššiemu zaťaženiu hlavy. Prečnievanie nožičiek cez spodnú hranu sedačky nemá žiadny negatívny účinok na bezpečnosť a nie je dôvodom na výmenu sedačky za väčšiu. Jednému dieťaťu prináležia v priebehu cca 12 rokov, kým nedosiahne predpísanú výšku, aspoň dva zádržné systémy.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  2. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  3. Leto nekončí!
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  7. Už aj seniori presadajú do SUV
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  10. Bratislava gets a new public space and park
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 496
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 092
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 211
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 713
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 652
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 354
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 082
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 070
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 661
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 566

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S Dankom vraj poslanci SNS nehovorili, koaličná rada bude v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Veľkopodnikateľ sa k situácii v školstve už vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Neprehliadnite tiež

Múdre autá z nás robia hlúpych vodičov

Asistenčné systémy nefungujú poriadne, ale už sa na ne spoliehame.

Volkswagen Arteon sa už zaobíde aj bez vodiča (test)

Za obalom športového kupé sa skrýva reprezentatívna limuzína.