SME

Ako kupovať detskú autosedačku ?

Rozhodujúcim kritériom pri kúpe autosedačky by nemala byť cena, hoci na Slovensku to tak bude. Motoristi s najmenším rozpočtom na nákup autosedačky by mali jednoznačne trvať aspoň na homologačnom štítku s vyznačením príslušnej normy, ktoré výrobok plní.

Rozhodujúcim kritériom pri kúpe autosedačky by nemala byť cena, hoci na Slovensku to tak bude. Motoristi s najmenším rozpočtom na nákup autosedačky by mali jednoznačne trvať aspoň na homologačnom štítku s vyznačením príslušnej normy, ktoré výrobok plní. Potom prichádza na rad posúdenie funkcií, príslušenstva poťahov a jednoduchosti obsluhy. Ak je to iba trochu možné, treba sa zamerať na známych výrobcov a kvalitnejší tovar. Veľké rozdiely v kvalite a ochrane detí bývajú v najvyššej kategórii III, kde niektoré lacné autosedačky neposkytujú dostatočnú oporu pri bočnom náraze. V neposlednom rade môžu ako návod poslúžiť výsledky crashtestov renomovaných skúšobní (ADAC, OAMTC, TUV). Niektoré lacné sedačky síce spĺňajú zákonnú normu, ale v testoch vykazujú nedostatky v bezpečnosti a poruchy v obsluhe.

V obchodoch by sa nemali predávať iné autosedačky než tie, ktoré spĺňajú schválené normy vyznačené na kontrolnom štítku pevne spojenom so sedačkou.


V princípe sú niekedy lepšie výbehové modely značkových výrobcov než neznáme novinky. Pri kúpe by sme mali možnosť vyskúšať autosedačku priamo v aute, pretože nie každá pasuje do daného typu. Autosedačka sa musí dať pevne a stabilne pripevniť do auta. U protismerných sedačiek často dochádza k problémov s dĺžkou bezpečnostného pásu, ktorý neobíde sedačku cez predpísané body.
Odbornej rady sa v našich obchodoch takmer nedočkáte o hypermarketoch ani nehovoriac. Najlepšie odborné znalosti majú predavači v obchodoch špecializujúcich sa na detský tovar, kde odporúčame autosedačku kupovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Norma je prvoradá
V obchodoch by sa nemali predávať iné autosedačky než tie, ktoré spĺňajú schválené normy ECE R44/03 alebo od júla 2005 ECE R44/04). Číslo normy by malo byť na kontrolnom štítku pevne spojenom so sedačkou. Ak je na štítku E s číslom 3 v krúžku, autosedačka spĺňa normu ECE R 44/03. Ak je na štítku E 04 tak sedačka vyhovuje najnovšej norme ECE 44 / 04. V hypermarketoch sa najčastejšie predávajú autosedačky vyhovujúce norme ECE R 44/03.

Autosedačky z druhej ruky
Po tom, ako vstúpi do platnosti novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách a teda aj povinné používanie detských autosedačiek možno očakávať rozmach predaja použitých autosedačiek. Jediným kritériom pri kúpe použitého zádržného systému je stopercentná istota, že nie sú poškodené a je k dispozícii návod na obsluhu. Na telese sedačky nesmú byť (dať dole poťah) trhliny, deformácie alebo iné viditeľné poškodenia. Upínacie popruhy majú byť v dobrom stave, s mäkkými obalmi, neporušenými vláknami a nerozpáraným okrajom. Zamkýnanie pásov bez viditeľného poškodenia musí funkčne a pevne zacvaknúť. Extrémne staré autosedačky sa k nám zrejme nedostanú, pretože aj tie z druhej ruky musia mať aktuálnu skúšobnú normu, ECE R 44/03 a 44/04. Stará norma ECE R 44/02 platná do konca roku 1995 je benevolentná a platí iba do 8 apríla 2008. Potom sa nesmú staré systémy viac používať. Najistejší zdroj použitých autosedačiek je v okruhu známych, ktorí nemali autonehodu.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy vymeniť autosedačku za väčšiu

Principiálne pri výmene platia údaje hmotnosti na štítku sedačky, ale rozhodujúca býva aj hlava dieťaťa, ktorá má byť podopieraná bokmi autosedačky a nesmie prečnievať cez jej vrchný okraj. Práve pri „vajíčkach“ a protismernom náraze by sa na to malo dbať kvôli vyššiemu zaťaženiu hlavy. Prečnievanie nožičiek cez spodnú hranu sedačky nemá žiadny negatívny účinok na bezpečnosť a nie je dôvodom na výmenu sedačky za väčšiu. Jednému dieťaťu prináležia v priebehu cca 12 rokov, kým nedosiahne predpísanú výšku, aspoň dva zádržné systémy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 709
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 381
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 334
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 086
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 475
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu