SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Ako kupovať detskú autosedačku ?

Rozhodujúcim kritériom pri kúpe autosedačky by nemala byť cena, hoci na Slovensku to tak bude. Motoristi s najmenším rozpočtom na nákup autosedačky by mali jednoznačne trvať aspoň na homologačnom štítku s vyznačením príslušnej normy, ktoré výrobok plní.

Rozhodujúcim kritériom pri kúpe autosedačky by nemala byť cena, hoci na Slovensku to tak bude. Motoristi s najmenším rozpočtom na nákup autosedačky by mali jednoznačne trvať aspoň na homologačnom štítku s vyznačením príslušnej normy, ktoré výrobok plní. Potom prichádza na rad posúdenie funkcií, príslušenstva poťahov a jednoduchosti obsluhy. Ak je to iba trochu možné, treba sa zamerať na známych výrobcov a kvalitnejší tovar. Veľké rozdiely v kvalite a ochrane detí bývajú v najvyššej kategórii III, kde niektoré lacné autosedačky neposkytujú dostatočnú oporu pri bočnom náraze. V neposlednom rade môžu ako návod poslúžiť výsledky crashtestov renomovaných skúšobní (ADAC, OAMTC, TUV). Niektoré lacné sedačky síce spĺňajú zákonnú normu, ale v testoch vykazujú nedostatky v bezpečnosti a poruchy v obsluhe.

V obchodoch by sa nemali predávať iné autosedačky než tie, ktoré spĺňajú schválené normy vyznačené na kontrolnom štítku pevne spojenom so sedačkou.


V princípe sú niekedy lepšie výbehové modely značkových výrobcov než neznáme novinky. Pri kúpe by sme mali možnosť vyskúšať autosedačku priamo v aute, pretože nie každá pasuje do daného typu. Autosedačka sa musí dať pevne a stabilne pripevniť do auta. U protismerných sedačiek často dochádza k problémov s dĺžkou bezpečnostného pásu, ktorý neobíde sedačku cez predpísané body.
Odbornej rady sa v našich obchodoch takmer nedočkáte o hypermarketoch ani nehovoriac. Najlepšie odborné znalosti majú predavači v obchodoch špecializujúcich sa na detský tovar, kde odporúčame autosedačku kupovať.

Článok pokračuje pod video reklamou

Norma je prvoradá
V obchodoch by sa nemali predávať iné autosedačky než tie, ktoré spĺňajú schválené normy ECE R44/03 alebo od júla 2005 ECE R44/04). Číslo normy by malo byť na kontrolnom štítku pevne spojenom so sedačkou. Ak je na štítku E s číslom 3 v krúžku, autosedačka spĺňa normu ECE R 44/03. Ak je na štítku E 04 tak sedačka vyhovuje najnovšej norme ECE 44 / 04. V hypermarketoch sa najčastejšie predávajú autosedačky vyhovujúce norme ECE R 44/03.

Autosedačky z druhej ruky
Po tom, ako vstúpi do platnosti novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách a teda aj povinné používanie detských autosedačiek možno očakávať rozmach predaja použitých autosedačiek. Jediným kritériom pri kúpe použitého zádržného systému je stopercentná istota, že nie sú poškodené a je k dispozícii návod na obsluhu. Na telese sedačky nesmú byť (dať dole poťah) trhliny, deformácie alebo iné viditeľné poškodenia. Upínacie popruhy majú byť v dobrom stave, s mäkkými obalmi, neporušenými vláknami a nerozpáraným okrajom. Zamkýnanie pásov bez viditeľného poškodenia musí funkčne a pevne zacvaknúť. Extrémne staré autosedačky sa k nám zrejme nedostanú, pretože aj tie z druhej ruky musia mať aktuálnu skúšobnú normu, ECE R 44/03 a 44/04. Stará norma ECE R 44/02 platná do konca roku 1995 je benevolentná a platí iba do 8 apríla 2008. Potom sa nesmú staré systémy viac používať. Najistejší zdroj použitých autosedačiek je v okruhu známych, ktorí nemali autonehodu.

Kedy vymeniť autosedačku za väčšiu

Principiálne pri výmene platia údaje hmotnosti na štítku sedačky, ale rozhodujúca býva aj hlava dieťaťa, ktorá má byť podopieraná bokmi autosedačky a nesmie prečnievať cez jej vrchný okraj. Práve pri „vajíčkach“ a protismernom náraze by sa na to malo dbať kvôli vyššiemu zaťaženiu hlavy. Prečnievanie nožičiek cez spodnú hranu sedačky nemá žiadny negatívny účinok na bezpečnosť a nie je dôvodom na výmenu sedačky za väčšiu. Jednému dieťaťu prináležia v priebehu cca 12 rokov, kým nedosiahne predpísanú výšku, aspoň dva zádržné systémy.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  1. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  2. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  5. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  9. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 27 566
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 24 429
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 828
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 13 230
  5. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 11 130
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 10 777
  7. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 393
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 109
  9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 928
  10. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 851

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Kočner prisahá pomstu

Marian vo väzení spriada plány na vybavovanie si účtov po prepustení. Bude to komplikovanejšie, než si myslel.

Pôvodná vizualizácia projektu Beethovenova alej.
Stĺpček Jakuba Fila

Snáď si tie deti tú tvár Smeru nebudú pamätať

Nahnevaný Fico sa snaží pôsobiť milo a vtipne, je však skôr trápny.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kamiq: Je najmenšie české SUV aj najlepšie? (test)

Mestský crossover boduje vďaka vnútornému priestoru.

Škoda Kamiq 1,0 TSI

Nový Mercedes GLA sa teší na každú návštevu umývacej linky

Najmenšie SUV z ponuky Mercedesu výrazne narástlo.

Mercedes-Benz GLA
Hyundai Ioniq
Ilustračné foto