SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Ako kupovať detskú autosedačku ?

Rozhodujúcim kritériom pri kúpe autosedačky by nemala byť cena, hoci na Slovensku to tak bude. Motoristi s najmenším rozpočtom na nákup autosedačky by mali jednoznačne trvať aspoň na homologačnom štítku s vyznačením príslušnej normy, ktoré výrobok plní.

Rozhodujúcim kritériom pri kúpe autosedačky by nemala byť cena, hoci na Slovensku to tak bude. Motoristi s najmenším rozpočtom na nákup autosedačky by mali jednoznačne trvať aspoň na homologačnom štítku s vyznačením príslušnej normy, ktoré výrobok plní. Potom prichádza na rad posúdenie funkcií, príslušenstva poťahov a jednoduchosti obsluhy. Ak je to iba trochu možné, treba sa zamerať na známych výrobcov a kvalitnejší tovar. Veľké rozdiely v kvalite a ochrane detí bývajú v najvyššej kategórii III, kde niektoré lacné autosedačky neposkytujú dostatočnú oporu pri bočnom náraze. V neposlednom rade môžu ako návod poslúžiť výsledky crashtestov renomovaných skúšobní (ADAC, OAMTC, TUV). Niektoré lacné sedačky síce spĺňajú zákonnú normu, ale v testoch vykazujú nedostatky v bezpečnosti a poruchy v obsluhe.

V obchodoch by sa nemali predávať iné autosedačky než tie, ktoré spĺňajú schválené normy vyznačené na kontrolnom štítku pevne spojenom so sedačkou.


V princípe sú niekedy lepšie výbehové modely značkových výrobcov než neznáme novinky. Pri kúpe by sme mali možnosť vyskúšať autosedačku priamo v aute, pretože nie každá pasuje do daného typu. Autosedačka sa musí dať pevne a stabilne pripevniť do auta. U protismerných sedačiek často dochádza k problémov s dĺžkou bezpečnostného pásu, ktorý neobíde sedačku cez predpísané body.
Odbornej rady sa v našich obchodoch takmer nedočkáte o hypermarketoch ani nehovoriac. Najlepšie odborné znalosti majú predavači v obchodoch špecializujúcich sa na detský tovar, kde odporúčame autosedačku kupovať.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Norma je prvoradá
V obchodoch by sa nemali predávať iné autosedačky než tie, ktoré spĺňajú schválené normy ECE R44/03 alebo od júla 2005 ECE R44/04). Číslo normy by malo byť na kontrolnom štítku pevne spojenom so sedačkou. Ak je na štítku E s číslom 3 v krúžku, autosedačka spĺňa normu ECE R 44/03. Ak je na štítku E 04 tak sedačka vyhovuje najnovšej norme ECE 44 / 04. V hypermarketoch sa najčastejšie predávajú autosedačky vyhovujúce norme ECE R 44/03.

Autosedačky z druhej ruky
Po tom, ako vstúpi do platnosti novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách a teda aj povinné používanie detských autosedačiek možno očakávať rozmach predaja použitých autosedačiek. Jediným kritériom pri kúpe použitého zádržného systému je stopercentná istota, že nie sú poškodené a je k dispozícii návod na obsluhu. Na telese sedačky nesmú byť (dať dole poťah) trhliny, deformácie alebo iné viditeľné poškodenia. Upínacie popruhy majú byť v dobrom stave, s mäkkými obalmi, neporušenými vláknami a nerozpáraným okrajom. Zamkýnanie pásov bez viditeľného poškodenia musí funkčne a pevne zacvaknúť. Extrémne staré autosedačky sa k nám zrejme nedostanú, pretože aj tie z druhej ruky musia mať aktuálnu skúšobnú normu, ECE R 44/03 a 44/04. Stará norma ECE R 44/02 platná do konca roku 1995 je benevolentná a platí iba do 8 apríla 2008. Potom sa nesmú staré systémy viac používať. Najistejší zdroj použitých autosedačiek je v okruhu známych, ktorí nemali autonehodu.

Skryť Vypnúť reklamu

Kedy vymeniť autosedačku za väčšiu

Principiálne pri výmene platia údaje hmotnosti na štítku sedačky, ale rozhodujúca býva aj hlava dieťaťa, ktorá má byť podopieraná bokmi autosedačky a nesmie prečnievať cez jej vrchný okraj. Práve pri „vajíčkach“ a protismernom náraze by sa na to malo dbať kvôli vyššiemu zaťaženiu hlavy. Prečnievanie nožičiek cez spodnú hranu sedačky nemá žiadny negatívny účinok na bezpečnosť a nie je dôvodom na výmenu sedačky za väčšiu. Jednému dieťaťu prináležia v priebehu cca 12 rokov, kým nedosiahne predpísanú výšku, aspoň dva zádržné systémy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 306
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 528
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 251
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 176
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 153
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 808
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 376
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 783
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 385
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 323
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N