Ako kupovať detskú autosedačku ?

Rozhodujúcim kritériom pri kúpe autosedačky by nemala byť cena, hoci na Slovensku to tak bude. Motoristi s najmenším rozpočtom na nákup autosedačky by mali jednoznačne trvať aspoň na homologačnom štítku s vyznačením príslušnej normy, ktoré výrobok plní.

Rozhodujúcim kritériom pri kúpe autosedačky by nemala byť cena, hoci na Slovensku to tak bude. Motoristi s najmenším rozpočtom na nákup autosedačky by mali jednoznačne trvať aspoň na homologačnom štítku s vyznačením príslušnej normy, ktoré výrobok plní. Potom prichádza na rad posúdenie funkcií, príslušenstva poťahov a jednoduchosti obsluhy. Ak je to iba trochu možné, treba sa zamerať na známych výrobcov a kvalitnejší tovar. Veľké rozdiely v kvalite a ochrane detí bývajú v najvyššej kategórii III, kde niektoré lacné autosedačky neposkytujú dostatočnú oporu pri bočnom náraze. V neposlednom rade môžu ako návod poslúžiť výsledky crashtestov renomovaných skúšobní (ADAC, OAMTC, TUV). Niektoré lacné sedačky síce spĺňajú zákonnú normu, ale v testoch vykazujú nedostatky v bezpečnosti a poruchy v obsluhe.

V obchodoch by sa nemali predávať iné autosedačky než tie, ktoré spĺňajú schválené normy vyznačené na kontrolnom štítku pevne spojenom so sedačkou.


V princípe sú niekedy lepšie výbehové modely značkových výrobcov než neznáme novinky. Pri kúpe by sme mali možnosť vyskúšať autosedačku priamo v aute, pretože nie každá pasuje do daného typu. Autosedačka sa musí dať pevne a stabilne pripevniť do auta. U protismerných sedačiek často dochádza k problémov s dĺžkou bezpečnostného pásu, ktorý neobíde sedačku cez predpísané body.
Odbornej rady sa v našich obchodoch takmer nedočkáte o hypermarketoch ani nehovoriac. Najlepšie odborné znalosti majú predavači v obchodoch špecializujúcich sa na detský tovar, kde odporúčame autosedačku kupovať.

Norma je prvoradá
V obchodoch by sa nemali predávať iné autosedačky než tie, ktoré spĺňajú schválené normy ECE R44/03 alebo od júla 2005 ECE R44/04). Číslo normy by malo byť na kontrolnom štítku pevne spojenom so sedačkou. Ak je na štítku E s číslom 3 v krúžku, autosedačka spĺňa normu ECE R 44/03. Ak je na štítku E 04 tak sedačka vyhovuje najnovšej norme ECE 44 / 04. V hypermarketoch sa najčastejšie predávajú autosedačky vyhovujúce norme ECE R 44/03.

Autosedačky z druhej ruky
Po tom, ako vstúpi do platnosti novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách a teda aj povinné používanie detských autosedačiek možno očakávať rozmach predaja použitých autosedačiek. Jediným kritériom pri kúpe použitého zádržného systému je stopercentná istota, že nie sú poškodené a je k dispozícii návod na obsluhu. Na telese sedačky nesmú byť (dať dole poťah) trhliny, deformácie alebo iné viditeľné poškodenia. Upínacie popruhy majú byť v dobrom stave, s mäkkými obalmi, neporušenými vláknami a nerozpáraným okrajom. Zamkýnanie pásov bez viditeľného poškodenia musí funkčne a pevne zacvaknúť. Extrémne staré autosedačky sa k nám zrejme nedostanú, pretože aj tie z druhej ruky musia mať aktuálnu skúšobnú normu, ECE R 44/03 a 44/04. Stará norma ECE R 44/02 platná do konca roku 1995 je benevolentná a platí iba do 8 apríla 2008. Potom sa nesmú staré systémy viac používať. Najistejší zdroj použitých autosedačiek je v okruhu známych, ktorí nemali autonehodu.

Kedy vymeniť autosedačku za väčšiu

Principiálne pri výmene platia údaje hmotnosti na štítku sedačky, ale rozhodujúca býva aj hlava dieťaťa, ktorá má byť podopieraná bokmi autosedačky a nesmie prečnievať cez jej vrchný okraj. Práve pri „vajíčkach“ a protismernom náraze by sa na to malo dbať kvôli vyššiemu zaťaženiu hlavy. Prečnievanie nožičiek cez spodnú hranu sedačky nemá žiadny negatívny účinok na bezpečnosť a nie je dôvodom na výmenu sedačky za väčšiu. Jednému dieťaťu prináležia v priebehu cca 12 rokov, kým nedosiahne predpísanú výšku, aspoň dva zádržné systémy.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Trendy udržateľnej architektúry
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  4. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  5. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  6. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  7. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  8. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  10. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 16 036
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 506
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 576
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 493
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 329
  6. Ako na refinancovanie hypotéky 947
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 767
  8. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 713
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 534
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“ 395

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

KOMENTÁRE

Čechov teraz čaká obdobie ich mečiarizmu

České voľby popierajú tézu, že za nástup populistov môžu štandardné strany.

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

Neprehliadnite tiež

Na vjazde do Bratislavy sa tvoria kolóny

Zdržanie je na viacerých miestach vyše polhodinové.

F1: V USA vyhral Hamilton pred Vettelom, je o krok bližšie k titulu

Diváci mohli vidieť viacero predbiehacích manévrov.

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.