Pri výbere správnej veľkosti autosedačky rozhoduje hmotnosť

Na bezpečné vozenie detí v automobile existujú štyri schválené kategórie autosedačiek, rozdelené podľa hmotnosti do skupín 0+, I, II, III. Pre zaradenie do kategórie je rozhodujúca hmotnosť, nie vek ani výška dieťaťa.

Na bezpečné vozenie detí v automobile existujú štyri schválené kategórie autosedačiek, rozdelené podľa hmotnosti do skupín 0+, I, II, III. Pre zaradenie do kategórie je rozhodujúca hmotnosť, nie vek ani výška dieťaťa. Na trhu sú dostupné aj „rastúce“ autosedačky vhodné na dlhodobejšie použitie. Jedná sa najmä o spojenie kategórií II a III prípadne aj kategórie I, II a III. V poslednom období sa objavili autosedačky pre hmotnostnú kategóriu skupiny 0+ a I (0 – 18 kg) vhodné aj pre veľmi malé deti. Tieto sa však nedajú použiť ako prenosné „vajíčko“ s rukoväťou.

Skupina 0+
Najmenšie protismerné autosedačky kategórie 0+ , takzvané „vajíčka“ alebo „babymisky“ sa upevňujú proti smeru jazdy a spravidla slúžia deťom do 13 kilogramov. Dojčatá sú v tomto type sedačiek veľmi dobre zabezpečené a istené. Hoci je pre použitie daného typu autosedačky rozhodujúca hmotnosť detí, vajíčka by sa nemali používať, ak hlava začne prečnievať cez horný okraj autosedačky. Nohy voľne presahujúce spodný okraj sedačky nie sú dôvodom na výmenu autosedačky 0+ za väčšiu.

Najmenšia značková autosedačka „vajíčko“ s polohovateľnou oporou chrbta a strieškou stojí okolo 5000 Sk. Polohovateľná opierka šetrí chrbát dieťaťa a strieška chráni pred slnkom a prievanom. Za príplatok 3300 Sk si možno dokúpiť základňu pre systém upínania ISOFIX alebo sieťku proti hmyzu.


Bežná sedačka kategórie 0+ stojí 1000 – 2500 Sk, niektoré sú dokonca príslušenstvom ku kočíku. Pri jej výbere treba skontrolovať homologačný štítok a hmotnosť kvôli ľahšiemu prenášaniu. Kvalitnejšie materiály sú ľahšie a pritom dosahujú predpísanú pevnosť. Jednoznačne odporúčame iba sedačky so slnečnou strieškou. Bočné vankúšiky podopierajúce hlavičku novorodenca sú vítané.



Detské vaničky
Výrobcovia kočíkov prišli pred časom s ponukou najmenších autosedačiek skupiny 0+ s možnosťou použitia v kočíku aj v aute. Pokiaľ má sedačka schvaľovací štítok, je možné použiť ju aj v aute. Okrem autosedačiek „vajíčok“ existujú aj odnímateľné vaničky určené na prepravu najmenších detí v aute (do 2-3 mesiacov). Aby mohli byť použité v aute v súlade so zákonom, mali by mať homologačný štítok a miesto na ukotvenie bezpečnostného pásu. Vaničky preukázali pri nárazových testoch v porovnaní s autosedačkami isté nedostatky, napriek tomu sú omnoho bezpečnejšie ako obyčajné vaničky z kočíka voľne položené na sedadle. Na druhej strane vanička je vhodná na dlhú jazdu, najmä v prvých mesiacoch života.

Skupina I
Nadväzujúca skupina autosedačiek I platí pre deti od 9 do 18 kilogramov (približne do 5 rokov) a využíva dva spôsoby zabezpečenia detí. Jednak prostredníctvom masívneho stolíka prichyteného bezpečnostným pásom alebo trakovým systémom, prídavnými popruhmi. Stolík zabezpečuje lepšie rozloženie tlaku pri čelnom náraze. Trakový systém s popruhmi zase umožňuje pohodlnejšie spanie a deti sa menej potia. V súčasnosti je preferovaný trakový systém vhodný na dlhodobejšie použitie.

Nezabudnite: Popruhy musia vždy priliehať na telo, aby sa zaťaženie pri náraze rovnomerne rozložilo. Keď sú popruhy voľné, tlak sa koncentruje v jednom mieste. Pevné uchytenie autosedačky v aute je samozrejmé.

Aby autosedačka spĺňala požiadavky kategórie I pre deti od 9 do 18 kg musí mať viacbodové prídavné popruhy alebo masívny stolík. Verzia s popruhmi je pre dieťa pohodlnejšia. Keď dieťa vyrastie, prídavné popruhy sa odstránia a na pripútanie sa použije bezpečnostný pás auta. Autosedačka so systémom upínania ISOFIX (iba pre niektoré vozidlá stojí) od 8000 do 12 000 Sk. Hlavným kritériom pri výbere drahšej sedačky má byť jednoduchá obsluha, kvalitný poťah a výrazná ochrana proti bočnému nárazu.

K najpoužívanejšej kategórii I existujú aj lacnejšie a dobré alternatívy pre vozidlá bez systému ISOFIX. Ceny v hypermarketoch začínajú od 1600 Sk, pritom sedačky majú platnú normu ECE R 44/03. Horšia ale stále prijateľná môže byť kvalita poťahu a spracovanie detailov. Systém upínania si treba vyskúšať priamo vo svojom aute. Ak to predajca sedačky neumožní, choďte k inému.

 

Skupina II a III

Vo váhových kategóriách II (15- 25 kg ) a III (22 – 36 kg) 4 – 12 rokov sa kombinujú sedačkové podstavce s oporou chrbta určenou kvôli ochrane pri bočnom náraze a pohodlnejšiemu spánku. Na pripútanie detí slúži trojbodový bezpečnostný pás automobilu. Drahšie sedačky renomovaných firiem majú premyslený systém vedenia bezpečnostného pásu tak, aby prechádzal bedrovou časťou a stredom ramena. Zaistenie vhodnej polohy bezpečnostného pásu je pri týchto autosedačkách viac ako dôležité. Ramenný pás musí ísť cez stred ramena aby neškrtil dieťa, prípadne aby nespadol dole. Spod uvoľneného a zle zaisteného pásu sa dieťa v spánku vyvlečie. Niektoré autosedačky sú vybavené sponou, cez ktorú sa pás auta prevlečie a zabezpečí sa tak ideálna poloha voči ramenu. Pás medzi kotevnými bodmi a samonavíjacím mechanizmom by mal byť napnutý. V oblasti bedier bývajú na autosedačkách šípky označujúce miesto, kde má byť vedený pás. Háky na veľkých autosedačkách alebo podsedákoch slúžia na to, aby bezpečnostný pás pri náraze neskĺzol do oblasti brucha.


Drahšie sedačky, ktoré rastú spolu s dieťaťom, by mali mať veľkú bočnú oporu, opierku na nohy, dve možnosti vedenia bezpečnostného pásu a nízku hmotnosť. Samozrejmosťou je systém ISOFIX.

 

 

 

 

 

 




 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku
  1. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  4. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  5. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  6. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  7. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  8. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  9. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Daniela Hrudu
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 19 187
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 325
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 497
  4. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 8 294
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 857
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 243
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 314
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 499
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 124
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 738

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Olympiáda v Pekingu už nehrozí. Možno však pôjde do Tokia, smial sa Kuzmin

Nasťa prekonala predpovede, hovorí jej tréner a manžel Daniel Kuzmin.

ŠPORT

Haščák: V zápasoch, keď ide o všetko, hráme vždy najlepšie

Bol to špeciálny zápas, vravel Žiga Jeglič.

TECH

Päť hier na telefón, s ktorými si precvičíte mozgové závity

Dokážete navrhnúť najlepšiu križovatku a mechanické puzzle?

Neprehliadnite tiež

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.

Dopravu v Bratislave skomplikovala poľadovica aj sneženie

Tunel Sitina priebežne uzatvárali a hromadná doprava mala v kopcoch opäť problémy.

Kia Ceed sa oficiálne predstavuje. Ponúka viac miesta a trúfa si aj na Golf

Tretia generácia sa bude od mája opäť vyrábať v Žiline.