SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Pri výbere správnej veľkosti autosedačky rozhoduje hmotnosť

Na bezpečné vozenie detí v automobile existujú štyri schválené kategórie autosedačiek, rozdelené podľa hmotnosti do skupín 0+, I, II, III. Pre zaradenie do kategórie je rozhodujúca hmotnosť, nie vek ani výška dieťaťa.

Na bezpečné vozenie detí v automobile existujú štyri schválené kategórie autosedačiek, rozdelené podľa hmotnosti do skupín 0+, I, II, III. Pre zaradenie do kategórie je rozhodujúca hmotnosť, nie vek ani výška dieťaťa. Na trhu sú dostupné aj „rastúce“ autosedačky vhodné na dlhodobejšie použitie. Jedná sa najmä o spojenie kategórií II a III prípadne aj kategórie I, II a III. V poslednom období sa objavili autosedačky pre hmotnostnú kategóriu skupiny 0+ a I (0 – 18 kg) vhodné aj pre veľmi malé deti. Tieto sa však nedajú použiť ako prenosné „vajíčko“ s rukoväťou.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Skupina 0+
Najmenšie protismerné autosedačky kategórie 0+ , takzvané „vajíčka“ alebo „babymisky“ sa upevňujú proti smeru jazdy a spravidla slúžia deťom do 13 kilogramov. Dojčatá sú v tomto type sedačiek veľmi dobre zabezpečené a istené. Hoci je pre použitie daného typu autosedačky rozhodujúca hmotnosť detí, vajíčka by sa nemali používať, ak hlava začne prečnievať cez horný okraj autosedačky. Nohy voľne presahujúce spodný okraj sedačky nie sú dôvodom na výmenu autosedačky 0+ za väčšiu.

Najmenšia značková autosedačka „vajíčko“ s polohovateľnou oporou chrbta a strieškou stojí okolo 5000 Sk. Polohovateľná opierka šetrí chrbát dieťaťa a strieška chráni pred slnkom a prievanom. Za príplatok 3300 Sk si možno dokúpiť základňu pre systém upínania ISOFIX alebo sieťku proti hmyzu.

Skryť Vypnúť reklamu


Bežná sedačka kategórie 0+ stojí 1000 – 2500 Sk, niektoré sú dokonca príslušenstvom ku kočíku. Pri jej výbere treba skontrolovať homologačný štítok a hmotnosť kvôli ľahšiemu prenášaniu. Kvalitnejšie materiály sú ľahšie a pritom dosahujú predpísanú pevnosť. Jednoznačne odporúčame iba sedačky so slnečnou strieškou. Bočné vankúšiky podopierajúce hlavičku novorodenca sú vítané.



Detské vaničky
Výrobcovia kočíkov prišli pred časom s ponukou najmenších autosedačiek skupiny 0+ s možnosťou použitia v kočíku aj v aute. Pokiaľ má sedačka schvaľovací štítok, je možné použiť ju aj v aute. Okrem autosedačiek „vajíčok“ existujú aj odnímateľné vaničky určené na prepravu najmenších detí v aute (do 2-3 mesiacov). Aby mohli byť použité v aute v súlade so zákonom, mali by mať homologačný štítok a miesto na ukotvenie bezpečnostného pásu. Vaničky preukázali pri nárazových testoch v porovnaní s autosedačkami isté nedostatky, napriek tomu sú omnoho bezpečnejšie ako obyčajné vaničky z kočíka voľne položené na sedadle. Na druhej strane vanička je vhodná na dlhú jazdu, najmä v prvých mesiacoch života.

Skryť Vypnúť reklamu

Skupina I
Nadväzujúca skupina autosedačiek I platí pre deti od 9 do 18 kilogramov (približne do 5 rokov) a využíva dva spôsoby zabezpečenia detí. Jednak prostredníctvom masívneho stolíka prichyteného bezpečnostným pásom alebo trakovým systémom, prídavnými popruhmi. Stolík zabezpečuje lepšie rozloženie tlaku pri čelnom náraze. Trakový systém s popruhmi zase umožňuje pohodlnejšie spanie a deti sa menej potia. V súčasnosti je preferovaný trakový systém vhodný na dlhodobejšie použitie.

Nezabudnite: Popruhy musia vždy priliehať na telo, aby sa zaťaženie pri náraze rovnomerne rozložilo. Keď sú popruhy voľné, tlak sa koncentruje v jednom mieste. Pevné uchytenie autosedačky v aute je samozrejmé.

Aby autosedačka spĺňala požiadavky kategórie I pre deti od 9 do 18 kg musí mať viacbodové prídavné popruhy alebo masívny stolík. Verzia s popruhmi je pre dieťa pohodlnejšia. Keď dieťa vyrastie, prídavné popruhy sa odstránia a na pripútanie sa použije bezpečnostný pás auta. Autosedačka so systémom upínania ISOFIX (iba pre niektoré vozidlá stojí) od 8000 do 12 000 Sk. Hlavným kritériom pri výbere drahšej sedačky má byť jednoduchá obsluha, kvalitný poťah a výrazná ochrana proti bočnému nárazu.

Skryť Vypnúť reklamu

K najpoužívanejšej kategórii I existujú aj lacnejšie a dobré alternatívy pre vozidlá bez systému ISOFIX. Ceny v hypermarketoch začínajú od 1600 Sk, pritom sedačky majú platnú normu ECE R 44/03. Horšia ale stále prijateľná môže byť kvalita poťahu a spracovanie detailov. Systém upínania si treba vyskúšať priamo vo svojom aute. Ak to predajca sedačky neumožní, choďte k inému.

 

Skupina II a III

Vo váhových kategóriách II (15- 25 kg ) a III (22 – 36 kg) 4 – 12 rokov sa kombinujú sedačkové podstavce s oporou chrbta určenou kvôli ochrane pri bočnom náraze a pohodlnejšiemu spánku. Na pripútanie detí slúži trojbodový bezpečnostný pás automobilu. Drahšie sedačky renomovaných firiem majú premyslený systém vedenia bezpečnostného pásu tak, aby prechádzal bedrovou časťou a stredom ramena. Zaistenie vhodnej polohy bezpečnostného pásu je pri týchto autosedačkách viac ako dôležité. Ramenný pás musí ísť cez stred ramena aby neškrtil dieťa, prípadne aby nespadol dole. Spod uvoľneného a zle zaisteného pásu sa dieťa v spánku vyvlečie. Niektoré autosedačky sú vybavené sponou, cez ktorú sa pás auta prevlečie a zabezpečí sa tak ideálna poloha voči ramenu. Pás medzi kotevnými bodmi a samonavíjacím mechanizmom by mal byť napnutý. V oblasti bedier bývajú na autosedačkách šípky označujúce miesto, kde má byť vedený pás. Háky na veľkých autosedačkách alebo podsedákoch slúžia na to, aby bezpečnostný pás pri náraze neskĺzol do oblasti brucha.


Drahšie sedačky, ktoré rastú spolu s dieťaťom, by mali mať veľkú bočnú oporu, opierku na nohy, dve možnosti vedenia bezpečnostného pásu a nízku hmotnosť. Samozrejmosťou je systém ISOFIX.

Skryť Vypnúť reklamu

 

 

 

 

 

 




 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 595
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 070
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 591
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 647
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 240
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 929
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 004
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 003
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 998
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 8 750
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric