Pri výbere správnej veľkosti autosedačky rozhoduje hmotnosť

Na bezpečné vozenie detí v automobile existujú štyri schválené kategórie autosedačiek, rozdelené podľa hmotnosti do skupín 0+, I, II, III. Pre zaradenie do kategórie je rozhodujúca hmotnosť, nie vek ani výška dieťaťa.

Na bezpečné vozenie detí v automobile existujú štyri schválené kategórie autosedačiek, rozdelené podľa hmotnosti do skupín 0+, I, II, III. Pre zaradenie do kategórie je rozhodujúca hmotnosť, nie vek ani výška dieťaťa. Na trhu sú dostupné aj „rastúce“ autosedačky vhodné na dlhodobejšie použitie. Jedná sa najmä o spojenie kategórií II a III prípadne aj kategórie I, II a III. V poslednom období sa objavili autosedačky pre hmotnostnú kategóriu skupiny 0+ a I (0 – 18 kg) vhodné aj pre veľmi malé deti. Tieto sa však nedajú použiť ako prenosné „vajíčko“ s rukoväťou.

Skupina 0+
Najmenšie protismerné autosedačky kategórie 0+ , takzvané „vajíčka“ alebo „babymisky“ sa upevňujú proti smeru jazdy a spravidla slúžia deťom do 13 kilogramov. Dojčatá sú v tomto type sedačiek veľmi dobre zabezpečené a istené. Hoci je pre použitie daného typu autosedačky rozhodujúca hmotnosť detí, vajíčka by sa nemali používať, ak hlava začne prečnievať cez horný okraj autosedačky. Nohy voľne presahujúce spodný okraj sedačky nie sú dôvodom na výmenu autosedačky 0+ za väčšiu.

Najmenšia značková autosedačka „vajíčko“ s polohovateľnou oporou chrbta a strieškou stojí okolo 5000 Sk. Polohovateľná opierka šetrí chrbát dieťaťa a strieška chráni pred slnkom a prievanom. Za príplatok 3300 Sk si možno dokúpiť základňu pre systém upínania ISOFIX alebo sieťku proti hmyzu.


Bežná sedačka kategórie 0+ stojí 1000 – 2500 Sk, niektoré sú dokonca príslušenstvom ku kočíku. Pri jej výbere treba skontrolovať homologačný štítok a hmotnosť kvôli ľahšiemu prenášaniu. Kvalitnejšie materiály sú ľahšie a pritom dosahujú predpísanú pevnosť. Jednoznačne odporúčame iba sedačky so slnečnou strieškou. Bočné vankúšiky podopierajúce hlavičku novorodenca sú vítané.



Detské vaničky
Výrobcovia kočíkov prišli pred časom s ponukou najmenších autosedačiek skupiny 0+ s možnosťou použitia v kočíku aj v aute. Pokiaľ má sedačka schvaľovací štítok, je možné použiť ju aj v aute. Okrem autosedačiek „vajíčok“ existujú aj odnímateľné vaničky určené na prepravu najmenších detí v aute (do 2-3 mesiacov). Aby mohli byť použité v aute v súlade so zákonom, mali by mať homologačný štítok a miesto na ukotvenie bezpečnostného pásu. Vaničky preukázali pri nárazových testoch v porovnaní s autosedačkami isté nedostatky, napriek tomu sú omnoho bezpečnejšie ako obyčajné vaničky z kočíka voľne položené na sedadle. Na druhej strane vanička je vhodná na dlhú jazdu, najmä v prvých mesiacoch života.

Skupina I
Nadväzujúca skupina autosedačiek I platí pre deti od 9 do 18 kilogramov (približne do 5 rokov) a využíva dva spôsoby zabezpečenia detí. Jednak prostredníctvom masívneho stolíka prichyteného bezpečnostným pásom alebo trakovým systémom, prídavnými popruhmi. Stolík zabezpečuje lepšie rozloženie tlaku pri čelnom náraze. Trakový systém s popruhmi zase umožňuje pohodlnejšie spanie a deti sa menej potia. V súčasnosti je preferovaný trakový systém vhodný na dlhodobejšie použitie.

Nezabudnite: Popruhy musia vždy priliehať na telo, aby sa zaťaženie pri náraze rovnomerne rozložilo. Keď sú popruhy voľné, tlak sa koncentruje v jednom mieste. Pevné uchytenie autosedačky v aute je samozrejmé.

Aby autosedačka spĺňala požiadavky kategórie I pre deti od 9 do 18 kg musí mať viacbodové prídavné popruhy alebo masívny stolík. Verzia s popruhmi je pre dieťa pohodlnejšia. Keď dieťa vyrastie, prídavné popruhy sa odstránia a na pripútanie sa použije bezpečnostný pás auta. Autosedačka so systémom upínania ISOFIX (iba pre niektoré vozidlá stojí) od 8000 do 12 000 Sk. Hlavným kritériom pri výbere drahšej sedačky má byť jednoduchá obsluha, kvalitný poťah a výrazná ochrana proti bočnému nárazu.

K najpoužívanejšej kategórii I existujú aj lacnejšie a dobré alternatívy pre vozidlá bez systému ISOFIX. Ceny v hypermarketoch začínajú od 1600 Sk, pritom sedačky majú platnú normu ECE R 44/03. Horšia ale stále prijateľná môže byť kvalita poťahu a spracovanie detailov. Systém upínania si treba vyskúšať priamo vo svojom aute. Ak to predajca sedačky neumožní, choďte k inému.

 

Skupina II a III

Vo váhových kategóriách II (15- 25 kg ) a III (22 – 36 kg) 4 – 12 rokov sa kombinujú sedačkové podstavce s oporou chrbta určenou kvôli ochrane pri bočnom náraze a pohodlnejšiemu spánku. Na pripútanie detí slúži trojbodový bezpečnostný pás automobilu. Drahšie sedačky renomovaných firiem majú premyslený systém vedenia bezpečnostného pásu tak, aby prechádzal bedrovou časťou a stredom ramena. Zaistenie vhodnej polohy bezpečnostného pásu je pri týchto autosedačkách viac ako dôležité. Ramenný pás musí ísť cez stred ramena aby neškrtil dieťa, prípadne aby nespadol dole. Spod uvoľneného a zle zaisteného pásu sa dieťa v spánku vyvlečie. Niektoré autosedačky sú vybavené sponou, cez ktorú sa pás auta prevlečie a zabezpečí sa tak ideálna poloha voči ramenu. Pás medzi kotevnými bodmi a samonavíjacím mechanizmom by mal byť napnutý. V oblasti bedier bývajú na autosedačkách šípky označujúce miesto, kde má byť vedený pás. Háky na veľkých autosedačkách alebo podsedákoch slúžia na to, aby bezpečnostný pás pri náraze neskĺzol do oblasti brucha.


Drahšie sedačky, ktoré rastú spolu s dieťaťom, by mali mať veľkú bočnú oporu, opierku na nohy, dve možnosti vedenia bezpečnostného pásu a nízku hmotnosť. Samozrejmosťou je systém ISOFIX.

 

 

 

 

 

 




 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 968
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 086
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 935
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 075
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 252
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 853
  7. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 739
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 515
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 379
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 259

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Rok 1993: Republiku krstili šampanským, ale mnohí rýchlo vytriezveli

Slovensko zápasilo so starými problémami.

DOMOV

Dobré ráno: Amerika môže odštartovať novú vojnu

Amerika môže v regióne zničiť mierové snahy.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.