Výkon motora predchádzajúcej verzie Civic Type R bol tak pozitívne hodnotený, že Honda nepovažovala za nutné zvýšiť ho ani pri ďalšej generácii športového modelu. Nový Civic Type-R preto opäť poháňa atmosférický dvojliter i-VTEC s rovnakým výkonom, ale zdokonalenou odozvou na zošliapnutie plynového pedálu.
Vylepšený motor (nový vyvažovací hriadeľ a elektronicky ovládaná škrtiaca klapka) dosahuje maximálny výkon 201 k pri 8 000 ot./min. (predtým 200 k/7 400 ot./min.). Základom úspechu naďalej zostáva systém premenlivého časovania ventilov VTEC a variabilný sací vačkový hriadeľ (VTC). Vysokootáčkový charakter motora sa tiež nemení, avšak k prepnutiu na vyšší zdvih s dlhším časovaním ventilov dochádza už pri nižších otáčkach (5 200 ot./min.), odkiaľ sa nechá motor vydráždiť až k červenému poľu, na hranicu 8 000 ot./min.
Dynamické výkony budú prakticky zhodné s predchádzajúcim modelom (zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy a s maximálna rýchlosť 235 km/h). Nový motor má byť podľa slov výrobcu výrazne pružnejší. Mierny nárast pohotovostnej hmotnosti kompenzuje o niečo „ľahšie“ sprevodovanie. Honda Civic Type R tak napriek absencii turbodúchadla dosahuje lepšie zrýchlenie ako konkurenčné „hot hatch“ vybavené rovnakým výkonom ale preplňovaným motorom.
Podvozok vychádza z päťdverového prevedenia modelu Civic, ktorý by mal zvládnuť výkonný motor aj napriek jednoduchej a priestorovo úspornej konštrukcii zadnej nápravy. Napokon už päťdverový Civic potvrdil, že zložitosť konštrukcie zadnej nápravy nie je meradlom jazdných vlastností. Rozchod zadných kolies v porovnaní s päťdverovým modelom o narástol o 20 mm.
Nová strela automobilky Honda poletí na pneumatikách rozmeru 225/40 a podvozku zníženom o 15 mm. Umiestnenie palivovej nádrže uprostred pod vozidlom znižuje ťažisko a moment zotrvačnosti karosérie. Tuhšie riadenie so strmším prevodom a robustnejšie upevnenie skrine riadenia iba podčiarkujú brutalitu športového kompaktu.
Už päťdverový model Civic ponúkol jednu z najtuhších konštrukcií karosérie v C-segmente napriek tomu bola karoséria verzie Type-R vystužená. Konštruktéri zosilnili hlavne podlahovú priečku, umiestnenú bezprostredne za palivovou nádržou a okolie horných úchytov zavesenia kolies prednej nápravy. Podľa vonkajších i vnútorných prvkov vybavenia je každému jasné, že toto vozidlo je vyrobené pre potešenie z jazdy. Vodiča aj spolujazdca obopnú sedadlá s prvotriednym bočným vedením a zaujímavým farebným spracovaním. Futuristický dvojúrovňový prístrojový panel zostal zachovaný, ale prístroje sú vzhľadom na jeho agresívnejší charakter vysvietené na červeno a lemované kovovými obručami na oboch stranách displeja. Vodič má v rukách volant potiahnutý čiernou perforovanou kožou a obšitý červenou niťou. Hlavica radiacej páky v hliníkovom prevedení je o niečo menšia a guľatá. Tesne pred radiacou pákou nájdeme platničku s vygravírovaným unikátnym sériovým číslom vozidla.
Pre fajnšmekrov, pretekárov alebo tunnerov bude k dispozícii aj odľahčená verzia modelu Type R bez audiosystému, krytu kufra a so slabšou izoláciou motorovej časti, čím jeho hmotnosť klesne cca o 40 kg.
Ďalšou dôležitou informáciou pre jazdcov rally, pretekov na okruhoch a do vrchu je, že Civic Type R bude v dohľadnej dobe homologovaný podľa predpisov FIA pre skupinu N, A a následne tiež pre pripravovanú skupinu R. Verzie Type-R a Type-S budú spoločne s päťdverovým modelom vyrábané v britskom výrobnom závode vo Swindone.