SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Bezpečnosť: Ako sa má správne držať volant?

V minulosti nás v autoškole učili držať volant podľa pravidla "o desať dve". Dnes to neplatí, lebo je už "trištvrte na tri"

 
Veniec volantu býva často vopred tvarovaný a pripravený na správne držanie. V praxi však vidíme čokoľvek, len nie správne držanie volantu.

V minulosti nás v autoškole učili držať volant podľa pravidla "o desať dve". Dnes to neplatí, lebo je už "trištvrte na tri"

Podľa najnovších poznatkov si bezpečné ovládanie volantu a tým pádom aj auta vyžaduje mať ruky na volante v miestach, kde sú na pomyselnom ciferníku hodín číslice deväť a tri. Starší spôsob známy ako "o desať dve" už neplatí, ale je rozhodne lepší než rozšírené ľahtikárske narábanie s volantom a držanie sotva jednou rukou.

Vždy pripravený

Vodiči nesprávne držanie volantu jednou rukou odôvodňujú únavou, rovnou cestou, prípadne skutočnosťou, že aj tak sa nič nedeje. Vtip je však vtom, že ak sa pred autom alebo s autom začne niečo diať, je neskoro hľadať správny spôsob uchopenia volantu. Paradoxne, čím ľahšie sa točí volantom, tým jednoduchšie sa môže vyšmyknúť z rúk.

Volant na dosah

Aby bolo vôbec možné polemizovať o správnom držaní volantu, musí vodič sedieť v ideálnej polohe. Volant nesmie prekážať vo výhľade na prístrojový panel a má byť v pohodlnom dosahu. To znamená, že ak sa vodič oprie celou plochou chrbta (aj ramenami) do sedadla a vystrie ruky, tak na vrchnom okraji venca volantu má mať zápästia. S vystretými alebo príliš zohnutými rukami sa ťažko manévruje.

 

 
Výškové, prípadne pozdĺžne nastavovanie volantu je na to, aby si vodič nastavil ideálnu polohu a dočiahol na volant aj pri otáčaní.

 
Lenivcov vídať najmä na diaľnici, kde nedržia ruky volant, ale volant drží ruky. Nulová schopnosť reakcie nikoho nezaujíma, hlavné, že mladíka obdivujú dievčatá na palube.

 
Pri vodičovi vysokozdvižného vozíka by sme to mohli považovať za chorobu z povolania. Prečo mnoho vodičov otáča volant dlaňou, nevedno. Možno je to jednoduché, rozhodne nie bezpečné. Volant sa môže vyšmyknúť.

 
Riadiť starý nákladiak bez posilňovača bola fuška a prejsť križovatkou znamenalo ťahať volant na jednu a potom na druhú stranu. V osobnom aute a kritickej situácii sa takto ruky najskôr popletú.

 
"Zajace" za volantom vídať zriedkavejšie. Tento typ motoristu obyčajne nepotrebuje prudko otáčať volantom, pretože radšej zavrie oči a stúpi na brzdu. Schopnosť manévrovať s volantom je výrazne obmedzená.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  6. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 433
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 505
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 150
  4. Aká je chémia vôní 10 901
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 498
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 884
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 848
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 228
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 839
  10. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 6 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Samuela Marca

Správa o stave republiky: Vládnu nám Fekišovce (píše Samo Marec)

Mali plné ústa rečí o boji proti papalášom, ale pri prvej príležitosti sa sami papalášmi stali.

Predseda Národnej rady SR Boris Kollár a premiér SR Igor Matovič počas brífingu po spoločných raňajkách s prezidentkou SR Zuzanou Čaputovou v Prezidentskom paláci.

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili ďalších 1 254 infikovaných (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už takmer 106-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 868 obetí.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Čas na zadné dvierka

Právny štát sa odkladá. Poľsko a Maďarsko zrejme prinútia Úniu k ústupu.

Peter Schutz
George Clooney vo filme The Midnight Sky, ktorý aj sám režíroval.

Neprehliadnite tiež

Dacia Lodgy Stepway budúci rok dostane terénnejšie sa tváriacu náhradu.
Skokanom v predajoch za október je Fiat Panda, ktorá prišla v roku 2011.

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.