Bezpečnosť: Ako sa má správne držať volant?

V minulosti nás v autoškole učili držať volant podľa pravidla "o desať dve". Dnes to neplatí, lebo je už "trištvrte na tri"

 
Veniec volantu býva často vopred tvarovaný a pripravený na správne držanie. V praxi však vidíme čokoľvek, len nie správne držanie volantu.

V minulosti nás v autoškole učili držať volant podľa pravidla "o desať dve". Dnes to neplatí, lebo je už "trištvrte na tri"

Podľa najnovších poznatkov si bezpečné ovládanie volantu a tým pádom aj auta vyžaduje mať ruky na volante v miestach, kde sú na pomyselnom ciferníku hodín číslice deväť a tri. Starší spôsob známy ako "o desať dve" už neplatí, ale je rozhodne lepší než rozšírené ľahtikárske narábanie s volantom a držanie sotva jednou rukou.

Vždy pripravený

Vodiči nesprávne držanie volantu jednou rukou odôvodňujú únavou, rovnou cestou, prípadne skutočnosťou, že aj tak sa nič nedeje. Vtip je však vtom, že ak sa pred autom alebo s autom začne niečo diať, je neskoro hľadať správny spôsob uchopenia volantu. Paradoxne, čím ľahšie sa točí volantom, tým jednoduchšie sa môže vyšmyknúť z rúk.

Volant na dosah

Aby bolo vôbec možné polemizovať o správnom držaní volantu, musí vodič sedieť v ideálnej polohe. Volant nesmie prekážať vo výhľade na prístrojový panel a má byť v pohodlnom dosahu. To znamená, že ak sa vodič oprie celou plochou chrbta (aj ramenami) do sedadla a vystrie ruky, tak na vrchnom okraji venca volantu má mať zápästia. S vystretými alebo príliš zohnutými rukami sa ťažko manévruje.

 

 
Výškové, prípadne pozdĺžne nastavovanie volantu je na to, aby si vodič nastavil ideálnu polohu a dočiahol na volant aj pri otáčaní.

 
Lenivcov vídať najmä na diaľnici, kde nedržia ruky volant, ale volant drží ruky. Nulová schopnosť reakcie nikoho nezaujíma, hlavné, že mladíka obdivujú dievčatá na palube.

 
Pri vodičovi vysokozdvižného vozíka by sme to mohli považovať za chorobu z povolania. Prečo mnoho vodičov otáča volant dlaňou, nevedno. Možno je to jednoduché, rozhodne nie bezpečné. Volant sa môže vyšmyknúť.

 
Riadiť starý nákladiak bez posilňovača bola fuška a prejsť križovatkou znamenalo ťahať volant na jednu a potom na druhú stranu. V osobnom aute a kritickej situácii sa takto ruky najskôr popletú.

 
"Zajace" za volantom vídať zriedkavejšie. Tento typ motoristu obyčajne nepotrebuje prudko otáčať volantom, pretože radšej zavrie oči a stúpi na brzdu. Schopnosť manévrovať s volantom je výrazne obmedzená.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 573
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 18 317
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 226
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 978
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 647
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 306
  7. Štefánka by Pulitzer 5 264
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 3 893
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 505
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 009

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Taliansky novinár: Náš zdroj mal prístup k telefonátu Fica s Vadalom

Malo by byť v záujme Slovenska, aby jeho ekonomika nebola otrávená mafiánskym kapitálom, vraví CARLO BONINI z denníka La Repubblica.

DOMOV

Talianski novinári spochybnili Ficove slová o telefonáte

Talianska prokuratúra vraj poprela, že by vedela o telefonáte s Vadalom.

PLUS

Panská roztopaš. Ako sa v Tatrách kedysi lyžovalo a sánkovalo

Pozrite si krásne historické fotografie.

DOMOV

Lubyová dáva ruky preč od lukratívneho hotela, ktorý zhorel

Intenda sa sporí o Hotel Junior v Jasnej.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Podcast Za volantom

Za volantom: Áut na letiskách pribúda, zaparkuje ich robot

Letiská riešia príliš veľa pasažierov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.

Cupra odhaľuje prvý model, ktorý nie je preznačkovaným Seatom

Má technológiu výkonného plug-in hybridu.

Cupra Formentor

Pokuty na Slovensku: Na ktoré priestupky si vodiči musia dávať pozor?

Ak nafúkate nad jedno promile, hrozí už ročné väzenie.

Kia Ceed príde ako štýlový crossover už na jeseň

V ponuke bude aj plug-in hybridná verzia.