SME

Bezpečnosť: Ako sa má správne držať volant?

V minulosti nás v autoškole učili držať volant podľa pravidla "o desať dve". Dnes to neplatí, lebo je už "trištvrte na tri"

  Veniec volantu býva často vopred tvarovaný a pripravený na správne držanie. V praxi však vidíme čokoľvek, len nie správne držanie volantu.

V minulosti nás v autoškole učili držať volant podľa pravidla "o desať dve". Dnes to neplatí, lebo je už "trištvrte na tri"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa najnovších poznatkov si bezpečné ovládanie volantu a tým pádom aj auta vyžaduje mať ruky na volante v miestach, kde sú na pomyselnom ciferníku hodín číslice deväť a tri. Starší spôsob známy ako "o desať dve" už neplatí, ale je rozhodne lepší než rozšírené ľahtikárske narábanie s volantom a držanie sotva jednou rukou.

SkryťVypnúť reklamu

Vždy pripravený

Vodiči nesprávne držanie volantu jednou rukou odôvodňujú únavou, rovnou cestou, prípadne skutočnosťou, že aj tak sa nič nedeje. Vtip je však vtom, že ak sa pred autom alebo s autom začne niečo diať, je neskoro hľadať správny spôsob uchopenia volantu. Paradoxne, čím ľahšie sa točí volantom, tým jednoduchšie sa môže vyšmyknúť z rúk.

Volant na dosah

Aby bolo vôbec možné polemizovať o správnom držaní volantu, musí vodič sedieť v ideálnej polohe. Volant nesmie prekážať vo výhľade na prístrojový panel a má byť v pohodlnom dosahu. To znamená, že ak sa vodič oprie celou plochou chrbta (aj ramenami) do sedadla a vystrie ruky, tak na vrchnom okraji venca volantu má mať zápästia. S vystretými alebo príliš zohnutými rukami sa ťažko manévruje.

SkryťVypnúť reklamu

 

  Výškové, prípadne pozdĺžne nastavovanie volantu je na to, aby si vodič nastavil ideálnu polohu a dočiahol na volant aj pri otáčaní.

  Lenivcov vídať najmä na diaľnici, kde nedržia ruky volant, ale volant drží ruky. Nulová schopnosť reakcie nikoho nezaujíma, hlavné, že mladíka obdivujú dievčatá na palube.

  Pri vodičovi vysokozdvižného vozíka by sme to mohli považovať za chorobu z povolania. Prečo mnoho vodičov otáča volant dlaňou, nevedno. Možno je to jednoduché, rozhodne nie bezpečné. Volant sa môže vyšmyknúť.

  Riadiť starý nákladiak bez posilňovača bola fuška a prejsť križovatkou znamenalo ťahať volant na jednu a potom na druhú stranu. V osobnom aute a kritickej situácii sa takto ruky najskôr popletú.

SkryťVypnúť reklamu

  "Zajace" za volantom vídať zriedkavejšie. Tento typ motoristu obyčajne nepotrebuje prudko otáčať volantom, pretože radšej zavrie oči a stúpi na brzdu. Schopnosť manévrovať s volantom je výrazne obmedzená.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 308
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 319
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 877
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 803
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 550
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 406
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 151
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  7. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 020
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 506
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 267
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 226
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 034
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 441
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 472
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu