Veniec volantu býva často vopred tvarovaný a pripravený na správne držanie. V praxi však vidíme čokoľvek, len nie správne držanie volantu.
V minulosti nás v autoškole učili držať volant podľa pravidla "o desať dve". Dnes to neplatí, lebo je už "trištvrte na tri"
Podľa najnovších poznatkov si bezpečné ovládanie volantu a tým pádom aj auta vyžaduje mať ruky na volante v miestach, kde sú na pomyselnom ciferníku hodín číslice deväť a tri. Starší spôsob známy ako "o desať dve" už neplatí, ale je rozhodne lepší než rozšírené ľahtikárske narábanie s volantom a držanie sotva jednou rukou.
Vždy pripravený
Vodiči nesprávne držanie volantu jednou rukou odôvodňujú únavou, rovnou cestou, prípadne skutočnosťou, že aj tak sa nič nedeje. Vtip je však vtom, že ak sa pred autom alebo s autom začne niečo diať, je neskoro hľadať správny spôsob uchopenia volantu. Paradoxne, čím ľahšie sa točí volantom, tým jednoduchšie sa môže vyšmyknúť z rúk.
Volant na dosah
Aby bolo vôbec možné polemizovať o správnom držaní volantu, musí vodič sedieť v ideálnej polohe. Volant nesmie prekážať vo výhľade na prístrojový panel a má byť v pohodlnom dosahu. To znamená, že ak sa vodič oprie celou plochou chrbta (aj ramenami) do sedadla a vystrie ruky, tak na vrchnom okraji venca volantu má mať zápästia. S vystretými alebo príliš zohnutými rukami sa ťažko manévruje.
Výškové, prípadne pozdĺžne nastavovanie volantu je na to, aby si vodič nastavil ideálnu polohu a dočiahol na volant aj pri otáčaní.
Lenivcov vídať najmä na diaľnici, kde nedržia ruky volant, ale volant drží ruky. Nulová schopnosť reakcie nikoho nezaujíma, hlavné, že mladíka obdivujú dievčatá na palube.
Pri vodičovi vysokozdvižného vozíka by sme to mohli považovať za chorobu z povolania. Prečo mnoho vodičov otáča volant dlaňou, nevedno. Možno je to jednoduché, rozhodne nie bezpečné. Volant sa môže vyšmyknúť.
Riadiť starý nákladiak bez posilňovača bola fuška a prejsť križovatkou znamenalo ťahať volant na jednu a potom na druhú stranu. V osobnom aute a kritickej situácii sa takto ruky najskôr popletú.
"Zajace" za volantom vídať zriedkavejšie. Tento typ motoristu obyčajne nepotrebuje prudko otáčať volantom, pretože radšej zavrie oči a stúpi na brzdu. Schopnosť manévrovať s volantom je výrazne obmedzená.