Bezpečnosť: Ako sa má správne držať volant?

V minulosti nás v autoškole učili držať volant podľa pravidla "o desať dve". Dnes to neplatí, lebo je už "trištvrte na tri"

 
Veniec volantu býva často vopred tvarovaný a pripravený na správne držanie. V praxi však vidíme čokoľvek, len nie správne držanie volantu.

V minulosti nás v autoškole učili držať volant podľa pravidla "o desať dve". Dnes to neplatí, lebo je už "trištvrte na tri"

Podľa najnovších poznatkov si bezpečné ovládanie volantu a tým pádom aj auta vyžaduje mať ruky na volante v miestach, kde sú na pomyselnom ciferníku hodín číslice deväť a tri. Starší spôsob známy ako "o desať dve" už neplatí, ale je rozhodne lepší než rozšírené ľahtikárske narábanie s volantom a držanie sotva jednou rukou.

Vždy pripravený

Vodiči nesprávne držanie volantu jednou rukou odôvodňujú únavou, rovnou cestou, prípadne skutočnosťou, že aj tak sa nič nedeje. Vtip je však vtom, že ak sa pred autom alebo s autom začne niečo diať, je neskoro hľadať správny spôsob uchopenia volantu. Paradoxne, čím ľahšie sa točí volantom, tým jednoduchšie sa môže vyšmyknúť z rúk.

Volant na dosah

Aby bolo vôbec možné polemizovať o správnom držaní volantu, musí vodič sedieť v ideálnej polohe. Volant nesmie prekážať vo výhľade na prístrojový panel a má byť v pohodlnom dosahu. To znamená, že ak sa vodič oprie celou plochou chrbta (aj ramenami) do sedadla a vystrie ruky, tak na vrchnom okraji venca volantu má mať zápästia. S vystretými alebo príliš zohnutými rukami sa ťažko manévruje.

 

 
Výškové, prípadne pozdĺžne nastavovanie volantu je na to, aby si vodič nastavil ideálnu polohu a dočiahol na volant aj pri otáčaní.

 
Lenivcov vídať najmä na diaľnici, kde nedržia ruky volant, ale volant drží ruky. Nulová schopnosť reakcie nikoho nezaujíma, hlavné, že mladíka obdivujú dievčatá na palube.

 
Pri vodičovi vysokozdvižného vozíka by sme to mohli považovať za chorobu z povolania. Prečo mnoho vodičov otáča volant dlaňou, nevedno. Možno je to jednoduché, rozhodne nie bezpečné. Volant sa môže vyšmyknúť.

 
Riadiť starý nákladiak bez posilňovača bola fuška a prejsť križovatkou znamenalo ťahať volant na jednu a potom na druhú stranu. V osobnom aute a kritickej situácii sa takto ruky najskôr popletú.

 
"Zajace" za volantom vídať zriedkavejšie. Tento typ motoristu obyčajne nepotrebuje prudko otáčať volantom, pretože radšej zavrie oči a stúpi na brzdu. Schopnosť manévrovať s volantom je výrazne obmedzená.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 448
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 208
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 389
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 152
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 468
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 345
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 247
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 228
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 125
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 069

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

SVET

Pomáha aj NASA. Nájdu stratenú ponorku v rozbúrenom mori?

Ak sa ponorka potopila, námorníkom zostal vzduch len na pár dní.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.