SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

BMW Hydrogen 7 – prvé sériové auto na vodík

BMW ako prvý výrobca na svete predstavuje luxusnú limuzínu poháňanú vodíkom už v sériovej podobe. Luxusné BMW Hydrogen 7, postavené na báze limuzíny radu 7, poháňa dvanásťvalcový motor s objemom 6,0 V12 litra a maximálnym výkonom 191 kW/260 k.

BMW ako prvý výrobca na svete predstavuje luxusnú limuzínu poháňanú vodíkom už v sériovej podobe. Luxusné BMW Hydrogen 7, postavené na báze limuzíny radu 7, poháňa dvanásťvalcový motor s objemom 6,0 V12 litra a maximálnym výkonom 191 kW/260 k. Limuzína produkujúca vodnú paru zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 230 km/h. Pohonný agregát pracuje v duálnom móde, to znamená, že po vyčerpaní nádrže vodíka sa dokáže prepnúť na spaľovanie vysokooktánového benzínu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Tekutý vodík
Použitie vodíka ako paliva pre spaľovacie motory doteraz limitovali praktické požiadavky na auto nezlúčiteľné s technikou vodíkového pohonu. Z rôznych alternatív sa BMW napokon rozhodlo pre pohon tekutým vodíkom, ktorý poskytuje až o 75 percent väčšie energetické rezervy, než vodík v plynnom stave, stlačený na 700 barov. Výhodou tekutého vodíka je citeľne väčší dojazd (200 km). Ďalších 500 km dojazdu pridáva pohon na benzín aby bolo možné BMW Hydrogen 7 bez problémov použiť aj v prípade, že v blízkosti nie je vodíková čerpacia stanica.

Neobmedzené množstvo
Vodík, na rozdiel od fosílnych palív, je k dispozícii prakticky v neobmedzených množstvách. Jeho získavanie je možné z biomás, pomocou slnečnej energie, vodnej energie a ďalšími spôsobmi. Pri prevádzke motora v režime spaľovania vodíka je najpodstatnejšie vylučovanou látkou čistá vodná para.

Skryť Vypnúť reklamu

Čerpacie stanice
Vodíková nádrž na čerpacej stanici Total v Berlíne má špeciálnu konštrukciu. Je zhotovená z nehrdzavejúcej ocele hrúbky 2 mm. Medzi jej vonkajšou a vnútornou časťou je 30 mm široké pásmo vákua s vynikajúcimi tepelnoizolačnými vlastnosťami. Takto izolovaná nádrž dokáže veľmi dlho udržať kvapalný vodík pri teplote -250 °C.

Dlhý vývoj
Vývoj pohonnej jednotky, spaľujúcej vodík, odštartovalo BMW už v roku 1978. V roku 2000 sa automobilka stala prvým výrobcom na svete, ktorý na svetovom veľtrhu Expo v Hanoveri predstavil flotilu prezentačných vozidiel s vodíkovým pohonom. V tom istom roku sa otvorila prvá verejná vodíková čerpacia stanica na mníchovskom letisku.

Prvé sériové auto na vodík sa od klasickej limuzíny BMW radu 7 odlišuje výraznejším tvarom prednej kapoty, kvôli vyššej konštrukcii motora. Komponenty vodíkového pohonu uložené za zadnými sedadlami zmenšili batožinový priestor na 225 litrov.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre uskladnenie vodíka pri teplote -250 C sú dôležité tepelnoizolačné vlastnosti nádrže. Ak by ste do nej naliali vriacu kávu, trvalo by až 80 dní, kým by sa ochladila na teplotu, pri ktorej by sa už dala piť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  3. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  8. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  9. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 976
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 752
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 128
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 884
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 194
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 063
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 034
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 820
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


9 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Búranie Istropolisu na pokračovanie...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí...
  2. Marcel Horacek: Živoj je fajn - časť druhá
  3. Barbora Kujundžić: Na aké veci si treba dávať pri malých deťoch pozor
  4. Juraj Švarc: Vyhlásil som lockdown…ale mediálny!
  5. Matej Vagač: Stromy na Dunajskom nábreží sú nateraz zachránené
  6. Ondrej Škvarenina: Ako manipulovať štatistiky o Covid-19
  7. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  8. INESS: Cena zamestnanca
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 680
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 416
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 726
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 244
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 743
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 447
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 166
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu