BMW Hydrogen 7 – prvé sériové auto na vodík

BMW ako prvý výrobca na svete predstavuje luxusnú limuzínu poháňanú vodíkom už v sériovej podobe. Luxusné BMW Hydrogen 7, postavené na báze limuzíny radu 7, poháňa dvanásťvalcový motor s objemom 6,0 V12 litra a maximálnym výkonom 191 kW/260 k.

BMW ako prvý výrobca na svete predstavuje luxusnú limuzínu poháňanú vodíkom už v sériovej podobe. Luxusné BMW Hydrogen 7, postavené na báze limuzíny radu 7, poháňa dvanásťvalcový motor s objemom 6,0 V12 litra a maximálnym výkonom 191 kW/260 k. Limuzína produkujúca vodnú paru zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 230 km/h. Pohonný agregát pracuje v duálnom móde, to znamená, že po vyčerpaní nádrže vodíka sa dokáže prepnúť na spaľovanie vysokooktánového benzínu.

Tekutý vodík
Použitie vodíka ako paliva pre spaľovacie motory doteraz limitovali praktické požiadavky na auto nezlúčiteľné s technikou vodíkového pohonu. Z rôznych alternatív sa BMW napokon rozhodlo pre pohon tekutým vodíkom, ktorý poskytuje až o 75 percent väčšie energetické rezervy, než vodík v plynnom stave, stlačený na 700 barov. Výhodou tekutého vodíka je citeľne väčší dojazd (200 km). Ďalších 500 km dojazdu pridáva pohon na benzín aby bolo možné BMW Hydrogen 7 bez problémov použiť aj v prípade, že v blízkosti nie je vodíková čerpacia stanica.

Neobmedzené množstvo
Vodík, na rozdiel od fosílnych palív, je k dispozícii prakticky v neobmedzených množstvách. Jeho získavanie je možné z biomás, pomocou slnečnej energie, vodnej energie a ďalšími spôsobmi. Pri prevádzke motora v režime spaľovania vodíka je najpodstatnejšie vylučovanou látkou čistá vodná para.

Čerpacie stanice
Vodíková nádrž na čerpacej stanici Total v Berlíne má špeciálnu konštrukciu. Je zhotovená z nehrdzavejúcej ocele hrúbky 2 mm. Medzi jej vonkajšou a vnútornou časťou je 30 mm široké pásmo vákua s vynikajúcimi tepelnoizolačnými vlastnosťami. Takto izolovaná nádrž dokáže veľmi dlho udržať kvapalný vodík pri teplote -250 °C.

Dlhý vývoj
Vývoj pohonnej jednotky, spaľujúcej vodík, odštartovalo BMW už v roku 1978. V roku 2000 sa automobilka stala prvým výrobcom na svete, ktorý na svetovom veľtrhu Expo v Hanoveri predstavil flotilu prezentačných vozidiel s vodíkovým pohonom. V tom istom roku sa otvorila prvá verejná vodíková čerpacia stanica na mníchovskom letisku.

Prvé sériové auto na vodík sa od klasickej limuzíny BMW radu 7 odlišuje výraznejším tvarom prednej kapoty, kvôli vyššej konštrukcii motora. Komponenty vodíkového pohonu uložené za zadnými sedadlami zmenšili batožinový priestor na 225 litrov.

Pre uskladnenie vodíka pri teplote -250 C sú dôležité tepelnoizolačné vlastnosti nádrže. Ak by ste do nej naliali vriacu kávu, trvalo by až 80 dní, kým by sa ochladila na teplotu, pri ktorej by sa už dala piť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 573
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 18 317
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 226
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 978
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 647
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 306
  7. Štefánka by Pulitzer 5 264
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 3 893
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 505
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 009

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Taliansky novinár: Náš zdroj mal prístup k telefonátu Fica s Vadalom

Malo by byť v záujme Slovenska, aby jeho ekonomika nebola otrávená mafiánskym kapitálom, vraví CARLO BONINI z denníka La Repubblica.

DOMOV

Talianski novinári spochybnili Ficove slová o telefonáte

Talianska prokuratúra vraj poprela, že by vedela o telefonáte s Vadalom.

PLUS

Panská roztopaš. Ako sa v Tatrách kedysi lyžovalo a sánkovalo

Pozrite si krásne historické fotografie.

DOMOV

Lubyová dáva ruky preč od lukratívneho hotela, ktorý zhorel

Intenda sa sporí o Hotel Junior v Jasnej.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Podcast Za volantom

Za volantom: Áut na letiskách pribúda, zaparkuje ich robot

Letiská riešia príliš veľa pasažierov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.

Cupra odhaľuje prvý model, ktorý nie je preznačkovaným Seatom

Má technológiu výkonného plug-in hybridu.

Cupra Formentor

Pokuty na Slovensku: Na ktoré priestupky si vodiči musia dávať pozor?

Ak nafúkate nad jedno promile, hrozí už ročné väzenie.

Kia Ceed príde ako štýlový crossover už na jeseň

V ponuke bude aj plug-in hybridná verzia.