Vyrobiť dnes kabriolet bez toho, aby sa v priebehu pár sekúnd premenil na kupé s pevnou strechou, nemá význam. Jedným z posledných prírastkov v triede kabriolet-kupé je Opel Astra TwinTop, ktorá má nahradiť hneď dva modely, navyše chce byť voľným pokračovaním legendárneho kupé Calibra.
Slovo do bitky
Keď v roku 1989 prišiel na trh Opel Calibra, svet kompaktných šporťákov sa otriasol v základoch. Karoséria s nevídane nízkym odporom vzduchu (Cx - 0,31), silné motory a nenapodobiteľný dizajn zaradili Calibru medzi najlepšie autá značky. Vrchol prišiel v roku 1992, keď Calibra dostala dvojlitrový turbomotor a pohon všetkých kolies. Opel sa až teraz pri premiére Astry TwinTop potichu zmienil o dôstojnom následníkovi modelu Calibra. Testovaný model Astra TwinTop 2,0 Turbo mal teda neľahkú úlohu presvedčiť nás o pravdivosti slov výrobcu a súčasne predviesť jazdu s vetrom vo vlasoch.
Pominuteľná krása
Astra TT dokáže okamžite presvedčiť o pominuteľnosti ideálu krásy. So zatiahnutou strechou alebo bez nej vyzerá rovnako pôvabne a vrhá tieň aj na staršiu Calibru. Rovnako dobre vyniká aj medzi súčasnou konkurenciu. Volkswagen Eos tiež prekročil mantinely svojej značky, ale v kráse na Astru TT nemá, tá sa jednoducho podarila. Už menej nás zaujali plasty v interiéri, nehovoriac o doplnkoch, ktoré by zvýraznili charakter kabrioletu s výkonom dvesto koní. Teda aspoň športové pedále by si zaslúžila. Športový volant patrí k najlepším a celkom potešili aj športové sedadlá.
Hlad po zážitkoch
Už samotné naštartovanie dvojlitrového turbomotora pošepká, že v dobe sterilných športových automobilov bez chuti existujú okorenené špeciality. Po povinnom zohriatí strojovne ide plyn na podlahu. V režime Sport sme si s inteligentným podvozkom (IDS plus) a tuhým riadením okamžite potykali. V skúške vyhýbacieho manévru s vypnutým stabilizačným systémom má otvorená Astra TwinTop sklon k pretáčavosti, čo sa dá nádherne zvládnuť pridaním plynu v správnej chvíli. Motor má na to, aby dostal vodiča z kritickej situácie von (VIDEO). Rýchlosti prejazdu losieho testu boli výrazne vyššie než u bežných automobilov kompaktnej triedy. V pomerne ostrých zákrutách je Astra pokojná a ľahko ovládateľná aj keď ju chce vodič úmyselne dostať do driftu (VIDEO). Podvozok patrí medzi to najlepšie v triede a nepohrdne ani rýchlou jazdou po vidieckych cestách (VIDEO). Fantastický zvuk výfukového potrubia (VIDEO) a syčanie turbodúchadla akoby popchli kone do slabín a šantenie sa môže začať. Strecha zostane zatvorená, pretože človek príde do istého veku, keď si pod kabrioletom predstaví zbytočný hluk, nádchu, prechladnutú krčnú chrbticu a podobné „radosti“. Astra TwinTop sa so zatvorenou strechou zhostila úlohy športového kupé naozaj dokonale. Radosť nám nepokazilo ani mierne krútenie karosérie pri ozaj ostrom narábaní s plynom.
Konečná, vystupovať
V návale radosti z jazdy nás prudko klesajúca ručička palivomeru neprekvapila. Úsmev nám zamrzol až pri ustálenej rýchlosti na diaľnici a nebolo to otvorenou strechou. Astra TT 2,0 Turbo je totiž poriadne smädná. S konkurenčným motorom VW 2,0 TFSI si to môže rozdať v hocičom okrem spotreby. Priemer 12,5 l/100 km paradoxne nevylepšila ani pomalá jazda, lebo na rozdiel od konkurenčného motora bol Opel doslova nenásytný aj pri ľahkej nohe.
Letničky a trvalky
Sezónne jednoúčelové kabriolety sú minulosťou, pretože kým v lete si majiteľ užíva vietor vo vlasoch, v ostatnej časti roka riadi športové kupé. Neznamená to však, že Astra TT je skvelé rodinné auto s veľkým batožinovým priestorom. V prevedení 2,0 Turbo a zo zatvorenou strechou plnohodnotne nahrádza Calibru vo všetkom vrátane spotreby.
Naše hodnotenie
vzhľad | sú kabriolety pekné a ešte krajšie, Astra TT je najkrajšia |
interiér | tichý, strohý, bez odkladacích priestorov a športových pedálov |
motor | vysoký výkon, temperamentný prejav, dokonalý zvuk, hrozná spotreba |
jazdné vlastnosti | inteligentný podvozok miluje rýchlosť a zákruty |
výbava | primeraný luxus, výborná bezpečnosť |
úžitok | potešenie prevyšuje úžitok |
celkový dojem | skutočné potešenie nielen pre mladých ale solventných |
Z uhladeného kabrioletu sa razom stane poriadny divoch. Astra TT sa výborne ovláda a z ľahkého pretáčavého šmyku ju motor excelentne vytiahne. Spotreba pri razantnej jazde nás až tak neprekvapila , skôr sklamal nenásytný motor pri pokojnej jazde, kedy zvyknú konkurenti spotrebovať okolo 7,5 l/100 km. Astra TT 2,0 TURBO si pýta aspoň 10 l/100 km.
Strecha sa dá sklápať aj za jazdy, do rýchlosti 30 km/h. Pri nakladaní batožiny do kabrioletu možno zloženú strechu tlačidlom na nakladacej hrane trochu nadvihnúť a zväčšiť tak nakladací otvor. Inak by medzi nakladacou hranou a poskladanou strechou prešiel iba malý kufrík.
Z každého uhla pohľadu nádherná. Aerodynamický hluk je pri otvorenej streche primeraný, ale rám čelného okna by mohol byť vyššie. Vytiahnuté okná v otvorenej verzii citeľne pomáhajú. Obe karosárske verzie , kupé aj kabriolet považujeme za fakt vydarené.
Nestáva sa často, že originálne (sedemnásťpalcové) disky v ponuke automobilky dokážu zaujať až tak, ako tieto. Z každého uhla pohľadu vyniká ich priestorový efekt a masívna konštrukcia.
Štvormiestny interiér ponúka slušný priestor vpredu, pohodlné sedadlá ale trochu všedné prevedenie. Tvary prístrojovej dosky sú pútavé, volant výborný ale celkovo tomu chýba športový náboj alebo aspoň hliníkové pedále. Prístrojovému panelu nemožno uprieť prehľadnosť a tiež dobrý dizajn.
Astra TwinTop s otvorenou strechou má väčší sklon k pretáčavému šmyku, pretože hmotnosť strechy je presunutá v batožinovom priestore. Verzia kupé odoláva pokušeniu pretáčavého šmyku lepšie a menej sa krúti. V každom prípade karoséria zvláda svoju úlohu perfektne, pritom je vystavená tvrdej skúške, pretože inteligentný podvozok IDS Plus neustále mení charakteristiku tlmičov. V režime Sport a v prudkých zákrutách sú vonkajšie tlmiče poriadne tvrdé, tým pádom dostáva karoséria v krútení viac zabrať.
Ochrana posádky v kabrioletoch je dnes na vysokej úrovni. Vpredu chráni cestujúcich zosilnený rám čelného skla, vzadu sú za klasickými opierkami hlavy špeciálne výsuvné elementy, vyššie ako hlavová opierka. Pri prevrátení auta bleskovo vystrelia spod plastového krytu.
Tlačidlo otvárania umiestnené na ráme čelného okna treba počas celého procesu otvárania strechy držať stlačené. Proces otvárania strechy (VIDEO) by mohol byť o niečo kratší, ale ak zasvieti v priebehu otvárania zelená na semafóre, nič nie je stratené, lebo Astra TwinTop sa môže pomaly pohnúť. Stredový panel dostáva pochvalu za vylepšené a jednoduché ovládanie ventilačnej sústavy a klimatizácie. Automobilke tak zostáva vyriešiť iba zúfalú situáciu s nedostatkom bežných odkladacích priestorov.
Opel Astra TwinTop 2,0 Turbo Cosmo
Cena modelu od | 849 900 Sk |
Cena testovanej verzie | 1 096 900 Sk |
Technické údaje
Motor | ||
Typ | benzínový, prepĺňaný | |
Uloženie | priečne | |
Zdvihový objem | 1998 | cm3 |
Výkon | 147/200 | kw/k |
Pri otáčkach | 540 | ot./min. |
Krútiaci moment | 262 | Nm |
Pri otáčkach | 4200 | ot./min. |
Kilogramový výkon | 7,3 | kg/k |
Litrový výkon | 100,1 | k/l |
Emisná norma | EURO IV | |
Karoséria | ||
Typ | kabrio-kupé | |
Počet dverí | 2 | |
Pneumatiky | 215/45 R17 | |
Prevodovka | ||
Typ | Manuálna | |
Počet stupňov | 6 | |
Poháňané kolesá | predné | |
Brzdy | ||
Vpredu | kotúčové s vnútorným chladením | |
Vzadu | kotúčové | |
Rozmery, hmotnosti, objemy | ||
Rázvor náprav | 2614 | mm |
Dĺžka | 4476 | mm |
Širka | 1759 | mm |
Výška | 1414 | mm |
Pohotovostná hmot. | 1450 | kg |
Užitočná hmotnosť | 550 | kg |
Batožinový priestor | 205/440 | l |
Objem pal. nádrže | 52 | l |
Prevádzkové hodnoty | ||
Zrýchlenie | 8,9 | s |
Maximálna rýchlosť | 237 | km/h |
Spotreba | ||
mesto | 13,3 | l/100 km |
mimo mesto | 7,3 | l/100 km |
kombinácia | 9,5 | l/100 km |
v teste | 12,5 | l/100 km |