Autosalón Paríž 2006 – šesťdesiat svetových premiér

Internet zmenil mnohé, autosalóny nevynímajúc. Kým pred rokmi stovky novinárov čakali, čo sa ukrýva pod bielou plachtou, dnes koluje po internete finálna podoba automobilovej novinky už o mesiac skôr. Čaro svetového autosalónu je také silné, že pochybnos

Internet zmenil mnohé, autosalóny nevynímajúc. Kým pred rokmi stovky novinárov čakali, čo sa ukrýva pod bielou plachtou, dnes koluje po internete finálna podoba automobilovej novinky už o mesiac skôr. Čaro svetového autosalónu je také silné, že pochybnosti o jeho budúcnosti strácajú zmysel aj napriek rýchlosti a aktuálnosti internetu. Paríž týchto dní sa oddal automobilovej technike, kráse a blízkej budúcnosti.

Ako to na autosalónoch chodí
Automobilové výstavy svetového formátu majú v zápisníku motoristických novinárov svoje zvláštne miesto. Každoročne sa opakujúci kolobeh jarných a jesenných autosalónov jednoducho patrí k životu. V ten významný týždeň treba v predstihu odovzdať pravidelné potrebné materiály, zbaliť techniku a v nočných hodinách sa vydať na cestu. Ak ide všetko tak ako má, po štrnástich hodinách rýchlej jazdy už nadávame parížskej zápche a velebíme dopravu u nás doma. Plánovaný oddych po jazde sa nekoná, veď lepšie je akreditovať sa v predvečer a aspoň jedným okom nazrieť, ako vyzerá autosalón v predvečer otvorenia. Veľkolepý autosalón pár hodín pred otvorením vyzerá ako planéta vysokozdvižných vozíkov, kartónov, káblov a montážnej techniky. Človeku sa nechce veriť, že ráno to bude všetko fungovať. Po prebdenej noci za volantom sa skoro spať nechodí, veď kto by vynechal večernú prechádzku po rušnej Avenue des Champs Elysees.

To zvláštne ráno
V smere na Porte de Versailles (výstavisko Paris Expo) hlásia neobvyklé zdržanie, a pred vstupom do parkoviska vznikla obrovská hrča tlačiacich sa automobilov. Bezradne stojíme a čakáme, kedy sa konečne otvoria brány dvojdňového novinárskeho kolotoča. V priebehu nasledujúcich hodín bude treba zbehať päť obrovských hál, zozbierať množstvo materiálu, fotiť a vybrať si to podstatné z tridsiatich tlačových konferencií prvého dňa. Pred dvomi rokmi sa stal autosalón v Paríži najnavštevovanejšou automobilovou výstavou v Európe, keď jeho brány prekročilo jedenásťtisíc novinárov a milión štyristotisíc návštevníkov.

Opäť vo veľkom štýle
Počet svetových premiér na autosalónoch iba zriedka kedy klesá pod päťdesiat. V tomto roku ich bolo ešte o desať viac. Logo tohtoročného autosalónu, zemeguľa v tvare automobilu, symbolizuje vplyv automobilizmu na zem a dianie na nej. Žiarivé farby zeme znamenajú pokrok v smerovaní automobilového priemyslu. Automobilky sa vrhli na projekty blízkej budúcnosti, ktoré majú znížiť spotrebu klasický fosílnych palív. Dnes je zaujímavejšia prítomnosť než ťažko realizovateľné sny vzdialenej budúcnosti. Automobilový priemysel najbližších rokov smeruje k hybridnému pohonu a alternatívnemu palivu vyrobenému z biomasy. Nezastupiteľnú úlohu v ochrane životného prostredia hrá aj zemný plyn.

Produkcia automobilov rastie
Francúzi sú právom hrdí na autosalón i vlastný automobilový priemysel. Veď len v roku 2005 vyrobili francúzske automobilky vyše šesť miliónov automobilov a zamestnali 2,5 milióna obyvateľov. Koncerny PSA Peugeot Citroen a Renault -Dacia-Samsung patria dnes medzi desiatku najväčších výrobcov automobilov na svete. Najväčším producentom automobilov na svete zostáva General Motors (9 mil. automobilov) prenasledovaný koncernom Toyota, ktorý ročne vyrobí 7,3 miliónov vozidiel. Svetová produkcia automobilov vzrástla o 3,1 %.

Koncern PSA vidí blízku budúcnosť v hybridnom pohone zloženého z naftového motora batérií a elektromotora. Citroen C- Métisse je víziou úsporného športového vozidla, ktoré dosiahne rýchlosť 250 km/h, stovku pokorí za 6,5 sekundy a v priemere spotrebuje iba 6,5 l/100 km.


Toyota Corolla, jednotka spoľahlivosti medzi automobilmi, už medzičasom zostarla, preto ju onedlho nahradí nová Toyota Auris. Návštevníci autosalónu majú možnosť vidieť iba štúdiu Auris Space Concept.


Peugeot opätovne vsadil na demonštráciu ekológie a sily naftových motorov. Peugeot 207 Epure naznačuje ako bude vyzerať kabriolet odvodený z nového modelu 207. Štúdia so snehobielym interiérom má sústavu palivových článkov, ktoré premieňajú vodík na elektrickú energiu a tú využíva elektromotor. Peugeot tvrdí – v budúcnosti budeme jazdiť s vetrom vo vlasoch, s tichom pod kapotou a nulovými emisiami.

Francúzsky koncern PSA zdvihol hodenú rukavicu a v budúcom roku chce nasledovať automobilku Audi a vyhrať vytrvalostné preteky 24 hodín v Le Mans s naftovým motorom. Peugeot vyhral slávne preteky v rokoch 1992 a 1993. Teraz chce získať víťazstvo s novým naftovým motorom V12 a prototypom 908. Výkon naftového motora sa má pohybovať okolo 700 koní a krútiaci moment na hranici 1200 Nm.


Mercedes okorenil premiéru luxusného kupé CL športovou verziou AMG 63 s výkonom 386 kW (525 k). Pred dvojdverovým kupé so špeciálne upraveným povrchom karosérie sa musí skloniť aj mníchovské BMW M6. Kým „bežný“ model CL 600 stojí okolo šesť miliónov korún, verzia AMG 63 bude podstatne drahšia a rýchlejšia.


Hyundai Elantra je už pár rokov za svojím zenitom a zúfalo čaká na svojho nástupcu. Očakávanú zmenu avizuje päťdverová štúdia Hyundai Arnejs. Budúci sériový model bude mať spoločný základ s automobilom Kia Cee´d. Koncept chcel upútať dynamickým dizajnom, polovičným stredným stĺpikom karosérie a presklennou strechou.


Presne tridsaťtri rokov po tom ako sa na trhu objavil športový Volkswagen Scirocco prichádza automobilka s témou návratu k slávnemu autu. Napokon názov štúdie Iroc pochádza zo stredu slova ScIROCco. Emotívne ladený automobil má znamenať prelom v histórii automobilky, hoci bude využívať známe technické prvky. Jeho prvoradou úlohou bude zmeniť konzervatívny a strohý dizajn značky.


Pri pohľade na koncept Chevrolet WTCC asi málo komu zíde na um, že ide o bývalú automobilku Daewoo. Kórejský výrobca chytil pod krídlami koncernu GM druhý dych, čo dokumentujú úspechy v majstrovstvách sveta cestných automobilov WTCC. V nadväznosti na športové aktivity dizajnéri vytvorili nový kabát pre pretekársky a v budúcnosti možno aj sériový automobil.


Renault Twingo vyzerá v súčasnej ponuke značky ako dedko pracujúci aj po dosiahnutí dôchodku. Nový vietor by mal už onedlho priniesť dynamicky vyzerajúci nasledovník. Ak bude sériový model iba spolovice vyzerať tak dobre ako v Paríži predstavený Twingo Concept, máme sa na čo tešiť. Nehovoriac o malom prepĺňanom motore 1,2 16 V TCE s výkonom 100 k.


Španielska automobilka rozširuje rodinu modelov (Altea, Toledo, Leon) postavených na rovnakom základe o ďalšieho člena. Ide o predĺženú verziu kompaktného vanu Altea, dávnejšie avízovanú ako kombi. Od klasickej Altey sa Altea XL odlišuje karosériou predĺženou o 18,7 cm, čo sa samozrejme prejavilo aj na objeme batožinového priestoru, ktorý narástol zo 409 na 532 litrov.


Alfa Romeo konečne udrela na city milovníkom exluzívnych športových automobilov s výnimočným dizajnom. Podľa nášho názoru sa Alfa 8C Competizione stala spolu s Audi R8 jedonu z najkrajších noviniek tohtoročného parížskeho autosalónu. Okrem dokonalého vzhľadu zaujme výkonom 450 k a pohonom zadnej nápravy. Výnimočnú pevnosť karosérii zabezpečuje jej samonosná konštrukcia – kompaktný oceľový rám, integrovaný do karosérie z karbónovej tkaniny.


Ford postupne odhaľuje, ako bude vyzerať tretia generácia modelu Mondeo. V Paríži predstavená štúdia znamená posledný stupienok v hre per-partes, teda pred odhalením sériovej podoby. Nový Ford Mondeo dostane výrazne dynamické črty v mnohom pripomínajúce koncernovú sestru Mazdu 6. Nemecký výrobca však nezaprel svoj talent pre nadčasový dizajn a Mondeu vpísal overené črty z modelov S-MAX a Focus. Okrem širokej palety motorov a výborného podvozka vraj môžeme očakávať veľký vnútorný priestor a nové technické prvky.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 507
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 17 745
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 912
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 943
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 440
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 284
  7. Štefánka by Pulitzer 5 173
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 4 335
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 538
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 948