SME
Utorok, 23. apríl , 2019

Automobil o pätnásť rokov: motor priamo v kolese

Ciest k znižovaniu spotreby paliva a alternatívnemu pohonu stále pribúda. Inžinieri spoločnosti Siemens VDO chcú umiestniť motor, riadenie, tlmiče a brzdy priamo do kolies automobilov.



Všetko v kolese
Myšlienka s názvom eCorner pomôže pri stavbe ekologických vozidiel kategórie Drive-by-Wire, ktoré nemajú medzi ovládacími prvkami a autom mechanickú väzbu (tyč riadenia, pedály a tiahla radiacej páky), ale iba elektrické, prípadne optické vodiče. Systém eCorner nahrádza zavesenie kolies s tlmičmi, mechanické riadenie, klasické brzdy, a najmä bežné spaľovacie motory. Keď sa všetky spomenuté systémy vmestia do kolesa, dizajnéri dostanú väčšiu slobodu pri tvorbe karosérie a vnútorného priestoru. Vznikol by tak priestor pre nápad koncernu GM s vymeniteľnou karosériou na rovnakom podvozku. Automobilka by tak mohla použiť na jednej podlahe niekoľko karosérii, dokonca by si ich zákazník vymieňal v garáži podľa momentálnej potreby.


Karoséria na každú príležitosť. Batérie umiestnené v podlahe a motory v kolesách umožnia jednoduchú výmenu športovej karosérie za rodinnú.


Hybrid na polceste
Štúdia s elektromotormi v kolesách vyšla pred časom z vývojových dielní Mitsubishi. Napokon novodobá koncepcia vytvára priestor na rozvoj dnes rozšíreného hybridného pohonu, pretože pri brzdení alebo ustálenom pohybe bude elektromotor v kolese fungovať ako generátor na dobíjanie batérií.

Hybridné pohony sú iba medzistupňom na ceste k budúcemu pohonu v jadre kolesa. Z dlhodobého hľadiska vidíme riešenie pohonu v elektromotoroch " hovorí Klaus Egger, viceprezident Siemens VDO Automotive.

Všetko v jednom
V budúcnosti budú mať kolesá automobilov úplne odlišný vzhľad ako tie dnešné z ocele alebo ľahkých zliatin. Dokonca aj zavesenie kolies bude v budúcnosti značne odlišné od dnešnej stavby. Zatiaľ čo mechanické zavesenie kolesa s pružinou a tlmičom zabezpečuje len pohodlnú jazdu, elektronické obvody budú hrať ešte významnejšiu úlohu. Napríklad pri znižovaní rýchlosti budú elektromotory umiestnené v kolesách fungovať ako pomocné brzdy, ktoré budú vyrábať elektrickú energiu pre batérie.

Efektivita
Prechod od dnešných spaľovacích motorov ku konceptu eCorner s elektromotormi v kolesách potrvá ešte pekných pár rokov. Pri optimálnych podmienkach dokáže hybridný systém zužitkovať približne 85 percent dostupnej energie. Súčasné benzínové a dieselové motory nedokážu využiť ani 50 percent. No elektromotory umiestnené v nábojoch kolies vraj dokážu premeniť až 96 percent dodávanej elektrickej energie na pohon auta.


 


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  1. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Women in business
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Bim Challenge 2019
  6. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  7. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  8. Grilovacia sezóna je zahájená!
  9. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  10. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 21 063
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 777
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 854
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 449
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 900
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 384
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 900
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 776
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 976
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 762

Hlavné správy zo Sme.sk

Ficova ochranka stála už desaťtisíce eur

O predĺženú ochranu žiadal expremiér aj v roku 2010 po nástupe vlády Ivety Radičovej.

Robert Fico.
STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Kremeľ si už s antisemitizmom neškrtne, na Ukrajine vyhral ruskojazyčný Žid

Zelenskyj je populárny aj v Rusku.

Peter Schutz
Dobré ráno

Dobré ráno: Hádky aj spojenectvá. Aké sú vzťahy v opozícii

Čo robí opozícia ako spolu strany vychádzajú.

Podcast Dobré Ráno

Prečo Bakoš nepôjde na šampionát? Môžu za to viaceré dôvody

Slovenská nominácia sa postupne kryštalizuje.

Martin Bakoš.

Neprehliadnite tiež

Na niektorých cestách sa tvoria kolóny, vodiči hlásia zdržanie do štyridsať minút

Nehoda je hlasená za odbočkou na Medzibrod smerom do Podbrezovej.

Ilustračné foto

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross
Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.