SME
Utorok, 2. marec, 2021 | Meniny má AnežkaKrížovkyKrížovky

Automobil o pätnásť rokov: motor priamo v kolese

Ciest k znižovaniu spotreby paliva a alternatívnemu pohonu stále pribúda. Inžinieri spoločnosti Siemens VDO chcú umiestniť motor, riadenie, tlmiče a brzdy priamo do kolies automobilov.



Všetko v kolese
Myšlienka s názvom eCorner pomôže pri stavbe ekologických vozidiel kategórie Drive-by-Wire, ktoré nemajú medzi ovládacími prvkami a autom mechanickú väzbu (tyč riadenia, pedály a tiahla radiacej páky), ale iba elektrické, prípadne optické vodiče. Systém eCorner nahrádza zavesenie kolies s tlmičmi, mechanické riadenie, klasické brzdy, a najmä bežné spaľovacie motory. Keď sa všetky spomenuté systémy vmestia do kolesa, dizajnéri dostanú väčšiu slobodu pri tvorbe karosérie a vnútorného priestoru. Vznikol by tak priestor pre nápad koncernu GM s vymeniteľnou karosériou na rovnakom podvozku. Automobilka by tak mohla použiť na jednej podlahe niekoľko karosérii, dokonca by si ich zákazník vymieňal v garáži podľa momentálnej potreby.


Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Karoséria na každú príležitosť. Batérie umiestnené v podlahe a motory v kolesách umožnia jednoduchú výmenu športovej karosérie za rodinnú.


Hybrid na polceste
Štúdia s elektromotormi v kolesách vyšla pred časom z vývojových dielní Mitsubishi. Napokon novodobá koncepcia vytvára priestor na rozvoj dnes rozšíreného hybridného pohonu, pretože pri brzdení alebo ustálenom pohybe bude elektromotor v kolese fungovať ako generátor na dobíjanie batérií.

Hybridné pohony sú iba medzistupňom na ceste k budúcemu pohonu v jadre kolesa. Z dlhodobého hľadiska vidíme riešenie pohonu v elektromotoroch " hovorí Klaus Egger, viceprezident Siemens VDO Automotive.

Všetko v jednom
V budúcnosti budú mať kolesá automobilov úplne odlišný vzhľad ako tie dnešné z ocele alebo ľahkých zliatin. Dokonca aj zavesenie kolies bude v budúcnosti značne odlišné od dnešnej stavby. Zatiaľ čo mechanické zavesenie kolesa s pružinou a tlmičom zabezpečuje len pohodlnú jazdu, elektronické obvody budú hrať ešte významnejšiu úlohu. Napríklad pri znižovaní rýchlosti budú elektromotory umiestnené v kolesách fungovať ako pomocné brzdy, ktoré budú vyrábať elektrickú energiu pre batérie.

Skryť Vypnúť reklamu

Efektivita
Prechod od dnešných spaľovacích motorov ku konceptu eCorner s elektromotormi v kolesách potrvá ešte pekných pár rokov. Pri optimálnych podmienkach dokáže hybridný systém zužitkovať približne 85 percent dostupnej energie. Súčasné benzínové a dieselové motory nedokážu využiť ani 50 percent. No elektromotory umiestnené v nábojoch kolies vraj dokážu premeniť až 96 percent dodávanej elektrickej energie na pohon auta.


 


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium práva moderne, prakticky aj po anglicky!
  2. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  3. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  4. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  1. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  2. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  3. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  4. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  6. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  7. 26 years of providing you with essential information
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  9. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  10. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 25 480
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 992
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 182
  4. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 073
  5. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 7 071
  6. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 067
  7. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 633
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 863
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 5 779
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 5 093
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Pätnásť otázok a odpovedí.

1 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Odteraz môže Matovič všetko

Peter Tkačenko

Videli sme výsmech partnerom v priamom prenose.

2 h
Tomáš Valášek

Aká je situácia v strane Za ľudí?

2 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

60m
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

6 h

Volvo končí produkciu áut so spaľovacím motorom, vrátane hybridov.

7 h
Toyota Yaris vo výkonnej verzii GR.

Víťaza vyhlásili v prázdnej hale ženevského výstaviska.

24 h