Kilometre na testovanom aute pribúdajú tak rýchlo, že sme ešte nestihli bilancovať prvú predpísanú prehliadku v servise a už klope na dvere druhá po 30 000 km. Okrem predpísaných návštev servisu sme mechanikov potešili svojou prítomnosťou už trikrát. Najskôr to bolo prasknuté čelné sklo, potom poškodená pneumatika a teraz plynové vzpery na piatych dverách.
V servise
Do skupiny bežných prevádzkových nákladov patria okrem poistiek a paliva aj servisné prehliadky. Zaujímalo nás preto, koľko bude stáť servis naftového motora po 15 000 km, navyše pri mimoeurópskej značke. Suma 5233 korún vyzerá byť primeraná, hoci malé benzínové motory lacných automobilov možno servisovať aj o niečo lacnejšie. Príjemne nás prekvapil fakt, že pri pravidelnom meraní hladiny oleja sme nemuseli doliať ani kvapku, pritom motor dostáva poriadne zabrať, zvlášť v meste a na diaľnici. Dobré brzdy,horšie pneumatiky
Podvozok vyzerá po prvej etape testu v dobrej kondícii, zvlášť sme sa obávali, ako na tom budú brzdy, pretože motor s výkonom 110 k často provokuje k jazde brzda - plyn. Štýl jazdenia si odniesli jedine predné pneumatiky, ktoré sa ledva dožijú zimy. Ich rovnomerné opotrebenie je viac-menej logické, aj keď priskoré. Po skúsenostiach s Daciou a inými autami už od lacných plášťov priamo z fabriky veľa neočakávame. Navyše zohnať novú pneumatiku značky Kumho a patričného rozmeru bol problém a dlho trvalo. Importér nám po skúsenostiach s čelným sklom a pneumatikou sľuboval nápravu.
Záručná oprava
Prvá súčiastka nespotrebného charakteru, ktorá "odišla" v záručnej dobe a trochu priskoro, bola plynová vzpera na piatych dverách. Skrátka po najazdení 22 000 km už otvorené dvere nedržali v hornej polohe a padali dole. Keby nešlo o záručnú opravu, výmena by stála 3346 korún. Tentoraz musíme pochváliť rýchlosť a operatívne konanie servisu Kia.
Druhý polčas
Prvých 25 000 kilometrov zvládla Kia v dobrej kondícii, zvlášť interiér odoláva opotrebeniu a špine. Plasty sa ľahko udržiavajú, nevydávajú pazvuky a všetko funguje, ako má. Jedine pás vodiča sa pri navíjaní trochu zadrháva. V priebehu dvoch týždňov sa tachometer dopracuje k číslu 30 000 a testovaný automobil čaká druhá a posledná servisná prehliadka počas dlhodobého testu. Tichý motor začína prejavovať svoje kvality vrátane pocitovo lepšej dynamiky a spotreby. Spolu s cenou nafty klesla aj spotreba. Kým na začiatku testu bolo ťažšie držať priemer 6,6 l/100 km, dnes si pri takejto spotrebe zajazdíme športovo. Čiastkové merania neraz vykazujú bežný priemer bez zbytočnej sebakontroly na úrovni 6,1 l/100 km.
Kia zbierala kilometre, kde sa dalo, vrátane cesty do Chorvátska. Prevažnú časť prvej polovice dlhodobého testu „nabehala“ po Slovensku.
Navíjanie bezpečnostného pásu vodiča sa občas zadrháva
Plynová vzpera piatych dverí je zatiaľ jediná súčiastka , ktorá si vyžiadala záručnú oparvu resp. výmenu.
Palubný počítač ukazuje stále priaznivejšie hodnoty spotreby paliva. Jeho ovládacie tlačidlo „trip“ by však mohlo byť na dostupnejšom mieste, než skryté za volantom.
Kia Rio - celkové prevádzkové náklady po 28 617 km
Prihlásenie vozidla 2000 Sk
Ročná diaľničná známka pre SR 1000 Sk
Povinné zmluvné poistenie 3588 Sk
Ročné havarijné poistenie 10 500 Sk
Servis po 15 000 km 5233,50 Sk
Ostatné servisné náklady 2338 Sk
Pohonné hmoty (Sk) 74 566 Sk
Náklady celkom 99 226 Sk
Celková priemerná spotreba 6,6 l/100 km
Spotrebované pohonné hmoty 1887 litrov
Počet kilometrov 28 617 km
Priemerná spotreba 6,6 l/100km