SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

Kia zo Žiliny - prvé dojmy z jazdy !

Kia má odvážne plány a vôbec sa netají, že Cee'd sa má stať elitným hráčom nižšej strednej triedy a naštrbiť tak sebavedomie súperov (Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 307, Renault Mégane a VW Golf). Či na to má, sme preverili v praxi.








 

 







Dlhoočakávané stretnutie s prvým rýdzo slovenským autom na testovacom okruhu automobilky. Nový podvozok nemá nič spoločné so staršími modelmi značky, pretože Kia CEE'D prechádza zákrutami veľmi presvedčivo. Naftové verzie s ťažším motorom majú sklon k nedotáčavosti.

V každom povolaní existujú chvíle, keď si človek povie, že pre toto sa oplatí robiť. Napríklad, keď môžeme za bránami testovacieho okruhu automobilky ešte pred medzinárodnými jazdami vyskúšať nový model, práve predstavený na autosalóne v Paríži. Aspoň raz boli Slováci o krok pred zvyškom sveta. A ako je na tom nový model zo Žiliny ?

Zlatých sedem rokov
Kia má odvážne plány a vôbec sa netají, že Cee'd sa má stať elitným hráčom nižšej strednej triedy a naštrbiť tak sebavedomie súperov (Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 307, Renault Mégane a VW Golf). Hlavným kľúčom k úspechu majú byť špičkové motory, v kórejských autách doposiaľ nevídaná kvalita, výnimočné jazdné vlastnosti, bezpečnosť a v neposlednom rade unikátna 7-ročná záruka.

Výbava
Cee'd dostal do vienka ako prvý model kórejskej značky vstavané autorádio s CD (aj MP3) a 4 reproduktormi. Dve vyššie verzie výbavy EX a TX ponúknu USB, AUX a iPOD pripojenie. Silu projektu a ambície výrobcu potvrdzuje štandardný balík bezpečnosti ako 6 airbagov, ABS s EBD a kotúčové brzdy na všetkých kolesách. K dispozícii budú tiež aktívne opierky hlavy (vo výbavách EX a TX) a elektronický stabilizačný systém ESP. Všetky vozidlá modelu Cee´d budú obuté na pneumatikách Michelin.

Vychladnuté emócie
V tvaroch karosérie vidieť takmer z každého konkurenčného auta niečo. V porovnaní s fotografiami hotového modelu sa nám zdá Cee'd menej temperamentný. Neznamená to, že zošpatnel, stal sa iba trochu všedný, rozhodne však naladený na aktuálnu módnu vlnu. Optimisticky vyzneli aj vyhliadky automobilky ohľadom bezpečnosti, veď v teste Euro NCAP chcú dosiahnuť päť hviezdičiek. V skutočnosti sa nám karoséria zdala pevná a bez náznakov krútenia v ostrej zákrute. Interiér všetkých testovaných vozidiel bol vo fáze predsériovej výroby, takže nám na základe žiadosti automobilky neprináleží hodnotiť plasty a vypracovanie.

Priestor
Vnútorný priestor je na úrovni najlepších v triede, napríklad sedenie vzadu pripomína Ford Focus. Batožinový priestor objemu 340 litrov zapadne do priemeru kompaktnej triedy. Pri danej tuhosti karosérie sa ani kórejskí konštruktéri nezbavili vyššej nakladacej hrany. Priestorové a iné kvality interiéru nám boli známe už z autosalónu, jazdné vlastnosti však zostávali veľkou neznámou až do prvého naštartovania.

Jazda, hurá!
Testovací okruh v Žiline má kontrolnú funkciu, pretože všetky vyrobené autá musia prejsť dráhou s rôznym povrchom zameraným na ultlmenie vibrácií a funkciu podvozka. Následne Každá Kia absolvuje krátke stúpanie, ostré zákruty, rovinku s testom maximálnej rýchlosti a skúšku ABS na kovových platniach. Už prvé metre jazdy naznačili, že Cee'd by mal nosiť na kapote inú značku. Jazdné vlastnosti sa s predchádzajúcimi modelmi nemôžu porovnávať. Podvozok je mimoriadne tuhý aj na rozbitom povrchu, auto sa v zákrutách príliš nenakláňa a na hranici šmyku sa stále dobre ovláda. Niektoré testovacie vozidlá boli vybavené systémom ESP, ktorý sme vypli pre lepšie zoznámenie sa. Významnou mierou klesol aerodynamický hluk (išli sme maximálne 180 km/h) a celkovo sa zlepšilo správanie pri diaľničných rýchlostiach. Svoj podiel na tom má vhodne tvarovaná karoséria aj také detaily ako nová generácia aerodynamicky prijateľných stieračov.

Radenie
Pokrok cítiť aj v radení prevodových stupňov, hoci nedosahuje úroveň Golfu a Focusu; Astru, Stilo či Mazdu 3 však v pohode prekoná. Pokiaľ ide o podvozok, prvým náznakom zmeny bolo relatívne strmé riadenie, doteraz v automobiloch Kia nepoznané. To si však môžu dovoliť iba tie autá, ktoré aj ráznejšie pohyby volantu nasledujú bez rozkmitania karosérie. Prudký manéver na jednu a druhú stranu a následné vyrovnanie volantu nespôsobia hojdanie karosérie. Pri naftových motoroch cítiť vyššie zaťaženie prednej nápravy a sklon k nedotáčavosti. Benzínové verzie sú neutrálne až jemne pretáčavé.


Európske motory
Pár desiatok kilometrov však úplne stačilo na to, aby sme zistili, že máme dočinenia s autom, ktoré prekročilo tieň svojej značky aj v oblasti motorov. Z palety šiestich motorov sme vyskúšali štyri. Dva benzínové objemu 1.4 a 1.6 l výkonov 80 kW/109 k, resp. 90 kW/122 k, a dva prepĺňané naftové 1.6 CRDi (85 kW/115k ) a 2.0 CRDi (103 kW/140 k). Z ponuky nás najviac zaujali benzínové agregáty. 1,4 je tichá a nečakane dynamická, otázna bude spotreba v praxi. Rovnako temperamentná - zvlášť na treťom prevodovom stupni - je verzia 1,6 16 V. Oba motory nevyrušujú posádku, správajú sa športovo v celom spektre otáčok. Menší diesel 1,6 CRDi má plynulejší ťah ako nami testovaná verzia 1,5 CRDi v modeli Rio. Najväčší diesel 2,0 CRDi má síce výkon a citeľný ťah aj pri rýchlosti okolo 160 km/h, zdá sa však trochu ťažký. V Nemecku vyvinuté naftové motory vynikajú v kultúre chodu a tichej prevádzke, s tou strčia do vrecka kohokoľvek. Naopak, chýba im ťah pod 2000 ot./min. Pri menšom naftovom motore výrobca sľubuje spotrebu 4,7 l/100 km.

Kia Cee'd sa u nás začne predávať v decembri. Cenu 5-dverového modelu s 1,4 l zážihovým motorom výkonu 80 kW/109 k a 7-ročnou zárukou chce importér stlačiť na 427 000 Sk. Uvidíme, či sa to podarí.













Na testovacom polygóne je úsek s desiatimi rôznymi povrchmi, od mačacích hláv cez umelo vytvorené betónové rolety. Viac ako auto trpí vodič, najmä ak tadiaľ prechádza desiatykrát.


Test ovládateľnosti na prázdnej ploche v rýchlosti 100 km/h. Najskôr sme Cee'd náročky dostali do šmyku a potom skúšali zo situácie vykľučkovať.



 

 

 

 

 


Jazda nás presvedčila, ba až nadchla. Z dizajnu sme zostali mierne sklamaní, pretože Cee'd nemá naživo taký svieži dizajn ako predtým na obrázku. Paradoxne mu najviac pristane biela farba.

Sedemročná záruka na vozidlá Kia Cee´d rezonuje v médiách po celej Európe. Napríklad český denník Mladá Fronta napísal:

Majitelia servisov, ktorí založili svoj úspech na opravách áut značky Kia, by mali zbystriť pozornosť. Vedenie práve finišujúcej slovenskej pobočky kórejskej automobilky totiž sľubuje, že autá s označením Made in Slovakia budú mimoriadne kvalitné.

Či budú mať opravári v budúcnosti núdzu o prácu, zatiaľ nie je isté, ale Kia, ktorej predaj v ostatných rokoch v Európe prudko rastie, chystá naozaj nevídaný krok. Na svoju novinku Cee´d ponúkne záruku 7 rokov. "Sme si kvalitou natoľko istí, že takúto záruku môžeme ponúknuť," hovorí prezident Kia Motors Europe Jean-Charles Lievens.

Do otvorenia nového závodu v Tepličke nad Váhom pri Žiline, prvom európskom závode kórejských automobiliek, zostáva iba mesiac. S novým modelom Cee´d navrhnutým priamo pre európsky trh chce Kia získať oveľa väčší podiel na trhu, ako má doteraz. V Európe zatiaľ nikto takú dlhodobú záruku neponúka. Napríklad v Škode Auto je štandardná celková záruka dva roky (3 roky platia na lak a pri niektorých modeloch až 12 rokov na karosériu). O predĺžení záruky na väčšinu dielov automobilka neuvažuje.

Kia bude plne garantovať 5 rokov všetky časti vozidla, ďalšie 2 roky motor, čo bude zhruba 85 % vozidla. Reklamované auto však nesmie najazdiť viac ako 150 000 kilometrov. "Záruka bude platiť v celej Európe a je prenosná aj po predaji vozidla inému majiteľovi," dodal Lievens.

V Žiline beží od júla skúšobná výroba, ostrý štart je naplánovaný na 20. novembra, 1. decembra sa dostanú vozidlá aj do českej predajnej siete. Cenu zatiaľ Kia prísne tají, ale podľa Lievensa bude pod priemerom podobných vozidiel, teda napríklad VW Golf alebo Peugeot 307 a zároveň nemá byť najlacnejší: túto stratégiu už Kia opustila a teraz buduje image priemerne drahého, ale kvalitného vozidla s bohatou výbavou.

V slovenských vozidlách budú pritom aj diely vyrobené v Česku. Investori mieria hlavne do okolia Ostravy. Budú vyrábať diely tak pre Kia, ako aj pre pripravovanú prevádzku Hyundai v Nošoviciach, kde majú produkovať sesterský model Kia Cee´d. Práve blízkosť obidvoch tovární hrala úlohu pri rozhodovaní Hyundai o tom, kde závod bude stáť. Slovenská automobilka prehĺbi českému priemyslu problémy s nedostatkom ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 19 891
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 313
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 678
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 557
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 8 953
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 652
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 424
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 6 847
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 254
  10. Na konci tohto bezplatného IT kurzu môžete získať dobrú prácu 5 963
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Zariadenia chcú otvárať čo najskôr.

4. máj
Profesor MUDr. Jozef Hašto, PhD. je popredný slovenský psychiater a psychoterapeut.

Jozef Hašto vysvetľuje, ako vzniká väzba matky a dieťaťa.

8. máj
Vyhradené hodiny pre seniorov končia (opatrenia a koronavírus).

Celodenný zákaz vychádzania bude platiť už len v dvoch okresoch.

7. máj

V strane podľa odchádzajúcej členky prebieha diskusia o výmene líderky.

8. máj

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

8. máj
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj