Mondeo má nadčasové tvary a teraz aj verziu N1, ktorá mu dáva chuť do života tesne pred odchodom zo scény.
Mondeo N1
Sadáme za volant podráždení faktom, že ďalšie auto s pekným interiérom bude hyzdiť plechová sieť. V konečnom dôsledku to nebolo až také strašné, pretože sme sa stretli s kvalitným prevedením deliacej steny. Premenu štvormiestneho kombi (pri úžitkovej verzii sú schválené iba štyri miesta) na dvojmiestnu dodávku zvládne jeden človek bez toho, aby si do mechanizmu siete privrel prsty. Navyše deliaca sieť pri jazde po mačacích hlavách nehrkoce, ako sa nám to neraz stalo aj v luxusnejších automobiloch. Ford sa vrhol na úžitkovú verziu tak, že pripravil samostatný akčný model Courier X s deliacou sieťou v cene a dvomi motormi na výber, benzínovým alebo naftovým dvojlitrom. Vzhľadom na neveľký cenový rozdiel (asi 40 000 Sk) odporúčame naftový.
Spotrebu sme merali po jednotlivých častiach testu, presným dotankovaním až po okraj hrdla nádrže. Priemer zostal vždy v intervale 5,5 - 6,9 l/100km. Namerané údaje potvrdil aj palubný počítač.
Povinnosti
Prestavba na verziu N1 prináša výhodu možného odpočtu DPH, ale na druhej strane si treba uvedomiť niektoré skutočnosti. Deliaca stena musí byť v aute namontovaná stále, v priestrannom aute sa môžu viezť iba štyri osoby a vozidlo musí byť vedené v účtovníctve počas 60 mesiacov, teda po skončení odpisovania (štyri roky) sa nemôže hneď predať. Úžitkové vlastnosti v prípade kombi umocňuje objem kufra a veľký nakladací otvor s podlahou v jednej rovine s dnom kufra. Parkovanie s kombíkom v meste nie je jednoduché, no dá sa zvyknúť. Celkovo sa nám verzia N1 zdala celkom dobrým kompromisom firemného auta využiteľného na dlhé cesty aj rozvoz tovaru.
Zub času sa na interiéri podpísal iba minimálne, stále je to kvalitné a priestranné auto.
Starý dobrý kamarát
Ford Mondeo je ako dobre vyzreté víno, pretože kvalita spracovania interiéru a doladenie všetkých detailov zodpovedá dobe pôsobenia na trhu. V porovnaní s čerstvou konkurenciou sa môže zdať trochu staromódne, ale kvalita vypracovania interiéru a ponuky výbavy za danú sumu stojí zato. Auto ako celok dokáže potešiť tých, čo majú radi kvalitu a nenaháňajú momentálne novinky v triede. Dvojlitrový naftový motor 2,0 TDCi by mohol byť tichší, na druhej strane má dobre rozložený krútiaci moment a v priemere nechcel viac ako 6,2 l/100 km. Kombi pôsobí navonok trošku ťažkopádne, jeho podvozok zvyknutý na záťaž sa však dokáže popreháňať s ktorýmkoľvek autom strednej triedy.
Veľký priestor, jednoduché nakladanie a pohodlná manipulácia s deliacou stenou.
Naše hodnotenie
vzhľad | už dozrel čas na výmenu |
interiér | priestor, hodnotné materiály a kvalita |
motor | hlučný (nie až tak ako TDI/VW), ale úsporný |
jazdné vlastnosti | stále nadštandardné |
technika | osvedčená |
výbava | dobrý pomer k cene, obmedzené ďalšie možnosti |
úžitok | veľký kufor, odpočet DPH |
celkový dojem | Mondeo je na vrchole a nie pod ním |
Ford Mondeo Wagon Courier X
Cena testovanej verzie | 791 400 Sk |
Motor | 2,0 TDCi |
Výkon motora | 96/130 kW/k |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,8 s |
Objem batožinového priestoru | 540 / 1700 l |
Spotreba podľa výrobcu | 5,8 l/100 km |
Spotreba v teste | 6,2 l/100 km |
Bezpečnosť | ABS, ESP, 6xairbag |