Hliníkové disky - koleso povýšené na umenie

Vidieť na vlastné oči továreň na disky, ktorá ročne vyprodukuje 1,1 milióna kolies, je väčší zážitok, ako by sa dalo čakať. Navyše ak ide o návštevu najväčšieho výrobcu v Európe a prehliadku najmodernejšej lakovacej linky súčasnosti.






Hliníkové zlato. Základná surovina prichádza do priestorov továrne vo forme tehličiek s presne definovaným zložením. Do zmesi roztavených tehličiek sa pridáva ešte titán. FOTO - AUTOR


Vidieť na vlastné oči továreň na disky, ktorá ročne vyprodukuje 1,1 milióna kolies, je väčší zážitok, ako by sa dalo čakať. Navyše ak ide o návštevu najväčšieho výrobcu v Európe a prehliadku najmodernejšej lakovacej linky súčasnosti.


Kolos


Spoločnosť Alcar-Grup patrí k najväčším gigantom v produkcii kolies a hliníkových diskov. Pre osobné autá ročne vyprodukuje milióny hliníkových diskov značiek AEZ, ENZO, DOTZ a DEZENT. V novootvorenej továrni neďaleko Kolína nad Rýnom beží produkcia najnovších modelov diskov AEZ systémom "just in time", teda výrobná linka produkuje presne to, čo žiadajú zákazníci. V podstate vývoj diskov musí bežať s módou, ktorá sa mení s každou novou sezónou. Dizajnéri spoločnosti Alcar majú v súčasnosti pripravených vyše štyridsať dizajnov diskov všetkých štyroch značiek.


Hliníkový ošiaľ


Disky z ľahkých zliatin dozreli až na fenomén automobilového príslušenstva s neustálym nárastom predaja. Kým v roku 2003 opustilo výrobné linky 750 000 diskov AEZ, vlani to bolo už 1,1 milióna diskov. Každá sezóna prinesie novú módnu vlnu a niekoľko nových modelov. Vývojové centrum AEZ stihne vypracovať návrh do finálnej podoby a nový disk v krátkom čase absolvuje predpísané testy, vrátane prípravy výroby. V súčasnosti vznikajú disky priemeru od 13 do 22 palcov v extrémne krátkom čase ako reakcia na módne trendy. Čím je disk "uletenejší", tým viac ho priaznivci tunningu obľubujú. Pri dnešných technológiách lakovania nie je problém vyrobiť disky červené, modré alebo až gýčovo fialové. Aspoň tak to tvrdia pracovníci ultramodernej lakovne za osemdesiat miliónov eur.


Odlievanie


Hliník ako základná surovina dnes takmer vôbec nesúvisí s povrchom, pretože ten je výsledkom lakovania a zložitej technológie. Od momentu, keď disk vylezie z formy, až po vstup do lakovacej linky (stála osemdesiat miliónov eur) nevyzerá veľmi prívetivo. Hliníková zliatina je matná, bez homogénnej farby aj po prebrúsení.


Poďme však po poriadku. Na začiatku výrobného procesu je obrovská pec schopná zhltnúť päť ton hliníkovej zliatiny pripravenej v tehličkách. Roztavená zliatina pretečie do zásobníkov, ktoré slúžia ako náplň ôsmich odlievacích strojov. Tekutý hliník potom v špeciálnej forme zmení skupenstvo a vznikne disk. Po ochladení vo vodnom kúpeli sa začína kilometrová púť za dokonalosťou.


Na kontrolu röntgen


Disk opúšťajúci zlievareň postupne chladne a zbavuje sa zbytočných výstupkov na povrchu, ktoré vznikajú vo forme. Po základnej očiste prichádza na rad "fotografovanie" v röntgene. Výslednú snímku a prípadné chyby vyhodnotí počítač, hoci konečné slovo pri kontrole štruktúry má človek. Mimochodom ľudí je pri výrobe diskov pramálo, pretože nasledujúce stanovište, kde pod tlakom lisu vznikne stredová diera, obsluhuje automat. Disk v klepetách robotov putuje z jedného obrábacieho stroja do ďalšieho. Až potom, kompletne obrobený, sa opäť dostane do rúk človeka, ktorý mu vyrazí výrobné číslo. A prichádza na rad finále v lakovni.


Nanotechnológia a čisté kolesá


Hliníkový disk na aute je pekný iba vtedy, ak je čistý, preto firma AEZ ako prvá na svete vyvinula špeciálny spôsob lakovania. Cieľom nanotechnológie je dosiahnuť dokonale hladkú vrchnú vrstvu laku s minimálnymi pórmi. Čiastočky špiny alebo kvapky vody sa nezachytia na povrchu, pretože póry majú rozmer merateľný iba v nanometroch (miliardtinách metra). Systém lakovania sa začína už pri príprave farieb ich dokonalým rozmiešaním pod vysokým napätím niekoľkých kilovoltov. Elektrické napätie zohráva dôležitú úlohu v plne automatickej lakovacej linke, kde disk pod vysokým napätím priťahuje čiastočky laku. V prvom rade ide o úsporu farby a navyše je povrch hladší. Poslednú a rozhodujúcu šiestu vrstvu laku nanášajú striekacie hlavy, ktorých vnútro sa otáča až šesťdesiattisíckrát za sekundu. Lak je dokonale rozprášený a povrch disku úplne hladký.


Napriek zložitosti výrobných postupov zostáva hliníkový disk umeleckým úžitkovým predmetom. Práve preto by si ho mal motorista vyberať srdcom, najmä pokiaľ ide o popredné značky.

 






Elegantný tvar je iba polovica úspechu, tá druhá tkvie v povrchovej úprave. Firma AEZ si nechala patentovať nanotechnológiu s povrchom odpudzujúcim špinu.


FOTO - AUTOR







Surový odliatok ani zďaleka nevyzerá ako nádherný hliníkový disk. Matný povrch mu zostane až do fázy lakovania. FOTO - AUTOR


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 159
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 662
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 200
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 176
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 033
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 448
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 283
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 176
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 156
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 644

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.