Hliníkové disky - koleso povýšené na umenie

Vidieť na vlastné oči továreň na disky, ktorá ročne vyprodukuje 1,1 milióna kolies, je väčší zážitok, ako by sa dalo čakať. Navyše ak ide o návštevu najväčšieho výrobcu v Európe a prehliadku najmodernejšej lakovacej linky súčasnosti.






Hliníkové zlato. Základná surovina prichádza do priestorov továrne vo forme tehličiek s presne definovaným zložením. Do zmesi roztavených tehličiek sa pridáva ešte titán. FOTO - AUTOR


Vidieť na vlastné oči továreň na disky, ktorá ročne vyprodukuje 1,1 milióna kolies, je väčší zážitok, ako by sa dalo čakať. Navyše ak ide o návštevu najväčšieho výrobcu v Európe a prehliadku najmodernejšej lakovacej linky súčasnosti.


Kolos


Spoločnosť Alcar-Grup patrí k najväčším gigantom v produkcii kolies a hliníkových diskov. Pre osobné autá ročne vyprodukuje milióny hliníkových diskov značiek AEZ, ENZO, DOTZ a DEZENT. V novootvorenej továrni neďaleko Kolína nad Rýnom beží produkcia najnovších modelov diskov AEZ systémom "just in time", teda výrobná linka produkuje presne to, čo žiadajú zákazníci. V podstate vývoj diskov musí bežať s módou, ktorá sa mení s každou novou sezónou. Dizajnéri spoločnosti Alcar majú v súčasnosti pripravených vyše štyridsať dizajnov diskov všetkých štyroch značiek.


Hliníkový ošiaľ


Disky z ľahkých zliatin dozreli až na fenomén automobilového príslušenstva s neustálym nárastom predaja. Kým v roku 2003 opustilo výrobné linky 750 000 diskov AEZ, vlani to bolo už 1,1 milióna diskov. Každá sezóna prinesie novú módnu vlnu a niekoľko nových modelov. Vývojové centrum AEZ stihne vypracovať návrh do finálnej podoby a nový disk v krátkom čase absolvuje predpísané testy, vrátane prípravy výroby. V súčasnosti vznikajú disky priemeru od 13 do 22 palcov v extrémne krátkom čase ako reakcia na módne trendy. Čím je disk "uletenejší", tým viac ho priaznivci tunningu obľubujú. Pri dnešných technológiách lakovania nie je problém vyrobiť disky červené, modré alebo až gýčovo fialové. Aspoň tak to tvrdia pracovníci ultramodernej lakovne za osemdesiat miliónov eur.


Odlievanie


Hliník ako základná surovina dnes takmer vôbec nesúvisí s povrchom, pretože ten je výsledkom lakovania a zložitej technológie. Od momentu, keď disk vylezie z formy, až po vstup do lakovacej linky (stála osemdesiat miliónov eur) nevyzerá veľmi prívetivo. Hliníková zliatina je matná, bez homogénnej farby aj po prebrúsení.


Poďme však po poriadku. Na začiatku výrobného procesu je obrovská pec schopná zhltnúť päť ton hliníkovej zliatiny pripravenej v tehličkách. Roztavená zliatina pretečie do zásobníkov, ktoré slúžia ako náplň ôsmich odlievacích strojov. Tekutý hliník potom v špeciálnej forme zmení skupenstvo a vznikne disk. Po ochladení vo vodnom kúpeli sa začína kilometrová púť za dokonalosťou.


Na kontrolu röntgen


Disk opúšťajúci zlievareň postupne chladne a zbavuje sa zbytočných výstupkov na povrchu, ktoré vznikajú vo forme. Po základnej očiste prichádza na rad "fotografovanie" v röntgene. Výslednú snímku a prípadné chyby vyhodnotí počítač, hoci konečné slovo pri kontrole štruktúry má človek. Mimochodom ľudí je pri výrobe diskov pramálo, pretože nasledujúce stanovište, kde pod tlakom lisu vznikne stredová diera, obsluhuje automat. Disk v klepetách robotov putuje z jedného obrábacieho stroja do ďalšieho. Až potom, kompletne obrobený, sa opäť dostane do rúk človeka, ktorý mu vyrazí výrobné číslo. A prichádza na rad finále v lakovni.


Nanotechnológia a čisté kolesá


Hliníkový disk na aute je pekný iba vtedy, ak je čistý, preto firma AEZ ako prvá na svete vyvinula špeciálny spôsob lakovania. Cieľom nanotechnológie je dosiahnuť dokonale hladkú vrchnú vrstvu laku s minimálnymi pórmi. Čiastočky špiny alebo kvapky vody sa nezachytia na povrchu, pretože póry majú rozmer merateľný iba v nanometroch (miliardtinách metra). Systém lakovania sa začína už pri príprave farieb ich dokonalým rozmiešaním pod vysokým napätím niekoľkých kilovoltov. Elektrické napätie zohráva dôležitú úlohu v plne automatickej lakovacej linke, kde disk pod vysokým napätím priťahuje čiastočky laku. V prvom rade ide o úsporu farby a navyše je povrch hladší. Poslednú a rozhodujúcu šiestu vrstvu laku nanášajú striekacie hlavy, ktorých vnútro sa otáča až šesťdesiattisíckrát za sekundu. Lak je dokonale rozprášený a povrch disku úplne hladký.


Napriek zložitosti výrobných postupov zostáva hliníkový disk umeleckým úžitkovým predmetom. Práve preto by si ho mal motorista vyberať srdcom, najmä pokiaľ ide o popredné značky.

 






Elegantný tvar je iba polovica úspechu, tá druhá tkvie v povrchovej úprave. Firma AEZ si nechala patentovať nanotechnológiu s povrchom odpudzujúcim špinu.


FOTO - AUTOR







Surový odliatok ani zďaleka nevyzerá ako nádherný hliníkový disk. Matný povrch mu zostane až do fázy lakovania. FOTO - AUTOR


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 732
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 927
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 110
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 832
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 679
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 445
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 099
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 018
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.