SME
Streda, 24. apríl , 2019

Hliníkové disky - koleso povýšené na umenie

Vidieť na vlastné oči továreň na disky, ktorá ročne vyprodukuje 1,1 milióna kolies, je väčší zážitok, ako by sa dalo čakať. Navyše ak ide o návštevu najväčšieho výrobcu v Európe a prehliadku najmodernejšej lakovacej linky súčasnosti.






Hliníkové zlato. Základná surovina prichádza do priestorov továrne vo forme tehličiek s presne definovaným zložením. Do zmesi roztavených tehličiek sa pridáva ešte titán. FOTO - AUTOR


Vidieť na vlastné oči továreň na disky, ktorá ročne vyprodukuje 1,1 milióna kolies, je väčší zážitok, ako by sa dalo čakať. Navyše ak ide o návštevu najväčšieho výrobcu v Európe a prehliadku najmodernejšej lakovacej linky súčasnosti.


Kolos


Spoločnosť Alcar-Grup patrí k najväčším gigantom v produkcii kolies a hliníkových diskov. Pre osobné autá ročne vyprodukuje milióny hliníkových diskov značiek AEZ, ENZO, DOTZ a DEZENT. V novootvorenej továrni neďaleko Kolína nad Rýnom beží produkcia najnovších modelov diskov AEZ systémom "just in time", teda výrobná linka produkuje presne to, čo žiadajú zákazníci. V podstate vývoj diskov musí bežať s módou, ktorá sa mení s každou novou sezónou. Dizajnéri spoločnosti Alcar majú v súčasnosti pripravených vyše štyridsať dizajnov diskov všetkých štyroch značiek.


Hliníkový ošiaľ


Disky z ľahkých zliatin dozreli až na fenomén automobilového príslušenstva s neustálym nárastom predaja. Kým v roku 2003 opustilo výrobné linky 750 000 diskov AEZ, vlani to bolo už 1,1 milióna diskov. Každá sezóna prinesie novú módnu vlnu a niekoľko nových modelov. Vývojové centrum AEZ stihne vypracovať návrh do finálnej podoby a nový disk v krátkom čase absolvuje predpísané testy, vrátane prípravy výroby. V súčasnosti vznikajú disky priemeru od 13 do 22 palcov v extrémne krátkom čase ako reakcia na módne trendy. Čím je disk "uletenejší", tým viac ho priaznivci tunningu obľubujú. Pri dnešných technológiách lakovania nie je problém vyrobiť disky červené, modré alebo až gýčovo fialové. Aspoň tak to tvrdia pracovníci ultramodernej lakovne za osemdesiat miliónov eur.


Odlievanie


Hliník ako základná surovina dnes takmer vôbec nesúvisí s povrchom, pretože ten je výsledkom lakovania a zložitej technológie. Od momentu, keď disk vylezie z formy, až po vstup do lakovacej linky (stála osemdesiat miliónov eur) nevyzerá veľmi prívetivo. Hliníková zliatina je matná, bez homogénnej farby aj po prebrúsení.


Poďme však po poriadku. Na začiatku výrobného procesu je obrovská pec schopná zhltnúť päť ton hliníkovej zliatiny pripravenej v tehličkách. Roztavená zliatina pretečie do zásobníkov, ktoré slúžia ako náplň ôsmich odlievacích strojov. Tekutý hliník potom v špeciálnej forme zmení skupenstvo a vznikne disk. Po ochladení vo vodnom kúpeli sa začína kilometrová púť za dokonalosťou.


Na kontrolu röntgen


Disk opúšťajúci zlievareň postupne chladne a zbavuje sa zbytočných výstupkov na povrchu, ktoré vznikajú vo forme. Po základnej očiste prichádza na rad "fotografovanie" v röntgene. Výslednú snímku a prípadné chyby vyhodnotí počítač, hoci konečné slovo pri kontrole štruktúry má človek. Mimochodom ľudí je pri výrobe diskov pramálo, pretože nasledujúce stanovište, kde pod tlakom lisu vznikne stredová diera, obsluhuje automat. Disk v klepetách robotov putuje z jedného obrábacieho stroja do ďalšieho. Až potom, kompletne obrobený, sa opäť dostane do rúk človeka, ktorý mu vyrazí výrobné číslo. A prichádza na rad finále v lakovni.


Nanotechnológia a čisté kolesá


Hliníkový disk na aute je pekný iba vtedy, ak je čistý, preto firma AEZ ako prvá na svete vyvinula špeciálny spôsob lakovania. Cieľom nanotechnológie je dosiahnuť dokonale hladkú vrchnú vrstvu laku s minimálnymi pórmi. Čiastočky špiny alebo kvapky vody sa nezachytia na povrchu, pretože póry majú rozmer merateľný iba v nanometroch (miliardtinách metra). Systém lakovania sa začína už pri príprave farieb ich dokonalým rozmiešaním pod vysokým napätím niekoľkých kilovoltov. Elektrické napätie zohráva dôležitú úlohu v plne automatickej lakovacej linke, kde disk pod vysokým napätím priťahuje čiastočky laku. V prvom rade ide o úsporu farby a navyše je povrch hladší. Poslednú a rozhodujúcu šiestu vrstvu laku nanášajú striekacie hlavy, ktorých vnútro sa otáča až šesťdesiattisíckrát za sekundu. Lak je dokonale rozprášený a povrch disku úplne hladký.


Napriek zložitosti výrobných postupov zostáva hliníkový disk umeleckým úžitkovým predmetom. Práve preto by si ho mal motorista vyberať srdcom, najmä pokiaľ ide o popredné značky.

 






Elegantný tvar je iba polovica úspechu, tá druhá tkvie v povrchovej úprave. Firma AEZ si nechala patentovať nanotechnológiu s povrchom odpudzujúcim špinu.


FOTO - AUTOR







Surový odliatok ani zďaleka nevyzerá ako nádherný hliníkový disk. Matný povrch mu zostane až do fázy lakovania. FOTO - AUTOR


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od mája sa mení definícia kilogramu
  2. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  3. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  4. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  5. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  6. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  7. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  9. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  1. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  3. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  4. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  5. Od mája sa mení definícia kilogramu
  6. Spready a poplatky pri obchodovaní
  7. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  8. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  9. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  10. Dokonalá záhrada? Nezabudnite na prísun vody
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 23 861
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 234
  3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 8 896
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 755
  5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 4 789
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 546
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 216
  8. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 3 663
  9. Od mája sa mení definícia kilogramu 3 088
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 635

Hlavné správy zo Sme.sk

Súd zverejnil, prečo sa v kauze Infra Services postavil Kmotríkovcom

Vyšetrovanie, kto naozaj profituje z podnikania vodárenskej firmy Infra Services, pokračuje.

Ivan Kmotrík
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Penta nám tú nemocnicu aspoň postaví

V budovaní verejnej infraštruktúry zlyhali všetci.

Peter Tkačenko

Vodohospodári ukázali pokazené vnútornosti vzácneho jazera

Zistili sme, prečo zostal tajch pod Štiavnicou bez vody.

Dolnohodrušské jazero musia pre poškodené potrubia úplne vypustiť.

Žena sa prebudila z kómy 27 rokov po vážnej autonehode

Vtedy 32-ročná žena pri náraze utrpela vážne poranenie mozgu.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský autosalón prinesie lietajúce auto aj unikátny koncept

Stredoeurópsku premiéru bude mať Mazda 3 Sedan.

Ilustračné foto

Suzuki Swift Sport je víťaz hot hatchov v mušej váhe

Nízka hmotnosť a vyšší výkon sú zaručeným receptom na zábavu.

Toyota Proace City

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross

Elektrické dodávky Renault EZ-FLEX vyrazia skúšobne do ulíc

Koncept využíva diely zo starších modelov.