Hliníkové disky - koleso povýšené na umenie

Vidieť na vlastné oči továreň na disky, ktorá ročne vyprodukuje 1,1 milióna kolies, je väčší zážitok, ako by sa dalo čakať. Navyše ak ide o návštevu najväčšieho výrobcu v Európe a prehliadku najmodernejšej lakovacej linky súčasnosti.






Hliníkové zlato. Základná surovina prichádza do priestorov továrne vo forme tehličiek s presne definovaným zložením. Do zmesi roztavených tehličiek sa pridáva ešte titán. FOTO - AUTOR


Vidieť na vlastné oči továreň na disky, ktorá ročne vyprodukuje 1,1 milióna kolies, je väčší zážitok, ako by sa dalo čakať. Navyše ak ide o návštevu najväčšieho výrobcu v Európe a prehliadku najmodernejšej lakovacej linky súčasnosti.


Kolos


Spoločnosť Alcar-Grup patrí k najväčším gigantom v produkcii kolies a hliníkových diskov. Pre osobné autá ročne vyprodukuje milióny hliníkových diskov značiek AEZ, ENZO, DOTZ a DEZENT. V novootvorenej továrni neďaleko Kolína nad Rýnom beží produkcia najnovších modelov diskov AEZ systémom "just in time", teda výrobná linka produkuje presne to, čo žiadajú zákazníci. V podstate vývoj diskov musí bežať s módou, ktorá sa mení s každou novou sezónou. Dizajnéri spoločnosti Alcar majú v súčasnosti pripravených vyše štyridsať dizajnov diskov všetkých štyroch značiek.


Hliníkový ošiaľ


Disky z ľahkých zliatin dozreli až na fenomén automobilového príslušenstva s neustálym nárastom predaja. Kým v roku 2003 opustilo výrobné linky 750 000 diskov AEZ, vlani to bolo už 1,1 milióna diskov. Každá sezóna prinesie novú módnu vlnu a niekoľko nových modelov. Vývojové centrum AEZ stihne vypracovať návrh do finálnej podoby a nový disk v krátkom čase absolvuje predpísané testy, vrátane prípravy výroby. V súčasnosti vznikajú disky priemeru od 13 do 22 palcov v extrémne krátkom čase ako reakcia na módne trendy. Čím je disk "uletenejší", tým viac ho priaznivci tunningu obľubujú. Pri dnešných technológiách lakovania nie je problém vyrobiť disky červené, modré alebo až gýčovo fialové. Aspoň tak to tvrdia pracovníci ultramodernej lakovne za osemdesiat miliónov eur.


Odlievanie


Hliník ako základná surovina dnes takmer vôbec nesúvisí s povrchom, pretože ten je výsledkom lakovania a zložitej technológie. Od momentu, keď disk vylezie z formy, až po vstup do lakovacej linky (stála osemdesiat miliónov eur) nevyzerá veľmi prívetivo. Hliníková zliatina je matná, bez homogénnej farby aj po prebrúsení.


Poďme však po poriadku. Na začiatku výrobného procesu je obrovská pec schopná zhltnúť päť ton hliníkovej zliatiny pripravenej v tehličkách. Roztavená zliatina pretečie do zásobníkov, ktoré slúžia ako náplň ôsmich odlievacích strojov. Tekutý hliník potom v špeciálnej forme zmení skupenstvo a vznikne disk. Po ochladení vo vodnom kúpeli sa začína kilometrová púť za dokonalosťou.


Na kontrolu röntgen


Disk opúšťajúci zlievareň postupne chladne a zbavuje sa zbytočných výstupkov na povrchu, ktoré vznikajú vo forme. Po základnej očiste prichádza na rad "fotografovanie" v röntgene. Výslednú snímku a prípadné chyby vyhodnotí počítač, hoci konečné slovo pri kontrole štruktúry má človek. Mimochodom ľudí je pri výrobe diskov pramálo, pretože nasledujúce stanovište, kde pod tlakom lisu vznikne stredová diera, obsluhuje automat. Disk v klepetách robotov putuje z jedného obrábacieho stroja do ďalšieho. Až potom, kompletne obrobený, sa opäť dostane do rúk človeka, ktorý mu vyrazí výrobné číslo. A prichádza na rad finále v lakovni.


Nanotechnológia a čisté kolesá


Hliníkový disk na aute je pekný iba vtedy, ak je čistý, preto firma AEZ ako prvá na svete vyvinula špeciálny spôsob lakovania. Cieľom nanotechnológie je dosiahnuť dokonale hladkú vrchnú vrstvu laku s minimálnymi pórmi. Čiastočky špiny alebo kvapky vody sa nezachytia na povrchu, pretože póry majú rozmer merateľný iba v nanometroch (miliardtinách metra). Systém lakovania sa začína už pri príprave farieb ich dokonalým rozmiešaním pod vysokým napätím niekoľkých kilovoltov. Elektrické napätie zohráva dôležitú úlohu v plne automatickej lakovacej linke, kde disk pod vysokým napätím priťahuje čiastočky laku. V prvom rade ide o úsporu farby a navyše je povrch hladší. Poslednú a rozhodujúcu šiestu vrstvu laku nanášajú striekacie hlavy, ktorých vnútro sa otáča až šesťdesiattisíckrát za sekundu. Lak je dokonale rozprášený a povrch disku úplne hladký.


Napriek zložitosti výrobných postupov zostáva hliníkový disk umeleckým úžitkovým predmetom. Práve preto by si ho mal motorista vyberať srdcom, najmä pokiaľ ide o popredné značky.

 






Elegantný tvar je iba polovica úspechu, tá druhá tkvie v povrchovej úprave. Firma AEZ si nechala patentovať nanotechnológiu s povrchom odpudzujúcim špinu.


FOTO - AUTOR







Surový odliatok ani zďaleka nevyzerá ako nádherný hliníkový disk. Matný povrch mu zostane až do fázy lakovania. FOTO - AUTOR


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 801
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 933
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 660
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 960
  5. Kam do tepla v januári? 2 492
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 377
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 355
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 231
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 311
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.