SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Hyundai Santa Fe – osudový skok vpred

Hodnota i úspech automobilovej novinky spočíva najmä v tom, ako sa dokáže odpútať od predchodcu a priniesť niečo nové. Staré svalnaté Santa Fe s lenivým motorom, hojdavým podvozkom a ťažkopádnym správaním mimo spevnenej cesty je minulosťou.

Hodnota i úspech automobilovej novinky spočíva najmä v tom, ako sa dokáže odpútať od predchodcu a priniesť niečo nové. Staré svalnaté Santa Fe s lenivým motorom, hojdavým podvozkom a ťažkopádnym správaním mimo spevnenej cesty je minulosťou. Nahradilo ho nové Santa Fe, ktoré dobre vyzerá, má slušný imidž , prepracovaný interiér a úplne iný podvozok.

Inšpirácia
Pri bližšom zoznámení vidieť, ako kórejskí konštruktéri hľadali inšpiráciu v osvedčených lídroch segmentu. Do prívetivej karosérie z diaľky pripomínajúcej VW Touareg zabalili nový sedemmiestny interiér. Na Slovensku populárna a nami testovaná úžitková verzia s odpočtom DPH poskytne päť miest, preto sa ťažko vyjadrovať k pohodliu v treťom rade. V praxi poteší jednoducho sklápateľná plechová stena s mrežou. Z predtým obávanej premeny päťmiestneho auta (kategórie N1) na dvojmiestne sa stala jednoduchá záležitosť. Rovnako interiér prekvapil priestorom, spracovaním a kvalitou. Na imitácii dreva, či na stredovej konzole ešte vidieť typické kórejské prvky, ale odhlučnenie a dopasovanie dielcov by mohli závidieť aj niektoré nemecké autá. Poloha pedálov je teraz o niečo výhodnejšia, no stále nie celkom ideálna, zdajú sa nám byť dosť vysoko. Posed vodiča však jednoznačne vylepšilo nastavovanie volantu aj v pozdĺžnom smere. Inšpiráciu Volkswagenom dokazuje modré podsvietenie budíkov s červenými ručičkami. Spokojnosť s interiérom vylepšilo sklápanie zadných sedadiel do jednej roviny s dnom objemného kufra. Rovnako dobrá nálada zostala po naštartovaní motora 2,2 CRDi.

Šum svistu
Nový diesel pod kapotou nového auta. To znie celkom dobre, navyše ak papierové predpoklady potvrdí prax. Motor s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 335 Nm by s manuálnou prevodovkou dokázal rozhodne viac. V testovanom aute bola automatická prevodovka, zrejme najslabší článok celého auta, pretože radí komfortne ale pomaly so značným pohltením výkonu motora. Spotreba motora s najazdenými dvetisíc kilometrami a automatom sa pohybovala okolo 9,5 l/100 km. Zladenie komponentov v Santa Fe je konečne také, akoby patrili k sebe.

Opora
Najviac zo všetkého zaujala zmena v podvozku, lebo nové Santa Fe jazdí úplne inak. Extrémne náklony v zákrutách a hojdanie karosérie po prudkom pohybe volantom patrí minulosti. Rovnako príjemné a silné sa zdajú byť brzdy aj pri ráznejšom brzdení. Takmer surový motor sme nechali na pokoji, ale podvozok podstúpil skúšku správania sa aj v ostrých zákrutách. Jemný pretáčavý charakter sa ľahko koriguje, prípadne zasiahne ESP. Na hladkej mokrej tráve sa prejavia danosti aktívneho pohonu všetkých kolies podobne ako na snehu. Zadná náprava prechádza do záberu rýchlo a kontinuálne. Nepredpokladáme, že pridanie plynu uprostred zasneženej zákruty spôsobí taký zmätok (náhlu zmenu správania), akým sa preslávila Octavia 4x4 prvej generácie. Funkcia LOCK (nedostupná v najlacnejšej verzii) zablokuje medzinápravovú spojku v pomere 50:50, čím výrazne zvýši priechodnosť v hlbokom snehu. Santa Fe je v prvom rade pohodlné a tiché rodinné auto schopné rozbehnúť sa a prechádzať veľmi klzkým povrchom. Cestný podvozok pri krížení náprav rýchlo zdvíha koleso nad povrch, avšak jeho pretáčaniu zabraňuje ESP.

Podvozok zaznamenal najvýraznejší skok vpred, pretože Santa Fe je suverénne na všetkých povrchoch ciest.

 Šťastena neobišla ani dizajn, pretože nové SantaFe zaujme z každého uhla pohľadu. Karoséria pôsobí ľahšie a pritom celkom dôveryhodne. Hyundai si dal záležať aj na prevedení detailov.

 

Zlepšenie podvozka na ceste znamená, že v krížení náprav sa musí spoľahnúť na elektroniku a pribrzďovanie voľného kolesa, ktoré sa dostane do vzduchu pomerne rýchlo. Mimo asfaltových ciest spĺňa nové Santa Fe bežné požiadavky kladené na SUV. Zlepšenie nastalo v riadení pohonu všetkých kolies počas zatáčania. Kým predchádzajúci model na klzkom povrchu a „pod plynom“ trpel nedotáčavým šmykom, súčasné Santa Fe zatáča oveľa ochotnejšie.


Európske vývojové centrum motorov posúva kvalitu naftových agregátov do inej dimenzie. Nový štvorvalec 2,2 CRDi (110 kW / 150 k) nás zaujal kultúrou chodu, tichou prevádzkou a primeraným výkonom. Pri nízkych otáčkach sme čakali viac aktivity. Krivky krútiaceho momentu a výkonu sú ešte pomerne ostré. Napríklad krútiaci moment (335 Nm) kulminuje v úzkom rozsahu 1800 – 2500 ot./min. Zaujímavo je riešený medzichladič stlačeného vzduchu s prívodnými kanálmi v prednej kapote.

Pod kapotou zavládol poriadok. Na nalievanie kvapaliny do ostrekovača netreba stolček akurát nesmie dôjsť k zámene s nádržkou posilňovača riadenia.

 

 

 

 

Dve podoby batožinového priestoru. Santa Fe už v základe ponúka celkom slušný objem (774 l ) a nakladaciu hranu v jednej rovine s dnom kufra. Deliaca stena, neoddeliteľná súčasť úžitkovej verzie N1, môže byť aj tesne za prednými sedadlami. Po celkom jednoduchej manipulácii s plechovým monštrom vzrastie objem úložného priestoru na 1582 l.

 


Za priestor na zadných sedadlách s nízkym stredovým tunelom by sa nemusel hanbiť ani minivan. Interiér sa vyznačuje kvalitou, priestorom a inšpiráciou v Európskych modeloch. Príkladne vypracovaná prístrojová doska má modré podsvietenie a červené ručičky na budíkoch.

 

 



Piate dvere majú madlo ako keby boli krídlové, v skutočnosti sa však vyklápajú dohora a nepatria medzi najľahšie.


 










Naše hodnotenie

vzhľad vydarený, neutrálny a pre široké masy
interiér priestranný, lepšie materiály, dobré odhlučnenie
motor tichý, vysoká kultúra chodu, priemerný krútiaci moment
jazdné vlastnosti výborný podvozok, slušné brzdy
technika zladený pohon 4WD, funkcia LOCK, slabší  automat
výbava vysoký komfort a bezpečnosť za danú cenu, chýbajú xenónové svetlá
úžitok objemný a dobre prístupný kufor, posuvná kovová sieť
celkový dojem za danú sumu výborné a pekné auto, obrovský skok vpred


Cena modelu od 919 900 Sk
Cena testovanej verzie N1 954 300 Sk
Cena verzie bez odpočtu 1 099 900 Sk
Motor 2,2 CRDi VGT
Výkon motora 110 / 150 kW/k
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,9 s (automat)
Objem batožinového priestoru 774 / 1582 l
Spotreba podľa výrobcu 8,1 l/100 km
Spotreba v teste 9,5 l/100 km
Bezpečnosť 6x airbag, ABS, ESP


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 005
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 311
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 856
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 631
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 285
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 694
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 542
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 3 107
  9. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 637
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 520
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Počet pacientov v nemocniciach stále neklesá. Ilustračná snímka.

Počet hospitalizovaných naďalej rastie.


14 h
Testovanie na koronavírus.

PCR testy odhalili viac ako 689-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 14 503 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, vo štvrtok vstúpil do platnosti zákaz vychádzania.


a 5 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


2 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


23 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov

Blogy SME

  1. Inštitút urbánneho rozvoja: Štatistici potvrdzujú rekordný rast cien bytov, kľúčová je svižná stavebná legislatíva
  2. Adela Penesová: Pandémia, home office a obezita
  3. Tupou Ceruzou: Pozdravy z kaviarne pre pána Blahu
  4. Viktória Floreková: Chátrajúci areál v Petržalke dostane novú šancu
  5. Dmytro Retynskyi: Udalosti na Ukrajine za posledných 10 rokov
  6. INEKO: Vláda v ostatnom čase nerešpektuje výsledky výberových konaní. Verejné inštitúcie sa nezávislejšími stále nestávajú
  7. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  8. Rudolf Pado: Ako prišla armáda o majetok a občania o verejný záujem
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 100
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 8 732
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 894
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 041
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 967
  6. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 162
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 077
  8. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 017
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu