Hyundai Santa Fe – osudový skok vpred

Hodnota i úspech automobilovej novinky spočíva najmä v tom, ako sa dokáže odpútať od predchodcu a priniesť niečo nové. Staré svalnaté Santa Fe s lenivým motorom, hojdavým podvozkom a ťažkopádnym správaním mimo spevnenej cesty je minulosťou.

Hodnota i úspech automobilovej novinky spočíva najmä v tom, ako sa dokáže odpútať od predchodcu a priniesť niečo nové. Staré svalnaté Santa Fe s lenivým motorom, hojdavým podvozkom a ťažkopádnym správaním mimo spevnenej cesty je minulosťou. Nahradilo ho nové Santa Fe, ktoré dobre vyzerá, má slušný imidž , prepracovaný interiér a úplne iný podvozok.

Inšpirácia
Pri bližšom zoznámení vidieť, ako kórejskí konštruktéri hľadali inšpiráciu v osvedčených lídroch segmentu. Do prívetivej karosérie z diaľky pripomínajúcej VW Touareg zabalili nový sedemmiestny interiér. Na Slovensku populárna a nami testovaná úžitková verzia s odpočtom DPH poskytne päť miest, preto sa ťažko vyjadrovať k pohodliu v treťom rade. V praxi poteší jednoducho sklápateľná plechová stena s mrežou. Z predtým obávanej premeny päťmiestneho auta (kategórie N1) na dvojmiestne sa stala jednoduchá záležitosť. Rovnako interiér prekvapil priestorom, spracovaním a kvalitou. Na imitácii dreva, či na stredovej konzole ešte vidieť typické kórejské prvky, ale odhlučnenie a dopasovanie dielcov by mohli závidieť aj niektoré nemecké autá. Poloha pedálov je teraz o niečo výhodnejšia, no stále nie celkom ideálna, zdajú sa nám byť dosť vysoko. Posed vodiča však jednoznačne vylepšilo nastavovanie volantu aj v pozdĺžnom smere. Inšpiráciu Volkswagenom dokazuje modré podsvietenie budíkov s červenými ručičkami. Spokojnosť s interiérom vylepšilo sklápanie zadných sedadiel do jednej roviny s dnom objemného kufra. Rovnako dobrá nálada zostala po naštartovaní motora 2,2 CRDi.

Šum svistu
Nový diesel pod kapotou nového auta. To znie celkom dobre, navyše ak papierové predpoklady potvrdí prax. Motor s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 335 Nm by s manuálnou prevodovkou dokázal rozhodne viac. V testovanom aute bola automatická prevodovka, zrejme najslabší článok celého auta, pretože radí komfortne ale pomaly so značným pohltením výkonu motora. Spotreba motora s najazdenými dvetisíc kilometrami a automatom sa pohybovala okolo 9,5 l/100 km. Zladenie komponentov v Santa Fe je konečne také, akoby patrili k sebe.

Opora
Najviac zo všetkého zaujala zmena v podvozku, lebo nové Santa Fe jazdí úplne inak. Extrémne náklony v zákrutách a hojdanie karosérie po prudkom pohybe volantom patrí minulosti. Rovnako príjemné a silné sa zdajú byť brzdy aj pri ráznejšom brzdení. Takmer surový motor sme nechali na pokoji, ale podvozok podstúpil skúšku správania sa aj v ostrých zákrutách. Jemný pretáčavý charakter sa ľahko koriguje, prípadne zasiahne ESP. Na hladkej mokrej tráve sa prejavia danosti aktívneho pohonu všetkých kolies podobne ako na snehu. Zadná náprava prechádza do záberu rýchlo a kontinuálne. Nepredpokladáme, že pridanie plynu uprostred zasneženej zákruty spôsobí taký zmätok (náhlu zmenu správania), akým sa preslávila Octavia 4x4 prvej generácie. Funkcia LOCK (nedostupná v najlacnejšej verzii) zablokuje medzinápravovú spojku v pomere 50:50, čím výrazne zvýši priechodnosť v hlbokom snehu. Santa Fe je v prvom rade pohodlné a tiché rodinné auto schopné rozbehnúť sa a prechádzať veľmi klzkým povrchom. Cestný podvozok pri krížení náprav rýchlo zdvíha koleso nad povrch, avšak jeho pretáčaniu zabraňuje ESP.

Podvozok zaznamenal najvýraznejší skok vpred, pretože Santa Fe je suverénne na všetkých povrchoch ciest.

 Šťastena neobišla ani dizajn, pretože nové SantaFe zaujme z každého uhla pohľadu. Karoséria pôsobí ľahšie a pritom celkom dôveryhodne. Hyundai si dal záležať aj na prevedení detailov.

 

Zlepšenie podvozka na ceste znamená, že v krížení náprav sa musí spoľahnúť na elektroniku a pribrzďovanie voľného kolesa, ktoré sa dostane do vzduchu pomerne rýchlo. Mimo asfaltových ciest spĺňa nové Santa Fe bežné požiadavky kladené na SUV. Zlepšenie nastalo v riadení pohonu všetkých kolies počas zatáčania. Kým predchádzajúci model na klzkom povrchu a „pod plynom“ trpel nedotáčavým šmykom, súčasné Santa Fe zatáča oveľa ochotnejšie.


Európske vývojové centrum motorov posúva kvalitu naftových agregátov do inej dimenzie. Nový štvorvalec 2,2 CRDi (110 kW / 150 k) nás zaujal kultúrou chodu, tichou prevádzkou a primeraným výkonom. Pri nízkych otáčkach sme čakali viac aktivity. Krivky krútiaceho momentu a výkonu sú ešte pomerne ostré. Napríklad krútiaci moment (335 Nm) kulminuje v úzkom rozsahu 1800 – 2500 ot./min. Zaujímavo je riešený medzichladič stlačeného vzduchu s prívodnými kanálmi v prednej kapote.

Pod kapotou zavládol poriadok. Na nalievanie kvapaliny do ostrekovača netreba stolček akurát nesmie dôjsť k zámene s nádržkou posilňovača riadenia.

 

 

 

 

Dve podoby batožinového priestoru. Santa Fe už v základe ponúka celkom slušný objem (774 l ) a nakladaciu hranu v jednej rovine s dnom kufra. Deliaca stena, neoddeliteľná súčasť úžitkovej verzie N1, môže byť aj tesne za prednými sedadlami. Po celkom jednoduchej manipulácii s plechovým monštrom vzrastie objem úložného priestoru na 1582 l.

 


Za priestor na zadných sedadlách s nízkym stredovým tunelom by sa nemusel hanbiť ani minivan. Interiér sa vyznačuje kvalitou, priestorom a inšpiráciou v Európskych modeloch. Príkladne vypracovaná prístrojová doska má modré podsvietenie a červené ručičky na budíkoch.

 

 



Piate dvere majú madlo ako keby boli krídlové, v skutočnosti sa však vyklápajú dohora a nepatria medzi najľahšie.


 










Naše hodnotenie

vzhľad vydarený, neutrálny a pre široké masy
interiér priestranný, lepšie materiály, dobré odhlučnenie
motor tichý, vysoká kultúra chodu, priemerný krútiaci moment
jazdné vlastnosti výborný podvozok, slušné brzdy
technika zladený pohon 4WD, funkcia LOCK, slabší  automat
výbava vysoký komfort a bezpečnosť za danú cenu, chýbajú xenónové svetlá
úžitok objemný a dobre prístupný kufor, posuvná kovová sieť
celkový dojem za danú sumu výborné a pekné auto, obrovský skok vpred


Cena modelu od 919 900 Sk
Cena testovanej verzie N1 954 300 Sk
Cena verzie bez odpočtu 1 099 900 Sk
Motor 2,2 CRDi VGT
Výkon motora 110 / 150 kW/k
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,9 s (automat)
Objem batožinového priestoru 774 / 1582 l
Spotreba podľa výrobcu 8,1 l/100 km
Spotreba v teste 9,5 l/100 km
Bezpečnosť 6x airbag, ABS, ESP


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 986
  2. Od septembra opäť po starom 5 944
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 711
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 152
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 834
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 736
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 199
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 129
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 039

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.