SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Na návšteve európskeho centra dizajnu značky Toyota

Toyota už 10 rokov láme jeden predajný rekord za druhým. Darí sa jej nielen v Ázii, ale prudko rastie aj v Európe a Severnej Amerike. Za týmto úspechom v nemalej miere stojí neustále sa zlepšujúci dizajn jej vozidiel, ktoré vznikli v európskom dizajnérsko

m centre automobilky ED ² (European Design & Development center). Rodisko automobilových hviezd ako Yaris, Avensis, RAV4, Land Cruiser a Lexus GS sme nedávno navštívili aj my.


Japonci už dávno pochopili, že keď sa chcú presadiť v Európe, USA a inde vo svete, musia svoje autá prispôsobiť vkusu európskych zákazníkov. Európsky vkus je najglobálnejší. Potvrdzuje to fakt, že značky Audi, BMW, Mercedes-Benz aj VW dobre predávajú okrem Európy aj za veľkou mlákou a v Ázii. Opačne to ale nefunguje. Aktuálna situácia v USA je taká, že koncerny GM, Ford a Chrysler majú plné sklady vozidiel, pretože z roka na rok im citeľne ukrajujú z koláča európske, japonské a kórejské značky. Európsky trh je zároveň teritórium s najsilnejšou konkurenciou. Keď sa na ňom niektoré auto osvedčí, je pravdepodobné, že sa uchytí aj na iných kontinentoch. Mnohé japonské aj kórejské automobilky majú preto dizajnérske centrá aj v Európe.


Pred 6 rokmi otvorila svoje európske dizajnérske centrum aj Toyota. Sídli v Sofia Antipolis neďaleko Nice na juhu Francúzska a vzniklo s cieľom navrhovať autá, ktoré zaujmú dizajnovo uvedomelú európsku klientelu a vyhovejú jej potrebám.
V nenápadnom objekte situovanom na tichom mieste nad Azúrovým pobrežím pracuje 36 ľudí, z toho 28 dizajnérov. Jadro tvoria 18 návrhári z 10 krajín rozdelení do 3 skupín – vonkajší dizajn, vnútorný dizajn, farby a materiály. Slovák medzi nimi nie je, ale pracuje tam jeden Čech. Veľa dizajnérov sa na jednotlivých projektoch mení. To preto, aby každý poznal špecifiká všetkých troch oblastí dizajnu, ich vzájomný vzťah a získal tak komplexný prehľad o vývoji auta.
Do tímu patrí aj niekoľko japonských štylistov, ktorí pomáhajú celej skupine aspoň čiastočne sa držať novej dizajnérskej filozofie automobilky J-faktor. Ide o základnú DNA Toyoty vo svete, ktorá reflektuje silné prvky japonskej kultúry odrážajúce sa v tvare a estetike auta. Spočíva v 4 základných aspektoch: proporcie (musia byť vždy optimalizované), architektúra (musí byť vždy čistá), povrch (vyjadrujúci emócie) a napokon niečo špeciálne – prvky dizajnu zvýrazňujúce jedinečnosť, vďaka ktorej vystúpi z radu.
Šéf európskeho dizajnérskeho centra Tokuo Fukuichi na tému J-faktoru povedal: „V ED² sa snažíme vytvoriť autá, ktoré by zaujali Európanov, ale pritom by si zachovali vlastnú identitu Toyoty. Snažíme sa to robiť citlivo a s mierou, pretože tie prvky, ktoré sú v Japonsku enormne populárne, by v Európe nefungovali. Napríklad Európania majú radi veľké a ťažké dvere, ktoré navodzujú dojem kvality a bezpečnosti. Japonci zase preferujú tenké dvere, vďaka ktorým ušetria viac miesta vo vnútri. Aj veľkosť áut musí byť rozdielna. V Európe nesmie byť kvôli pozdĺžnemu parkovaniu auto príliš dlhé, ale môže byť dostatočne široké. V Japonsku, kvôli malým garážam by šírka nemala presiahnuť 160 cm.


Na otázku, ako funguje spolupráca medzi 4 dizajnérskymi centrálami automobilky rozmiestnenými v Európe, Amerike aj Ázii, Fukuichi povedal: „Naše tímy často pracujú na projekte simultánne. Ide o istú formu súťaže, cieľom ktorej je vytvoriť čo najlepší dizajn. Z dnešných modelov takto vznikli Aygo a nový Yaris, ktoré pochádzajú práve odtiaľto. ED ² nie je len základňou pre európskych dizajnérov, ale aj pre celosvetový dizajn Toyoty. Poznatky si medzi sebou vymieňame v rámci celej firmy. Veľký dôraz kladieme aj na zbieranie informácii o trendoch a širších sociologických súvislostiach v rôznych miestach Európy a z rozličných oblastí. Napríklad 3 mesiace v roku dizajnéri cestujú po Európe a navštevujú rôzne výstavy v Londýne, Kodani, Miláne a všímajú si všetko, od nábytku cez grafický dizajn, aeronautiku, hodiny až po výstavy psov. Dobre počujete, aj výstavy psov. Veď len vo Francúzsku je ich 6 miliónov, a preto potrebujeme chápať, ako napĺňajú život našich zákazníkov a ich potreby", povedal Fukuichi.
Navrhovanie každého auta sa začína na papieri. Hoci Toyota pôsobí vyslovene hi-tech dojmom a človek by predpokladal, že na všetko používa počítače, nie je to tak. „Čoraz viac sa vraciame k ručnej práci. V minulosti sme pri prvých návrhoch používali počítače dvojnásobne viac než v súčasnosti. Dnes dostávajú slovo až v druhej fáze dizajnérskej práce. Najprv treba preniesť myšlienky na papier, čo počítač nedokáže, lebo nevie kreatívne myslieť. Je to len technická pomôcka pri finalizácii celkového vzhľadu", odpovedal Fukuichi na našu otázku o podiele ručnej práce. Po skiciach nasledujú hlinené modely v zmenšenej veľkosti a po nich hlinený predobraz vozidla v mierke 1:1. Vzniká tak, že z oceľových profilov sa zvarí kostra auta, na ktorú sa nanášajú jednotlivé vrstvy. Finálnu podobu hlineného modelu v skutočnej veľkosti podľa nainštalovaného programu do detailov obrobí už počítačom riadená fréza. Poslednou fázou pred prvým funkčným prototypom je pevný model z plastu s predbežným vzhľadom interiéru.
Už prvý pokus nového dizajnérskeho centra ED² bol mimoriadne úspešný. Veď prvá generácia modelu Yaris priniesla Toyote titul Auto roka 2000 v Európe aj Japonsku . Po ňom nasledovali mnohé ďalšie - Avensis, Land Cruiser, Corolla, Lexus SC 430, Lexus GS, Yaris druhej generácie, RAV4, Aygo a zatiaľ posledným dielom ED ²je Auris, nástupca Corolly. Okrem sériových modelov tu vznikajú aj štúdie, na ktorých mladí dizajnéri prezentujú svoje najdivokejšie vízie budúcnosti.




Prvé myšlienky prenášajú dizajnéri ručne na papier.

Potom nasleduje hlinený model v zmenšenej veľkosti.










Takto mal pôvodne vyzerať nový Yaris. Na snímke plastový model v mierke 1:1.












Na tomto mieste pracuje jediný český dizajnér Jaromír Čech.



Šéf európskeho dizajnérskeho centra Toyoty ED² Tokuo Fukuichi.







Jedno oddelenie sa venuje len výberu farieb a materiálov.



















V dielňach ED² vznikol aj nový Auris, nástupca Corolly. Vystavené snímky zachytávajú prácu dizajnérov na prototype.




Na záver dostáva slovo počítačom riadená fréza.














Pri pohľade na prototyp modelu Corolla Verso sme sa viacerí zhodli, že vyzerá lepšie ako sériový model. Škoda, že v tejto podobe neprešiel.










Hlinený model pozostáva z primitívnej kostry zvarenej z oceľových profilov, na ktorú prídu najprv panely z dreva, polystyrénu a poslednou vrstvou je hlina.



Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Budovanie zelenej značky
  6. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  7. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 630
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 276
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 433
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 121
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 704
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 571
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 546
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 455
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 389
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 293
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 238-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 260 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

4 h
Petra Vlhová ide obrovský slalom.

Sledujte online prenos s nami.

3 h
Rusko si vybralo tvrdú silu.

Protesty spája pieseň a pocit beznádeje.

19 h

Nie všetci občania trpia množiacimi sa príkladmi neschopnosti tejto vlády. Minimálne dvaja sa z nich tešia.

Neprehliadnite tiež

Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

16 h
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan