SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Na návšteve európskeho centra dizajnu značky Toyota

Toyota už 10 rokov láme jeden predajný rekord za druhým. Darí sa jej nielen v Ázii, ale prudko rastie aj v Európe a Severnej Amerike. Za týmto úspechom v nemalej miere stojí neustále sa zlepšujúci dizajn jej vozidiel, ktoré vznikli v európskom dizajnérsko

m centre automobilky ED ² (European Design & Development center). Rodisko automobilových hviezd ako Yaris, Avensis, RAV4, Land Cruiser a Lexus GS sme nedávno navštívili aj my.


Japonci už dávno pochopili, že keď sa chcú presadiť v Európe, USA a inde vo svete, musia svoje autá prispôsobiť vkusu európskych zákazníkov. Európsky vkus je najglobálnejší. Potvrdzuje to fakt, že značky Audi, BMW, Mercedes-Benz aj VW dobre predávajú okrem Európy aj za veľkou mlákou a v Ázii. Opačne to ale nefunguje. Aktuálna situácia v USA je taká, že koncerny GM, Ford a Chrysler majú plné sklady vozidiel, pretože z roka na rok im citeľne ukrajujú z koláča európske, japonské a kórejské značky. Európsky trh je zároveň teritórium s najsilnejšou konkurenciou. Keď sa na ňom niektoré auto osvedčí, je pravdepodobné, že sa uchytí aj na iných kontinentoch. Mnohé japonské aj kórejské automobilky majú preto dizajnérske centrá aj v Európe.


Pred 6 rokmi otvorila svoje európske dizajnérske centrum aj Toyota. Sídli v Sofia Antipolis neďaleko Nice na juhu Francúzska a vzniklo s cieľom navrhovať autá, ktoré zaujmú dizajnovo uvedomelú európsku klientelu a vyhovejú jej potrebám.
V nenápadnom objekte situovanom na tichom mieste nad Azúrovým pobrežím pracuje 36 ľudí, z toho 28 dizajnérov. Jadro tvoria 18 návrhári z 10 krajín rozdelení do 3 skupín – vonkajší dizajn, vnútorný dizajn, farby a materiály. Slovák medzi nimi nie je, ale pracuje tam jeden Čech. Veľa dizajnérov sa na jednotlivých projektoch mení. To preto, aby každý poznal špecifiká všetkých troch oblastí dizajnu, ich vzájomný vzťah a získal tak komplexný prehľad o vývoji auta.
Do tímu patrí aj niekoľko japonských štylistov, ktorí pomáhajú celej skupine aspoň čiastočne sa držať novej dizajnérskej filozofie automobilky J-faktor. Ide o základnú DNA Toyoty vo svete, ktorá reflektuje silné prvky japonskej kultúry odrážajúce sa v tvare a estetike auta. Spočíva v 4 základných aspektoch: proporcie (musia byť vždy optimalizované), architektúra (musí byť vždy čistá), povrch (vyjadrujúci emócie) a napokon niečo špeciálne – prvky dizajnu zvýrazňujúce jedinečnosť, vďaka ktorej vystúpi z radu.
Šéf európskeho dizajnérskeho centra Tokuo Fukuichi na tému J-faktoru povedal: „V ED² sa snažíme vytvoriť autá, ktoré by zaujali Európanov, ale pritom by si zachovali vlastnú identitu Toyoty. Snažíme sa to robiť citlivo a s mierou, pretože tie prvky, ktoré sú v Japonsku enormne populárne, by v Európe nefungovali. Napríklad Európania majú radi veľké a ťažké dvere, ktoré navodzujú dojem kvality a bezpečnosti. Japonci zase preferujú tenké dvere, vďaka ktorým ušetria viac miesta vo vnútri. Aj veľkosť áut musí byť rozdielna. V Európe nesmie byť kvôli pozdĺžnemu parkovaniu auto príliš dlhé, ale môže byť dostatočne široké. V Japonsku, kvôli malým garážam by šírka nemala presiahnuť 160 cm.


Na otázku, ako funguje spolupráca medzi 4 dizajnérskymi centrálami automobilky rozmiestnenými v Európe, Amerike aj Ázii, Fukuichi povedal: „Naše tímy často pracujú na projekte simultánne. Ide o istú formu súťaže, cieľom ktorej je vytvoriť čo najlepší dizajn. Z dnešných modelov takto vznikli Aygo a nový Yaris, ktoré pochádzajú práve odtiaľto. ED ² nie je len základňou pre európskych dizajnérov, ale aj pre celosvetový dizajn Toyoty. Poznatky si medzi sebou vymieňame v rámci celej firmy. Veľký dôraz kladieme aj na zbieranie informácii o trendoch a širších sociologických súvislostiach v rôznych miestach Európy a z rozličných oblastí. Napríklad 3 mesiace v roku dizajnéri cestujú po Európe a navštevujú rôzne výstavy v Londýne, Kodani, Miláne a všímajú si všetko, od nábytku cez grafický dizajn, aeronautiku, hodiny až po výstavy psov. Dobre počujete, aj výstavy psov. Veď len vo Francúzsku je ich 6 miliónov, a preto potrebujeme chápať, ako napĺňajú život našich zákazníkov a ich potreby", povedal Fukuichi.
Navrhovanie každého auta sa začína na papieri. Hoci Toyota pôsobí vyslovene hi-tech dojmom a človek by predpokladal, že na všetko používa počítače, nie je to tak. „Čoraz viac sa vraciame k ručnej práci. V minulosti sme pri prvých návrhoch používali počítače dvojnásobne viac než v súčasnosti. Dnes dostávajú slovo až v druhej fáze dizajnérskej práce. Najprv treba preniesť myšlienky na papier, čo počítač nedokáže, lebo nevie kreatívne myslieť. Je to len technická pomôcka pri finalizácii celkového vzhľadu", odpovedal Fukuichi na našu otázku o podiele ručnej práce. Po skiciach nasledujú hlinené modely v zmenšenej veľkosti a po nich hlinený predobraz vozidla v mierke 1:1. Vzniká tak, že z oceľových profilov sa zvarí kostra auta, na ktorú sa nanášajú jednotlivé vrstvy. Finálnu podobu hlineného modelu v skutočnej veľkosti podľa nainštalovaného programu do detailov obrobí už počítačom riadená fréza. Poslednou fázou pred prvým funkčným prototypom je pevný model z plastu s predbežným vzhľadom interiéru.
Už prvý pokus nového dizajnérskeho centra ED² bol mimoriadne úspešný. Veď prvá generácia modelu Yaris priniesla Toyote titul Auto roka 2000 v Európe aj Japonsku . Po ňom nasledovali mnohé ďalšie - Avensis, Land Cruiser, Corolla, Lexus SC 430, Lexus GS, Yaris druhej generácie, RAV4, Aygo a zatiaľ posledným dielom ED ²je Auris, nástupca Corolly. Okrem sériových modelov tu vznikajú aj štúdie, na ktorých mladí dizajnéri prezentujú svoje najdivokejšie vízie budúcnosti.




Prvé myšlienky prenášajú dizajnéri ručne na papier.

Potom nasleduje hlinený model v zmenšenej veľkosti.










Takto mal pôvodne vyzerať nový Yaris. Na snímke plastový model v mierke 1:1.












Na tomto mieste pracuje jediný český dizajnér Jaromír Čech.



Šéf európskeho dizajnérskeho centra Toyoty ED² Tokuo Fukuichi.







Jedno oddelenie sa venuje len výberu farieb a materiálov.



















V dielňach ED² vznikol aj nový Auris, nástupca Corolly. Vystavené snímky zachytávajú prácu dizajnérov na prototype.




Na záver dostáva slovo počítačom riadená fréza.














Pri pohľade na prototyp modelu Corolla Verso sme sa viacerí zhodli, že vyzerá lepšie ako sériový model. Škoda, že v tejto podobe neprešiel.










Hlinený model pozostáva z primitívnej kostry zvarenej z oceľových profilov, na ktorú prídu najprv panely z dreva, polystyrénu a poslednou vrstvou je hlina.



Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  2. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  3. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  6. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  3. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. Employee's age as a new ground for notice of termination
  7. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  8. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 139
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 757
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 900
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 899
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 294
  6. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 4 942
  7. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 3 480
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 165
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 100
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 049
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Časť galérie predsedov vlád na Úrade vlády.

Slovensku hrozí, že sa prepadne samo do seba. Vlastne ako teraz.


5. dec
Jakub Filo.

Minister neráta, s kým sedí vo vláde.


33m

Neprehliadnite tiež

Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


5 h
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec

Blogy SME

  1. Ján Rudolf: Zastavme korupciu, ale aj krvavé oči!
  2. Ján Šeďo: Preventívna prehliadka u lekára skončila kolonoskopiou - moje skúsenosti.
  3. Jana Hanuliaková: Ku komu sa prihovárate pán Mazurek?
  4. Martin Zachar: Dočkáme sa debutu slovenského brankára v NHL po viac než 14 rokoch?
  5. Soňa Bulbeck: O umení prepojiť staré a nové...
  6. Andrej Hossa: Fenomén s názvom repasovanie: Prečo si kúpiť repasované produkty?
  7. Barbora Kujundžić: Waldorfská pedagogika a naše nákupné zvyklosti
  8. Peter Slamenik: Zahúlime a uvidíme.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 225
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 391
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 931
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 868
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 775
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 406
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 745
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 736
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu