SME
reklama

Na návšteve európskeho centra dizajnu značky Toyota

Toyota už 10 rokov láme jeden predajný rekord za druhým. Darí sa jej nielen v Ázii, ale prudko rastie aj v Európe a Severnej Amerike. Za týmto úspechom v nemalej miere stojí neustále sa zlepšujúci dizajn jej vozidiel, ktoré vznikli v európskom dizajnérsko

m centre automobilky ED ² (European Design & Development center). Rodisko automobilových hviezd ako Yaris, Avensis, RAV4, Land Cruiser a Lexus GS sme nedávno navštívili aj my.


Japonci už dávno pochopili, že keď sa chcú presadiť v Európe, USA a inde vo svete, musia svoje autá prispôsobiť vkusu európskych zákazníkov. Európsky vkus je najglobálnejší. Potvrdzuje to fakt, že značky Audi, BMW, Mercedes-Benz aj VW dobre predávajú okrem Európy aj za veľkou mlákou a v Ázii. Opačne to ale nefunguje. Aktuálna situácia v USA je taká, že koncerny GM, Ford a Chrysler majú plné sklady vozidiel, pretože z roka na rok im citeľne ukrajujú z koláča európske, japonské a kórejské značky. Európsky trh je zároveň teritórium s najsilnejšou konkurenciou. Keď sa na ňom niektoré auto osvedčí, je pravdepodobné, že sa uchytí aj na iných kontinentoch. Mnohé japonské aj kórejské automobilky majú preto dizajnérske centrá aj v Európe.


Pred 6 rokmi otvorila svoje európske dizajnérske centrum aj Toyota. Sídli v Sofia Antipolis neďaleko Nice na juhu Francúzska a vzniklo s cieľom navrhovať autá, ktoré zaujmú dizajnovo uvedomelú európsku klientelu a vyhovejú jej potrebám.
V nenápadnom objekte situovanom na tichom mieste nad Azúrovým pobrežím pracuje 36 ľudí, z toho 28 dizajnérov. Jadro tvoria 18 návrhári z 10 krajín rozdelení do 3 skupín – vonkajší dizajn, vnútorný dizajn, farby a materiály. Slovák medzi nimi nie je, ale pracuje tam jeden Čech. Veľa dizajnérov sa na jednotlivých projektoch mení. To preto, aby každý poznal špecifiká všetkých troch oblastí dizajnu, ich vzájomný vzťah a získal tak komplexný prehľad o vývoji auta.
Do tímu patrí aj niekoľko japonských štylistov, ktorí pomáhajú celej skupine aspoň čiastočne sa držať novej dizajnérskej filozofie automobilky J-faktor. Ide o základnú DNA Toyoty vo svete, ktorá reflektuje silné prvky japonskej kultúry odrážajúce sa v tvare a estetike auta. Spočíva v 4 základných aspektoch: proporcie (musia byť vždy optimalizované), architektúra (musí byť vždy čistá), povrch (vyjadrujúci emócie) a napokon niečo špeciálne – prvky dizajnu zvýrazňujúce jedinečnosť, vďaka ktorej vystúpi z radu.
Šéf európskeho dizajnérskeho centra Tokuo Fukuichi na tému J-faktoru povedal: „V ED² sa snažíme vytvoriť autá, ktoré by zaujali Európanov, ale pritom by si zachovali vlastnú identitu Toyoty. Snažíme sa to robiť citlivo a s mierou, pretože tie prvky, ktoré sú v Japonsku enormne populárne, by v Európe nefungovali. Napríklad Európania majú radi veľké a ťažké dvere, ktoré navodzujú dojem kvality a bezpečnosti. Japonci zase preferujú tenké dvere, vďaka ktorým ušetria viac miesta vo vnútri. Aj veľkosť áut musí byť rozdielna. V Európe nesmie byť kvôli pozdĺžnemu parkovaniu auto príliš dlhé, ale môže byť dostatočne široké. V Japonsku, kvôli malým garážam by šírka nemala presiahnuť 160 cm.


Na otázku, ako funguje spolupráca medzi 4 dizajnérskymi centrálami automobilky rozmiestnenými v Európe, Amerike aj Ázii, Fukuichi povedal: „Naše tímy často pracujú na projekte simultánne. Ide o istú formu súťaže, cieľom ktorej je vytvoriť čo najlepší dizajn. Z dnešných modelov takto vznikli Aygo a nový Yaris, ktoré pochádzajú práve odtiaľto. ED ² nie je len základňou pre európskych dizajnérov, ale aj pre celosvetový dizajn Toyoty. Poznatky si medzi sebou vymieňame v rámci celej firmy. Veľký dôraz kladieme aj na zbieranie informácii o trendoch a širších sociologických súvislostiach v rôznych miestach Európy a z rozličných oblastí. Napríklad 3 mesiace v roku dizajnéri cestujú po Európe a navštevujú rôzne výstavy v Londýne, Kodani, Miláne a všímajú si všetko, od nábytku cez grafický dizajn, aeronautiku, hodiny až po výstavy psov. Dobre počujete, aj výstavy psov. Veď len vo Francúzsku je ich 6 miliónov, a preto potrebujeme chápať, ako napĺňajú život našich zákazníkov a ich potreby", povedal Fukuichi.
Navrhovanie každého auta sa začína na papieri. Hoci Toyota pôsobí vyslovene hi-tech dojmom a človek by predpokladal, že na všetko používa počítače, nie je to tak. „Čoraz viac sa vraciame k ručnej práci. V minulosti sme pri prvých návrhoch používali počítače dvojnásobne viac než v súčasnosti. Dnes dostávajú slovo až v druhej fáze dizajnérskej práce. Najprv treba preniesť myšlienky na papier, čo počítač nedokáže, lebo nevie kreatívne myslieť. Je to len technická pomôcka pri finalizácii celkového vzhľadu", odpovedal Fukuichi na našu otázku o podiele ručnej práce. Po skiciach nasledujú hlinené modely v zmenšenej veľkosti a po nich hlinený predobraz vozidla v mierke 1:1. Vzniká tak, že z oceľových profilov sa zvarí kostra auta, na ktorú sa nanášajú jednotlivé vrstvy. Finálnu podobu hlineného modelu v skutočnej veľkosti podľa nainštalovaného programu do detailov obrobí už počítačom riadená fréza. Poslednou fázou pred prvým funkčným prototypom je pevný model z plastu s predbežným vzhľadom interiéru.
Už prvý pokus nového dizajnérskeho centra ED² bol mimoriadne úspešný. Veď prvá generácia modelu Yaris priniesla Toyote titul Auto roka 2000 v Európe aj Japonsku . Po ňom nasledovali mnohé ďalšie - Avensis, Land Cruiser, Corolla, Lexus SC 430, Lexus GS, Yaris druhej generácie, RAV4, Aygo a zatiaľ posledným dielom ED ²je Auris, nástupca Corolly. Okrem sériových modelov tu vznikajú aj štúdie, na ktorých mladí dizajnéri prezentujú svoje najdivokejšie vízie budúcnosti.




Prvé myšlienky prenášajú dizajnéri ručne na papier.

Potom nasleduje hlinený model v zmenšenej veľkosti.










Takto mal pôvodne vyzerať nový Yaris. Na snímke plastový model v mierke 1:1.












Na tomto mieste pracuje jediný český dizajnér Jaromír Čech.



Šéf európskeho dizajnérskeho centra Toyoty ED² Tokuo Fukuichi.







Jedno oddelenie sa venuje len výberu farieb a materiálov.



















V dielňach ED² vznikol aj nový Auris, nástupca Corolly. Vystavené snímky zachytávajú prácu dizajnérov na prototype.




Na záver dostáva slovo počítačom riadená fréza.














Pri pohľade na prototyp modelu Corolla Verso sme sa viacerí zhodli, že vyzerá lepšie ako sériový model. Škoda, že v tejto podobe neprešiel.










Hlinený model pozostáva z primitívnej kostry zvarenej z oceľových profilov, na ktorú prídu najprv panely z dreva, polystyrénu a poslednou vrstvou je hlina.



SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 098
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 10 598
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 587
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 776
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 720
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 506
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 086
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  2. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 153
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 455
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 673
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 632
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 758
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 120
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 11 053
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 7 777
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu