Porovnávací test - Dacia Logan a Renault Thalia

Pod krídlami jedného automobilového koncernu sa objavili dva lacné rodinné sedany, v prevažnej miere určené pre krajiny s prudkým rozvojom motorizmu. Oba modely majú štvordverovú karosériu, veľký batožinový priestor a nižšiu cenu ako niektoré malé autá

Pod krídlami jedného automobilového koncernu sa objavili dva lacné rodinné sedany, v prevažnej miere určené pre krajiny s prudkým rozvojom motorizmu. Oba modely majú štvordverovú karosériu, veľký batožinový priestor a nižšiu cenu ako niektoré malé autá na trhu. Ktorý z dvoch rivalov si získal našu priazeň ?

Relatívna krása
Viac účelový než emotívne ladený dizajn oboch automobilov iba potvrdzuje ich zameranie na cieľovú skupinu zákazníkov s vyslovene racionálnym pohľadom na veľké cenovo prístupné auto. Renault Thalia po rokoch produkcie zmenil fazónu a zvonku pôsobí prepracovanejšie. Nám sa podarilo do testu získať Daciu Logan modelového roku 2006, ktorú práve tento mesiac vystrieda modernizovaná podoba. Pri porovnaní sme prihliadli na plánované zmeny, pretože zmodernizovaný Lagan sa nám predstavil na autosalóne v Paríži. Oblé tvary a kypré línie Renaultu Thalia už vyšli z módy, preto je podľa nás krajšia Dacia Logan. Thalia má zase lepšie vypracovanie detailov ako uchytenie hadičiek ostrekovača, kľučky dverí a tesnenie okolo okien.

Viditeľný a citeľný rozdiel
Renault sa po spustení projektu Logan snaží dostať Thaliu do pozície prepracovanejšieho a luxusnejšieho auta, čo sa mu aj sčasti darí, pretože prístrojová doska Renaultu je o triedu krajšia a lepšia ako v Dacii. Rozdiel je v materiáloch, tvare stredovej konzoly, ergonómii a prevedení detailov. Tlačidlá v Dacii pôsobia nevkusne, hoci modelový rok prinesie citeľné zmeny. Rovnako poťahové látky a výplne dverí hovoria v prospech Renaultu. Dacia má zase interiér odolný voči špine a mechanickému opotrebeniu, čím nám pripomína úžitkový automobil vhodný aj na prácu. Loganu zatiaľ chýba výškovo nastaviteľný volant alebo aspoň sedadlo vodiča. Najsilnejšou stránkou o niečo väčšej Dacie zostáva vnútorný priestor.

Meter v hlavnej úlohe
Renault získal v prvej fáze testu zdanlivú nadvládu, ktorá skončí, akonáhle sa má do interiéru posadiť päť dospelých ľudí. Pocit väčšieho priestoru a pohodlia pri nastupovaní do Dacie potvrdilo aj meranie najdôležitejších parametrov interiéru. Dacia ťaží z vyššej strechy a dlhšieho rázvoru náprav. Rovnako metrom sme porovnali aj batožinové priestory oboch sedanov.

Kufor ako kufor
V objeme batožinového priestoru sa oba sedany zhodujú a v princípe aj vo vnútorných rozmeroch. Akurát väčším nakladacím otvorom, čo do šírky aj výšky disponuje Dacia, ktorá má zasa vyššiu nakladaciu hranu. Renault si pri modernizácii Thalie potrpel na čalúnenie vnútornej strany veka batožinového priestoru. Ani jedna automobilka nenašla riešenie priestorovo úspornej konštrukcie závesov veka kufra. Po zatvorení závesy zasahujú do priestoru určeného na batožinu a s tým treba jednoducho počítať. V celkovom hodnotení batožinového priestoru viac zavážil väčší vstupný otvor Dacie než o pár centimetrov nižšia nakladacia hrana Renaultu.

Preteky kočíkov
Na podvozky lacnejších automobilov s typickým nakláňaním sa v zákrutách sme si našli svojské pomenovanie. V niektorých fázach nám totiž pripomínajú kočík. V každom prípade oba sedany sú k svojim výkonom primerane bezpečné. Thalia sa zdá byť na pocit o niečo mäkšia, hoci vo vyhýbacom manévri sa naklonila menej. Jej pneumatiky Goodyear sa však začali skôr šmýkať. Plášte Continental obuté na hliníkových diskoch Loganu držali na drsnom asfalte ako prikuté, avšak ich bočnica sa poriadne deformovala a auto viac nakláňalo. Pocity z ovládania Loganu na ceste boli o málo lepšie. V radení prevodových stupňov to bolo presne naopak. Thalia ponúka vyladený systém radenia na úrovni Clia. V zladení niektorých mechanických prvkov, ako napríklad zatváranie dverí, je lepšia Thalia. Navyše na testovacom Logane pri každodenných návštevách servisu nikomu nevadí pazvuk vychádzajúci z kĺbu otvárania vodičových dverí. Skrátka mechanici sú dnes buď hluchí alebo absolútne ľahostajní.

Porovnávame neporovnateľné ?
Z najlacnejších benzínových verzií 1,2 16 V (Thalia) a 1,4 8V (Logan) by sme si vybrali Thaliu, ktorá bude mať pri rovnakom výkone nižšiu spotrebu. V teste sa však ocitol úsporný diesel proti výkonnému benzínu. Zdanlivo neporovnateľné však ponúka celkom pádny dôvod k zamysleniu. Bez ohľadu na cenu sa nám páčil slabší naftový motor 1,5 dCi v Dacii Logan. Agregát, ktorý netrhá asfalt a vyniká slušnou kultúrou chodu, spotreboval v meste 5,4 litra, a pri testoch spotreba vzrástla na 5,9 l/100 km. Celkový priemer 4,8 l/100 km stojí za to. Benzínový motor v Thalii 1,4 16 V je pochopiteľne kultivovanejší s neporovnateľne lepšou dynamikou ale aj spotrebou. V meste okolo 8,8 l/100 km a celkovo 7,5 l/100 km. Nakoľko stoja obidve testované autá približne rovnako, oželeli by sme spolu s vyšším výkonom aj výbavu a vsadili na spotrebu.

Rozhodnutie
Najťažšia vec v porovnávacom teste prichádza na koniec. S veľmi tesným náskokom víťazí Logan, pretože ponúka viac miesta na sedenie, prístupnejší batožinový priestor a príjemnejšie zvezenie na ceste. Výrazne však zaostáva vo výbave, a prevedení interiéru, a preto bude záležať na prioritách. Komu ide o lacné a čo najväčšie auto do ťažkých podmienok s prevažne kompletným obsadením kabíny, mal by zvoliť Logan. Cena naftovej verzie 1,5 dCi Laureate (369 900 Sk) je viac ako fantastická. Testovaný Logan mal ešte klímu, ABS a hliníkové kolesá navyše, a tak sa jeho cena vyšplhala na 454 900 Sk. Tam už úraduje lepšie vybavená Thalia 1,4 16 V Dynamique (408 000 Sk). Thalia nám z testu vychádza ako priestorovo menšia verzia s kvalitným prevedením a slušnou, doslova bezkonkurenčnou výbavou.

V súboji dvoch najlacnejších sedanov môže rozhodnúť vnútorný priestor, kvalita interiéru alebo jazdné vlastnosti, použitý motor alebo výbava. Dacia Logan má navrch na ceste a Thalia zasa pri pohľade do cenníka.





Dacia Logan je vďaka dlhšiemu rázvoru stabilnejša v rýchlych zákrutách. Pri vyhýbacom teste sa prejavila slabá bočnica pneumatík a výrazne ťažší naftový motor. Oproti naftovej verzii je Logan dCi ťažší až o 90 kg ! Thalia sa začala šmýkať pri nižšej rýchlosti ako Logan.






Dacia poteší väčším vstupným otvorom, inak je objem a využiteľnosť takmer rovnaká. Negatívom obidvoch sedanov je vysoká nakladacia hrana voči dnu kufra (až 22 cm) a závesy veka, ktoré po jeho zatvorení zasahujú do vnútorného priestoru.






Thalia neponúkne toľko miesta na zadných sedadlách ako širšia a vyššia Dacia Logan. Zadné sedadlá v Thalii sú lepšie tvarované ale príliš mäkké. Pohľad na strechy áut zaparkovaných na rovnej ploche jasne hovorí o tom, kde je viac miesta nad hlavou.










V prevedení detailov je na tom Renault Thalia výrazne lepšie. Má krajší prístrojový panel, vhodne umiestnený informačný displej, kvalitnejšie materiály a vo výbave aj automatickú klimatizáciu. Logan modelového roku 2007 má už o niečo lepší interiér než ten, ktorý sme testovali.











Prítomnosť naftového motora pod kapotou Dacie Logan si vyžiadala tlmiacu protihlukovú hmotu. Renault Thalia má klasickú plechovú kapotu ale tichší a svižný benzínový motor. Vzadu je situácia opačná. Thalia má čalúnené veko kufra , Logan nie.






S týmto sa už nestretnete. Doposiaľ bolo výhodou Thalie otváranie batožinového priestoru pomocou normálneho zámku a madla. Logan mal doposiaľ iba otváranie kľúčom, čo sa príchodom modelového roku 2007 mení. Faktom však je, že testovaný Logan mal ešte nepraktický systém, za čo dostal mínusové body.











Renault Thalia má na oko lepšie tvarované sedadlá a príjemnejšiu poťahovú látku. Bočnice sedadla sú však mäkké ako molitanové doskočište pri skoku do výšky. Predné sedadlá Loganu sú v tomto ohľade lepšie.












Možno si poviete, že porovnávame neporovnateľné. Pohonné agregáty sú však cenovo blízke a každý z nich ponúkne niečo iné. Za rovnakú cenu si môžete v Dacii dopriať extrémne nízku spotrebu (mimo mesta sme jazdili za 4,5 l/100 km) a Thalia má v talóne celkom svižný motor s výkonom 98 koní. V meste potrebuje k dynamike väčšie otáčky , kým Logan 1,5 dCi ťahá odspodu. Nad 120 km/h si netreba robiť o výkone naftového motora ilúzie, ale svoje základné poslanie úspornej a pomerne tichej pohonnej jednotky do bodky naplnil.


Porovnanie – základné parametre

Parameter Renault Thalia Dacia Logan 1,5 dCi
Vonkajšie rozmery
Dĺžka (mm) 4191 4247
Šírka (mm) 1639 1740
Výška (mm) 1440 1525
Rázvor náprav (mm) 2472 2630
Svetlosť podvozka (mm) 130 155
Priemer otáčania (m) 10,7 10,5
Pohotovostná hmotnosť (kg) 980 1065
Užitočná hmotnosť (kg) 520 535
Batožinový priestor
Objem kufra (l) 510 510
Nakladacia hrana (mm) 620 710
Nakl. hrana vnútro (mm) 220 220
Vnútorná šírka min.(mm) 970 1030
Vnútorná šírka max. (mm) 1340 1330
Výška naklad. otvoru (mm) 410 440
Max. šírka naklad. otvoru (mm) 980 1070
Min. šírka naklad. otvoru (mm) 800 880
Vnútorné rozmery
Šírka na sedenie vzadu (mm) 1320 1430
Výška vzadu (mm) 890 950
Vnútorná dĺžka kabíny (mm) 1750 1850
Šírka na sedenie vpredu (mm) 1360 1400
Motory
Typ benzínový 1,4 16V naftový 1,5 dCi
Objem (cm3) 1390 1461
Výkon (kW/k) 72/98 50/70
Krútiaci moment (Nm) 127 160
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,2 14,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 186 167
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) 7,0 4,5
Spotreba v teste (l/100 km) 7,5 4,8
Objem palivovej nádrže (l) 50 50

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  2. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  5. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  6. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  7. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  10. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 27 733
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 127
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 18 933
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 539
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 425
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 901
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 554
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 164
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 587
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 009

Téma: Dacia


Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Pred povodňou v Starej Lesnej utekali dovolenkári aj miestni

Rekreanti skončili v škole, osadníci na úrade.

SPIŠ KORZÁR

V okrese Poprad vyhlásili mimoriadnu situáciu

Ohrozený je most na hlavnom ťahu do Poľska.

Píše Mikuláš Dzurinda

Únia sa musí zmeniť na federáciu (píše Mikuláš Dzurinda)

Aby Únia vzbudzovala nádej aj rešpekt.

Neprehliadnite tiež

Kia začala v Žiline vyrábať prvé elektrifikované auto

Nový je motor, dizajn, volant aj výbava

Lego predstavilo model najznámejšieho auta Jamesa Bonda

Stavebnica s 1295 dielmi dá zabrať aj dospelým.

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.