V okolitých krajinách kvôli tejto príčine nehôd vznikli kampane a dopravné značenie na diaľnici. Na Slovensku spomínaná neresť vodičov nikomu neprekáža, hoci patríme medzi lídrov v nedodržaní bezpečného odstupu. Pravidelný pondelkový kolaps na diaľnici D1 medzi Trnavou a Bratislavou je toho dôkazom.
Vodiči si totiž neuvedomujú, že priestor na zastavenie vozidla pred prekážkou sa skladá z dvoch úsekov: reakčného času a samotnej brzdnej dráhy. Napríklad, keď vodič v rýchlosti 50 km/h zbadá prekážku a pri reakčnom čase jednej sekundy stihne zastaviť tesne pred ňou, je to v poriadku. Ak však na tom istom mieste zbadá prekážku v rýchlosti 70 km/h, zastaviť nestihne a do prekážky vrazí rýchlosťou až 59 km/h ! Tragédia je v tom, že v priebehu rovnakého reakčného času jednej sekundy prejde vozidlo v rýchlosti 70 km/h o 5,5 m viac než začne brzdiť. Na studenom a mokrom asfalte sa malý rozdiel v rýchlosti premietne do niekoľkonásobne dlhšej brzdnej dráhy.
Náš tip: So zvyšujúcou sa rýchlosťou na diaľnici a hustejšou premávkou nezabúdajte na dostatočný odstup. Jazda bude bezpečnejšia a premávka plynulá.
Jazda v tesnom závese neblaho vplýva na plynulosť premávky. Pri malom rozostupe medzi vozidlami stačí, aby prvé auto v kolóne spomalilo o 5 km/h a dvadsiate v poradí musí takmer zastať.