TECHNIKA

Common Rail – nižšia spotreba, menej škodlivín

Činnosť klasických radových alebo rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových (naftových) motorov závisí od pohybu kľukového hriadeľa motora. Preto aj maximálny vstrekovací tlak sa dosiahne len pri určitej polohe a otáčkach kľukového hriadeľa...

Činnosť klasických radových alebo rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových (naftových) motorov závisí od pohybu kľukového hriadeľa motora. Preto aj maximálny vstrekovací tlak sa dosiahne len pri určitej polohe a otáčkach kľukového hriadeľa. Inde je nižší. Pri nižšom vstrekovacom tlaku sa však palivo nerozpráši dosť jemne, čo spôsobuje horšie spaľovanie a tým i menší výkon, vyššiu spotrebu a väčšie množstvo škodlivín vo výfukových plynoch. Preto sa konštruktéri snažili dosiahnuť nezávislosť práce vstrekovania od pohybu kľukového hriadeľa a vymysleli systém Common Rail, v ktorom sa dá priebeh vstrekovania voľne programovať.

Princíp práce tohto systému je pomerne jednoduchý. Nízkotlakové čerpadlo 1 nasáva palivo z nádrže 2 a dodáva ho do vysokotlakového čerpadla 3 s regulátorom tlaku. Vysokotlakové čerpadlo tlačí palivo do tlakového zásobníka 4, kde sa udržiava trvalo vysoký tlak do 135 MPa (1350 at). Z tlakového zásobníka potom elektronická riadiaca jednotka rozdeľuje palivo do vstrekovacích dýz piatich jednotlivých valcov. Vďaka tomu sa dá regulovať vstrekovací tlak podľa otáčok a zaťaženia motora nezávisle od pohybu kľukového hriadeľa. Tak sa dosiahne aj pri nízkych otáčkach veľký krútiaci moment, výborné zrýchlenie automobilu, nižšia spotreba paliva i menšie množstvo škodlivín a tichší chod motora - vďaka novým dvojstupňovým vstrekovacím dýzam.

Podľa firmy Bosch Systém sa Common Rail po prvý raz použil v automobiloch Mercedes-Benz triedy C a vo vozidle Alfa Romeo 156. Odvtedy sa spomínaný systém veľmi rýchlo rozšíril a koncom minulého roka sa ho už vyrobilo viac ako tri milióny kusov. Začiatkom tohoto roka príde na trh druhá generácia systému Common Rail s novým vysokotlakovým čerpadlom so vstrekovacím tlakom do 1,6 MPa (1600 at) a s výkonnejšou riadiacou jednotkou.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 120
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 136
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 922
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 1 903
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 825
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 341
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 283
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 209
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 132
  10. Leto nekončí! 775

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Elon Musk chce zastaviť zabijacké stroje. Zlyhá

Stovka výskumníkov chce, aby OSN zakázalo umelú inteligenciu v zbraniach. Ich cieľ je ušľachtilý, ale takmer určite nesplniteľný.

DOMOV

Lunter preskočil v prieskume Kotlebu

Voľby v banskobystrickej župe by vyhral Ján Lunter.

KOMENTÁRE

Američania sa boja, že sa ich krajina čoraz viac podobá Rusku

Liberálnu Ameriku neznepokojuje obava, že Rusko bude riadiť svet.

Neprehliadnite tiež

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.