SME

Common Rail – nižšia spotreba, menej škodlivín

Činnosť klasických radových alebo rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových (naftových) motorov závisí od pohybu kľukového hriadeľa motora. Preto aj maximálny vstrekovací tlak sa dosiahne len pri určitej polohe a otáčkach kľukového hriadeľa...

Činnosť klasických radových alebo rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových (naftových) motorov závisí od pohybu kľukového hriadeľa motora. Preto aj maximálny vstrekovací tlak sa dosiahne len pri určitej polohe a otáčkach kľukového hriadeľa. Inde je nižší. Pri nižšom vstrekovacom tlaku sa však palivo nerozpráši dosť jemne, čo spôsobuje horšie spaľovanie a tým i menší výkon, vyššiu spotrebu a väčšie množstvo škodlivín vo výfukových plynoch. Preto sa konštruktéri snažili dosiahnuť nezávislosť práce vstrekovania od pohybu kľukového hriadeľa a vymysleli systém Common Rail, v ktorom sa dá priebeh vstrekovania voľne programovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Princíp práce tohto systému je pomerne jednoduchý. Nízkotlakové čerpadlo 1 nasáva palivo z nádrže 2 a dodáva ho do vysokotlakového čerpadla 3 s regulátorom tlaku. Vysokotlakové čerpadlo tlačí palivo do tlakového zásobníka 4, kde sa udržiava trvalo vysoký tlak do 135 MPa (1350 at). Z tlakového zásobníka potom elektronická riadiaca jednotka rozdeľuje palivo do vstrekovacích dýz piatich jednotlivých valcov. Vďaka tomu sa dá regulovať vstrekovací tlak podľa otáčok a zaťaženia motora nezávisle od pohybu kľukového hriadeľa. Tak sa dosiahne aj pri nízkych otáčkach veľký krútiaci moment, výborné zrýchlenie automobilu, nižšia spotreba paliva i menšie množstvo škodlivín a tichší chod motora - vďaka novým dvojstupňovým vstrekovacím dýzam.

Podľa firmy Bosch Systém sa Common Rail po prvý raz použil v automobiloch Mercedes-Benz triedy C a vo vozidle Alfa Romeo 156. Odvtedy sa spomínaný systém veľmi rýchlo rozšíril a koncom minulého roka sa ho už vyrobilo viac ako tri milióny kusov. Začiatkom tohoto roka príde na trh druhá generácia systému Common Rail s novým vysokotlakovým čerpadlom so vstrekovacím tlakom do 1,6 MPa (1600 at) a s výkonnejšou riadiacou jednotkou.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: AI

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 710
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 386
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 336
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 087
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 476
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu