TECHNIKA

Common Rail – nižšia spotreba, menej škodlivín

Činnosť klasických radových alebo rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových (naftových) motorov závisí od pohybu kľukového hriadeľa motora. Preto aj maximálny vstrekovací tlak sa dosiahne len pri určitej polohe a otáčkach kľukového hriadeľa...

Činnosť klasických radových alebo rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových (naftových) motorov závisí od pohybu kľukového hriadeľa motora. Preto aj maximálny vstrekovací tlak sa dosiahne len pri určitej polohe a otáčkach kľukového hriadeľa. Inde je nižší. Pri nižšom vstrekovacom tlaku sa však palivo nerozpráši dosť jemne, čo spôsobuje horšie spaľovanie a tým i menší výkon, vyššiu spotrebu a väčšie množstvo škodlivín vo výfukových plynoch. Preto sa konštruktéri snažili dosiahnuť nezávislosť práce vstrekovania od pohybu kľukového hriadeľa a vymysleli systém Common Rail, v ktorom sa dá priebeh vstrekovania voľne programovať.

Princíp práce tohto systému je pomerne jednoduchý. Nízkotlakové čerpadlo 1 nasáva palivo z nádrže 2 a dodáva ho do vysokotlakového čerpadla 3 s regulátorom tlaku. Vysokotlakové čerpadlo tlačí palivo do tlakového zásobníka 4, kde sa udržiava trvalo vysoký tlak do 135 MPa (1350 at). Z tlakového zásobníka potom elektronická riadiaca jednotka rozdeľuje palivo do vstrekovacích dýz piatich jednotlivých valcov. Vďaka tomu sa dá regulovať vstrekovací tlak podľa otáčok a zaťaženia motora nezávisle od pohybu kľukového hriadeľa. Tak sa dosiahne aj pri nízkych otáčkach veľký krútiaci moment, výborné zrýchlenie automobilu, nižšia spotreba paliva i menšie množstvo škodlivín a tichší chod motora - vďaka novým dvojstupňovým vstrekovacím dýzam.

Podľa firmy Bosch Systém sa Common Rail po prvý raz použil v automobiloch Mercedes-Benz triedy C a vo vozidle Alfa Romeo 156. Odvtedy sa spomínaný systém veľmi rýchlo rozšíril a koncom minulého roka sa ho už vyrobilo viac ako tri milióny kusov. Začiatkom tohoto roka príde na trh druhá generácia systému Common Rail s novým vysokotlakovým čerpadlom so vstrekovacím tlakom do 1,6 MPa (1600 at) a s výkonnejšou riadiacou jednotkou.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Accessible Urban Living
  2. RPSP – A good intention ruined by execution
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Riešenia pre hnedú planétu
  6. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  7. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 17 412
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 747
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 633
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 142
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 443
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 945
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 774
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 685
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 533
  10. Slováci triedia lepšie 1 179

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok 1992: Bleskový rozvod a každý iným smerom. Ako si nás Mečiar s Klausom delili

Rozdelenie Českej a Slovenskej federatívnej republiky nebolo ani zďaleka ľahké.

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy.

DOMOV

Dobré ráno: Ľudstvo prehralo, blíži sa zrod Skynetu?

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

DOMOV

Mužská neplodnosť? Ešte sme nedostali podnet, vraví Drucker

Počet a kvalita spermií môžu naďalej klesať.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.