SME
Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard
reklama

Common Rail – nižšia spotreba, menej škodlivín

Činnosť klasických radových alebo rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových (naftových) motorov závisí od pohybu kľukového hriadeľa motora. Preto aj maximálny vstrekovací tlak sa dosiahne len pri určitej polohe a otáčkach kľukového hriadeľa...

Činnosť klasických radových alebo rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových (naftových) motorov závisí od pohybu kľukového hriadeľa motora. Preto aj maximálny vstrekovací tlak sa dosiahne len pri určitej polohe a otáčkach kľukového hriadeľa. Inde je nižší. Pri nižšom vstrekovacom tlaku sa však palivo nerozpráši dosť jemne, čo spôsobuje horšie spaľovanie a tým i menší výkon, vyššiu spotrebu a väčšie množstvo škodlivín vo výfukových plynoch. Preto sa konštruktéri snažili dosiahnuť nezávislosť práce vstrekovania od pohybu kľukového hriadeľa a vymysleli systém Common Rail, v ktorom sa dá priebeh vstrekovania voľne programovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Princíp práce tohto systému je pomerne jednoduchý. Nízkotlakové čerpadlo 1 nasáva palivo z nádrže 2 a dodáva ho do vysokotlakového čerpadla 3 s regulátorom tlaku. Vysokotlakové čerpadlo tlačí palivo do tlakového zásobníka 4, kde sa udržiava trvalo vysoký tlak do 135 MPa (1350 at). Z tlakového zásobníka potom elektronická riadiaca jednotka rozdeľuje palivo do vstrekovacích dýz piatich jednotlivých valcov. Vďaka tomu sa dá regulovať vstrekovací tlak podľa otáčok a zaťaženia motora nezávisle od pohybu kľukového hriadeľa. Tak sa dosiahne aj pri nízkych otáčkach veľký krútiaci moment, výborné zrýchlenie automobilu, nižšia spotreba paliva i menšie množstvo škodlivín a tichší chod motora - vďaka novým dvojstupňovým vstrekovacím dýzam.

Podľa firmy Bosch Systém sa Common Rail po prvý raz použil v automobiloch Mercedes-Benz triedy C a vo vozidle Alfa Romeo 156. Odvtedy sa spomínaný systém veľmi rýchlo rozšíril a koncom minulého roka sa ho už vyrobilo viac ako tri milióny kusov. Začiatkom tohoto roka príde na trh druhá generácia systému Common Rail s novým vysokotlakovým čerpadlom so vstrekovacím tlakom do 1,6 MPa (1600 at) a s výkonnejšou riadiacou jednotkou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 257
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 155
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 745
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 881
  5. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 5 816
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 427
  7. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 142
  8. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 3 911
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Môžeme síce akože bojovať s trollovacou farmou z Ruska, ale to nie je žiaden boj ani len bitka.

Ak chceme poraziť svet politických podvodníkov a ruskej propagandy, musíme ľuďom vrátiť kontakt s kultúrou. A začať u detí.


7. jún
Dušan Dědeček s eskortou pred senátom Mestského súdu Bratislava.

Rozhodnutie zatiaľ nie je právoplatné.


a 1 ďalší 6 h
Anna Lührmannová

Rozhovor s Annou Lührmannovou.


7. jún
Nataša Holinová

Lepšou možnosťou bolo priznať si vinu a čin oľutovať.


1 h
reklama

Blogy SME

  1. Martin Zachar: Stále slabšie (každoročné) Majstrovstvá Sveta v hokeji?
  2. Ján Valchár: Ako zničiť nepriateľský John Deere (a útok prežiť)
  3. Miroslav Tokarčík: Školy čelia ďalšej výzve. Príspevky na nákup učebníc ministerstvo znížilo na polovicu
  4. Aleš Tvrdý: Cesta z Botswany do Namíbie
  5. Martin Majer: Nastavenie systému pomoci obetiam domáceho násilia na Slovensku
  6. Jozef Varga: Accept mi celkom sedia
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Chtelnica
  8. Jan Pražák: Samota ve dvou
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 11 967
  2. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 11 382
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 684
  4. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 8 598
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 8 194
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 856
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 5 425
  8. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 094
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
reklama
SkryťZatvoriť reklamu