SME

Common Rail – nižšia spotreba, menej škodlivín

Činnosť klasických radových alebo rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových (naftových) motorov závisí od pohybu kľukového hriadeľa motora. Preto aj maximálny vstrekovací tlak sa dosiahne len pri určitej polohe a otáčkach kľukového hriadeľa...

Činnosť klasických radových alebo rotačných vstrekovacích čerpadiel vznetových (naftových) motorov závisí od pohybu kľukového hriadeľa motora. Preto aj maximálny vstrekovací tlak sa dosiahne len pri určitej polohe a otáčkach kľukového hriadeľa. Inde je nižší. Pri nižšom vstrekovacom tlaku sa však palivo nerozpráši dosť jemne, čo spôsobuje horšie spaľovanie a tým i menší výkon, vyššiu spotrebu a väčšie množstvo škodlivín vo výfukových plynoch. Preto sa konštruktéri snažili dosiahnuť nezávislosť práce vstrekovania od pohybu kľukového hriadeľa a vymysleli systém Common Rail, v ktorom sa dá priebeh vstrekovania voľne programovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Princíp práce tohto systému je pomerne jednoduchý. Nízkotlakové čerpadlo 1 nasáva palivo z nádrže 2 a dodáva ho do vysokotlakového čerpadla 3 s regulátorom tlaku. Vysokotlakové čerpadlo tlačí palivo do tlakového zásobníka 4, kde sa udržiava trvalo vysoký tlak do 135 MPa (1350 at). Z tlakového zásobníka potom elektronická riadiaca jednotka rozdeľuje palivo do vstrekovacích dýz piatich jednotlivých valcov. Vďaka tomu sa dá regulovať vstrekovací tlak podľa otáčok a zaťaženia motora nezávisle od pohybu kľukového hriadeľa. Tak sa dosiahne aj pri nízkych otáčkach veľký krútiaci moment, výborné zrýchlenie automobilu, nižšia spotreba paliva i menšie množstvo škodlivín a tichší chod motora - vďaka novým dvojstupňovým vstrekovacím dýzam.

Podľa firmy Bosch Systém sa Common Rail po prvý raz použil v automobiloch Mercedes-Benz triedy C a vo vozidle Alfa Romeo 156. Odvtedy sa spomínaný systém veľmi rýchlo rozšíril a koncom minulého roka sa ho už vyrobilo viac ako tri milióny kusov. Začiatkom tohoto roka príde na trh druhá generácia systému Common Rail s novým vysokotlakovým čerpadlom so vstrekovacím tlakom do 1,6 MPa (1600 at) a s výkonnejšou riadiacou jednotkou.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: AI

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  1. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TIPOS spustil novú kampaň
  7. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  8. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 259
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 241
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 109
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 7 104
  5. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 042
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 505
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 3 975
  8. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 3 615
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  2. Irena Šimuneková: Pominovec
  3. Patrik Benčík: Právna poradňa: Likvidátor môže vykonávať len právne úkony smerujúce k likvidácii spoločnosti
  4. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  5. Daniel Bíro: Japonské dny v Ostravě patria medzi populárne a obľúbené podujatia. Čím sú lákavé a zaujímavé pre návštevníkov?
  6. Irena Šimuneková: Letecké múzeum Slávnica
  7. Ján Žabka: Povinná maturita z matematiky zas a znova
  8. Andrii Bashlak: Možno nás už umelá inteligencia nenápadne nahrádza v práci – bez škandálu?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 17 945
  2. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 656
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 213
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 769
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 539
  6. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 789
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 8 922
  8. Martin Fronk: Zabudnutý betónový zázrak: Kostol, ktorý predbehol dobu aj Eiffelovu vežu 8 097
  1. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  2. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  3. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  4. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  5. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  6. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  7. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  8. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
reklama
SkryťZatvoriť reklamu