SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Predné ochranné rámy – imidž alebo bezpečnosť

Mohutný ochranný rám je doplnkom, ktorý často dotvára imidž terénneho automobilu. Nablýskaným chromovaným konštrukciám pripevneným poväčšine vpredu sa v niektorých prípadoch nedá uprieť istá estetika, sú ale dobré i na niečo iné? Cieľom montáže takýchto o

chranných konštrukcií by malo byť zvýšenie bezpečnosti. V skutočnosti môže byť dôsledok presne opačný.

Automobily sú totiž konštruované tak, aby sa kinetická energia pri čelnom náraze čo najviac absorbovala deformáciou prednej deformačnej zóny. Pridanie pomerne tuhého ochranného rámu pred vozidlo môže túto schopnosť do istej miery narušiť. Všetko samozrejme závisí od konštrukcie a spôsobu montáže konkrétneho ochranného rámu na vozidlo. Ak takýto prvok zníži deformačné schopnosti prednej časti automobilu, „odnesie“ si to v prípade čelnej kolízie s iným automobilom práve ten druhý. Jeho konštrukcia totiž musí pohltiť o to viac kinetickej energie. Naopak, pri náraze na nedeformovateľnú prekážku, akou je napríklad múr alebo masívny stĺp, narušená deformačná zóna nebude môcť dostatočne chrániť posádku vozidla s ochranným rámom pred účinkom prudkého spomalenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

O skutočnej ochrannej funkcií rámov možno hovoriť len pri nízkych rýchlostiach, kedy môžu pri drobných nehodách zabrániť neželanému poškodeniu karosérie alebo svetlometov. Ich pôvodným účelom bola práve ochrana karosérie pri pomalej jazde ťažko priechodným terénom.

Hlavným motívom pre rozhodnutie namontovať si niečo podobné na terénne vozidlo dnes je skôr snaha zvýrazniť charakter automobilu neprehliadnuteľným doplnkom. Pre ochranný rám pri tom samozrejme platí, že rovnako ako ostatné vonkajšie súčasti karosérie nesmie mať žiadne nebezpečné hrany alebo výčnelky. Vozidlá, ktoré s takouto konštrukciou prichádzajú už od výrobcu, sú i z tohto hľadiska homologizované podľa príslušných medzinárodných predpisov. Dodatočne montovať na vozidlá možno iba ochranné rámy schválené Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Mali by preto byť predávané s príslušným potvrdením a niesť schvaľovaciu značku MD27.

SkryťVypnúť reklamu

Zárukou bezpečného a technicky korektného pripevnenia ochranného rámu na automobil je podmienka, že montovať ho smie vždy iba pracovisko autorizované výrobcom rámu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 215
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 362
  3. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 6 179
  4. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 514
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 4 356
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 959
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 762
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 157
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Súkromné lietadlo od spoločnosti Wheels Up

Zuckerberg prelietal v tryskáči 1,6 milióna a emisie prudko rastú.


18 h
Bývalá štátna tajomníčka Monika Jankovská.

Trnavský súd zatiaľ nepovedal, či ju bude súdiť napriek zlej psychike.


18 h
Klimatológ Pavol Faško.

Záhorie má podľa klimatológa najvyššiu pravdepodobnosť vzniku tornád.


2 h
Ruskí vojaci hliadkujú pred vstupom do hydroelektrárne na rieke Dneper v Chersonskej oblasti.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 6 ďalší 11 h

Blogy SME

  1. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  2. Štefan Vidlár: Pštrosi v písku
  3. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  4. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  5. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  6. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  7. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline
  8. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 420
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 6 635
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 315
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 5 147
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 987
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 597
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 213
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 121
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu