PREDPISY

Predné ochranné rámy – imidž alebo bezpečnosť

Mohutný ochranný rám je doplnkom, ktorý často dotvára imidž terénneho automobilu. Nablýskaným chromovaným konštrukciám pripevneným poväčšine vpredu sa v niektorých prípadoch nedá uprieť istá estetika, sú ale dobré i na niečo iné? Cieľom montáže takýchto o

chranných konštrukcií by malo byť zvýšenie bezpečnosti. V skutočnosti môže byť dôsledok presne opačný.

Automobily sú totiž konštruované tak, aby sa kinetická energia pri čelnom náraze čo najviac absorbovala deformáciou prednej deformačnej zóny. Pridanie pomerne tuhého ochranného rámu pred vozidlo môže túto schopnosť do istej miery narušiť. Všetko samozrejme závisí od konštrukcie a spôsobu montáže konkrétneho ochranného rámu na vozidlo. Ak takýto prvok zníži deformačné schopnosti prednej časti automobilu, „odnesie“ si to v prípade čelnej kolízie s iným automobilom práve ten druhý. Jeho konštrukcia totiž musí pohltiť o to viac kinetickej energie. Naopak, pri náraze na nedeformovateľnú prekážku, akou je napríklad múr alebo masívny stĺp, narušená deformačná zóna nebude môcť dostatočne chrániť posádku vozidla s ochranným rámom pred účinkom prudkého spomalenia.

O skutočnej ochrannej funkcií rámov možno hovoriť len pri nízkych rýchlostiach, kedy môžu pri drobných nehodách zabrániť neželanému poškodeniu karosérie alebo svetlometov. Ich pôvodným účelom bola práve ochrana karosérie pri pomalej jazde ťažko priechodným terénom.

Hlavným motívom pre rozhodnutie namontovať si niečo podobné na terénne vozidlo dnes je skôr snaha zvýrazniť charakter automobilu neprehliadnuteľným doplnkom. Pre ochranný rám pri tom samozrejme platí, že rovnako ako ostatné vonkajšie súčasti karosérie nesmie mať žiadne nebezpečné hrany alebo výčnelky. Vozidlá, ktoré s takouto konštrukciou prichádzajú už od výrobcu, sú i z tohto hľadiska homologizované podľa príslušných medzinárodných predpisov. Dodatočne montovať na vozidlá možno iba ochranné rámy schválené Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Mali by preto byť predávané s príslušným potvrdením a niesť schvaľovaciu značku MD27.

Zárukou bezpečného a technicky korektného pripevnenia ochranného rámu na automobil je podmienka, že montovať ho smie vždy iba pracovisko autorizované výrobcom rámu.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 182
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 038
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 779
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 278
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 204
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 040
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 931
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 850
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 671
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 347

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.