SME

Predné ochranné rámy – imidž alebo bezpečnosť

Mohutný ochranný rám je doplnkom, ktorý často dotvára imidž terénneho automobilu. Nablýskaným chromovaným konštrukciám pripevneným poväčšine vpredu sa v niektorých prípadoch nedá uprieť istá estetika, sú ale dobré i na niečo iné? Cieľom montáže takýchto o

chranných konštrukcií by malo byť zvýšenie bezpečnosti. V skutočnosti môže byť dôsledok presne opačný.

Automobily sú totiž konštruované tak, aby sa kinetická energia pri čelnom náraze čo najviac absorbovala deformáciou prednej deformačnej zóny. Pridanie pomerne tuhého ochranného rámu pred vozidlo môže túto schopnosť do istej miery narušiť. Všetko samozrejme závisí od konštrukcie a spôsobu montáže konkrétneho ochranného rámu na vozidlo. Ak takýto prvok zníži deformačné schopnosti prednej časti automobilu, „odnesie“ si to v prípade čelnej kolízie s iným automobilom práve ten druhý. Jeho konštrukcia totiž musí pohltiť o to viac kinetickej energie. Naopak, pri náraze na nedeformovateľnú prekážku, akou je napríklad múr alebo masívny stĺp, narušená deformačná zóna nebude môcť dostatočne chrániť posádku vozidla s ochranným rámom pred účinkom prudkého spomalenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

O skutočnej ochrannej funkcií rámov možno hovoriť len pri nízkych rýchlostiach, kedy môžu pri drobných nehodách zabrániť neželanému poškodeniu karosérie alebo svetlometov. Ich pôvodným účelom bola práve ochrana karosérie pri pomalej jazde ťažko priechodným terénom.

Hlavným motívom pre rozhodnutie namontovať si niečo podobné na terénne vozidlo dnes je skôr snaha zvýrazniť charakter automobilu neprehliadnuteľným doplnkom. Pre ochranný rám pri tom samozrejme platí, že rovnako ako ostatné vonkajšie súčasti karosérie nesmie mať žiadne nebezpečné hrany alebo výčnelky. Vozidlá, ktoré s takouto konštrukciou prichádzajú už od výrobcu, sú i z tohto hľadiska homologizované podľa príslušných medzinárodných predpisov. Dodatočne montovať na vozidlá možno iba ochranné rámy schválené Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Mali by preto byť predávané s príslušným potvrdením a niesť schvaľovaciu značku MD27.

SkryťVypnúť reklamu

Zárukou bezpečného a technicky korektného pripevnenia ochranného rámu na automobil je podmienka, že montovať ho smie vždy iba pracovisko autorizované výrobcom rámu.

Autor: MARIÁN RYBIANSKÝ

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  2. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  1. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  2. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  6. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  7. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 452
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 937
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 613
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 7 004
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 6 947
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 361
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 5 204
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 935
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Aliancia troch utopistických extrémov – kumulovaný útok na racionalitu, slobodu a sekulárnu demokraciu
  2. Ján Komrska: Baxterov štít, Katahdin, Maine
  3. Viera Gáliková: Rómska osada
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: Takto Najvyšší súd SR vysvetlil, prečo uznal Káľavského za vinného. Predseda senátu po verdikte odišiel do dôchodku (+ audioverzia)
  5. Viera Gáliková: USA ... Irán ...
  6. Andrea Podešvová: Nie som obeťou, som produktom verejnej ľahostajnosti
  7. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  8. Ivan Čáni: „Slovensko potrebuje pokoj, rozvahu a skutočné riešenia.“
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 186 092
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 13 031
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 204
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 766
  5. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 5 420
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 125
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 4 773
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 661
  1. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  2. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  3. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  4. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  5. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  6. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  7. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  8. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
reklama
SkryťZatvoriť reklamu