SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Spoplatnenie diaľnic nevítajú všetci

Pod týmto titulkom sme minulú stredu v denníku SME uverejnili článok o odstraňovaní tabúľ „Bez úhrady“ najprv na diaľničnom úseku Kúty – Lamač a následne aj na ďalších úsekoch. Cieľom tohto opatrenia Slovenskej správy ciest (SSC) je zvýšiť príjmy z predal

a diaľničných známok. V článku sa spomína, že na toto opatrenie sú aj iné názory ako má SSC. Jeden teraz uverejňujeme (adresu pisateľa máme v redakcii):

Čo sa stane, ak SSC zruší označenie „Bez úhrad" na diaľničnom úseku D2 Bratislava - odbočka Devínska Nová Ves? Možno predpokladať, že viac ako polovica nákladných vozidiel v medzinárodnej doprave bude jazdiť na trase Bratislava - hraničný prechod do ČR po starej ceste do Brna – číslo 2, teda cez Záhorskú Bystricu, Stupavu, Malacky a ďalšie obce až na hraničný prechod s ČR. Po zavedení poplatkov za používanie diaľnic sa tento úsek stal niekoľkonásobne viac zaťažený nákladnou dopravou ako v období pred zavedením poplatkov. Obce, v ktorých sa stred mesta stával často takmer pešou zónou, boli zaskočené prirodzeným presmerovaním kamiónov na nespoplatnenú cestu. Vznikli viaceré petície a sťažnosti, situácia sa dodnes neriešila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Úsek diaľnice medzi Bratislavou a prvou odbočkou (Devínska Nová Ves a krematórium) je bezplatný úsek. Prejazd cez mestskú časť Lamač (pôvodná trasa starej cesty) je zakázaný dopravnou značkou "Zákaz vjazdu nákladných vozidiel". Pokiaľ príde k odstráneniu bezplatného úseku, majú vodiči nákladných vozidiel nasledujúce možnosti, ako vyjsť z Bratislavy a dostať sa na cestu č. 2.
Možnosť prvá: porušiť zákaz vjazdu a prejsť cez mestskú časť Lamač.
Možnosť druhá: porušiť zákaz jazdy po diaľnici bez platnej známky. V súčasnosti nie je možné vyberanie pokuty za takéto porušenie.
Možnosť tretia: odbočiť z cesty a cez Harmincovu ulicu a obytnú mestskú časť Dúbravka prekľučkovať až ku železničnému podjazdu pri závodoch Technického skla. Žiaľ, parametre podjazdu umožňujú prejazd kamiónovým súpravám len s najväčšou opatrnosťou. Čo si z tohoto vyberie dopravca a vodič kamiónu, sa nevie. Vie sa však jedno.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ pre nákladnú dopravu (najmä tú medzinárodnú) nebude zavedené povinné zakúpenie diaľničnej známky (hoci aj na 24 hodín), budú trpieť všetci obyvatelia popri cestách. Tí, ktorí doteraz ani nepredpokladali, že raz im pod oknami bude viesť hlavný tranzitný ťah medzinárodnej kamiónovej dopravy. Umiestňovanie dopravných značiek so zákazom vjazdu do každej ulice, oprava súbežných „okresných" ciest, ktoré nevydržali zaťaženie 40-tonových jazdných súprav, bezpečnosť a ekológia v obytných zónach miest bude stáť Slovensko neporovnateľne viac ako vybraté poplatky na diaľnicach.

Slovenská správa ciest by sa mala zamyslieť nad koordináciou celého projektu. Odstránenie tabule „Bez poplatku" je až druhý krok tejto anabázy. Je na škodu občanov, že ten prvý sa ešte nenašiel a nikto ho nehľadá. Určite by bola zaujímavá koordinácia SSC, Ústrednej colnej správy a Česmadu. Napríklad tak, že v cene za každé vystavené medzinárodné povolenie na nákladnú dopravu cez územie Slovenska, za ktoré zahraničný prepravca vždy platí, by dopravca povinne získal aj diaľničnú známku. Bez diaľničnej známky by v spolupráci s orgánmi colnej správy nebol ani colne odbavený.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  8. Spacák na kozmetiku?
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 28 250
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 236
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 153
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 774
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 923
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 380
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 991
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 407
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Bude Slovensko krajinou nikoho?
  2. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit
  3. Anna Miľanová: Cestovanie... 2021
  4. Martin Šuraba: Moje Košice
  5. Lenka Filinová: Spomienka
  6. Ján Škerko: Smutný obraz Putinovho hanebného Ruska
  7. Irena Šimuneková: Tatranská klasika
  8. Štefan Vidlár: Kantúrkové
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 288
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 358
  3. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 930
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 865
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 692
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 3 677
  7. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 539
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 149
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu