Pri kúpe auta cez internet možno prísť o peniaze

Kriminálna polícia upozornila na podozrivé ponuky predaja áut na internete. Cez internetové stránky www.Autoscout24.de a www.mobile.de si dôverčiví občania objednávajú motorové vozidlá od neznámych osôb.

Vo väčšine prípadov tvrdia, že vozidlo sa nachádza vo Veľkej Británii a od záujemcov o kúpu auta vylákajú platbu za dovoz auta cez rôzne nebankové inštitúcie. Autá však na Slovensko nie sú dovezené, čím sú poškodení uvedení do omylu a je im spôsobená finančná škoda. Na základe upozornenia sa polícii začínajú ozývať poškodení, ktorí peniaze cez špedičnú spoločnosť zaslali a auto od predávajúceho nezískali.

Podozrivá je už príliš výhodná cena
Podvodná ponuka zaujme lákavou cenou za automobil, ktorý je v špičkovom stave a nemá najazdených veľa kilometrov. Cena je vždy výrazne nižšia ako obvykle. Takto sa dá nájsť napríklad dvojročný Opel Zafira s naftovým motorom, ktorý má najazdených 22 tisíc kilometrov za 6000 eur (približne 222000 Sk). Za túto cenu sa pritom bežne dá dostať rovnaké auto, ktoré má o štyri roky a 170 tisíc kilometrov na tachometri viac. Podobná ponuka je však pri každom atraktívnom modeli rôznych značiek. V inzeráte je vždy fotografia automobilu so zakrytou poznávacou značkou v civilnom prostredí, napríklad na ulici a podrobne uvedená výbava. Ako kontakt je uvedený len e-mail.
Keď redaktor SME na ponuku zareagoval, v krátkom čase mu prišla odpoveď. Podvodník má e-mail zaregistrovaný vždy na niektorom z verejných anonymných serverov, ako je Yahoo alebo Hotmail. Tón e-mailu je familiárny, predávajúci vysvetlí, že auto predáva kvôli novej práci v Anglicku, kde mu nevyhovuje šoférovanie s volantom na opačnej strane. Najčastejšie sa vydáva za lekára, ale môže to byť aj pilot dopravného lietadla, či manažér nadnárodnej spoločnosti.
V ďalšej časti mailu sa predávajúci posťažuje na nespoľahlivých záujemcov o auto, ktorí opakovane neprišli na dohodnutú schôdzku a ihneď navrhne spôsob transakcie, ktorý vydáva za úplne spoľahlivý. Kupujúci má zložiť zálohu v plnej čiastke špedícii, ktorá auto následne doručí na Slovensko. Prepravná spoločnosť údajne ručí za zloženú zálohu. Kupujúci má potom zväčša päť dní na to, aby auto skontroloval a vyskúšal. Po piatich dňoch ho môže podľa návodu v e-maili vrátiť, alebo si ho ponechá a prepravná spoločnosť vyplatí zloženú zálohu predávajúcemu. V prípade, že ho vráti, prepravná spoločnosť vyplatí 100% zloženej zálohy späť kupujúcemu. Predávajúci viackrát zdôrazní, že nehrozí žiadne riziko.
V prípade ďalších otázok predávajúci odpovedá len veľmi nekonkrétne, odmieta tiež uviesť akékoľvek identifikačné znaky vozidla z „obavy pred podvodníkmi“. Osobný kontakt zdvorilo odmietne a to dokonca aj v prípade, že je kupujúci ochotný zaplatiť letenku a automobil vyzdvihnúť osobne. Ako dôvod uvádza zvyčajne dlhodobú služobnú cestu mimo bydliska. Predávajúci uvádzajú rôzne špedičné spoločnosti, ktoré majú profesionálne a hodnoverne spracované internetové stránky. V lete bola napríklad často uvádzaná spoločnosť UTD Shipping, dnes jej internetová stránka už neexistuje.

Podvodníci skúšajú nové spôsoby
Podozriví predajcovia po čase zmenia spôsob, ako od kupujúceho vylákať peniaze. Prostredníctvom internetových bazárov aj naďalej ponúkajú výnimočne lacné autá v špičkovom stave, no zmenia napríklad spôsob zasielania peňazí. Od kupujúceho žiadajú zložiť zálohu prostredníctvom renomovanej platobnej služby Western Union.
Redaktora SME sa v lete pokúsil vylákať taliansky podvodník, vystupujúci pod menom Patricia Rodini do talianskeho Milána, kde si mal prevziať zánovný Opel Zafira len za 3000 eur (približne 111000 Sk). Napriek tomu, že ponuka vyzerala hodnoverne, predávajúci odmietol uviesť akékoľvek osobné údaje, VIN vozidla alebo iné údaje, na základe ktorých by bol identifikovateľný. Redaktor mal podľa pokynov pred odletom do Milána predávajúcemu zaslať oskenovaný doklad Western Union o odoslaní peňazí a v Miláne po prílete peniaze vyzdvihnúť. Ďalší postup odmietol komentovať skôr, ako neprebehne transakcia. Práve to by malo kupujúceho od ďalšej komunikácie odradiť.

Ako sa pred podvodníkom ubrániť?
Pri kúpe v auta v zahraničí je bezpečnejšie uprednostniť zavedený autobazár, ktorý za svoje služby ručí. Automobil možno kúpiť aj od fyzickej osoby, no tá musí k vozidlu doložiť nielen technický preukaz, ale aj certifikát konformity, bez ktorého vozidlo na Slovensku nie je možné prihlásiť do prevádzky. Tieto doklady by mal seriózny predávajúci predložiť vopred bez akýchkoľvek nárokov. Predávajúci by mal zároveň pred samotnou transakciou predložiť aj návrh zmluvy, kupujúci by mal tiež žiadať potvrdenie o tom, že auto neeviduje polícia v registri kradnutých vozidiel. Aj napriek dodržaniu týchto zásad existuje stále riziko, že predávajúci nebude konať čestne a záujemca o vozidlo na to príde až po vycestovaní do zahraničia. Preto treba pri akejkoľvek pochybnosti či logickej nezrovnalosti s predávajúcim prerušiť kontakt a „výhodný“ automobil oželieť.


Ako rozpoznať podozrivú ponuku

- ponúkaný automobil je v špičkovom stave, je zánovný (maximálne tri roky) a má málo najazdených kilometrov
- cena takéhoto automobilu je podozrivo nízka, zhoduje sa s cenou oveľa viac opotrebovaného auta rovnakej značky
- v prípade, že ponuky na internete sledujete dlhší čas, inzerát na automobil je v ponuke podozrivo dlho napriek tomu, že ide o veľmi výhodnú cenu
- predávajúci sa väčšinou presťahuje z nemecky hovoriacej krajiny do Veľkej Británie a automobilu sa zbavuje pre nevyhovujúce podmienky, alebo pre pracovné vyťaženie. Predaj automobilu berie ako príťaž
- automobil je predávajúci ochotný poslať výhradne prostredníctvom špedičnej spoločnosti
- v inom prípade predávajúci žiada zaslať plnú sumu prostredníctvom známej služby Western Union do miesta svojho „bydliska“
- predávajúci odmieta k autu uviesť podrobnosti, nie je ochotný ani zaslať VIN kód auta, podľa ktorého sa dá pred kúpou overiť jeho pôvod
- predávajúci podrobné informácie zasiela postupne, zväčša nie naraz

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný
  1. Vysoká hra o súdne trovy
  2. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  3. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  4. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  5. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Ako na refinancovanie hypotéky
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  9. Splnený sen
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 903
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 540
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 5 239
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 979
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 441
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 433
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 382
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 781
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 560
  10. Splnený sen 1 490

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

KOŠICE KORZÁR

Polícia o akcii Shark: Štát ukrátili o takmer 28 miliónov eur

Fingovali vysoké náklady na reklamu.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.

Volkswagenu to so Sciroccom opäť nevyšlo. Výroba končí bez nástupcu

Ukončenie výroby je súčasťou plánu vypustiť z výroby stratové modely.

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.