Vo väčšine prípadov tvrdia, že vozidlo sa nachádza vo Veľkej Británii a od záujemcov o kúpu auta vylákajú platbu za dovoz auta cez rôzne nebankové inštitúcie. Autá však na Slovensko nie sú dovezené, čím sú poškodení uvedení do omylu a je im spôsobená finančná škoda. Na základe upozornenia sa polícii začínajú ozývať poškodení, ktorí peniaze cez špedičnú spoločnosť zaslali a auto od predávajúceho nezískali.
Podozrivá je už príliš výhodná cenaPodvodná ponuka zaujme lákavou cenou za automobil, ktorý je v špičkovom stave a nemá najazdených veľa kilometrov. Cena je vždy výrazne nižšia ako obvykle. Takto sa dá nájsť napríklad dvojročný Opel Zafira s naftovým motorom, ktorý má najazdených 22 tisíc kilometrov za 6000 eur (približne 222000 Sk). Za túto cenu sa pritom bežne dá dostať rovnaké auto, ktoré má o štyri roky a 170 tisíc kilometrov na tachometri viac. Podobná ponuka je však pri každom atraktívnom modeli rôznych značiek. V inzeráte je vždy fotografia automobilu so zakrytou poznávacou značkou v civilnom prostredí, napríklad na ulici a podrobne uvedená výbava. Ako kontakt je uvedený len e-mail.
Keď redaktor SME na ponuku zareagoval, v krátkom čase mu prišla odpoveď. Podvodník má e-mail zaregistrovaný vždy na niektorom z verejných anonymných serverov, ako je Yahoo alebo Hotmail. Tón e-mailu je familiárny, predávajúci vysvetlí, že auto predáva kvôli novej práci v Anglicku, kde mu nevyhovuje šoférovanie s volantom na opačnej strane. Najčastejšie sa vydáva za lekára, ale môže to byť aj pilot dopravného lietadla, či manažér nadnárodnej spoločnosti.
V ďalšej časti mailu sa predávajúci posťažuje na nespoľahlivých záujemcov o auto, ktorí opakovane neprišli na dohodnutú schôdzku a ihneď navrhne spôsob transakcie, ktorý vydáva za úplne spoľahlivý. Kupujúci má zložiť zálohu v plnej čiastke špedícii, ktorá auto následne doručí na Slovensko. Prepravná spoločnosť údajne ručí za zloženú zálohu. Kupujúci má potom zväčša päť dní na to, aby auto skontroloval a vyskúšal. Po piatich dňoch ho môže podľa návodu v e-maili vrátiť, alebo si ho ponechá a prepravná spoločnosť vyplatí zloženú zálohu predávajúcemu. V prípade, že ho vráti, prepravná spoločnosť vyplatí 100% zloženej zálohy späť kupujúcemu. Predávajúci viackrát zdôrazní, že nehrozí žiadne riziko.
V prípade ďalších otázok predávajúci odpovedá len veľmi nekonkrétne, odmieta tiež uviesť akékoľvek identifikačné znaky vozidla z „obavy pred podvodníkmi“. Osobný kontakt zdvorilo odmietne a to dokonca aj v prípade, že je kupujúci ochotný zaplatiť letenku a automobil vyzdvihnúť osobne. Ako dôvod uvádza zvyčajne dlhodobú služobnú cestu mimo bydliska. Predávajúci uvádzajú rôzne špedičné spoločnosti, ktoré majú profesionálne a hodnoverne spracované internetové stránky. V lete bola napríklad často uvádzaná spoločnosť UTD Shipping, dnes jej internetová stránka už neexistuje.
Podvodníci skúšajú nové spôsobyPodozriví predajcovia po čase zmenia spôsob, ako od kupujúceho vylákať peniaze. Prostredníctvom internetových bazárov aj naďalej ponúkajú výnimočne lacné autá v špičkovom stave, no zmenia napríklad spôsob zasielania peňazí. Od kupujúceho žiadajú zložiť zálohu prostredníctvom renomovanej platobnej služby Western Union.
Redaktora SME sa v lete pokúsil vylákať taliansky podvodník, vystupujúci pod menom Patricia Rodini do talianskeho Milána, kde si mal prevziať zánovný Opel Zafira len za 3000 eur (približne 111000 Sk). Napriek tomu, že ponuka vyzerala hodnoverne, predávajúci odmietol uviesť akékoľvek osobné údaje, VIN vozidla alebo iné údaje, na základe ktorých by bol identifikovateľný. Redaktor mal podľa pokynov pred odletom do Milána predávajúcemu zaslať oskenovaný doklad Western Union o odoslaní peňazí a v Miláne po prílete peniaze vyzdvihnúť. Ďalší postup odmietol komentovať skôr, ako neprebehne transakcia. Práve to by malo kupujúceho od ďalšej komunikácie odradiť.
Ako sa pred podvodníkom ubrániť?
Pri kúpe v auta v zahraničí je bezpečnejšie uprednostniť zavedený autobazár, ktorý za svoje služby ručí. Automobil možno kúpiť aj od fyzickej osoby, no tá musí k vozidlu doložiť nielen technický preukaz, ale aj certifikát konformity, bez ktorého vozidlo na Slovensku nie je možné prihlásiť do prevádzky. Tieto doklady by mal seriózny predávajúci predložiť vopred bez akýchkoľvek nárokov. Predávajúci by mal zároveň pred samotnou transakciou predložiť aj návrh zmluvy, kupujúci by mal tiež žiadať potvrdenie o tom, že auto neeviduje polícia v registri kradnutých vozidiel. Aj napriek dodržaniu týchto zásad existuje stále riziko, že predávajúci nebude konať čestne a záujemca o vozidlo na to príde až po vycestovaní do zahraničia. Preto treba pri akejkoľvek pochybnosti či logickej nezrovnalosti s predávajúcim prerušiť kontakt a „výhodný“ automobil oželieť.
Ako rozpoznať podozrivú ponuku
- ponúkaný automobil je v špičkovom stave, je zánovný (maximálne tri roky) a má málo najazdených kilometrov |
- cena takéhoto automobilu je podozrivo nízka, zhoduje sa s cenou oveľa viac opotrebovaného auta rovnakej značky |
- v prípade, že ponuky na internete sledujete dlhší čas, inzerát na automobil je v ponuke podozrivo dlho napriek tomu, že ide o veľmi výhodnú cenu |
- predávajúci sa väčšinou presťahuje z nemecky hovoriacej krajiny do Veľkej Británie a automobilu sa zbavuje pre nevyhovujúce podmienky, alebo pre pracovné vyťaženie. Predaj automobilu berie ako príťaž |
- automobil je predávajúci ochotný poslať výhradne prostredníctvom špedičnej spoločnosti |
- v inom prípade predávajúci žiada zaslať plnú sumu prostredníctvom známej služby Western Union do miesta svojho „bydliska“ |
- predávajúci odmieta k autu uviesť podrobnosti, nie je ochotný ani zaslať VIN kód auta, podľa ktorého sa dá pred kúpou overiť jeho pôvod |
- predávajúci podrobné informácie zasiela postupne, zväčša nie naraz |