PRE ŠKODOVKU JE VODÍK NEPERSPEKTÍVNY, BUDÚCNOSŤ VIDÍ V BIOPALIVE

Kam kráčaš, Škoda?

Automobilka Škoda chce v najbližších rokoch podstatne zvýšiť výrobu, čo je síce pekné, ale zatiaľ svetu neukázala, ako si predstavuje budúcnosť pohonu automobilov.

 Popredné automobilky sveta neustále bombardujú verejnosť nápadmi v oblasti ekológie a využitia alternatívnych zdrojov paliva. S otázkami ohľadom ekologickej budúcnosti značky sme sa pri príležitosti autosalónu v Paríži obrátili na najpovolanejšieho - šéfkonštruktéra automobilky Škoda a „otca" modelu Roomster, Dr. Ing. Haralda Ludaneka.

Pri konkurenčných značkách sa stále častejšie stretávame s technológiami ako Bluetooth, aktívny tempomat či kolenné airbagy. Kedy zaujmú svoje miesto v modeloch značky Škoda?

Technológiu bluetooth nasadíme prvýkrát vo vozidlách vyšších kategórii, napríklad pri ďalšej generácii modelu Superb. Potom budú logicky nasledovať v rámci modelovej obmeny vo vozidlách Octavia a Fabia. Takže v priebehu 2 až 3 rokov bude bluetooth k dispozícii aj u Škody. Téma aktívneho tempomatu závisí od dopytu zákazníkov. Máme takýto tempomat v rámci koncernu k dispozícii, ale momentálne oň naši zákazníci nejavia záujem.

Kolenný airbag bude téma, až keď sa sprísnia požiadavky na výsledky bariérových skúšok. V tejto súvislosti ale treba povedať, že Octavia aj Fabia sú tak bezpečné vozidlá, že kolenný airbag momentálne nepotrebujeme. Samozrejme u nových automobilov je čoraz menej miesta v kabíne, do prednej časti vozidla umiestňujeme stále viac technických prvkov, vstrekovaciu sústavu, sústavu regulácie výfukových plynov. Tam potrebujeme miesto a pokiaľ bude miesta málo, kolennému airbagu sa nevyhneme. Kolenný airbag potrebujete v prípade, ak už nemáte dostatok priestoru pre ochranu vodiča a musíte ho chrániť takýmto spôsobom.

Akým smerom sa Škoda vyberie v oblasti alternatívnych pohonov? Dnes všade rezonuje vodík, hybridný pohon alebo plyn.

V alternatívnych pohonoch pôjdeme tou cestou, ktorú budú po nás vyžadovať zákazníci a čo budeme schopní ponúknuť. Teraz si poviete, že som si to trochu zjednodušil, ale existuje niekoľko možností alternatívnych pohonov. Napríklad hneď budúci rok ponúkneme prvý motor na palivo E85 (85% alkohol, 15% benzín), s ktorým bude Octavia schopná spaľovať palivo až s 85% podielom alkoholu. Týmto reagujeme na niektoré legislatívne úľavy v Škandinávii a Brazílii, kde sa alkohol do paliva bežne primiešava a stále tam pribúda vozidiel jazdiacich na tento druh paliva. V týchto krajinách to má zmysel, pretože majú infraštruktúru, pomocou ktorej sa dá alkohol ekonomicky výhodne vyrábať. To je prvý stupeň.

Druhý stupeň je ten, že sledujeme koncernovú stratégiu vo vývoji technológie na palivo získané zo zemného plynu. Toto palivo je čisté a chudobné na škodliviny. Zároveň sa ale zameriame aj na palivo získavané z biomasy. Tieto dve cesty budeme sledovať a podporovať. Biopalivá sa dajú primiešavať už dnes do nafty aj benzínu a môžu sa predávať na čerpacích staniciach, pričom predaj takýchto palív si nevyžaduje žiadnu novú infraštruktúru. Pokiaľ sa pýtate na palivové články, ja osobne nevidím reálne palivové články v sériovej výrobe pred rokom 2050, pretože zatiaľ nemáme technológiu, aby sme v aute nejakým spôsobom vedeli uložiť vodík, ktorý samozrejme treba pred tým nejakým spôsobom ešte vyrobiť.

Hybridné pohony budú k dispozícii vďaka prepojeniu s koncernom. Momentálne na týchto technológiách spoločne pracujeme, ale od sériového použitia sme ešte vzdialení, pretože nemáme k dispozícii batérie, ktoré by sme mohli pre tento účel efektívne využiť. Podľa nášho názoru ale celková energetická bilancia súčasných hybridných pohonov je, a nielen v meste, pre životné prostredie skôr negatívna. Ešte sa bude musieť veľa pracovať na tom, aby sme sa dostali k tým technológiám, ktoré na svete dnes neexistujú.

 

Ani jedna zo škodováckych štúdií blízkej budúcnosti automobilky nenaznačuje akým smerom sa bude ubrať vývoj ekologického pohonu. Šéf vývoja tvrdí, že priestor dostanú biopalivá.

 

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 706
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 140
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 688
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 120
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 271
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 251
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 039
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 993
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 816
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 777

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.