PRE ŠKODOVKU JE VODÍK NEPERSPEKTÍVNY, BUDÚCNOSŤ VIDÍ V BIOPALIVE

Kam kráčaš, Škoda?

Automobilka Škoda chce v najbližších rokoch podstatne zvýšiť výrobu, čo je síce pekné, ale zatiaľ svetu neukázala, ako si predstavuje budúcnosť pohonu automobilov.

 Popredné automobilky sveta neustále bombardujú verejnosť nápadmi v oblasti ekológie a využitia alternatívnych zdrojov paliva. S otázkami ohľadom ekologickej budúcnosti značky sme sa pri príležitosti autosalónu v Paríži obrátili na najpovolanejšieho - šéfkonštruktéra automobilky Škoda a „otca" modelu Roomster, Dr. Ing. Haralda Ludaneka.

Pri konkurenčných značkách sa stále častejšie stretávame s technológiami ako Bluetooth, aktívny tempomat či kolenné airbagy. Kedy zaujmú svoje miesto v modeloch značky Škoda?

Technológiu bluetooth nasadíme prvýkrát vo vozidlách vyšších kategórii, napríklad pri ďalšej generácii modelu Superb. Potom budú logicky nasledovať v rámci modelovej obmeny vo vozidlách Octavia a Fabia. Takže v priebehu 2 až 3 rokov bude bluetooth k dispozícii aj u Škody. Téma aktívneho tempomatu závisí od dopytu zákazníkov. Máme takýto tempomat v rámci koncernu k dispozícii, ale momentálne oň naši zákazníci nejavia záujem.

Kolenný airbag bude téma, až keď sa sprísnia požiadavky na výsledky bariérových skúšok. V tejto súvislosti ale treba povedať, že Octavia aj Fabia sú tak bezpečné vozidlá, že kolenný airbag momentálne nepotrebujeme. Samozrejme u nových automobilov je čoraz menej miesta v kabíne, do prednej časti vozidla umiestňujeme stále viac technických prvkov, vstrekovaciu sústavu, sústavu regulácie výfukových plynov. Tam potrebujeme miesto a pokiaľ bude miesta málo, kolennému airbagu sa nevyhneme. Kolenný airbag potrebujete v prípade, ak už nemáte dostatok priestoru pre ochranu vodiča a musíte ho chrániť takýmto spôsobom.

Akým smerom sa Škoda vyberie v oblasti alternatívnych pohonov? Dnes všade rezonuje vodík, hybridný pohon alebo plyn.

V alternatívnych pohonoch pôjdeme tou cestou, ktorú budú po nás vyžadovať zákazníci a čo budeme schopní ponúknuť. Teraz si poviete, že som si to trochu zjednodušil, ale existuje niekoľko možností alternatívnych pohonov. Napríklad hneď budúci rok ponúkneme prvý motor na palivo E85 (85% alkohol, 15% benzín), s ktorým bude Octavia schopná spaľovať palivo až s 85% podielom alkoholu. Týmto reagujeme na niektoré legislatívne úľavy v Škandinávii a Brazílii, kde sa alkohol do paliva bežne primiešava a stále tam pribúda vozidiel jazdiacich na tento druh paliva. V týchto krajinách to má zmysel, pretože majú infraštruktúru, pomocou ktorej sa dá alkohol ekonomicky výhodne vyrábať. To je prvý stupeň.

Druhý stupeň je ten, že sledujeme koncernovú stratégiu vo vývoji technológie na palivo získané zo zemného plynu. Toto palivo je čisté a chudobné na škodliviny. Zároveň sa ale zameriame aj na palivo získavané z biomasy. Tieto dve cesty budeme sledovať a podporovať. Biopalivá sa dajú primiešavať už dnes do nafty aj benzínu a môžu sa predávať na čerpacích staniciach, pričom predaj takýchto palív si nevyžaduje žiadnu novú infraštruktúru. Pokiaľ sa pýtate na palivové články, ja osobne nevidím reálne palivové články v sériovej výrobe pred rokom 2050, pretože zatiaľ nemáme technológiu, aby sme v aute nejakým spôsobom vedeli uložiť vodík, ktorý samozrejme treba pred tým nejakým spôsobom ešte vyrobiť.

Hybridné pohony budú k dispozícii vďaka prepojeniu s koncernom. Momentálne na týchto technológiách spoločne pracujeme, ale od sériového použitia sme ešte vzdialení, pretože nemáme k dispozícii batérie, ktoré by sme mohli pre tento účel efektívne využiť. Podľa nášho názoru ale celková energetická bilancia súčasných hybridných pohonov je, a nielen v meste, pre životné prostredie skôr negatívna. Ešte sa bude musieť veľa pracovať na tom, aby sme sa dostali k tým technológiám, ktoré na svete dnes neexistujú.

 

Ani jedna zo škodováckych štúdií blízkej budúcnosti automobilky nenaznačuje akým smerom sa bude ubrať vývoj ekologického pohonu. Šéf vývoja tvrdí, že priestor dostanú biopalivá.

 

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 7 297
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 020
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 097
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 124
  5. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 992
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 335
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 216
  8. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 106
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 689
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 517

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico, Kaliňák či Danko to nie sú. Kto sú najmajetnejší politici na Slovensku

Aktivisti skontrolovali majetok verejných funkcionárov.

DOMOV

Znalca odsúdili za platinové sitká na desať rokov

Druhého obžalovaného Juraja Lettricha súd oslobodil.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.