SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky
PRE ŠKODOVKU JE VODÍK NEPERSPEKTÍVNY, BUDÚCNOSŤ VIDÍ V BIOPALIVE

Kam kráčaš, Škoda?

Automobilka Škoda chce v najbližších rokoch podstatne zvýšiť výrobu, čo je síce pekné, ale zatiaľ svetu neukázala, ako si predstavuje budúcnosť pohonu automobilov.

 Popredné automobilky sveta neustále bombardujú verejnosť nápadmi v oblasti ekológie a využitia alternatívnych zdrojov paliva. S otázkami ohľadom ekologickej budúcnosti značky sme sa pri príležitosti autosalónu v Paríži obrátili na najpovolanejšieho - šéfkonštruktéra automobilky Škoda a „otca" modelu Roomster, Dr. Ing. Haralda Ludaneka.

Pri konkurenčných značkách sa stále častejšie stretávame s technológiami ako Bluetooth, aktívny tempomat či kolenné airbagy. Kedy zaujmú svoje miesto v modeloch značky Škoda?

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Technológiu bluetooth nasadíme prvýkrát vo vozidlách vyšších kategórii, napríklad pri ďalšej generácii modelu Superb. Potom budú logicky nasledovať v rámci modelovej obmeny vo vozidlách Octavia a Fabia. Takže v priebehu 2 až 3 rokov bude bluetooth k dispozícii aj u Škody. Téma aktívneho tempomatu závisí od dopytu zákazníkov. Máme takýto tempomat v rámci koncernu k dispozícii, ale momentálne oň naši zákazníci nejavia záujem.

Kolenný airbag bude téma, až keď sa sprísnia požiadavky na výsledky bariérových skúšok. V tejto súvislosti ale treba povedať, že Octavia aj Fabia sú tak bezpečné vozidlá, že kolenný airbag momentálne nepotrebujeme. Samozrejme u nových automobilov je čoraz menej miesta v kabíne, do prednej časti vozidla umiestňujeme stále viac technických prvkov, vstrekovaciu sústavu, sústavu regulácie výfukových plynov. Tam potrebujeme miesto a pokiaľ bude miesta málo, kolennému airbagu sa nevyhneme. Kolenný airbag potrebujete v prípade, ak už nemáte dostatok priestoru pre ochranu vodiča a musíte ho chrániť takýmto spôsobom.

Skryť Vypnúť reklamu

Akým smerom sa Škoda vyberie v oblasti alternatívnych pohonov? Dnes všade rezonuje vodík, hybridný pohon alebo plyn.

V alternatívnych pohonoch pôjdeme tou cestou, ktorú budú po nás vyžadovať zákazníci a čo budeme schopní ponúknuť. Teraz si poviete, že som si to trochu zjednodušil, ale existuje niekoľko možností alternatívnych pohonov. Napríklad hneď budúci rok ponúkneme prvý motor na palivo E85 (85% alkohol, 15% benzín), s ktorým bude Octavia schopná spaľovať palivo až s 85% podielom alkoholu. Týmto reagujeme na niektoré legislatívne úľavy v Škandinávii a Brazílii, kde sa alkohol do paliva bežne primiešava a stále tam pribúda vozidiel jazdiacich na tento druh paliva. V týchto krajinách to má zmysel, pretože majú infraštruktúru, pomocou ktorej sa dá alkohol ekonomicky výhodne vyrábať. To je prvý stupeň.

Druhý stupeň je ten, že sledujeme koncernovú stratégiu vo vývoji technológie na palivo získané zo zemného plynu. Toto palivo je čisté a chudobné na škodliviny. Zároveň sa ale zameriame aj na palivo získavané z biomasy. Tieto dve cesty budeme sledovať a podporovať. Biopalivá sa dajú primiešavať už dnes do nafty aj benzínu a môžu sa predávať na čerpacích staniciach, pričom predaj takýchto palív si nevyžaduje žiadnu novú infraštruktúru. Pokiaľ sa pýtate na palivové články, ja osobne nevidím reálne palivové články v sériovej výrobe pred rokom 2050, pretože zatiaľ nemáme technológiu, aby sme v aute nejakým spôsobom vedeli uložiť vodík, ktorý samozrejme treba pred tým nejakým spôsobom ešte vyrobiť.

Hybridné pohony budú k dispozícii vďaka prepojeniu s koncernom. Momentálne na týchto technológiách spoločne pracujeme, ale od sériového použitia sme ešte vzdialení, pretože nemáme k dispozícii batérie, ktoré by sme mohli pre tento účel efektívne využiť. Podľa nášho názoru ale celková energetická bilancia súčasných hybridných pohonov je, a nielen v meste, pre životné prostredie skôr negatívna. Ešte sa bude musieť veľa pracovať na tom, aby sme sa dostali k tým technológiám, ktoré na svete dnes neexistujú.

Skryť Vypnúť reklamu

 

Ani jedna zo škodováckych štúdií blízkej budúcnosti automobilky nenaznačuje akým smerom sa bude ubrať vývoj ekologického pohonu. Šéf vývoja tvrdí, že priestor dostanú biopalivá.

 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj perspektívne programy!
  2. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  3. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  4. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 676
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 335
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 734
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 760
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 485
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 771
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 303
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 143
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 430
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 5 960
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

9 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

6 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

15 h
Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

3. mar
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar