SME

Peugeot 207 1,6 THP – sila prichádza od BMW

Kým v roku 1998 sa v Európe predalo necelých šesťtisíc malých áut s výkonom motora nad 130 koní, v roku 2005 stúpol počet až na deväťdesiattisíc. Spomenuté čísla boli dostatočným argumentom pre zrod športovej verzie Peugeot 207 1,6 THP s výkonom 150 koní.

Voľné miesto
Malé vozidlá triedy „B“ zaznamenali v rokoch 1998 až 2005 nárast predaja o 42 %, pričom Peugeot si v tomto krátkom období stihol zvýšiť trhový podiel v triede zo štyroch až na deväť percent. Netreba však zabudnúť nato, že hoci sa Peugeot chváli úspechom pri uvádzaní ďalšej verzie radu 207, zásluhu na obchodných úspechoch má starší model 206. Modernejší, bezpečnejší ale aj drahší nasledovník bude mať čo robiť, aby rastúci trend udržal. Zrejme preto padlo rozhodnutie obsadiť každé voľné miesto v rámci triedy, silnú športovú verziu nevynímajúc.

Sila od BMW
Označenie modelu 1,6 THP (Turbo High Pressure) napovedá , že pod kapotou buráca malý benzínový motor prepĺňaný špeciálnym turbodúchadlom. Francúzsky lev zveril vývoj motora technikom od BMW , ktorí sa stále intenzívnejšie venujú benzínovým turbomotorom. Najviac skúseností so silným motorom v malom aute nazbierali pri stavbe športového modelu Mini Cooper S. Rovnaký agregát teraz poháňa Peugeot 207.


SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dobrý základ
Peugeot 207 poriadne narástol a dostal do vienka podvozok schopný uniesť viac, než bežné komerčné motory. Predvojom ultra športovej verzie RC má byť práve predstavená verzia 207 1,6 THP s výkonom 110 kW (150k). Benzínový motor objemu 1,6 l tak dosahuje výkon klasického dvojlitra avšak pri podstatne väčšom krútiacom momente. Prvých dvesto kilometrov za volantom výkonného malého auta napovedá, že Peugeot nepovedal posledné slovo. Športové pedály, výborne tvarované sedadlá, sedemnásť palcové hliníkové kolesá a silný motor sú zatiaľ jediné odlišnosti od bežného modelu.
Rýchle malé auto dokáže na kľukatých cestách skutočne veľa, avšak na tvrdšiu športovú verziu si budeme musieť chvíľu počkať. Peugeot 207 1,6 THP je mimoriadne rýchle a výkonné auto s dôrazom na komfort a bezpečnosť. Ako dôkaz môže poslúžiť najnovšia generácia systému ESP vypínateľná iba do rýchlosti 50 km/h. Športové auto by malo mať úplne vypínateľný systém ESP. O niečo ostrejšie a odolnejšie by mohli byť brzdy. Podvozok aj motor majú svoj potenciál niekde okolo 200 k.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojité turbo
Jednoznačným cieľom pri konštrukcii benzínových turbomotorov je dosiahnutie vysokého výkonu pri prijateľnej spotrebe a krútiaci moment hodný naftového motora, avšak dostupný v podstatne širšom spektre otáčok než ponúka diesel. Aby mohol motor 1,6 THP ponúkať maximum krútiaceho momentu (240 Nm) už od 1400 ot./min., dostal špeciálne Twin-Scroll turbodúchalo, priame vstrekovanie paliva a variabilné časovanie sacích ventilov.
Na rozdiel od klasického turbodúchadla, ktoré poháňajú výfukové plyny zlúčené od všetkých valcov do jednej rúry, má Twin-Scroll dva samostatné vstupy. V jednom sa spája výfukové potrubie prvého a štvrtého valca v druhom sú zlúčené výfukové potrubia druhého a tretieho valca. Takto nedochádza k negatívnemu víreniu výfukových plynov a turbo dokáže vyvinúť plniaci tlak už pri 1000 ot./min. Lopatky turbodúchadla sú schopné dosiahnuť až 220 000 ot./min. a vyvinú plniaci tlak 0,8 bar.

SkryťVypnúť reklamu

Šetrí, kde sa dá
Pri znižovaní spotreby paliva siahli konštruktéri po priamom vstrekovaní benzínu, ktoré je pre turbomotory výhodnejšie. Nezabudli však ani na také detaily ako šetrné olejové čerpadlo s nízkou spotrebou výkonu. Nové čerpadlo potrebuje na svoju prácu o 160 W menej výkonu než doteraz používané. S otáčkami rozdiel rastie a pri 6000 ot/min už olejové čerpadlo „ušetrí“ 1,25 kW. Podľa výrobcu spotrebuje výkonné auto v priemere 7,0 l/100 km. O spotrebe dosiahnutej v kľukatých horských cestách južného Francúzska radšej pomlčíme. Vozidlo s maximálnou rýchlosťou 210 km/h a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 8 sekúnd nabáda k svižnej jazde. K dobre odstupňovaným prevodom by pristala presnejšia kulisa radenia.

Prví budú poslední
Sadnúť si za volant malého nadupaného auta môže byť tak príťažlivé, že si napokon vyberiete tú nesprávnu prvú polovicu testovacej trasy a kolegovi pripadne tá druhá, ako vyšitá z francúzskych rely. Aj napriek dôvere v schopnosti pilota potom brzdíte na sedadle spolujazdca nohami do podlahy a počítate nespočetné ostré zákruty v skalných bralách. Sedieť na sedadle spolujazdca však znamená spoznať temperament nemecky dokonalého motora a francúzsky príťažlivého vozidla.








Prvé dojmy z jazdy

vzhľad dravý Peugeot, pekné disky
interiér výborné sedadlá, málo odlišností
motor momentálna špička
jazdné vlastnosti interesantné, vysoká hmotnosť
výbava primeraná cene
úžitok primeraný triede, vyššie prevádzkové náklady
celkový dojem levíča vystrkuje pazúriky


Motor 1,6 THP (Turbo High Pressure)
Výkon motora 110 / 150 (kW/k)
Krútiaci moment 240 Nm
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 (s)
Maximálna rýchlosť 210 (km/h)
Objem kufra 270 (l)
Spotreba podľa výrobcu 7,0 (l/100 km)
Bezpečnosť 6 x airbag, ESP, ABS,

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Historicky prvá spolupráca automobiliek BMW a Peugeot priniesla zaujímavé ovocie. Najsilnejšia verzia 1,6 THP s výkonom 110 kW naznačuje športový potenciál auta v nenápadnom balení.


Turbodúchadlo Twin-Scroll poháňajú výfukové plyny vedené v dvojitom potrubí, samostatne pre dvojice valcov 1+4 a 2+3. Konštruktéri BMW tak zabránili negatívnemu víreniu plynu vo výfukovom potrubí a dosiahli činný záťah turbodúchadla už pri 1000 ot./min.

Vysvetlivky:
a – hlava valcov
b – oddelené výfukové potrubie
c – katalyzátor
d – Twin-Scroll dvojitá turbína
e – účinná turbína
f – nasávanie vzduchu
g – vzduchový filter

Pre dokonalejšie spaľovanie v prepĺňanom motore s kompresným pomerom 10,5 : 1 bolo potrebné zaviesť priame vstrekovanie paliva.

Luxusný interiér nesie znaky športového auta ale aj kilogramy navyše. Peugeot 207 1,6 THP váži takmer 1300 kg. Sedadlá s látkovým stredom a koženými bokmi by obstáli aj v surovom športovom aute. Doslova dokonale obopínajú telo a zároveň sú dostatočne pohodlné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama







Legendárny Peugeot 205 GTI najskôr prišiel na trh s motorom 1,6i a výkonom 77 kW. V roku 1987 pribudol motor 1,9 i s väčšími ventilmi a výkonom 85 kW (115 k). Výkon špičkového motora tej doby postupne vygradoval až na 96 kW (130 k), aby potom zavedením katalyzátora klesol 89 kW (122 k). Vozidlo s ďaleko nižšou bezpečnosťou než má dnešný model 207 vážilo iba 909 kg, teda takmer o 400 kg menej než súčasný model 207 1,6 THP.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 539
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 918
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 570
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 443
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 343
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 544
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu