SME
Pondelok, 27. marec, 2023 | Meniny má Alena
reklama

Peugeot 207 1,6 THP – sila prichádza od BMW

Kým v roku 1998 sa v Európe predalo necelých šesťtisíc malých áut s výkonom motora nad 130 koní, v roku 2005 stúpol počet až na deväťdesiattisíc. Spomenuté čísla boli dostatočným argumentom pre zrod športovej verzie Peugeot 207 1,6 THP s výkonom 150 koní.

Voľné miesto
Malé vozidlá triedy „B“ zaznamenali v rokoch 1998 až 2005 nárast predaja o 42 %, pričom Peugeot si v tomto krátkom období stihol zvýšiť trhový podiel v triede zo štyroch až na deväť percent. Netreba však zabudnúť nato, že hoci sa Peugeot chváli úspechom pri uvádzaní ďalšej verzie radu 207, zásluhu na obchodných úspechoch má starší model 206. Modernejší, bezpečnejší ale aj drahší nasledovník bude mať čo robiť, aby rastúci trend udržal. Zrejme preto padlo rozhodnutie obsadiť každé voľné miesto v rámci triedy, silnú športovú verziu nevynímajúc.

Sila od BMW
Označenie modelu 1,6 THP (Turbo High Pressure) napovedá , že pod kapotou buráca malý benzínový motor prepĺňaný špeciálnym turbodúchadlom. Francúzsky lev zveril vývoj motora technikom od BMW , ktorí sa stále intenzívnejšie venujú benzínovým turbomotorom. Najviac skúseností so silným motorom v malom aute nazbierali pri stavbe športového modelu Mini Cooper S. Rovnaký agregát teraz poháňa Peugeot 207.


Dobrý základ
Peugeot 207 poriadne narástol a dostal do vienka podvozok schopný uniesť viac, než bežné komerčné motory. Predvojom ultra športovej verzie RC má byť práve predstavená verzia 207 1,6 THP s výkonom 110 kW (150k). Benzínový motor objemu 1,6 l tak dosahuje výkon klasického dvojlitra avšak pri podstatne väčšom krútiacom momente. Prvých dvesto kilometrov za volantom výkonného malého auta napovedá, že Peugeot nepovedal posledné slovo. Športové pedály, výborne tvarované sedadlá, sedemnásť palcové hliníkové kolesá a silný motor sú zatiaľ jediné odlišnosti od bežného modelu.
Rýchle malé auto dokáže na kľukatých cestách skutočne veľa, avšak na tvrdšiu športovú verziu si budeme musieť chvíľu počkať. Peugeot 207 1,6 THP je mimoriadne rýchle a výkonné auto s dôrazom na komfort a bezpečnosť. Ako dôkaz môže poslúžiť najnovšia generácia systému ESP vypínateľná iba do rýchlosti 50 km/h. Športové auto by malo mať úplne vypínateľný systém ESP. O niečo ostrejšie a odolnejšie by mohli byť brzdy. Podvozok aj motor majú svoj potenciál niekde okolo 200 k.

Dvojité turbo
Jednoznačným cieľom pri konštrukcii benzínových turbomotorov je dosiahnutie vysokého výkonu pri prijateľnej spotrebe a krútiaci moment hodný naftového motora, avšak dostupný v podstatne širšom spektre otáčok než ponúka diesel. Aby mohol motor 1,6 THP ponúkať maximum krútiaceho momentu (240 Nm) už od 1400 ot./min., dostal špeciálne Twin-Scroll turbodúchalo, priame vstrekovanie paliva a variabilné časovanie sacích ventilov.
Na rozdiel od klasického turbodúchadla, ktoré poháňajú výfukové plyny zlúčené od všetkých valcov do jednej rúry, má Twin-Scroll dva samostatné vstupy. V jednom sa spája výfukové potrubie prvého a štvrtého valca v druhom sú zlúčené výfukové potrubia druhého a tretieho valca. Takto nedochádza k negatívnemu víreniu výfukových plynov a turbo dokáže vyvinúť plniaci tlak už pri 1000 ot./min. Lopatky turbodúchadla sú schopné dosiahnuť až 220 000 ot./min. a vyvinú plniaci tlak 0,8 bar.

Šetrí, kde sa dá
Pri znižovaní spotreby paliva siahli konštruktéri po priamom vstrekovaní benzínu, ktoré je pre turbomotory výhodnejšie. Nezabudli však ani na také detaily ako šetrné olejové čerpadlo s nízkou spotrebou výkonu. Nové čerpadlo potrebuje na svoju prácu o 160 W menej výkonu než doteraz používané. S otáčkami rozdiel rastie a pri 6000 ot/min už olejové čerpadlo „ušetrí“ 1,25 kW. Podľa výrobcu spotrebuje výkonné auto v priemere 7,0 l/100 km. O spotrebe dosiahnutej v kľukatých horských cestách južného Francúzska radšej pomlčíme. Vozidlo s maximálnou rýchlosťou 210 km/h a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 8 sekúnd nabáda k svižnej jazde. K dobre odstupňovaným prevodom by pristala presnejšia kulisa radenia.

Prví budú poslední
Sadnúť si za volant malého nadupaného auta môže byť tak príťažlivé, že si napokon vyberiete tú nesprávnu prvú polovicu testovacej trasy a kolegovi pripadne tá druhá, ako vyšitá z francúzskych rely. Aj napriek dôvere v schopnosti pilota potom brzdíte na sedadle spolujazdca nohami do podlahy a počítate nespočetné ostré zákruty v skalných bralách. Sedieť na sedadle spolujazdca však znamená spoznať temperament nemecky dokonalého motora a francúzsky príťažlivého vozidla.








Prvé dojmy z jazdy

vzhľad dravý Peugeot, pekné disky
interiér výborné sedadlá, málo odlišností
motor momentálna špička
jazdné vlastnosti interesantné, vysoká hmotnosť
výbava primeraná cene
úžitok primeraný triede, vyššie prevádzkové náklady
celkový dojem levíča vystrkuje pazúriky


Motor 1,6 THP (Turbo High Pressure)
Výkon motora 110 / 150 (kW/k)
Krútiaci moment 240 Nm
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 (s)
Maximálna rýchlosť 210 (km/h)
Objem kufra 270 (l)
Spotreba podľa výrobcu 7,0 (l/100 km)
Bezpečnosť 6 x airbag, ESP, ABS,


Historicky prvá spolupráca automobiliek BMW a Peugeot priniesla zaujímavé ovocie. Najsilnejšia verzia 1,6 THP s výkonom 110 kW naznačuje športový potenciál auta v nenápadnom balení.


Turbodúchadlo Twin-Scroll poháňajú výfukové plyny vedené v dvojitom potrubí, samostatne pre dvojice valcov 1+4 a 2+3. Konštruktéri BMW tak zabránili negatívnemu víreniu plynu vo výfukovom potrubí a dosiahli činný záťah turbodúchadla už pri 1000 ot./min.

Vysvetlivky:
a – hlava valcov
b – oddelené výfukové potrubie
c – katalyzátor
d – Twin-Scroll dvojitá turbína
e – účinná turbína
f – nasávanie vzduchu
g – vzduchový filter

Pre dokonalejšie spaľovanie v prepĺňanom motore s kompresným pomerom 10,5 : 1 bolo potrebné zaviesť priame vstrekovanie paliva.

Luxusný interiér nesie znaky športového auta ale aj kilogramy navyše. Peugeot 207 1,6 THP váži takmer 1300 kg. Sedadlá s látkovým stredom a koženými bokmi by obstáli aj v surovom športovom aute. Doslova dokonale obopínajú telo a zároveň sú dostatočne pohodlné.







Legendárny Peugeot 205 GTI najskôr prišiel na trh s motorom 1,6i a výkonom 77 kW. V roku 1987 pribudol motor 1,9 i s väčšími ventilmi a výkonom 85 kW (115 k). Výkon špičkového motora tej doby postupne vygradoval až na 96 kW (130 k), aby potom zavedením katalyzátora klesol 89 kW (122 k). Vozidlo s ďaleko nižšou bezpečnosťou než má dnešný model 207 vážilo iba 909 kg, teda takmer o 400 kg menej než súčasný model 207 1,6 THP.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  5. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  6. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  7. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  1. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  2. Čo robí takmer 100 % ľudí, ktorí si chcú kúpiť ojazdené auto?
  3. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  4. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  5. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  6. Sodastream sa mení
  7. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  8. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 618
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 6 598
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 676
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 420
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 668
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 569
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 2 180
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 691
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Andrea Bérešová: Exkurzia v továrni na výrobu tradičnej kosy
  2. Juraj Králik: Na jar sa sneh roztopil
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (212) - Lošonec
  4. Milan Buno: Zmiznutie tínedžerky na chorvátskom pobreží | 7 knižných tipov
  5. Vladimír Zervan: Mám sa báť?
  6. Michael Achberger: 0 potravín s takmer nulovými kalóriami, ktoré môžete bez obmedzení konzumovať a udržať si štíhlu líniu!
  7. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  8. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 15 676
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 568
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 474
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 787
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 463
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 589
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 249
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 229
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu