Kamerou proti mikrospánku

Najmenej jednu zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach zapríčiní mikrospánok. Najväčšie riziko zlyhania za volantom v dôsledku únavy pripadá na vodičov kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti a monotónnou rýchlosťou.

Najmenej jednu zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach zapríčiní mikrospánok. Najväčšie riziko zlyhania za volantom v dôsledku únavy pripadá na vodičov kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti a monotónnou rýchlosťou.

Krutá štatistika
Vplyv pomalej a monotónnej jazdy potvrdzujú aj údaje z amerických diaľnic. Kým v Nemecku spôsobí mikrospánok 25 % nehôd, v Spojených štátoch je to až 40 %. Ekonomické škody spôsobené mikrospánkom sú v Nemecku odhadované na 5 miliárd eur, a to neuvádzame straty na ľudských životoch. Preto automobilky a ich dodávatelia už niekoľko rokov vyvíjajú systémy , ktoré by pomohli zabrániť nehodám pri mikrospánku. Najbližšie k realite v oblasti nákladných automobilov to dotiahla firma Siemens.

Lepšie časy
Na nedávnom autosalóne v Hanoveri Siemens predstavil monitorovací systém bdelosti vodiča. Zložitá technika pomáha vodičom nákladných automobilov vyhnúť sa výpadku pozornosti alebo mikrospánku skôr, ako by mohla vzniknúť kritická situácia. V sériovej produkcii dostane systém názov Pro.pilot.

Mikrospánok zabíja
Monotónnosť najviac ohrozuje vodičov kamiónov, ktorí za volantom presedia dlhé hodiny, čím sa stávajú náchylní na mikrospánok nielen v noci, ale obzvlášť ráno a popoludní. Reakcie vodičov, ktorí sú ospalí alebo strácajú koncentráciu, môžu byť až o 74 percent pomalšie ako reakcie pozorných a neospalých vodičov, tvrdí štúdia Nemeckej dopravnej polície. Výsledkom je, že keď vznikne kritická situácia, ospalí vodiči nedokážu reagovať dostatočne rýchlo a adekvátne.

Dvojnásobná ochrana
Kamera sleduje vodičovu tvár, ktorá je vodne aj v noci dobre osvetlená neviditeľným infračerveným svetlom kamery. Softvérový program priebežne vyhodnocuje dáta v reálnom čase. Z pohľadu vodiča a klipkania očí dokáže program zhodnotiť, či je vodič ostražitý alebo zaspáva. Akonáhle elektronika spozoruje náznaky ospanlivosti, vyšle jeden z dvoch varovných signálov. Pri znížení koncentrácie najskôr vibrácia sedadla upozorní vodiča a vráti jeho pozornosť späť k ceste. V prípade, že kamera zaregistruje kritický moment mikrospánku, zaznie zvukový signál s narastajúcou intenzitou.

Osobné autá
V oblasti osobných automobilov napreduje vývoj rôznymi smermi. Okrem kamery existuje systém LDWS snímajúci neželané opustenie jazdného pruhu (lane departure warning system), ktorý do sériovej výroby zaviedla automobilka Citroen. Nehode spôsobenej mikrospánkom by mohol zabrániť aktívny tempomat, ktorý samočinne zabrzdí, ak sa v jazdnej dráhe objaví prekážka alebo pomalšie auto a vodič na to nereaguje.


Výstražný systém využíva infračervenú kameru, ktorá je nainštalovaná do prístrojovej dosky a vodič ju sotva vidí.


Obraz snímaný kamerou prechádza bleskovou analýzou. Elektronika posudzuje smer pohľadu, pohyby očí, rýchlosť a periodicitu zatvárania viečok a tiež mimiku tváre.













Citroen nesníma vodičovu tvár ale biele čiary. Akonáhle auto vychádza von z jazdného pruhu bez smerovky a rýchlejšie než 80 km/h, spustí sa proces zobúdzania vodiča pomocou vibrovania na pravej alebo ľavej strane vodiča.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 320
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 513
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 155
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 054
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 425
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 293
  7. Kam do tepla v januári? 2 299
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 894
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 155

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.