Najmenej jednu zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach zapríčiní mikrospánok. Najväčšie riziko zlyhania za volantom v dôsledku únavy pripadá na vodičov kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti a monotónnou rýchlosťou.
Krutá štatistika
Vplyv pomalej a monotónnej jazdy potvrdzujú aj údaje z amerických diaľnic. Kým v Nemecku spôsobí mikrospánok 25 % nehôd, v Spojených štátoch je to až 40 %. Ekonomické škody spôsobené mikrospánkom sú v Nemecku odhadované na 5 miliárd eur, a to neuvádzame straty na ľudských životoch. Preto automobilky a ich dodávatelia už niekoľko rokov vyvíjajú systémy , ktoré by pomohli zabrániť nehodám pri mikrospánku. Najbližšie k realite v oblasti nákladných automobilov to dotiahla firma Siemens.
Lepšie časy
Na nedávnom autosalóne v Hanoveri Siemens predstavil monitorovací systém bdelosti vodiča. Zložitá technika pomáha vodičom nákladných automobilov vyhnúť sa výpadku pozornosti alebo mikrospánku skôr, ako by mohla vzniknúť kritická situácia. V sériovej produkcii dostane systém názov Pro.pilot.
Mikrospánok zabíja
Monotónnosť najviac ohrozuje vodičov kamiónov, ktorí za volantom presedia dlhé hodiny, čím sa stávajú náchylní na mikrospánok nielen v noci, ale obzvlášť ráno a popoludní. Reakcie vodičov, ktorí sú ospalí alebo strácajú koncentráciu, môžu byť až o 74 percent pomalšie ako reakcie pozorných a neospalých vodičov, tvrdí štúdia Nemeckej dopravnej polície. Výsledkom je, že keď vznikne kritická situácia, ospalí vodiči nedokážu reagovať dostatočne rýchlo a adekvátne.
Dvojnásobná ochrana
Kamera sleduje vodičovu tvár, ktorá je vodne aj v noci dobre osvetlená neviditeľným infračerveným svetlom kamery. Softvérový program priebežne vyhodnocuje dáta v reálnom čase. Z pohľadu vodiča a klipkania očí dokáže program zhodnotiť, či je vodič ostražitý alebo zaspáva. Akonáhle elektronika spozoruje náznaky ospanlivosti, vyšle jeden z dvoch varovných signálov. Pri znížení koncentrácie najskôr vibrácia sedadla upozorní vodiča a vráti jeho pozornosť späť k ceste. V prípade, že kamera zaregistruje kritický moment mikrospánku, zaznie zvukový signál s narastajúcou intenzitou.
Osobné autá
V oblasti osobných automobilov napreduje vývoj rôznymi smermi. Okrem kamery existuje systém LDWS snímajúci neželané opustenie jazdného pruhu (lane departure warning system), ktorý do sériovej výroby zaviedla automobilka Citroen. Nehode spôsobenej mikrospánkom by mohol zabrániť aktívny tempomat, ktorý samočinne zabrzdí, ak sa v jazdnej dráhe objaví prekážka alebo pomalšie auto a vodič na to nereaguje. Výstražný systém využíva infračervenú kameru, ktorá je nainštalovaná do prístrojovej dosky a vodič ju sotva vidí.
Obraz snímaný kamerou prechádza bleskovou analýzou. Elektronika posudzuje smer pohľadu, pohyby očí, rýchlosť a periodicitu zatvárania viečok a tiež mimiku tváre.
Citroen nesníma vodičovu tvár ale biele čiary. Akonáhle auto vychádza von z jazdného pruhu bez smerovky a rýchlejšie než 80 km/h, spustí sa proces zobúdzania vodiča pomocou vibrovania na pravej alebo ľavej strane vodiča.