SME
Utorok, 23. apríl , 2019

Kamerou proti mikrospánku

Najmenej jednu zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach zapríčiní mikrospánok. Najväčšie riziko zlyhania za volantom v dôsledku únavy pripadá na vodičov kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti a monotónnou rýchlosťou.

Najmenej jednu zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach zapríčiní mikrospánok. Najväčšie riziko zlyhania za volantom v dôsledku únavy pripadá na vodičov kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti a monotónnou rýchlosťou.

Krutá štatistika
Vplyv pomalej a monotónnej jazdy potvrdzujú aj údaje z amerických diaľnic. Kým v Nemecku spôsobí mikrospánok 25 % nehôd, v Spojených štátoch je to až 40 %. Ekonomické škody spôsobené mikrospánkom sú v Nemecku odhadované na 5 miliárd eur, a to neuvádzame straty na ľudských životoch. Preto automobilky a ich dodávatelia už niekoľko rokov vyvíjajú systémy , ktoré by pomohli zabrániť nehodám pri mikrospánku. Najbližšie k realite v oblasti nákladných automobilov to dotiahla firma Siemens.

Lepšie časy
Na nedávnom autosalóne v Hanoveri Siemens predstavil monitorovací systém bdelosti vodiča. Zložitá technika pomáha vodičom nákladných automobilov vyhnúť sa výpadku pozornosti alebo mikrospánku skôr, ako by mohla vzniknúť kritická situácia. V sériovej produkcii dostane systém názov Pro.pilot.

Mikrospánok zabíja
Monotónnosť najviac ohrozuje vodičov kamiónov, ktorí za volantom presedia dlhé hodiny, čím sa stávajú náchylní na mikrospánok nielen v noci, ale obzvlášť ráno a popoludní. Reakcie vodičov, ktorí sú ospalí alebo strácajú koncentráciu, môžu byť až o 74 percent pomalšie ako reakcie pozorných a neospalých vodičov, tvrdí štúdia Nemeckej dopravnej polície. Výsledkom je, že keď vznikne kritická situácia, ospalí vodiči nedokážu reagovať dostatočne rýchlo a adekvátne.

Dvojnásobná ochrana
Kamera sleduje vodičovu tvár, ktorá je vodne aj v noci dobre osvetlená neviditeľným infračerveným svetlom kamery. Softvérový program priebežne vyhodnocuje dáta v reálnom čase. Z pohľadu vodiča a klipkania očí dokáže program zhodnotiť, či je vodič ostražitý alebo zaspáva. Akonáhle elektronika spozoruje náznaky ospanlivosti, vyšle jeden z dvoch varovných signálov. Pri znížení koncentrácie najskôr vibrácia sedadla upozorní vodiča a vráti jeho pozornosť späť k ceste. V prípade, že kamera zaregistruje kritický moment mikrospánku, zaznie zvukový signál s narastajúcou intenzitou.

Osobné autá
V oblasti osobných automobilov napreduje vývoj rôznymi smermi. Okrem kamery existuje systém LDWS snímajúci neželané opustenie jazdného pruhu (lane departure warning system), ktorý do sériovej výroby zaviedla automobilka Citroen. Nehode spôsobenej mikrospánkom by mohol zabrániť aktívny tempomat, ktorý samočinne zabrzdí, ak sa v jazdnej dráhe objaví prekážka alebo pomalšie auto a vodič na to nereaguje.


Výstražný systém využíva infračervenú kameru, ktorá je nainštalovaná do prístrojovej dosky a vodič ju sotva vidí.


Obraz snímaný kamerou prechádza bleskovou analýzou. Elektronika posudzuje smer pohľadu, pohyby očí, rýchlosť a periodicitu zatvárania viečok a tiež mimiku tváre.













Citroen nesníma vodičovu tvár ale biele čiary. Akonáhle auto vychádza von z jazdného pruhu bez smerovky a rýchlejšie než 80 km/h, spustí sa proces zobúdzania vodiča pomocou vibrovania na pravej alebo ľavej strane vodiča.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  1. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Women in business
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Bim Challenge 2019
  6. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  7. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  8. Grilovacia sezóna je zahájená!
  9. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  10. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 21 063
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 777
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 854
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 449
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 900
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 384
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 900
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 776
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 976
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 762

Hlavné správy zo Sme.sk

Ficova ochranka stála už desaťtisíce eur

O predĺženú ochranu žiadal expremiér aj v roku 2010 po nástupe vlády Ivety Radičovej.

Robert Fico.
STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Kremeľ si už s antisemitizmom neškrtne, na Ukrajine vyhral ruskojazyčný Žid

Zelenskyj je populárny aj v Rusku.

Peter Schutz
Dobré ráno

Dobré ráno: Hádky aj spojenectvá. Aké sú vzťahy v opozícii

Čo robí opozícia ako spolu strany vychádzajú.

Podcast Dobré Ráno

Prečo Bakoš nepôjde na šampionát? Môžu za to viaceré dôvody

Slovenská nominácia sa postupne kryštalizuje.

Martin Bakoš.

Neprehliadnite tiež

Na niektorých cestách sa tvoria kolóny, vodiči hlásia zdržanie do štyridsať minút

Nehoda je hlasená za odbočkou na Medzibrod smerom do Podbrezovej.

Ilustračné foto

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross
Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.