Kamerou proti mikrospánku

Najmenej jednu zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach zapríčiní mikrospánok. Najväčšie riziko zlyhania za volantom v dôsledku únavy pripadá na vodičov kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti a monotónnou rýchlosťou.

Najmenej jednu zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach zapríčiní mikrospánok. Najväčšie riziko zlyhania za volantom v dôsledku únavy pripadá na vodičov kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti a monotónnou rýchlosťou.

Krutá štatistika
Vplyv pomalej a monotónnej jazdy potvrdzujú aj údaje z amerických diaľnic. Kým v Nemecku spôsobí mikrospánok 25 % nehôd, v Spojených štátoch je to až 40 %. Ekonomické škody spôsobené mikrospánkom sú v Nemecku odhadované na 5 miliárd eur, a to neuvádzame straty na ľudských životoch. Preto automobilky a ich dodávatelia už niekoľko rokov vyvíjajú systémy , ktoré by pomohli zabrániť nehodám pri mikrospánku. Najbližšie k realite v oblasti nákladných automobilov to dotiahla firma Siemens.

Lepšie časy
Na nedávnom autosalóne v Hanoveri Siemens predstavil monitorovací systém bdelosti vodiča. Zložitá technika pomáha vodičom nákladných automobilov vyhnúť sa výpadku pozornosti alebo mikrospánku skôr, ako by mohla vzniknúť kritická situácia. V sériovej produkcii dostane systém názov Pro.pilot.

Mikrospánok zabíja
Monotónnosť najviac ohrozuje vodičov kamiónov, ktorí za volantom presedia dlhé hodiny, čím sa stávajú náchylní na mikrospánok nielen v noci, ale obzvlášť ráno a popoludní. Reakcie vodičov, ktorí sú ospalí alebo strácajú koncentráciu, môžu byť až o 74 percent pomalšie ako reakcie pozorných a neospalých vodičov, tvrdí štúdia Nemeckej dopravnej polície. Výsledkom je, že keď vznikne kritická situácia, ospalí vodiči nedokážu reagovať dostatočne rýchlo a adekvátne.

Dvojnásobná ochrana
Kamera sleduje vodičovu tvár, ktorá je vodne aj v noci dobre osvetlená neviditeľným infračerveným svetlom kamery. Softvérový program priebežne vyhodnocuje dáta v reálnom čase. Z pohľadu vodiča a klipkania očí dokáže program zhodnotiť, či je vodič ostražitý alebo zaspáva. Akonáhle elektronika spozoruje náznaky ospanlivosti, vyšle jeden z dvoch varovných signálov. Pri znížení koncentrácie najskôr vibrácia sedadla upozorní vodiča a vráti jeho pozornosť späť k ceste. V prípade, že kamera zaregistruje kritický moment mikrospánku, zaznie zvukový signál s narastajúcou intenzitou.

Osobné autá
V oblasti osobných automobilov napreduje vývoj rôznymi smermi. Okrem kamery existuje systém LDWS snímajúci neželané opustenie jazdného pruhu (lane departure warning system), ktorý do sériovej výroby zaviedla automobilka Citroen. Nehode spôsobenej mikrospánkom by mohol zabrániť aktívny tempomat, ktorý samočinne zabrzdí, ak sa v jazdnej dráhe objaví prekážka alebo pomalšie auto a vodič na to nereaguje.


Výstražný systém využíva infračervenú kameru, ktorá je nainštalovaná do prístrojovej dosky a vodič ju sotva vidí.


Obraz snímaný kamerou prechádza bleskovou analýzou. Elektronika posudzuje smer pohľadu, pohyby očí, rýchlosť a periodicitu zatvárania viečok a tiež mimiku tváre.













Citroen nesníma vodičovu tvár ale biele čiary. Akonáhle auto vychádza von z jazdného pruhu bez smerovky a rýchlejšie než 80 km/h, spustí sa proces zobúdzania vodiča pomocou vibrovania na pravej alebo ľavej strane vodiča.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 103
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 513
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 626
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 783
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 097
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 980
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 809
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 750
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 713
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 287

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.