SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián
reklama

Kamerou proti mikrospánku

Najmenej jednu zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach zapríčiní mikrospánok. Najväčšie riziko zlyhania za volantom v dôsledku únavy pripadá na vodičov kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti a monotónnou rýchlosťou.

Najmenej jednu zo štyroch dopravných nehôd na nemeckých diaľniciach zapríčiní mikrospánok. Najväčšie riziko zlyhania za volantom v dôsledku únavy pripadá na vodičov kamiónov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti a monotónnou rýchlosťou.

Krutá štatistika
Vplyv pomalej a monotónnej jazdy potvrdzujú aj údaje z amerických diaľnic. Kým v Nemecku spôsobí mikrospánok 25 % nehôd, v Spojených štátoch je to až 40 %. Ekonomické škody spôsobené mikrospánkom sú v Nemecku odhadované na 5 miliárd eur, a to neuvádzame straty na ľudských životoch. Preto automobilky a ich dodávatelia už niekoľko rokov vyvíjajú systémy , ktoré by pomohli zabrániť nehodám pri mikrospánku. Najbližšie k realite v oblasti nákladných automobilov to dotiahla firma Siemens.

Lepšie časy
Na nedávnom autosalóne v Hanoveri Siemens predstavil monitorovací systém bdelosti vodiča. Zložitá technika pomáha vodičom nákladných automobilov vyhnúť sa výpadku pozornosti alebo mikrospánku skôr, ako by mohla vzniknúť kritická situácia. V sériovej produkcii dostane systém názov Pro.pilot.

Mikrospánok zabíja
Monotónnosť najviac ohrozuje vodičov kamiónov, ktorí za volantom presedia dlhé hodiny, čím sa stávajú náchylní na mikrospánok nielen v noci, ale obzvlášť ráno a popoludní. Reakcie vodičov, ktorí sú ospalí alebo strácajú koncentráciu, môžu byť až o 74 percent pomalšie ako reakcie pozorných a neospalých vodičov, tvrdí štúdia Nemeckej dopravnej polície. Výsledkom je, že keď vznikne kritická situácia, ospalí vodiči nedokážu reagovať dostatočne rýchlo a adekvátne.

Dvojnásobná ochrana
Kamera sleduje vodičovu tvár, ktorá je vodne aj v noci dobre osvetlená neviditeľným infračerveným svetlom kamery. Softvérový program priebežne vyhodnocuje dáta v reálnom čase. Z pohľadu vodiča a klipkania očí dokáže program zhodnotiť, či je vodič ostražitý alebo zaspáva. Akonáhle elektronika spozoruje náznaky ospanlivosti, vyšle jeden z dvoch varovných signálov. Pri znížení koncentrácie najskôr vibrácia sedadla upozorní vodiča a vráti jeho pozornosť späť k ceste. V prípade, že kamera zaregistruje kritický moment mikrospánku, zaznie zvukový signál s narastajúcou intenzitou.

Osobné autá
V oblasti osobných automobilov napreduje vývoj rôznymi smermi. Okrem kamery existuje systém LDWS snímajúci neželané opustenie jazdného pruhu (lane departure warning system), ktorý do sériovej výroby zaviedla automobilka Citroen. Nehode spôsobenej mikrospánkom by mohol zabrániť aktívny tempomat, ktorý samočinne zabrzdí, ak sa v jazdnej dráhe objaví prekážka alebo pomalšie auto a vodič na to nereaguje.


Výstražný systém využíva infračervenú kameru, ktorá je nainštalovaná do prístrojovej dosky a vodič ju sotva vidí.


Obraz snímaný kamerou prechádza bleskovou analýzou. Elektronika posudzuje smer pohľadu, pohyby očí, rýchlosť a periodicitu zatvárania viečok a tiež mimiku tváre.













Citroen nesníma vodičovu tvár ale biele čiary. Akonáhle auto vychádza von z jazdného pruhu bez smerovky a rýchlejšie než 80 km/h, spustí sa proces zobúdzania vodiča pomocou vibrovania na pravej alebo ľavej strane vodiča.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Sodastream sa mení
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  5. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  6. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  7. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  8. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 334
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 4 666
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 4 311
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 183
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 909
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 813
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 689
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 558
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nabíjanie na odpočívadle Čaradice. Ilustračné foto.

Cena stúpla najmä na verejných nabíjačkách.


23. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar
Ford Explorer

Čoskoro sa vydá na cestu okolo sveta.


21. mar
Kia Niro HEV

Okrem dizajnu je už zaujímavejšia aj spotreba.


21. mar
reklama

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  2. Michaela Jónová: (v)žitie
  3. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  4. Štefan Vidlár: Manky doba
  5. Ján Škerko: Richard Sulík nie je len povalač vlád, ale najnovšie aj podrazák
  6. Rastislav Puchala: Táto republika je v háji
  7. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien
  8. Anton Kovalčík: Kde bolo tam bolelo, alebo ako Voloďa kariéru robil. 3 - Petrohrad a Moskva.
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 995
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 665
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 137
  4. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 615
  5. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 492
  6. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 115
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 076
  8. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 2 433
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu