Hyundai Sonata – koncert pre naftu a orchester

Sonata pred dvomi rokmi vhupla do plánu technickej revolúcie značky Hyundai. Od príchodu na trh trpela absenciou moderného naftového motora. Ten pravý čas konečne prišiel a limuzína strednej triedy už nejaký čas ponúka nový štvorvalec 2,0 CRDi.

Sonata pred dvomi rokmi vhupla do plánu technickej revolúcie značky Hyundai. Od príchodu na trh trpela absenciou moderného naftového motora. Ten pravý čas konečne prišiel a limuzína strednej triedy už nejaký čas ponúka nový štvorvalec 2,0 CRDi.

Proporcie
Z proporcií karosérie vystupujú na povrch dve zvláštnosti, pomerne veľké previsy karosérie vpredu (96 cm) aj vzadu (111 cm), takmer vodorovná predná kapota a pomerne strmé čelné sklo. Práve vďaka tomu sa s autom dobre manévruje a vodič má výborný výhľad von. Spomenuté proporcie však prekážajú v dosiahnutí lepšej aerodynamiky. Masívna zadná časť ukrýva veľký a relatívne dobre prístupný kufor objemu 523 l.


Praktický
Priestrannému interiéru chýba hrubší veniec volantu, tvrdšie a výraznejšie tvarované sedadlá s dlhším sedákom vzadu. Oceňujeme snahu konštruktérov umiestniť autorádio čo najvyššie k vrchu prístrojovej dosky. Na druhej strane nechápeme absenciu ovládania autorádia na volante. Ovládanie palubného počítača treba stále hľadať niekde za volantom, čo sa nám zdá výsostne nepraktické. Úplne opačný, pozitívny názor máme na plynovú vzperu prednej kapoty, ktorá konečne nahradila klasickú tyčku na podopieranie. Rovnako poteší množstvo odkladacích priestorov, možnosť zväčšenia slnečnej clony výsuvným plastom a veľmi slušná výbava.


Lekcia slušného správania
Ani turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek nepomohlo zdvihnúť krútiaci moment na viac ako 305 Nm. Konkurencia sa pohybuje o niečo vyššie a v širšom rozsahu otáčok než Hyundai (1800 – 2500 ot./min.). Na druhej strane tých pár Nm ochotne obetujeme za výnimočnú kultúru chodu motora. Už pri nízkych rýchlostiach zavládne pod kapotou harmónia a ticho. Napríklad taký VW Passat a jeho dvojlitrový diesel dostal od kórejského motora lekciu zo slušného správania.

Flegmatická
Zvukové prejavy úzko súvisia s nábehom výkonu, pretože motor Sonaty reaguje trochu pomalšie, výkon rastie pozvoľna a dynamika začína pri 2000 otáčkach. Charakter motora tak veľmi úzko korešponduje s vlastnosťami auta. Pokojný priebeh testu sa odrazil aj v priemernej spotrebe 6,8 l/100 km. V mestskom režime chcela Sonata aj dezert, takže spotreba stúpla na 8 l/100 km. Vo výbave motora zatiaľ chýba filter pevných častíc výfukových plynov. (OPRAVA : Motor filter pevných častíc má ) 

Prvé husle?
Na pretekanie si treba kúpiť iné auto, pretože aj podvozok má radšej pokojné presuny, než vymetanie rohov zákrut. Zadná náprava na nerovnostiach trochu poskakuje, čo je dané krátkym rázvorom a tiež charakterom pruženia. Nový diesel, citeľne úspornejší než smädné benzínové motory, preberá úlohu favorita, najmä ak nezaostáva ani v kultúre chodu. Kvality auta sú teda nepopierateľné ale chýbalo nám niečo, čo dokáže rozbúchať srdce.

Týždeň s novým motorom sa niesol v znamení škaredého počasia ale aj ticha pod kapotou. Podvozok nemá rád priečne nerovnosti.


Sonata aj napriek krátkemu rázvoru náprav ponúka dosť miesta na zadných sedadlách. Celkovo sa interiér predstavil v dobrom svetle.








Predné sedadlá majú mnoho spoločné s kreslom v obývačke. V ostrých zákrutách sa nám zdali až prehnane mäkké.

Sonáta pre naftu a orchester znie veľmi dobre. Jemnej, až melancholickej melódii chýba trochu razancie. V každom prípade tento motor bude hrať v ponuke značky prvé husle.










Naše hodnotenie

vzhľad bez emócií, horšia aerodynamika
interiér priestranný, mäkké sedadlá
motor tichý, vysoká kultúra chodu
jazdné vlastnosti normálne
výbava za tú cenu fajn
úžitok veľký kufor
celkový dojem tento motor chýbal ako soľ



Hyundai Sonata 2,0 CRDi Elegance

Cena modelu od 699 900 Sk
Cena testovanej verzie 859 900 Sk
Bezpečnosť 6 x airbag, ABS, ESP

 

Motor
Typ naftový štvorvalec
Uloženie priečne
Zdvihový objem 1991 cm3
Výkon 103/140 kw/k
Pri otáčkach 4000 ot./min.
Krútiaci moment 305 Nm
Pri otáčkach 1800- 2500 ot./min.
Kilogramový výkon 11,9 kg/k
Litrový výkon 70,31 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ sedan
Počet dverí 4
Pneumatiky 225/50 R17
Prevodovka
Typ Manuálna
Počet stupňov 6
Poháňané kolesá predné
Podvozok
Predná náprava McPherson
Zadná náprava viacprvkové zavesenie s torznou tyčou
Svetlosť podvozka 160 mm
Priemer otočenia 10,8 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu kotúčové
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2730 mm
Dĺžka 4800 mm
Šírka 1832 mm
Výška 1475 mm
Pohotovostná hmot. 1660 kg
Užitočná hmotnosť 484 kg
Batožinový priestor 523 l
Objem pal. nádrže 70 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 10,2 s
Maximálna rýchlosť 203 km/h
Spotreba
mesto 8,2 l/100 km
mimo mesto 5,0 l/100 km
kombinácia 6,1 l/100 km
v teste 8,8 l/100 km

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 507
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 17 745
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 912
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 943
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 440
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 284
  7. Štefánka by Pulitzer 5 173
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 4 335
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 538
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 948