PRIPÚTAJ SA BEJBY !

Fiat Panda 100 HP - prvá jazda

Na autosalóne v Paríži Fiat predstavil doposiaľ najvýkonnejšiu verziu Pandy s motorom vyladeným na 100 k. Už vtedy mi vŕtalo v hlave, prečo ju nenazvali rovno Abarth.

Počas prvých jazdných skúšok na testovacom okruhu automobilky v Ballocu pri Miláne som však započul niečo o pripravovanej ešte silnejšej verzii s preplňovaným motorom objemu 1.4 l a výkonom 120 k. Takže toto slávne meno si pravdepodobne odkladajú na neskôr - pre ešte väčšie delo.
No už s Pandou Sport, teda 100 HP si zajazdíte viac než dobre, dokonca veľmi dobre. Stačí, keď si spojíte výkon 100 k s pohotovostnou hmotnosťou 975 kg a hneď vám musí byť jasné, o čo tu pôjde. Mnohí si možno povedia, čo je to za nápad pchať do nákupnej tašky - akou je Panda - takýto výkon. Po prvých kilometroch s týmto nadopovaným medvedíkom však môžem povedať, že Fiat má v poslednej dobe len dobré nápady.

Zážihový štvorvalec objemu 1,4 l s výkonom 73,5 kW/100 k pri 6.000 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 131 Nm pri 4250 ot/min (ktorý Fiat začal nedávno montovať aj do Grande Punta) udeľuje ľahučkému autíčku až pozoruhodné jazdné výkony. V kombinácii s krátko sprevodovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 9,5 s, čo je porovnateľný čas s BMW 118i alebo Audi A3 s motorom FSI a len o sekundu horší než dosahuje o 50 k silnejší Ford Fiesta ST. Ešte zaujímavejší je údaj o maximálnej rýchlosti. Viete si vôbec predstaviť Pandu v rýchlosti 185 km/h? Keď som cez tiahlu zákrutu testovacieho okruhu uháňal rýchlosťou takmer 170 km/h a Pande 100 HP to nič nerobilo (len som nevedel, či skôr sledovať tachometer alebo blížiaci sa spomaľovací retardér), všetky obavy sa rozplynuli a ja som si jazdu naplno užíval. Pritvrdený podvozok športovej Pandy s hrubším stabilizátorom prednej nápravy (priemer 22 mm) je o 25% tuhší než u klasického modelu a podľa môjho názoru znesie ešte väčší výkon. Na druhej strane ale treba priznať, že ostrý a mimoriadne točivý motorček (ťahá ako besný až do 7000 ot/min) mu občas dal pekne zabrať. Priľnavosti má však dosť. V zákrutách držal tak statočne, že strata adhézie závisela vyslovene od výdrže pneumatík (stačilo pár kôl a dezén sa z nich šúľal ako guma pri mazaní ceruzky na papieri). Z rovnováhy ho nevyviedli ani občasné výlety na hrboľaté betónové okraje trate a napriek kratučkému rázvoru veľmi dobre znášal tiež prudké brzdenie v zákrute a rýchle zmeny smeru v krátkych esíčkach.

V porovnaní s klasickou Pandou je karoséria 100 HP o poznanie pevnejšia. Nemalú zásluhu na veľmi slušnej stabilite majú tiež štandardne dodávané 15-palcové kolesá obuté do nízkoprofilových pneumatík rozmeru 195/45. Najväčším ťahákom Pandy 100 HP je ale pohonná jednotka. Týmto agregátom Fiat opäť potvrdil, že benzínové motory robiť vie. Malá tisícštyristovka má silu, krásny, vyslovene športový priebeh výkonu a spolu s výfukom aj veľmi pekný zvuk. Pritom v priemere podľa výrobcu spotrebuje len 6,5 l/100 km. Výkon motora je skvelo zladený nielen s podvozkom ale aj ostatnými časťami autami. Mám tým na mysli hlavne špeciálne vyladené brzdy s kotúčmi na všetkých 4 kolesách, vpredu ventilovanými. Výborný dojem trochu kazia len elektrický posilňovač riadenia a elektrický plynový pedál, ktorým nepomôže ani čarovné tlačidlo Sport na stredovom paneli. Po jeho aktivovaní riadenie síce trochu stuhne, ale avízovanú zmenu v reakciách akcelerátora som nepostrehol. V porovnaní so štandardnou verziou sa nezmenilo ani radenie 6-stupňovej manuálnej prevodovky, ktoré by mohlo byť menej umelé a presnejšie. Napriek tomu je s týmto autom skvelá zábava a už teraz sa teším, kedy ho prevetrám po svojich obľúbených trasách doma na Slovensku. Aby tento výkon v tak malom aute neostal bez povšimnutia, zvonka je najšportovejšia Panda taktiež patrične vyzbrojená. Od klasickej verzie sa odlišuje masívnejšími nárazníkmi, vpredu s mohutnou maskou s veľkým otvorom na prívod vzduchu do motora v jej spodnej časti. Rozšírené boli blatníky aj prahy a vzadu pribudla chrómová koncovka výfuku. Komu by to opticky nestačilo, môže si ešte priplatiť za Pandemonio balík, ktorý obsahuje ozdobné nálepky, červené brzdové strmene, v sivej farbe lakované spätné zrkadlá a disky kolies, športové pedále a ďalšie drobnosti v interiéri.

V interiéri sa toho veľa nezmenilo. Dominujú mu predné športové sedadlá s výborným bočným vedením, volant dostal trochu hrubší veniec a klasické pedále nahradili športové.

Najväčšou ozdobou športovej Pandy je tento ostrý zážihový štvorvalec 1.4 16V s výkonom 100 k, ktorý točí až 7000 ot/min! Ľahučkému autíčku udeľuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,5 s, maximálna rýchlosť má hodnotu 185 km/h.

Fiat Panda 100 HP jazdí na 15-palcových diskoch z ľahkých zliatin obutých do pneumatík rozmeru 195/45.

Na testovacom okruhu koncernu Fiat v Ballocu sme mali možnosť vidieť aj Pandu v úprave pre značkový pohárový seriál v automobilových súťažiach. Fiat Panda Rally Cup pozostáva z 10 podujatí a zúčastňujú sa ho vozidlá vychádzajúce z verzie s motorom objemu 1.2 l upravené podľa predpisov FIA pre skupinu A. Vyladená Panda dosahuje výkon 130 k pri 7.800 ot/min, ktorý prenáša na predné poháňané kolesá so samosvorným diferenciálom cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Vozidlo má tiež špeciálne vyladený podvozok a brzdy s ventilovanými kotúčmi priemeru 284 mm vpredu a 240 mm vzadu. Ako motiváciu pre mladých začínajúcich jazdcov organizátor tohto značkového seriálu vyčlenil finančné odmeny v celkovej výške 365.000 euro. K tomu celkový víťaz dostane vozidlo Fiat Panda Abarth Kit Car.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 201
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 25 048
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 135
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 092
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 275
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 655
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 961
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 313
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 057
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 911

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.