PRIPÚTAJ SA BEJBY !

Fiat Panda 100 HP - prvá jazda

Na autosalóne v Paríži Fiat predstavil doposiaľ najvýkonnejšiu verziu Pandy s motorom vyladeným na 100 k. Už vtedy mi vŕtalo v hlave, prečo ju nenazvali rovno Abarth.

Počas prvých jazdných skúšok na testovacom okruhu automobilky v Ballocu pri Miláne som však započul niečo o pripravovanej ešte silnejšej verzii s preplňovaným motorom objemu 1.4 l a výkonom 120 k. Takže toto slávne meno si pravdepodobne odkladajú na neskôr - pre ešte väčšie delo.
No už s Pandou Sport, teda 100 HP si zajazdíte viac než dobre, dokonca veľmi dobre. Stačí, keď si spojíte výkon 100 k s pohotovostnou hmotnosťou 975 kg a hneď vám musí byť jasné, o čo tu pôjde. Mnohí si možno povedia, čo je to za nápad pchať do nákupnej tašky - akou je Panda - takýto výkon. Po prvých kilometroch s týmto nadopovaným medvedíkom však môžem povedať, že Fiat má v poslednej dobe len dobré nápady.

Zážihový štvorvalec objemu 1,4 l s výkonom 73,5 kW/100 k pri 6.000 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 131 Nm pri 4250 ot/min (ktorý Fiat začal nedávno montovať aj do Grande Punta) udeľuje ľahučkému autíčku až pozoruhodné jazdné výkony. V kombinácii s krátko sprevodovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 9,5 s, čo je porovnateľný čas s BMW 118i alebo Audi A3 s motorom FSI a len o sekundu horší než dosahuje o 50 k silnejší Ford Fiesta ST. Ešte zaujímavejší je údaj o maximálnej rýchlosti. Viete si vôbec predstaviť Pandu v rýchlosti 185 km/h? Keď som cez tiahlu zákrutu testovacieho okruhu uháňal rýchlosťou takmer 170 km/h a Pande 100 HP to nič nerobilo (len som nevedel, či skôr sledovať tachometer alebo blížiaci sa spomaľovací retardér), všetky obavy sa rozplynuli a ja som si jazdu naplno užíval. Pritvrdený podvozok športovej Pandy s hrubším stabilizátorom prednej nápravy (priemer 22 mm) je o 25% tuhší než u klasického modelu a podľa môjho názoru znesie ešte väčší výkon. Na druhej strane ale treba priznať, že ostrý a mimoriadne točivý motorček (ťahá ako besný až do 7000 ot/min) mu občas dal pekne zabrať. Priľnavosti má však dosť. V zákrutách držal tak statočne, že strata adhézie závisela vyslovene od výdrže pneumatík (stačilo pár kôl a dezén sa z nich šúľal ako guma pri mazaní ceruzky na papieri). Z rovnováhy ho nevyviedli ani občasné výlety na hrboľaté betónové okraje trate a napriek kratučkému rázvoru veľmi dobre znášal tiež prudké brzdenie v zákrute a rýchle zmeny smeru v krátkych esíčkach.

V porovnaní s klasickou Pandou je karoséria 100 HP o poznanie pevnejšia. Nemalú zásluhu na veľmi slušnej stabilite majú tiež štandardne dodávané 15-palcové kolesá obuté do nízkoprofilových pneumatík rozmeru 195/45. Najväčším ťahákom Pandy 100 HP je ale pohonná jednotka. Týmto agregátom Fiat opäť potvrdil, že benzínové motory robiť vie. Malá tisícštyristovka má silu, krásny, vyslovene športový priebeh výkonu a spolu s výfukom aj veľmi pekný zvuk. Pritom v priemere podľa výrobcu spotrebuje len 6,5 l/100 km. Výkon motora je skvelo zladený nielen s podvozkom ale aj ostatnými časťami autami. Mám tým na mysli hlavne špeciálne vyladené brzdy s kotúčmi na všetkých 4 kolesách, vpredu ventilovanými. Výborný dojem trochu kazia len elektrický posilňovač riadenia a elektrický plynový pedál, ktorým nepomôže ani čarovné tlačidlo Sport na stredovom paneli. Po jeho aktivovaní riadenie síce trochu stuhne, ale avízovanú zmenu v reakciách akcelerátora som nepostrehol. V porovnaní so štandardnou verziou sa nezmenilo ani radenie 6-stupňovej manuálnej prevodovky, ktoré by mohlo byť menej umelé a presnejšie. Napriek tomu je s týmto autom skvelá zábava a už teraz sa teším, kedy ho prevetrám po svojich obľúbených trasách doma na Slovensku. Aby tento výkon v tak malom aute neostal bez povšimnutia, zvonka je najšportovejšia Panda taktiež patrične vyzbrojená. Od klasickej verzie sa odlišuje masívnejšími nárazníkmi, vpredu s mohutnou maskou s veľkým otvorom na prívod vzduchu do motora v jej spodnej časti. Rozšírené boli blatníky aj prahy a vzadu pribudla chrómová koncovka výfuku. Komu by to opticky nestačilo, môže si ešte priplatiť za Pandemonio balík, ktorý obsahuje ozdobné nálepky, červené brzdové strmene, v sivej farbe lakované spätné zrkadlá a disky kolies, športové pedále a ďalšie drobnosti v interiéri.

V interiéri sa toho veľa nezmenilo. Dominujú mu predné športové sedadlá s výborným bočným vedením, volant dostal trochu hrubší veniec a klasické pedále nahradili športové.

Najväčšou ozdobou športovej Pandy je tento ostrý zážihový štvorvalec 1.4 16V s výkonom 100 k, ktorý točí až 7000 ot/min! Ľahučkému autíčku udeľuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,5 s, maximálna rýchlosť má hodnotu 185 km/h.

Fiat Panda 100 HP jazdí na 15-palcových diskoch z ľahkých zliatin obutých do pneumatík rozmeru 195/45.

Na testovacom okruhu koncernu Fiat v Ballocu sme mali možnosť vidieť aj Pandu v úprave pre značkový pohárový seriál v automobilových súťažiach. Fiat Panda Rally Cup pozostáva z 10 podujatí a zúčastňujú sa ho vozidlá vychádzajúce z verzie s motorom objemu 1.2 l upravené podľa predpisov FIA pre skupinu A. Vyladená Panda dosahuje výkon 130 k pri 7.800 ot/min, ktorý prenáša na predné poháňané kolesá so samosvorným diferenciálom cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Vozidlo má tiež špeciálne vyladený podvozok a brzdy s ventilovanými kotúčmi priemeru 284 mm vpredu a 240 mm vzadu. Ako motiváciu pre mladých začínajúcich jazdcov organizátor tohto značkového seriálu vyčlenil finančné odmeny v celkovej výške 365.000 euro. K tomu celkový víťaz dostane vozidlo Fiat Panda Abarth Kit Car.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 926
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 354
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 4 266
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 881
  5. Kam do tepla v januári? 2 558
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 300
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 248
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 128
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 016
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 853

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.