PRIPÚTAJ SA BEJBY !

Fiat Panda 100 HP - prvá jazda

Na autosalóne v Paríži Fiat predstavil doposiaľ najvýkonnejšiu verziu Pandy s motorom vyladeným na 100 k. Už vtedy mi vŕtalo v hlave, prečo ju nenazvali rovno Abarth.

Počas prvých jazdných skúšok na testovacom okruhu automobilky v Ballocu pri Miláne som však započul niečo o pripravovanej ešte silnejšej verzii s preplňovaným motorom objemu 1.4 l a výkonom 120 k. Takže toto slávne meno si pravdepodobne odkladajú na neskôr - pre ešte väčšie delo.
No už s Pandou Sport, teda 100 HP si zajazdíte viac než dobre, dokonca veľmi dobre. Stačí, keď si spojíte výkon 100 k s pohotovostnou hmotnosťou 975 kg a hneď vám musí byť jasné, o čo tu pôjde. Mnohí si možno povedia, čo je to za nápad pchať do nákupnej tašky - akou je Panda - takýto výkon. Po prvých kilometroch s týmto nadopovaným medvedíkom však môžem povedať, že Fiat má v poslednej dobe len dobré nápady.

Zážihový štvorvalec objemu 1,4 l s výkonom 73,5 kW/100 k pri 6.000 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 131 Nm pri 4250 ot/min (ktorý Fiat začal nedávno montovať aj do Grande Punta) udeľuje ľahučkému autíčku až pozoruhodné jazdné výkony. V kombinácii s krátko sprevodovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 9,5 s, čo je porovnateľný čas s BMW 118i alebo Audi A3 s motorom FSI a len o sekundu horší než dosahuje o 50 k silnejší Ford Fiesta ST. Ešte zaujímavejší je údaj o maximálnej rýchlosti. Viete si vôbec predstaviť Pandu v rýchlosti 185 km/h? Keď som cez tiahlu zákrutu testovacieho okruhu uháňal rýchlosťou takmer 170 km/h a Pande 100 HP to nič nerobilo (len som nevedel, či skôr sledovať tachometer alebo blížiaci sa spomaľovací retardér), všetky obavy sa rozplynuli a ja som si jazdu naplno užíval. Pritvrdený podvozok športovej Pandy s hrubším stabilizátorom prednej nápravy (priemer 22 mm) je o 25% tuhší než u klasického modelu a podľa môjho názoru znesie ešte väčší výkon. Na druhej strane ale treba priznať, že ostrý a mimoriadne točivý motorček (ťahá ako besný až do 7000 ot/min) mu občas dal pekne zabrať. Priľnavosti má však dosť. V zákrutách držal tak statočne, že strata adhézie závisela vyslovene od výdrže pneumatík (stačilo pár kôl a dezén sa z nich šúľal ako guma pri mazaní ceruzky na papieri). Z rovnováhy ho nevyviedli ani občasné výlety na hrboľaté betónové okraje trate a napriek kratučkému rázvoru veľmi dobre znášal tiež prudké brzdenie v zákrute a rýchle zmeny smeru v krátkych esíčkach.

V porovnaní s klasickou Pandou je karoséria 100 HP o poznanie pevnejšia. Nemalú zásluhu na veľmi slušnej stabilite majú tiež štandardne dodávané 15-palcové kolesá obuté do nízkoprofilových pneumatík rozmeru 195/45. Najväčším ťahákom Pandy 100 HP je ale pohonná jednotka. Týmto agregátom Fiat opäť potvrdil, že benzínové motory robiť vie. Malá tisícštyristovka má silu, krásny, vyslovene športový priebeh výkonu a spolu s výfukom aj veľmi pekný zvuk. Pritom v priemere podľa výrobcu spotrebuje len 6,5 l/100 km. Výkon motora je skvelo zladený nielen s podvozkom ale aj ostatnými časťami autami. Mám tým na mysli hlavne špeciálne vyladené brzdy s kotúčmi na všetkých 4 kolesách, vpredu ventilovanými. Výborný dojem trochu kazia len elektrický posilňovač riadenia a elektrický plynový pedál, ktorým nepomôže ani čarovné tlačidlo Sport na stredovom paneli. Po jeho aktivovaní riadenie síce trochu stuhne, ale avízovanú zmenu v reakciách akcelerátora som nepostrehol. V porovnaní so štandardnou verziou sa nezmenilo ani radenie 6-stupňovej manuálnej prevodovky, ktoré by mohlo byť menej umelé a presnejšie. Napriek tomu je s týmto autom skvelá zábava a už teraz sa teším, kedy ho prevetrám po svojich obľúbených trasách doma na Slovensku. Aby tento výkon v tak malom aute neostal bez povšimnutia, zvonka je najšportovejšia Panda taktiež patrične vyzbrojená. Od klasickej verzie sa odlišuje masívnejšími nárazníkmi, vpredu s mohutnou maskou s veľkým otvorom na prívod vzduchu do motora v jej spodnej časti. Rozšírené boli blatníky aj prahy a vzadu pribudla chrómová koncovka výfuku. Komu by to opticky nestačilo, môže si ešte priplatiť za Pandemonio balík, ktorý obsahuje ozdobné nálepky, červené brzdové strmene, v sivej farbe lakované spätné zrkadlá a disky kolies, športové pedále a ďalšie drobnosti v interiéri.

V interiéri sa toho veľa nezmenilo. Dominujú mu predné športové sedadlá s výborným bočným vedením, volant dostal trochu hrubší veniec a klasické pedále nahradili športové.

Najväčšou ozdobou športovej Pandy je tento ostrý zážihový štvorvalec 1.4 16V s výkonom 100 k, ktorý točí až 7000 ot/min! Ľahučkému autíčku udeľuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,5 s, maximálna rýchlosť má hodnotu 185 km/h.

Fiat Panda 100 HP jazdí na 15-palcových diskoch z ľahkých zliatin obutých do pneumatík rozmeru 195/45.

Na testovacom okruhu koncernu Fiat v Ballocu sme mali možnosť vidieť aj Pandu v úprave pre značkový pohárový seriál v automobilových súťažiach. Fiat Panda Rally Cup pozostáva z 10 podujatí a zúčastňujú sa ho vozidlá vychádzajúce z verzie s motorom objemu 1.2 l upravené podľa predpisov FIA pre skupinu A. Vyladená Panda dosahuje výkon 130 k pri 7.800 ot/min, ktorý prenáša na predné poháňané kolesá so samosvorným diferenciálom cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Vozidlo má tiež špeciálne vyladený podvozok a brzdy s ventilovanými kotúčmi priemeru 284 mm vpredu a 240 mm vzadu. Ako motiváciu pre mladých začínajúcich jazdcov organizátor tohto značkového seriálu vyčlenil finančné odmeny v celkovej výške 365.000 euro. K tomu celkový víťaz dostane vozidlo Fiat Panda Abarth Kit Car.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 874
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 580
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 5 084
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 088
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 058
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 521
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 208
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 198
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 651

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

ŠPORT

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.