![]() Štvorlístok. Každý pil rovnako, výsledky však boli rozdielne. Za volant sme posadili (zľava) manažéra, športovca, novinára a podnikateľa. |
Máme síce zákon, ktorý povoľuje iba nulu v dychu vodiča, aj naši zákonodarcovia však jazdia pod parou, spôsobujú dopravné nehody a beztrestne šoférujú ďalej. Ide o jeden z neklamných znakov, že spoločnosť alkohol za volantom akceptuje. V malých množstvách určite.
Vyskúšali sme
Do experimentu so štvoricou vodičov a pod dohľadom polície sme sa pustili s vedomím, že každý človek inak reaguje na vypitý alkohol a výsledok môže závisieť od množstva faktorov. Po konzultácii s odborníkmi padlo rozhodnutie zamerať sa viac na chybovosť reakcií a nerozhodnosť ako na dosiahnutý čas v jednotlivých úlohách. Rozdiely v časoch dosiahnutých na jednotlivých skúškach nemajú až takú výpovednú hodnotu ako chyby pri riadení vozidla. Vodič s malým množstvom alkoholu v tele nemá problém ísť po známej ceste bez toho, aby z nej zišiel do priekopy. Dnešná hustá premávka však pripravuje mnoho situácií, ktoré treba riešiť a tu sa môže alkohol prejaviť veľmi negatívne.
Druhou časťou testu bol monitoring odbúravania alkoholu v tele vodiča v závislosti od času a činnosti, ktorú bude vykonávať.
Pôvodný zámer dať piť každému vodičovi iný druh alkoholu by výsledok testu ešte skreslil. Napokon pivo, víno či destiláty obsahujú alkohol a nás zaujímal účinok alkoholu na schopnosti vodiča. Tabuľky s hodnotami odbúravania jednotlivých druhov alkoholu sú veľmi nepresné, pretože každý organizmus reaguje inak a v podstate slúžia ako návod na pitie pred usadením za volant s istým časovým odstupom.
Účastníci testu mali pred sebou okrem pitia tri úlohy za volantom, o ktorých vopred nevedeli, pretože ich mali prekvapiť. Prvá disciplína testu preverila odhad brzdnej dráhy, druhá odhad vzdialenosti a v tretej jazde zručnosti išlo o presnosť a minimálny počet chýb.
Podnikateľ, športovec, manažér a novinár
Vo štvorici vodičov dominoval vek okolo tridsať rokov s výnimkou manažéra. Každý mal inú postavu, povahu, zamestnanie, fyzickú kondíciu, rozdielny stupeň psychickej záťaže v uplynulých hodinách a rôzne raňajky. Jedno však mali spoločné, nulový obsah alkoholu v krvi pred testom.
Novinár strávil väčšinu noci v tlačiarni a potom absolvoval cestu na stredné Slovensko. Podnikateľ bol tiež dlho do noci hore. Športovec aj manažér vyzerali oddýchnutí. Po úvodnej dychovej skúške nasledovalo meranie hmotnosti zúčastnených a prvé testovacie kolo bez alkoholu.
Úlohy
Cez vysielačku v aute dostal každý vodič presné pokyny na splnenie úloh. Prvá skúška preverila schopnosť koncentrácie a odhad brzdnej dráhy vozidla. Vodič si najskôr vyskúšal, ako auto brzdí a potom musel z presne stanoveného miesta vyraziť na plný plyn a stihnúť pred prekážkou zabrzdiť. V momente, keď sa dalo ešte zabrzdiť, dosahovalo auto rýchlosť okolo 70 km/h. Hodnotila sa vzdialenosť zastaveného auta od simulovanej prekážky a tiež čas, ktorý mal motivovať k dosiahnutiu čo najväčšej rýchlosti. Pre obraz o správaní vodiča, jeho suverenite alebo nerozhodnosti bolo dôležité sledovať, koľkokrát v priebehu brzdenia stúpi na brzdu.
Jazda zručnosti
Tretia a pomerne náročná skúška sa začala pohľadom do plánu jazdy zručnosti. Po dvoch minútach študovania vodič vyštartoval na skúšku, pri ktorej sme sledovali čas, správny smer jazdy, absolvovanie úloh a počet zhodených kužeľov. Po vypití dávky alkoholu došlo k malej zmene v pláne jazdy. Vodič musel rozmýšľať a riešiť situáciu počas jazdy. V podstate sa zmenil iba smer obchádzania kužeľa, okolo ktorého sa robila otočka. Jazda zručnosti obsahovala prejazd cez veľmi úzku uličku z kužeľov, 360-stupňovú otočku, krátky slalom a cúvanie do jednoduchej garáže.
Vzdialenosť
Po skúške brzdenia nasledoval odhad vzdialenosti a tiež priestoru, ktorým by malo auto ešte prejsť. Vodič prostredníctvom vysielačky sám reguloval, aká široká má byť bránka, do ktorej sa jeho auto ešte vmestí.
Za triezva
Prvá jazda s čistou hlavou bola náročná, pretože vodič sa pred úlohami ocitol prvýkrát a zvládal ich celkom dobre. Každý zabrzdil pred prekážkou v dostatočnej vzdialenosti, prevažne s jedným a ráznym zatlačením na brzdový pedál. Odhad vzdialenosti sa dosť výrazne líšil, cez nastavenú bránku však všetci prešli s rezervou. Jazda zručnosti bola pre dvoch vodičov, ktorí sú na podobné súťaže zvyknutí, doslova hračkou. Nezhodili ani jeden kužeľ a absolvovali všetky úlohy správne. Manažér sa pomýlil pri cúvaní do garáže. Podnikateľ zvolil pomalšie tempo a skúšku odjazdil bez chyby.
Na zdravie!
Po dohode s lekárom sme stanovili dávku alkoholu na tri poldeci destilátu, pretože na sledovanie účinkov menšieho množstva alkoholu by musel experiment prebehnúť v laboratórnych podmienkach. Vodiči si vybrali malinovicu a začali popíjať pomerne vysokým tempom. Každý sa posadil za volant pol hodiny po vypití posledného poldeci. Ani jeden z vodičov nemal problém s rovnováhou či komunikáciou, hoci nálada stúpla. Nikoho sme nemuseli za volant naložiť, teda nebol spitý a trúfal si šoférovať. Policajt priebežne meral hladinu alkoholu v dychu vodiča, ale neodoberal vodičáky ani vtedy, ak promile stúplo nad 0,30. Jazdili sme totiž na uzavretom priestranstve, a nie na verejnej komunikácii, s patričnými bezpečnostnými opatreniami.
Vodiči v teste denníka SME
vek | 28 (vodič 1) | 28 (vodič 2) | 59 (vodič 3) | 32 (vodič 4) |
profesia | športovec | novinár | manažér | podnikateľ |
hmotnosť pri teste | 86 | 89 | 95 | 81 |
stupeň únavy | nízky | vysoký | nízky | stredný |
obľúbený alkohol | pivo | víno | pivo | destilát |
periodicita pitia alkoholu | 2 x týždenne | 1 x týždenne | 4 x týždenne | zriedkavo |
raňajky | bageta | bageta | káva, chlieb | pečivo |
Kontrola dychu vodiča po vypití 1,5 dcl destilátu (malinovica)
VODIČ jednotka merania | 1. mg/l | promile | 2. mg/l | promile | 3. mg/l | promile | 4. mg/l | promile |
pred testom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 min. | 0,13 | 0,27 | 0,11 | 0,23 | 0,06 | 0,12 | 0,46 | 0,95 |
30 min. | 0,26 | 0,54 | 0,24 | 0,5 | 0,14 | 0,29 | 0,28 | 0,58 |
1 hod. | 0,3 | 0,62 | 0,2 | 0,41 | 0,19 | 0,4 | 0,26 | 0,54 |
2 hod. (pred jedlom) | 0,2 | 0,41 | 0,16 | 0,33 | 0,03 | 0,06 | 0,17 | 0,35 |
3 hod. (po jedle) | 0,14 | 0,29 | 0,08 | 0,16 | 0 | 0 | 0,15 | 0,31 |
![]() Pred začiatkom testu prebehlo váženie a dychová skúška. |
![]() Jeden z vodičov bol skvelým príkladom toho, že vstrebávanie alkoholu môže byť rôzne. Kým ostatní boli poriadne pod parou, najstarší účastník testu by podľa dychovej skúšky mohol sedieť za volantom. |
Suverén
Účinky alkoholu na správanie vodičov sa podstatne líšili v závislosti od fázy pôsobenia alkoholu a fyziologických daností osoby. Športovec jednoznačne pridal na razancii, pri štartoch pískali kolesá a pohyby za volantom boli stále prudšie. Pri skúške brzdenia sa posunul o meter bližšie k prekážke, stále však mal rezervu okolo šesť metrov. To ho zrejme posmelilo a pri druhej jazde zrazil prekážku a letel ďalších päť metrov. V odhade vzdialenosti bol športovec-tenista jednoznačne najpresnejší a svoj pôvodný odhad zvyšoval, bránka sa mu zdala byť ďalej. Podobne ako ostatní aj športovec bránku postupne zužoval.
Pri druhom prejazde športovec nezacúval poriadne do garáže, prešiel slalom z opačného smeru a urobil o otočku viac. Pri opakovaní jazdy v nezmenenej podobe prešiel nesprávne slalomom a opäť nezvládol otočku. Tomuto vodičovi alkohol dodal odvahu a suverenitu, avšak odobral schopnosť koncentrácie a orientácie. Napriek vyšportovanému telu strácal alkohol veľmi pomaly.
V dobrej nálade
Novinár a bývalý automobilový pretekár perfektne a bez chýb zvládol jazdu zručnosti v triezvom stave. Po nástupe náladičky prišla na rad neistota za volantom a tiež niekoľko chýb v jazde zručnosti. Najskôr nezvládol smer v slalome a pri spiatočnej otočke urobil jedno otočenie navyše. Pri opakovanej jazde zručnosti sa prejavili skúsenosti, ale aj napriek tomu nezvládol nájazd do uličky úzkych kužeľov. Vodič si za volantom neveril: "Je to také zvláštne, nikdy predtým som nešoféroval podnapitý a nedokážem poriadne odhadnúť svoje reakcie. Ako by som strácal ostrosť reakcie, cítim sa veľmi zle, teda za volantom." (smiech) Odhad vzdialenosti nezvládol (prestrelil o 100 až 150 m), ale bránku, do ktorej sa ešte auto zmestí, najskôr zmenšoval, potom mierne zväčšil. Najviac chýb a nesprávnych reakcií bolo v druhom kole, pol hodiny po vypití. Dobrá nálada, ale aj alkohol v dychu ho neopustili ani po hodine.
Víťaz?
Najstarší účastník testu si s alkoholom poradil a vždy nafúkal pomerne nízke hodnoty. Možno preto boli jeho výkony najvyrovnanejšie. S nastavovaním bránky si však trúfol až tak, že by sa do nej auto nezmestilo. Chyby v jazdách zručnosti súviseli s nesprávnym smerom jazdy a nedostatočným otočením okolo kužeľa. V brzdení pred prekážkou chýbala rozhodnosť a pribúdal počet stlačení brzdového pedálu. Ako jediný z trojice by mohol šoférovať už dve hodiny po vypití alkoholu.
Nerozhodný
Náš kamarát podnikateľ s pribúdajúcim alkoholom spomaľoval. Štarty boli ležérnejšie, brzdenie dlhšie a pomalšie. Pri brzdení si nechával rezervu a na pedál brzdy šliapal skôr, ako bolo potrebné. Pri odhade vzdialenosti zostával na približne tých istých hodnotách a bránu na prechod auta zužoval, až sa do nej pri druhom pokuse auto nevošlo. Za triezva plynulo zvládnutú jazdu zručnosti už pod vplyvom alkoholu nezopakoval, dostavili sa chyby v smere jazdy a nesplnené otočenie. V treťom kole posunul autom niekoľko kužeľov úzkej uličky. Tento vodič by pod vplyvom alkoholu neriskoval, ale bol by prekážkou v cestnej premávke.
Výsledok
Test nás utvrdil v presvedčení, že publikovanie akýchkoľvek tabuliek s údajmi odbúravania rôzneho druhu alkoholického nápoja v tele vodiča nemá zmysel, pretože tento proces je individuálny. Jeden účastník testu mohol sedieť za volantom po dvoch hodinách, iný ani po troch. Chyby v reakciách a správaní sa za volantom sú jednoznačne preukázateľné aj vtedy, ak vodič nemá pocit opitosti či zlepšenej nálady. Chyba môže nastať v riešení krízových situácií, hoci ich môže spôsobiť niekto úplne iný. Akurát triezvy vodič by na rozdiel od "posmeleného" mohol z toho vykľučkovať. O tom, že alkohol za volant nepatrí, svedčia aj výsledky testu opísané v tabuľkách. Kto vypije jedno či dve poldeci, nemal by sadnúť za volant najbližších päť až šesť hodín.
Odhad vzdialenosti a šírky prejazdu
Skutočná vzdialenosť 110 m
Skutočná šírka auta 170 cm
jazda | odhadnutá | odhadnutý |
vzdialenosť | prechod | |
(m) | (rozdiel v cm) | |
1. jazda (vodič č. 1) | 90 | 43 |
2. jazda | 120 | 4 |
3. jazda | 110 | 25 |
1. jazda (vodič č. 2) | 250 | 41 |
2. jazda | 200 | 8 |
3. jazda | 220 | 11 |
1. jazda (vodič č. 3) | 135 | 4 |
2. jazda | 140 | -8 |
3. jazda | 140 | -5 |
1. jazda (vodič č. 4) | 200 | 8 |
2. jazda | 180 | -1 |
3. jazda | 190 | 3 |
Jazda zručnosti
pokus | alkohol (promile) | čas (s) | zhodené kolíky | nesplnené úlohy | chyby |
1. jazda(č.1) | 0 | 54 | 0 | 0 | 0 |
2. jazda (č.1) | 0,54 | 59 | 0 | garáž, opačný smer | nadbytočné otáčanie |
3. jazda(č.1) | 0,62 | 47 | 0 | opačný smer v slalome | neistota, jedno otočenie navyše |
1. jazda (č.2) | 0 | 52 | 0 | 0 | 0 |
2. jazda (č.2) | 0,5 | 52 | 0 | zlý smer v slalome | nadbytočné otočenia |
3. jazda (č.2) | 0,41 | 44 | 1 | 0 | netrafil sa do uličky |
1. jazda (č.3) | 0 | 53 | 0 | garáž | 0 |
2. jazda (č.3) | 0,29 | 50 | 0 | zlý smer v slalome tam aj späť | nezacúvané v garáži |
3. jazda (č.3) | 0,4 | 47 | 1 | nesplnené otočenie | 0 |
1. jazda (č.4) | 0 | 65 | 0 | 0 | 0 |
2. jazda (č.4) | 0,58 | 56 | 1 | nesplnené otočenie | zlý smer v slalome |
3. jazda (č.4) | 0,54 | 52 | 0 | 0 | netrafil sa do uličky |