Náš test: štyria šoféri po troch poldecákoch

Ak si poviete, že sadnúť si na Slovensku za volant po troch poldecákoch nie je nič výnimočné, v podstate máte pravdu, pretože jazdu pod vplyvom alkoholu tolerujeme.

Štvorlístok. Každý pil rovnako, výsledky však boli rozdielne. Za volant sme posadili (zľava) manažéra, športovca, novinára a podnikateľa.

Máme síce zákon, ktorý povoľuje iba nulu v dychu vodiča, aj naši zákonodarcovia však jazdia pod parou, spôsobujú dopravné nehody a beztrestne šoférujú ďalej. Ide o jeden z neklamných znakov, že spoločnosť alkohol za volantom akceptuje. V malých množstvách určite.

Vyskúšali sme
Do experimentu so štvoricou vodičov a pod dohľadom polície sme sa pustili s vedomím, že každý človek inak reaguje na vypitý alkohol a výsledok môže závisieť od množstva faktorov. Po konzultácii s odborníkmi padlo rozhodnutie zamerať sa viac na chybovosť reakcií a nerozhodnosť ako na dosiahnutý čas v jednotlivých úlohách. Rozdiely v časoch dosiahnutých na jednotlivých skúškach nemajú až takú výpovednú hodnotu ako chyby pri riadení vozidla. Vodič s malým množstvom alkoholu v tele nemá problém ísť po známej ceste bez toho, aby z nej zišiel do priekopy. Dnešná hustá premávka však pripravuje mnoho situácií, ktoré treba riešiť a tu sa môže alkohol prejaviť veľmi negatívne.

Druhou časťou testu bol monitoring odbúravania alkoholu v tele vodiča v závislosti od času a činnosti, ktorú bude vykonávať.

Pôvodný zámer dať piť každému vodičovi iný druh alkoholu by výsledok testu ešte skreslil. Napokon pivo, víno či destiláty obsahujú alkohol a nás zaujímal účinok alkoholu na schopnosti vodiča. Tabuľky s hodnotami odbúravania jednotlivých druhov alkoholu sú veľmi nepresné, pretože každý organizmus reaguje inak a v podstate slúžia ako návod na pitie pred usadením za volant s istým časovým odstupom.

Účastníci testu mali pred sebou okrem pitia tri úlohy za volantom, o ktorých vopred nevedeli, pretože ich mali prekvapiť. Prvá disciplína testu preverila odhad brzdnej dráhy, druhá odhad vzdialenosti a v tretej jazde zručnosti išlo o presnosť a minimálny počet chýb.

Podnikateľ, športovec, manažér a novinár
Vo štvorici vodičov dominoval vek okolo tridsať rokov s výnimkou manažéra. Každý mal inú postavu, povahu, zamestnanie, fyzickú kondíciu, rozdielny stupeň psychickej záťaže v uplynulých hodinách a rôzne raňajky. Jedno však mali spoločné, nulový obsah alkoholu v krvi pred testom.

Novinár strávil väčšinu noci v tlačiarni a potom absolvoval cestu na stredné Slovensko. Podnikateľ bol tiež dlho do noci hore. Športovec aj manažér vyzerali oddýchnutí. Po úvodnej dychovej skúške nasledovalo meranie hmotnosti zúčastnených a prvé testovacie kolo bez alkoholu.

Úlohy
Cez vysielačku v aute dostal každý vodič presné pokyny na splnenie úloh. Prvá skúška preverila schopnosť koncentrácie a odhad brzdnej dráhy vozidla. Vodič si najskôr vyskúšal, ako auto brzdí a potom musel z presne stanoveného miesta vyraziť na plný plyn a stihnúť pred prekážkou zabrzdiť. V momente, keď sa dalo ešte zabrzdiť, dosahovalo auto rýchlosť okolo 70 km/h. Hodnotila sa vzdialenosť zastaveného auta od simulovanej prekážky a tiež čas, ktorý mal motivovať k dosiahnutiu čo najväčšej rýchlosti. Pre obraz o správaní vodiča, jeho suverenite alebo nerozhodnosti bolo dôležité sledovať, koľkokrát v priebehu brzdenia stúpi na brzdu.

Jazda zručnosti
Tretia a pomerne náročná skúška sa začala pohľadom do plánu jazdy zručnosti. Po dvoch minútach študovania vodič vyštartoval na skúšku, pri ktorej sme sledovali čas, správny smer jazdy, absolvovanie úloh a počet zhodených kužeľov. Po vypití dávky alkoholu došlo k malej zmene v pláne jazdy. Vodič musel rozmýšľať a riešiť situáciu počas jazdy. V podstate sa zmenil iba smer obchádzania kužeľa, okolo ktorého sa robila otočka. Jazda zručnosti obsahovala prejazd cez veľmi úzku uličku z kužeľov, 360-stupňovú otočku, krátky slalom a cúvanie do jednoduchej garáže.

Vzdialenosť
Po skúške brzdenia nasledoval odhad vzdialenosti a tiež priestoru, ktorým by malo auto ešte prejsť. Vodič prostredníctvom vysielačky sám reguloval, aká široká má byť bránka, do ktorej sa jeho auto ešte vmestí.

Za triezva
Prvá jazda s čistou hlavou bola náročná, pretože vodič sa pred úlohami ocitol prvýkrát a zvládal ich celkom dobre. Každý zabrzdil pred prekážkou v dostatočnej vzdialenosti, prevažne s jedným a ráznym zatlačením na brzdový pedál. Odhad vzdialenosti sa dosť výrazne líšil, cez nastavenú bránku však všetci prešli s rezervou. Jazda zručnosti bola pre dvoch vodičov, ktorí sú na podobné súťaže zvyknutí, doslova hračkou. Nezhodili ani jeden kužeľ a absolvovali všetky úlohy správne. Manažér sa pomýlil pri cúvaní do garáže. Podnikateľ zvolil pomalšie tempo a skúšku odjazdil bez chyby.

Na zdravie!
Po dohode s lekárom sme stanovili dávku alkoholu na tri poldeci destilátu, pretože na sledovanie účinkov menšieho množstva alkoholu by musel experiment prebehnúť v laboratórnych podmienkach. Vodiči si vybrali malinovicu a začali popíjať pomerne vysokým tempom. Každý sa posadil za volant pol hodiny po vypití posledného poldeci. Ani jeden z vodičov nemal problém s rovnováhou či komunikáciou, hoci nálada stúpla. Nikoho sme nemuseli za volant naložiť, teda nebol spitý a trúfal si šoférovať. Policajt priebežne meral hladinu alkoholu v dychu vodiča, ale neodoberal vodičáky ani vtedy, ak promile stúplo nad 0,30. Jazdili sme totiž na uzavretom priestranstve, a nie na verejnej komunikácii, s patričnými bezpečnostnými opatreniami.

Vodiči v teste denníka SME

vek 28 (vodič 1) 28 (vodič 2) 59 (vodič 3) 32 (vodič 4)
profesia športovec novinár manažér podnikateľ
hmotnosť pri teste 86 89 95 81
stupeň únavy nízky vysoký nízky stredný
obľúbený alkohol pivo víno pivo destilát
periodicita pitia alkoholu 2 x týždenne 1 x týždenne 4 x týždenne zriedkavo
raňajky bageta bageta káva, chlieb pečivo

Kontrola dychu vodiča po vypití 1,5 dcl destilátu (malinovica)          

VODIČ  
jednotka merania
 1.
mg/l

promile
 2.
mg/l

promile
 3.
mg/l

promile
 4.
mg/l

promile
pred testom 0 0 0 0 0 0 0 0
10 min. 0,13 0,27 0,11 0,23 0,06 0,12 0,46 0,95
30 min. 0,26 0,54 0,24 0,5 0,14 0,29 0,28 0,58
1 hod. 0,3 0,62 0,2 0,41 0,19 0,4 0,26 0,54
2 hod. (pred jedlom) 0,2 0,41 0,16 0,33 0,03 0,06 0,17 0,35
3 hod. (po jedle) 0,14 0,29 0,08 0,16 0 0 0,15 0,31
Pred začiatkom testu prebehlo váženie a dychová skúška.

Jeden z vodičov bol skvelým príkladom toho, že vstrebávanie alkoholu môže byť rôzne. Kým ostatní boli poriadne pod parou, najstarší účastník testu by podľa dychovej skúšky mohol sedieť za volantom.

Suverén
Účinky alkoholu na správanie vodičov sa podstatne líšili v závislosti od fázy pôsobenia alkoholu a fyziologických daností osoby. Športovec jednoznačne pridal na razancii, pri štartoch pískali kolesá a pohyby za volantom boli stále prudšie. Pri skúške brzdenia sa posunul o meter bližšie k prekážke, stále však mal rezervu okolo šesť metrov. To ho zrejme posmelilo a pri druhej jazde zrazil prekážku a letel ďalších päť metrov. V odhade vzdialenosti bol športovec-tenista jednoznačne najpresnejší a svoj pôvodný odhad zvyšoval, bránka sa mu zdala byť ďalej. Podobne ako ostatní aj športovec bránku postupne zužoval.

Pri druhom prejazde športovec nezacúval poriadne do garáže, prešiel slalom z opačného smeru a urobil o otočku viac. Pri opakovaní jazdy v nezmenenej podobe prešiel nesprávne slalomom a opäť nezvládol otočku. Tomuto vodičovi alkohol dodal odvahu a suverenitu, avšak odobral schopnosť koncentrácie a orientácie. Napriek vyšportovanému telu strácal alkohol veľmi pomaly.

V dobrej nálade
Novinár a bývalý automobilový pretekár perfektne a bez chýb zvládol jazdu zručnosti v triezvom stave. Po nástupe náladičky prišla na rad neistota za volantom a tiež niekoľko chýb v jazde zručnosti. Najskôr nezvládol smer v slalome a pri spiatočnej otočke urobil jedno otočenie navyše. Pri opakovanej jazde zručnosti sa prejavili skúsenosti, ale aj napriek tomu nezvládol nájazd do uličky úzkych kužeľov. Vodič si za volantom neveril: "Je to také zvláštne, nikdy predtým som nešoféroval podnapitý a nedokážem poriadne odhadnúť svoje reakcie. Ako by som strácal ostrosť reakcie, cítim sa veľmi zle, teda za volantom." (smiech) Odhad vzdialenosti nezvládol (prestrelil o 100 až 150 m), ale bránku, do ktorej sa ešte auto zmestí, najskôr zmenšoval, potom mierne zväčšil. Najviac chýb a nesprávnych reakcií bolo v druhom kole, pol hodiny po vypití. Dobrá nálada, ale aj alkohol v dychu ho neopustili ani po hodine.

Víťaz?
Najstarší účastník testu si s alkoholom poradil a vždy nafúkal pomerne nízke hodnoty. Možno preto boli jeho výkony najvyrovnanejšie. S nastavovaním bránky si však trúfol až tak, že by sa do nej auto nezmestilo. Chyby v jazdách zručnosti súviseli s nesprávnym smerom jazdy a nedostatočným otočením okolo kužeľa. V brzdení pred prekážkou chýbala rozhodnosť a pribúdal počet stlačení brzdového pedálu. Ako jediný z trojice by mohol šoférovať už dve hodiny po vypití alkoholu.

Nerozhodný
Náš kamarát podnikateľ s pribúdajúcim alkoholom spomaľoval. Štarty boli ležérnejšie, brzdenie dlhšie a pomalšie. Pri brzdení si nechával rezervu a na pedál brzdy šliapal skôr, ako bolo potrebné. Pri odhade vzdialenosti zostával na približne tých istých hodnotách a bránu na prechod auta zužoval, až sa do nej pri druhom pokuse auto nevošlo. Za triezva plynulo zvládnutú jazdu zručnosti už pod vplyvom alkoholu nezopakoval, dostavili sa chyby v smere jazdy a nesplnené otočenie. V treťom kole posunul autom niekoľko kužeľov úzkej uličky. Tento vodič by pod vplyvom alkoholu neriskoval, ale bol by prekážkou v cestnej premávke.

Výsledok
Test nás utvrdil v presvedčení, že publikovanie akýchkoľvek tabuliek s údajmi odbúravania rôzneho druhu alkoholického nápoja v tele vodiča nemá zmysel, pretože tento proces je individuálny. Jeden účastník testu mohol sedieť za volantom po dvoch hodinách, iný ani po troch. Chyby v reakciách a správaní sa za volantom sú jednoznačne preukázateľné aj vtedy, ak vodič nemá pocit opitosti či zlepšenej nálady. Chyba môže nastať v riešení krízových situácií, hoci ich môže spôsobiť niekto úplne iný. Akurát triezvy vodič by na rozdiel od "posmeleného" mohol z toho vykľučkovať. O tom, že alkohol za volant nepatrí, svedčia aj výsledky testu opísané v tabuľkách. Kto vypije jedno či dve poldeci, nemal by sadnúť za volant najbližších päť až šesť hodín.

Odhad vzdialenosti a šírky prejazdu

Skutočná vzdialenosť 110 m
Skutočná šírka auta 170 cm

jazda odhadnutá odhadnutý
  vzdialenosť prechod
  (m) (rozdiel v cm)
1. jazda (vodič č. 1) 90 43
2. jazda 120 4
3. jazda 110 25
1. jazda (vodič č. 2) 250 41
2. jazda 200 8
3. jazda 220 11
1. jazda (vodič č. 3) 135 4
2. jazda 140 -8
3. jazda 140 -5
1. jazda (vodič č. 4) 200 8
2. jazda 180 -1
3. jazda 190 3

Jazda zručnosti

pokus alkohol (promile) čas (s) zhodené kolíky           nesplnené úlohy                    chyby
1. jazda(č.1)

0

54

0

0

0

2. jazda (č.1)

0,54

59

0

garáž, opačný smer

nadbytočné otáčanie

3. jazda(č.1)

0,62

47

0

opačný smer v slalome

neistota, jedno otočenie navyše

1. jazda (č.2)

0

52

0

0

0

2. jazda (č.2)

0,5

52

0

zlý smer v slalome

nadbytočné otočenia

3. jazda (č.2)

0,41

44

1

0

netrafil sa do uličky

1. jazda (č.3)

0

53

0

garáž

0

2. jazda (č.3)

0,29

50

0

zlý smer v slalome tam aj späť

nezacúvané v garáži

3. jazda (č.3)

0,4

47

1

nesplnené otočenie

0

1. jazda (č.4)

0

65

0

0

0

2. jazda (č.4)            0,58     56             1           nesplnené otočenie            zlý smer v slalome
3. jazda (č.4)            0,54     52             0                       0            netrafil sa do uličky

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 326
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 976
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 537
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 824
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 049
  6. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 812
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 698
  8. Moskva alebo Petrohrad? 1 620
  9. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 503
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 464

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

V mori zachytili čudný zvuk. Zmiznutá ponorka mohla vybuchnúť

V mori v čase zmiznutia ponorky zachytili abnormálny zvuk, ktorý pripomína explóziu.

DOMOV

Policajti, vojaci aj vrtuľník. Vrahov Kubašiaka hľadali tri dni

Obvinenia voči Šajgalovi odznova prejedná prvostupňový súd.

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov nás ničí.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.