Ešte pred pár rokmi nebolo v nižšej strednej triede o minivanoch ani chýru a dnes ich je hneď niekoľko. Navzdory nelichotivému demografickému vývoju počet miest v autách pribúda, akoby rodiny mali bežne štyri, či päť detí. Novému trendu podľahol aj Citroen a na Slovensko uviedol model C4 Picasso.
O novinke s mimoriadne presklennou kabínou, sedemmiestnym interiérom a množstvom techniky sa veľa popísalo, ale niektoré prvky sme si všimli až pri prvej osobnej skúsenosti. V uliciach mesta a na križovatkách nás potešil dobrý výhľad šikmo dopredu cez extrémne tenké stĺpiky čelného okna. C4 Picasso prichádza na náš trh zatiaľ s dvomi benzínovými (1,8i a 2,0i) dvomi naftovými motormi (1,6 HDi a 2,0 HDi) a manuálnou alebo robotizovanou prevodovkou s radením pri volante.
.
C4 Picasso, ako jediný kompaktný minivan využíva pneumatické pruženie na zadnej náprave, takže dokáže udržať rovnakú svetlú výšku podvozka nezávisle na zaťažení. Problémom minivanov totiž býva charakter pruženia zadnej nápravy. Buď málo zaťažená náprava poskakuje a neprináša komfort alebo je pri zaťažení extrémne prepružená. Nakladanie ťažkých predmetov uľahčuje zníženie svetlej výšky zadnej časti auta o 14 cm. Po naštartovaní vozidla a rozjazde sa svetlá výška automaticky vyrovná. Vypínač v batožinovom priestore dokáže funkciu deaktivovať a tiež zablokovať pneumatické pruženie pri výmene kolesa.
Po boku C4 Picasso zostáva v predaji starší model Xsara Picasso, preto si výrobca mohol dovoliť prepchať novinku takými prvkami ako štvorzónová klimatizácia, systém varovania pred neželaným opustením jazdného pruhu, asistenta pre rozjazd v kopci, natáčacie svetlomety a indikátor dostatočného miesta na parkovanie v kopci. Modelu C4 Picasso stoja v ceste osvedčení lídri triedy ako Opel Zafira, Renault Megane Grand Scenic a Volkswagen Touran.
Nositeľ technologického pokroku v triede má pneumatické pruženie zadnej nápravy, sedem airbagov, panoramatické čelné sklo, volant s pevným stredom a výborný výhľad šikmo dopredu.
Množstvo tlačidiel prešlo z prístrojovej dosky na multifunkčný volant s pevným stredom. Verzie s robotizovanou prevodovkou majú radenie pri volante a na mieste klasickej radiacej páky chladničku.
Citroen C4 Picasso ponúka veľký vnútorný priestor s najširším výhľadom posádky do všetkých strán, dokonalým presvetlením interiéru a slušnou aerodynamikou (Cx=0,31).
Páka automatickej alebo manuálnej 6-stupňovej robotizovanej prevodovky je v blízkosti volantu.
Rodinný minivan sám rozpozná veľkosť miesta na parkovanie pomocou špeciálnych snímačov aktívnych pri rýchlosti do 20 km/h.
Po otvorení automatického veka nádrže z miesta vodiča, stačí vložiť tankovaciu pištoľ do hrdla nádrže vybaveného klapkou. Dopĺňanie paliva bez otočnej a často špinavej zátky je oveľa pohodlnejšie.
Najväčší batožinový priestor v triede kompaktných MPV môže mať v závislosti na počte využitých sedadiel objem od 208 až po 1951 litrov. Pri bežnom päťmiestnom usporiadaní je objem až 576 litrov. Prístup uľahčuje nízka nakladacia hrana v jednej rovine s dnom.
Picasso ponúka sedem miest na sedenie, najširší interiér v triede a tri rovnako široké sedadlá v druhom rade. Štyri zo siedmich miest na sedenie sú vybavené úchytmi detskej sedačky ISOFIX. Dve sedadlá v treťom rade možno posúvať pozdĺžne v rozsahu 13 cm.
Koncept „visiospace“ znamená jedinečnosť a lepší výhľad vo všetkých smeroch. Horná hrana čelného skla je posunutá dozadu o 30 cm a výhľadový uhol podstatne väčší (70 stupňov).
Vďaka ovládacím prvkom v strede volantu, integrovanému displeju a radiacej páke pri volante vzniklo veľa miesta na odkladacie priestory.
Zážitok zo svetla prichádza aj v noci. Systém vnútorného osvetlenia pomocou LED diód je navrhnutý tak, aby neobťažoval posádku a zároveň aby boli všetky dôležité časti jemne osvetlené. Svetlo v batožinovom priestore je odnímateľné a môže slúžiť (40 min) ako ručná lampa mimo vozidla.
Citroen C4 Picasso – technické údaje
verzia | 1,8i 16V | 2,0i 16V | 1,6 HDi | 1,6 HDi | 2,0 HDi | 2,0 HDi |
palivo | natural | natural | nafta | nafta | nafta | nafta |
prevodovka | manuálna | BMP6 | manuálna | BMP6 | BMP6 | automatická |
počet stupňov | 5 | 6 | 5 | 6 | 6 | 6 |
výkon motora (kW/k) | 92/127 | 103/143 | 80/110 | 80/110 | 100/138 | 100/138 |
Krútiaci moment (Nm) | 170 | 200 | 240-260 | 240 – 260 | 270 | 320 |
Max. rýchlosť (km/h) | 185 | 195 | 180 | 180 | 190 | - |
Zrýchlenie 0-100km/h(s) | 11,9 | 11,5 | 12,7 | 13,4 | 12,5 | - |
Spotreba (l/100 km) | ||||||
v meste | 11,3 | 11,1 | 7,3 | 6,8 | 7,9 | - |
mimo mesta | 6,1 | 6,2 | 5,1 | 5,1 | 5,1 | - |
priemer | 8 | 8 | 5,9 | 5,7 | 6,1 | - |
objem batož. priestoru (l) | 208 – 1951 |
Autor: Katarína Chválová