SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Potom sme chytili tú zvláštnu chorobu „veteranizmus“

Krátko pred sľúbeným rozhovorom som si na test prevzal päťstokoňové BMW M6 , absolútny vrchol automobilovej techniky a bolo viac ako jasné, že v ten večer ma už nič viac nenadchne. Opak sa stal pravdou. V dielni svietili tri nádherné veterány, možno kra

Krátko pred sľúbeným rozhovorom som si na test prevzal päťstokoňové BMW M6 , absolútny vrchol automobilovej techniky a bolo viac ako jasné, že v ten večer ma už nič viac nenadchne. Opak sa stal pravdou. V dielni svietili tri nádherné veterány, možno krajšie ako originál. Na stenách trofeje, vence, spomienkové predmety a vo vzduchu taká zvláštna atmosféra. Veteranistu Mariána Bazalu treba zažiť, až potom človek pochopí o čom je láska k starým autám.

Akým spôsobom ste sa dostali k oživovaniu rozpadnutých automobilov ?

Myšlienka skrsla v mojom bratovi ešte za bývalého režimu, keď zohnal trojkolesový Velorex, ktorý sme potom predali do Cirkusu Praha. Ďalších pätnásť rokov sme nemali žiadneho veterána, až opäť brat našiel nejaký inzerát na predaj Velorexa. Pán z Bratislavy, ktorý nám ho predával sa pýtal „A viete vy vôbec čo vám predávam ?“ Odpovedali sme „áno“, už sme jeden mali.

Robili ste pred tým činnosť , ktorá by s reštaurovaním aspoň čiastočne súvisela?

Kým som bol mladý a zdravý, tak som robil s Vilom Varečkom autokros, on jazdil a ja som mu robil mechanika. Bol veľký detailista, tak sa to na mňa nejako prilepilo a doteraz sa tým riadim. Práca raz urobená stopercentne je lepšia ako veľakrát odfušovaná. V podstate v špinavom a zablatenom autokrose som získal vzťah k detailom a precíznosti.

Koľko Velorexov ste kúpili , aby ste si mohli tento nádherný kus poskladať?

Ten prvý ostal bratovi, potom sme chytili tú zvláštnu chorobu nazvanú „veteranizmus“ a kúpili sme šesť ďalších, aby sme mohli jeden zrenovovať. Keď donesiete Velorex, rozoberiete ho, tak zistíte, že na ňom je zlá kostra alebo nefunkčný dynamoštartér.

Prepadli ste veteránom natoľko, že po Velorexe ste museli kúpiť ďalší historický kus, konkrétne anglický Triumph ?

Triumph nie je môj ale manželkin. Ešte keď sme jazdili veteránske rely s Velorexom a odpovedali na záludné súťažné otázky typu „koľko veží má jadrová elektráreň“ vyrobil som niekoľko nesprávnych odpovedí a manželka mi to cestou späť vyčítala. Tak som kúpil veterána aj jej, aby mala na čom jazdiť a bola mojou súperkou. Kamarát spomenul, že má pri plote nejakú haraburdu. Tak som kúpil Triumph Speedfire 1500 v hroznom stave.

Čím bola tá „harabuda“ výnimočná ?

Nejaké štyri roky to bol jediný kus na Slovensku, a až keď som ho zrenovoval , ľudia si začali podobné autá zháňať. Chcel som ho zachovať v originálnom stave bez použitia slovenských súčiastok. Lepšie je kúpiť originál anglický diel, pretože sú tam Withvorthove závity, aké u nás nedostať. Na Slovensku by sa dali na to kúpiť jedine náplne, teda kvapaliny a možno sviečky. Vďaka originalite som ho kúpil, pretože auto mal v Amerike nejaký slovenský emigrant a po rokoch ho priniesli na Slovensko s cieľom renovovať. Napokon zistili, že to má iné závity a nemajú potrebné náradie, takže z renovácie nič nebolo a spávali v ňom sliepky.

Vidíte v historickom aute naplnenie športových ambícií ?

Robil som mechanika v autokros a stále sníval, že budem niekde pretekať. Toto sa mi aj splnilo, na týchto autách najazdím tak sedemtisíc kilometrov za rok a krásne závody sú ECCE homo Šternberk a Pezinská Baba, na ne sa vždy veľmi teším. Zákruty, zrýchlenie a trať, to sa so staršími veteránmi nedá užiť, ale s mladšími áno, to je pravý adrenalín.

Bol aj tento Triumph auto určené na pretekanie?

Manželkin Speedfire 1500 bol majster Ameriky, na prístrojovej doske je medaila , kde je napísané „ Majster v pretekoch športových automobilov z roku 1969“ . Motor má objem 1500 cm3, výkon 75 až 80 koní , 700 kg hmotnosť, nízke ťažisko, tak čo k tomu dodať, snáď len pridať plyn.

Aj Váš tretí, na Slovensku unikátny veterán má športovú minulosť?

Triumph TR 3A, rok výroby 1958, je pravý anglický roadster a bol postavený vyslovene na športové účely. Doviezol som si ho pred dvoma rokmi z Ameriky cez Holandsko.

Koľko ďalších takýchto áut bolo ešte treba alebo akú haldu súčiastok ?

Prvý Triumph som kúpil za cenu dvoch kolies, tak nebol problém dokupovať ďalšie. Tento unikát však stál štyristotisíc korún a v priebehu poldruha ročnej renovácie som doň kúpil súčiastky za jedenásťtisíc Eur. Samozrejme v tom nie je práca , lakovanie a kožený interiér.

Čo bolo najťažšie na renovácii, opäť anglické závity?

Mali sme obrovský problém so zadnou nápravou. Po obutí originálne kolesá prečnievali z každej strany štyri centimetre. Dva mesiace sme nevedeli, kde je chyba. Dokonca padol návrh objednať iné kolesá z Ameriky , ale našťastie mi pomohol kamarát v zahraničí dobrou radou, k zadnej náprave si kúpiť nové auto. Náprava bola totiž z novšieho modelu. To neprichádzalo do úvahy , a tak sme vyše tridsať kilové monštrum dva týždne obrábali na sústruhu. Auto ma poriadne potrápilo, všetko je podľa originálnej predlohy, snáď len šesť skrutiek na celom aute nemá anglický závit.

Dosiahli ste s ním nejaké úspechy?

Nechcem sa chváliť, ale tohto roku som Majster Slovenska v jazde pravidelnosti historických automobilov.

Máte ešte ďalšie ciele? Ste Majster a Triumph TR 3A je jediný na Slovensku.

Mám jeden cieľ, byť zdravý. Nedávno sme mali preteky a predstavte si absolvovať denne štyristo kilometrov v aute , do ktorého fúka, prší a sneží, na toto musíte byť ľadový otužilý muž.

Takže Vás to zoceľuje?

Figu borovú. Vlani sme šli so spolužiakom na stretnutie z vysokej školy s otvorenou strechou, aj keď snežilo. Frajerina skončila chorobou a šiestimi týždňami v posteli.


Triumph TR 3A, rok výroby 1958, je pravý anglický roadster a bol postavený vyslovene na športové účely. Zatiaľ slovenský unikát.

Jedna zo zákrut populárnej Barum rely. Marián Bazala jazdí okrem pretekov do vrchu aj veteránske rely.






Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  2. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  3. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  4. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  5. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  6. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  8. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  9. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  10. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  1. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  2. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  3. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  4. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  5. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  6. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  7. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  10. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 158
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 895
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 340
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 334
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 910
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 205
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 152
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 783
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 506
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 178
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako zvládajú obchody a obchodníci pandémiu.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


13 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Miroslav Kollár: POLITICI - NEZNEUŽÍVAJTE A NEZAVÁDZAJTE SENIOROV !!!
  2. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  3. Ján Šeďo: Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali.
  4. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  5. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  6. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  7. Jano Richter: Dnešnému jubilantovi
  8. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 12 189
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 008
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 245
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 988
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 808
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 576
  7. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 770
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 730
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu