Vyspelé krajiny jazdia na zemný plyn, Slovensko zaostáva

Európska únia chce do roku 2020 nahradiť pätinu klasického paliva alternatívnymi. Pozornosť púta biopalivo a zemný plyn

Európska únia chce do roku 2020 nahradiť pätinu klasického paliva alternatívnymi. Pozornosť púta biopalivo a zemný plyn.

Kým vo Švajčiarsku bolo v roku 2005 okolo šesťdesiat čerpacích staníc na zemný plyn CNG (Compresed Natural Gas), v roku 2007 ich má byť sto. Západná Európa s vysokým stupňom motorizácie prechádza na ekologickejšie palivo (zemný plyn) a alternatívne zdroje. U nás rozšírený LPG totiž vzniká pri spracúvaní ropných produktov a tým pádom sú jeho zásoby rovnako obmedzené ako pri fosílnych palivách. Naopak zemný plyn ukazuje možnosti v kombinácii s bioplynmi, ktoré vznikajú z odpadu.
Používanie zemného plynu v automobiloch je v konečnom dôsledku čistejšie, lacnejšie a podľa posledných crashtestov automotoklubu ADAC (Opel ZAfira CNG) aj bezpečnejšie.
Švajčiari majú spočítané, že za 100 frankov prejde auto poháňané benzínom 700 km, naftou 950 km, zemným plynom 1200 km a bioplynom až 1300 km. Získavanie bioplynu z komunálneho odpadu bude zaujímavé aj pre Slovensko, pretože podľa prepočtov by bolo možné zo skládky komunálneho odpadu na Záhorí získať priemerne 3000 ton bioplynu ročne. Jediná skládka komunálneho dopadu by stačila uživiť ročnú prevádzku (cca 15 000 km) vyše dvetisíc osobných automobilov.
Slovensko zatiaľ neponúka cenové zvýhodnenie pre ekologické vozidlá, preto ich importéri značiek nemajú dôvod dovážať. Únia však pripravuje smernicu o podpore „čistých cestných vozidiel„ platnú pre všetky členské štáty.
Výstavba čerpacej stanice CNG však predstavuje investičné náklady vo výške okolo 250 000 Euro, z tohto pohľadu je situácia v krajinách s nerozvinutou sieťou CNG dosť komplikovaná. Riešením by mohli byť výdajné stojany v garážach plynofikovaných domov.

Čerpacie stanice doma v garáži
S myšlienkou mať doma v garáži výdajný stojan zemného plynu prišla automobilka Citroen spolu s ďalšími firmami v oblasti dodávok plynu. Tankovacie zariadenie nemá väčšiu spotrebu elektrickej energie než chladnička a v podstate vytvára hluk na úrovni klimatizácie.
Rozvoj domácich čerpacích staníc zemného plynu by bol celkom zaujímavý aj na Slovensku, pretože na začiatku roka 2005 bolo u nás plynofikovaných 2196 obcí (76 %), v ktorých žije viac ako 94 % všetkých obyvateľov. Vznikla by tak náhrada výstavby drahých čerpacích staníc CNG, ktorých je na Slovensku zatiaľ šesť (Bratislava 2 x, Zvolen, Košice, Michalovce, Nitra).

LPG za každú cenu ?
Výhodou vozidiel jazdiacich na LPG oproti CNG je skutočnosť, že LPG sa pomerne ľahko skvapalňuje. Na Slovensku máme širokú sieť čerpacích staníc LPG a tiež množstvo firiem, ktoré vykonávajú autorizované prestavby. Investícia do prestavby sa rýchlo vráti každému, kto jazdí väčší počet kilometrov. Moderné nádrže nezaberajú veľa priestoru a splyňovacie zariadenia fungujú bezpečne.
Problém pri LPG môže nastať v autoservisoch, z ktorých mnohé nesmú vo svojich priestoroch opravovať takéto vozidlá. Výlučné používanie LPG môže z dlhodobého hľadiska zvýšiť opotrebovanie motora a sediel ventilov, hoci firmy zaoberajúce sa montážou LPG tvrdia opak. V západnej Európe však prichádza éra zemného plynu, pretože ten je prístupnejší s jednoduchšou technológiou výroby a možnosťou zariadenia spaľovať plyny pripravené z komunálneho odpadu, ale to je už hudba budúcnosti. Na Slovensku musí najskôr vzrásť ekologické povedomie v spoločnosti zvýhodneným predajom čistejších vozidiel.

Porovnanie LPG a CNG v slovenských podmienkach

AUTOPLYN – LPG

 

ZEMNÝ PLYN - CNG

Zmes tekutých plynov - Propánu a Butánu , ktoré vznikajú ako vedľajší produkt spracovávania ropy

Základné rozdiely

Prírodný produkt, ktorý tak ako ropa či uhlie patrí k organickým látkam a je získavaný prirodzenou cestou

Dá sa prestavať takmer každé auto , náklady na prestavbu 15-50 tisíc, podľa druhu systému

Možnosti prestavby a náklady

Náklady na prestavbu sú dvoj až trojnásobné, v Európe sa používajú autá CNG dodané priamo z automobilky

Propán Bután je v tekutej forme plnený pod tlakom cca 10-15 bar

Tankovanie/tlak

Zemný plyn je v plynnej forme plnený pod tlakom viac ako 200 bar, preto sú potrebné silné a ťažké tlakové nádrže

Jedna 100 litrová nádrž na plyn sa dá naplniť na 80% (80 litrov) a pri spotrebe asi 11 l/100 km umožní dojazd cca. 725 km

Jazdný dosah

Do 80 litrovej tlakovej nádrže sa dá natankovať asi 14 kg zemného plynu. Pri spotrebe asi 5,5 kg/100 km umožní dojazd 250 km.

Dostatočná, pomerne hustá sieť

Čerpacie stanice

Nedostatočná, veľmi malá sieť



Rozšírenie zemného plynu CNG v západnej Európe

Krajina čerpacie stanice počet vozidiel na zemný plyn
Francúzsko 25 8400
Švajčiarsko 63 1900
Nemecko 650 30 000
Rakúsko 28 580
Taliansko 526 434 00
Slovensko 6 cca 100


Ponuka nových aut na zemný plyn (nie na Slovensku)

Značka Modely na CNG
Citroen Berlingo Multispace, Berlingo Furgon, C3, Jumper
Fiat Punto, Doblo Combi, Doblo Cargo, Multipla, Ducato
Ford Focus C-MAX, Transit
Mercedes E 200, Sprinter
Opel Zafira, Combo Tour, Combo Van
Peugeot Partner, Partner Furgon, Boxer
Volkswagen Golf Variant, Touran, Caddy Life, Caddy Cargo
Volvo S60, V70,


Švajčiari majú spočítané, že za 100 frankov prejde auto poháňané benzínom 700 km, naftou 950 km, zemným plynom 1200 km a bioplynom až 1300 km.













Plynofikácia Slovenska dáva dobrý predpoklad na rozvoj domácich čerpacích staníc. Investíciu do drahého tankovacieho zariadenia musí vyvážiť zvýhodnenie kúpy ekologického vozidla a to u nás neexistuje.








Alternatívne palivá ako napríklad bioplyn vyrobený z biodpadu by mal v roku 2020 predstavovať 5 % z celkového množstva spotrebovaného paliva










 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Okrem nižších prevádzkových nákladov je prednosťou zemného plynu ochrana životného prostredia a nižší obsah škodlivín vo výfukových plynoch.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 573
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 18 349
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 8 192
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 981
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 6 653
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 307
  7. Štefánka by Pulitzer 5 274
  8. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 3 864
  9. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 504
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 007

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Taliansky novinár: Náš zdroj mal prístup k telefonátu Fica s Vadalom

Malo by byť v záujme Slovenska, aby jeho ekonomika nebola otrávená mafiánskym kapitálom, vraví CARLO BONINI z denníka La Repubblica.

DOMOV

Talianski novinári spochybnili Ficove slová o telefonáte

Talianska prokuratúra vraj poprela, že by vedela o telefonáte s Vadalom.

PLUS

Panská roztopaš. Ako sa v Tatrách kedysi lyžovalo a sánkovalo

Pozrite si krásne historické fotografie.

DOMOV

Lubyová dáva ruky preč od lukratívneho hotela, ktorý zhorel

Intenda sa sporí o Hotel Junior v Jasnej.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Podcast Za volantom

Za volantom: Áut na letiskách pribúda, zaparkuje ich robot

Letiská riešia príliš veľa pasažierov.

Podcast Za volantom o autách a doprave.

Cupra odhaľuje prvý model, ktorý nie je preznačkovaným Seatom

Má technológiu výkonného plug-in hybridu.

Cupra Formentor

Pokuty na Slovensku: Na ktoré priestupky si vodiči musia dávať pozor?

Ak nafúkate nad jedno promile, hrozí už ročné väzenie.

Kia Ceed príde ako štýlový crossover už na jeseň

V ponuke bude aj plug-in hybridná verzia.