SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Vyspelé krajiny jazdia na zemný plyn, Slovensko zaostáva

Európska únia chce do roku 2020 nahradiť pätinu klasického paliva alternatívnymi. Pozornosť púta biopalivo a zemný plyn

Európska únia chce do roku 2020 nahradiť pätinu klasického paliva alternatívnymi. Pozornosť púta biopalivo a zemný plyn.

Kým vo Švajčiarsku bolo v roku 2005 okolo šesťdesiat čerpacích staníc na zemný plyn CNG (Compresed Natural Gas), v roku 2007 ich má byť sto. Západná Európa s vysokým stupňom motorizácie prechádza na ekologickejšie palivo (zemný plyn) a alternatívne zdroje. U nás rozšírený LPG totiž vzniká pri spracúvaní ropných produktov a tým pádom sú jeho zásoby rovnako obmedzené ako pri fosílnych palivách. Naopak zemný plyn ukazuje možnosti v kombinácii s bioplynmi, ktoré vznikajú z odpadu.
Používanie zemného plynu v automobiloch je v konečnom dôsledku čistejšie, lacnejšie a podľa posledných crashtestov automotoklubu ADAC (Opel ZAfira CNG) aj bezpečnejšie.
Švajčiari majú spočítané, že za 100 frankov prejde auto poháňané benzínom 700 km, naftou 950 km, zemným plynom 1200 km a bioplynom až 1300 km. Získavanie bioplynu z komunálneho odpadu bude zaujímavé aj pre Slovensko, pretože podľa prepočtov by bolo možné zo skládky komunálneho odpadu na Záhorí získať priemerne 3000 ton bioplynu ročne. Jediná skládka komunálneho dopadu by stačila uživiť ročnú prevádzku (cca 15 000 km) vyše dvetisíc osobných automobilov.
Slovensko zatiaľ neponúka cenové zvýhodnenie pre ekologické vozidlá, preto ich importéri značiek nemajú dôvod dovážať. Únia však pripravuje smernicu o podpore „čistých cestných vozidiel„ platnú pre všetky členské štáty.
Výstavba čerpacej stanice CNG však predstavuje investičné náklady vo výške okolo 250 000 Euro, z tohto pohľadu je situácia v krajinách s nerozvinutou sieťou CNG dosť komplikovaná. Riešením by mohli byť výdajné stojany v garážach plynofikovaných domov.

Čerpacie stanice doma v garáži
S myšlienkou mať doma v garáži výdajný stojan zemného plynu prišla automobilka Citroen spolu s ďalšími firmami v oblasti dodávok plynu. Tankovacie zariadenie nemá väčšiu spotrebu elektrickej energie než chladnička a v podstate vytvára hluk na úrovni klimatizácie.
Rozvoj domácich čerpacích staníc zemného plynu by bol celkom zaujímavý aj na Slovensku, pretože na začiatku roka 2005 bolo u nás plynofikovaných 2196 obcí (76 %), v ktorých žije viac ako 94 % všetkých obyvateľov. Vznikla by tak náhrada výstavby drahých čerpacích staníc CNG, ktorých je na Slovensku zatiaľ šesť (Bratislava 2 x, Zvolen, Košice, Michalovce, Nitra).

LPG za každú cenu ?
Výhodou vozidiel jazdiacich na LPG oproti CNG je skutočnosť, že LPG sa pomerne ľahko skvapalňuje. Na Slovensku máme širokú sieť čerpacích staníc LPG a tiež množstvo firiem, ktoré vykonávajú autorizované prestavby. Investícia do prestavby sa rýchlo vráti každému, kto jazdí väčší počet kilometrov. Moderné nádrže nezaberajú veľa priestoru a splyňovacie zariadenia fungujú bezpečne.
Problém pri LPG môže nastať v autoservisoch, z ktorých mnohé nesmú vo svojich priestoroch opravovať takéto vozidlá. Výlučné používanie LPG môže z dlhodobého hľadiska zvýšiť opotrebovanie motora a sediel ventilov, hoci firmy zaoberajúce sa montážou LPG tvrdia opak. V západnej Európe však prichádza éra zemného plynu, pretože ten je prístupnejší s jednoduchšou technológiou výroby a možnosťou zariadenia spaľovať plyny pripravené z komunálneho odpadu, ale to je už hudba budúcnosti. Na Slovensku musí najskôr vzrásť ekologické povedomie v spoločnosti zvýhodneným predajom čistejších vozidiel.

Porovnanie LPG a CNG v slovenských podmienkach

AUTOPLYN – LPG

 

ZEMNÝ PLYN - CNG

Zmes tekutých plynov - Propánu a Butánu , ktoré vznikajú ako vedľajší produkt spracovávania ropy

Základné rozdiely

Prírodný produkt, ktorý tak ako ropa či uhlie patrí k organickým látkam a je získavaný prirodzenou cestou

Dá sa prestavať takmer každé auto , náklady na prestavbu 15-50 tisíc, podľa druhu systému

Možnosti prestavby a náklady

Náklady na prestavbu sú dvoj až trojnásobné, v Európe sa používajú autá CNG dodané priamo z automobilky

Propán Bután je v tekutej forme plnený pod tlakom cca 10-15 bar

Tankovanie/tlak

Zemný plyn je v plynnej forme plnený pod tlakom viac ako 200 bar, preto sú potrebné silné a ťažké tlakové nádrže

Jedna 100 litrová nádrž na plyn sa dá naplniť na 80% (80 litrov) a pri spotrebe asi 11 l/100 km umožní dojazd cca. 725 km

Jazdný dosah

Do 80 litrovej tlakovej nádrže sa dá natankovať asi 14 kg zemného plynu. Pri spotrebe asi 5,5 kg/100 km umožní dojazd 250 km.

Dostatočná, pomerne hustá sieť

Čerpacie stanice

Nedostatočná, veľmi malá sieť



Rozšírenie zemného plynu CNG v západnej Európe

Krajina čerpacie stanice počet vozidiel na zemný plyn
Francúzsko 25 8400
Švajčiarsko 63 1900
Nemecko 650 30 000
Rakúsko 28 580
Taliansko 526 434 00
Slovensko 6 cca 100


Ponuka nových aut na zemný plyn (nie na Slovensku)

Značka Modely na CNG
Citroen Berlingo Multispace, Berlingo Furgon, C3, Jumper
Fiat Punto, Doblo Combi, Doblo Cargo, Multipla, Ducato
Ford Focus C-MAX, Transit
Mercedes E 200, Sprinter
Opel Zafira, Combo Tour, Combo Van
Peugeot Partner, Partner Furgon, Boxer
Volkswagen Golf Variant, Touran, Caddy Life, Caddy Cargo
Volvo S60, V70,


Švajčiari majú spočítané, že za 100 frankov prejde auto poháňané benzínom 700 km, naftou 950 km, zemným plynom 1200 km a bioplynom až 1300 km.













Plynofikácia Slovenska dáva dobrý predpoklad na rozvoj domácich čerpacích staníc. Investíciu do drahého tankovacieho zariadenia musí vyvážiť zvýhodnenie kúpy ekologického vozidla a to u nás neexistuje.








Alternatívne palivá ako napríklad bioplyn vyrobený z biodpadu by mal v roku 2020 predstavovať 5 % z celkového množstva spotrebovaného paliva










 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Okrem nižších prevádzkových nákladov je prednosťou zemného plynu ochrana životného prostredia a nižší obsah škodlivín vo výfukových plynoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  3. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  8. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  1. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  4. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  8. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 289
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 707
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 331
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 902
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 639
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 149
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 188
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 826
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 382
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 215
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kníhkupectvo Panta Rhei v Bratislave.

Robí nám vrásky, že stále nepoznáme kompenzácie, vraví Michal Rajter.


13 h
Pre zaočkovaných a tých, ktorí ochorenie Covid-19 prekonali, sa otvoria všetky obchody už v piatok 10. decembra.

Od pondelka ostane doma druhý stupeň a stredné školy.


5 h
Ukrajinskí vojaci na fronte v Doneckej oblasti.

Biden volal v utorok s Putinom.


4 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


8 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali.
  2. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  3. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  4. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  5. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť.
  7. Jano Richter: Dnešnému jubilantovi
  8. Sylvia Smatanová: Máme predsa lockdown
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 889
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 979
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 468
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 977
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 794
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 569
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 2 837
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 769
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu