Nedostatočný počet štvorprúdových ciest na hlavných ťahoch Slovenska a dlhé kolóny nútia vodičov predbiehať viac, ako je potrebné a ako by bolo správne. Nad spôsobom predbiehania často zostáva rozum stáť, pretože egoizmus vodičov sa začína už nepozretím do spätných zrkadiel na začiatku predbiehania. Veď kto iný by mohol kolónu práve teraz predbiehať?!
Bez smeroviek
Smerovku ignoruje tiež väčšina vodičov, o potrebnej vzdialenosti a mieste na zaradenie ani nehovoriac. S predbiehaním začnú aj vtedy, ak sa nemajú kde zaradiť. Na druhej strane autá, najmä nákladné, ktoré idú v kolóne a nepripravujú sa bezprostredne na predbiehanie, by mali podľa predpisov nechávať dostatočný odstup od pred nimi idúceho auta.
Nepodradia
Možno v snahe ušetriť palivo istá skupina vodičov pred predbiehaním vôbec nepodradí a pomaličky predchádza na piatom rýchlostnom stupni. Prečo predbehnúť rýchlejšie a bezpečnejšie, veď rovný úsek je dosť dlhý a iní už nemusia stihnúť predbehnúť. To isté platí pri zaraďovaní sa späť do svojho pruhu, kde najčastejšie pomalí jazdci nevytvoria miesto pre ďalšie predbiehajúce auto. Kto sa nepozerá do zrkadla, trpí utkvelou predstavou, že nikto iný už nepredbieha.
Pretekári
Hrdinovia za volantom super rýchlych strojov by mohli s predbiehaním kolóny vlečúcej sa za traktorom počkať a nedrať sa dopredu, pretože predbehnúť majú postupne všetci. Posledná skupina, ktorá trestuhodne marí predbiehanie pridávaním plynu a zámerným obmedzovaním, patrí rovno za mreže. Ako by toho nebolo dosť, ani na dopravné značenie - prerušované a plné čiary - sa nedá spoľahnúť. Plné čiary sú tam, kde by nemuseli byť a na úsekoch s prerušovanou čiarou ďaleko nevidieť. (rch)
Náš tip
Pred, počas a v poslednej fáze predbiehania treba pozerať do spätných zrkadiel, vnímať okolie, nebyť egoista a snažiť sa predbehnúť čo najrýchlejšie, hoci sa to nezdá nevyhnutné. Chránime tým zdravie a život sebe i okoliu.
Najčastejšie chyby pri predbiehaní
ignorovanie smeroviek pomalé predbiehanie nepozretie do spätných zrkadiel nesprávny odhad obmedzovanie druhých Pri obiehaní pomalých vozidiel údržby treba so silným autom nechať vzadu priestor ostatným, aby predbehli. Často dochádza ku kolíziám, keď všetci za radom chcú predbehnúť traktor a zozadu prichádza "pretekár" oveľa vyššou rýchlosťou ako prvé autá kolóny.