Automobilka Mitsubishi musí mimoriadne veriť svojmu produktu, keď v horách severne od Barcelony nechala novinárom riadiť Pajero v ťažkom skalnatom teréne. V o niečo miernejších podmienkach sme vyskúšali nový Outlander. Mitsubishi tak jedným ťahom ukončilo modernizáciu skupiny vozidiel s pohonom všetkých kolies, ktorú rozbehol model L200.
Verný tradícii
Prvým dôkazom vernosti nového modelu k histórii sú základné proporcie karosérie pripomínajúce predchodcu. Offroad, ktorému patrí 35 percent trhu v triede, si s novým dizajnom vystačí na pekných pár rokov. Moderná doba priniesla krajší prístrojový panel, meracie prístroje, kvalitnejšie plasty, lepšie predné sedadlá a širšiu výbavu - ako kamera na cúvanie a prepracovaný palubný systém s navigáciou, výškomerom, tlakomerom a kompasom.
Magická sedmička?
V ponuke zostáva sedemmiestna päťdverová verzia, pri ktorej si možno objednať výklopnú zadnú lavicu v batožinovom priestore. Povedzme si úprimne, sedemmiestny interiér je trendová záležitosť a miesto na sedenie v batožinovom priestore je skôr núdzové. Objem dobre prístupného kufra v päťmiestnom usporiadaní 415 l však celkom poteší, najmä ak sa dá zväčšiť až na 1120 litrov.
Známe motory
Nový model prichádza buď s osvedčeným naftovým štvorvalcom 3,2 DI-D a benzínovým šesťvalcom 3,8 V6. Nafťák existuje v dvoch výkonových verziách, pričom v teréne plne vyhovuje, ale na ceste by mohol byť trochu silnejší. Pre nižšiu hlučnosť a lepší komfort obsluhy v teréne odporúčame diesel s automatickou prevodovkou.
Nezávislé zavesenie oboch náprav poskytuje zaujímavé jazdné vlastnosti. Zámerne vybrané skalné schody nám mali ukázať, že to, čo nápravy pri prekrížení nedokážu preniesť, nahradí trakčná elektronika. V prvej fáze stačí uzavrieť medzinápravový diferenciál a spoľahnúť sa na trakčnú kontrolu. Keď nastane skutočná kríza, prichádza na rad uzávierka zadnej nápravy. Pajero nepoľavilo zo svojich schopností v teréne a dostalo bonus v podobe komfortnejšieho a civilnejšieho interiéru. Na ošiaľ ľahkých SUV reaguje druhý predstavený model Outlander.
Prvé dojmy – Mitsubishi Pajero
vzhľad známe proporcie
interiér luxusnejší , lepšie materiály
motory vhodné pre terén
jazdné vlastnosti zlepšenie na ceste, klasika v teréne
úžitok veľký kufor, výdrž v teréne
celkový dojem charakter zostal, nedostatky vymizli
Interiér dostal krajšiu prístrojovú dosku, lepšiu výbavu, sedadlá s výraznejším bočným vedením. Otázne je, či meracie prístroje nie sú až príliš hravé a displej palubného systému dostatočne prehľadný.
V porovnaní s jazdou po skalných chodníkoch bola trialová drahá s umelými prekážkami pre Pajero prechádzka ružovou záhradou.
Technické údaje – Mitsubishi Pajero
motor 3,2 DI-D 3,2 DI-D(Aut) 3,8 MIVEC
počet valcov 4 4 V6
typ diesel diesel benzín
výkon (kW/k) 118 (160) 125 (170) 184 (250)
krútiaci moment (Nm) 381 373 329
priemerná spotreba (l/100 km) 9,3 10,6 13,5
prevodovka manuálna automatická automatická
počet stupňov 5 5 5
pohon všetkých kolies Super Select 4WD II
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12,8 14,0 10,8
maximálna rýchlosť (km/h) 177 177 200
pohotovostná hmotnosť (kg) 2085 2075 2035
objem batožinového priestoru (l) 415 -1120
svetlá výška podvozka (mm) min 225
Pohyb v teréne trojdverová verzia päťdverová verzia
predný nájazdový uhol 36,7 stupňov 36,6 stupňov
zadný nájazdový uhol 34,8 stupňov 25 stupňov
prechodový uhol 25,2 stupňov 22,5 stupňov
Nový Outlander
Čas na podrobné zoznámenie sa s Outlanderom budeme mať pri redakčnom teste. Prvých dvesto kilometrov za volantom naznačilo, že Outlander robí za minulosťou hrubú čiaru a nová éra sa začína v jednej dizajnovej línii s modelmi L 200 a Pajero. Ozaj pekné SUV ohúri aj novým interiérom, zaujímavou riešenou prístrojovou doskou, množstvom využiteľných odkladacích priestorov a dobre odhlučneným motorom 2,0 TDI od Volkswagenu. Viac ako sedem miest na sedenie nás zaujalo elektronické sklápanie druhého radu sedadiel tlačidlom v batožinovom priestore. Na rozdiel od konkurencie horizontálne rozdelené piate dvere pozostávajú z dvoch dielov. Príplatkové vybavenie ponúka tiež audiosystém Rockford Fosgate s deviatimi reproduktormi a výkonom 650 W.
Jazdné vlastnosti nabrali iný kurz aj vďaka dobre navrhnutej šesťstupňovej prevodovke a inteligentnému pohonu všetkých kolies riadeného systémom ASC. Na bežných cestách stačí pohon prednej nápravy v móde 2WD. Plynulé rozdeľovanie výkonu medzi nápravami zasa zabezpečuje režim 4WD a pre ťažšie prejazdné úseky je možnosť použiť pevné prerozdelenie výkonu medzi nápravami.
Prvé dojmy – Mitsubishi Outlander
vzhľad výrazné zlepšenie
interiér tiež sa podaril, tvrdšie plasty
motor TDI od VW
jazdné vlastnosti zaujal pohon 4WD, dobrá ovládateľnosť
výbava výkonná audiosústava
úžitok ako dobré kombi
celkový dojem tak potrebná zmena nastala
V neustále rastúcom segmente športovo úžitkových vozidiel SUV rozhoduje tiež dizajn a imidž, ktorý má nový Outladner takmer dokonalý. Z neforemného a nevýrazného auta sa konečne stal fešák. V snahe znížiť ťažisko auta použili konštruktéri hliníkovú strechu.
Batožinový priestor ukrýva rad inovácií ako elektronické sklápanie druhého radu sedadiel pomocou tlačidla, výklopnú zadnú lavicu, horizontálne delené piate dvere a v závislosti od výbavy aj subwoofer (25cm) príplatkovej audiosústavy Rockford Fosgate.
Technické údaje – Mitsubishi Outlander
motor 2,0 D
počet valcov 4
typ diesel
výkon (kW/k) 103 (140)
krútiaci moment (Nm) 310
priemerná spotreba (l/100 km) 6,7
prevodovka manuálna
počet stupňov 6
pohon všetkých kolies 2WD / 4WD AUTO / 4WD LOCK/
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,8
maximálna rýchlosť (km/h) 187
pohotovostná hmotnosť (kg) 2085
svetlá výška podvozka (mm) 178