SME

Kam kráčaš Škoda - II. diel

Škoda chce v najbližších rokoch podstatne zvýšiť výrobu a expandovať na nové trhy. Na to, aby tento cieľ dosiahla, ale potrebuje viac než len 4 modelové rady a hlavne dokončiť vývoj ďalších benzínových aj naftových motorov.

Dr.Ing. Harald Ludanek - V roku 2002 sa stal vedúcim vývoja Škoda Auto a od roku 2004 je aj členom predstavenstva zodpovedným za technický vývoj. Narodil sa v Nemecku, jeho otec však pochádzal zo západných Čiech. Stál pri zrode štvrtého modelového radu ŠkDr.Ing. Harald Ludanek - V roku 2002 sa stal vedúcim vývoja Škoda Auto a od roku 2004 je aj členom predstavenstva zodpovedným za technický vývoj. Narodil sa v Nemecku, jeho otec však pochádzal zo západných Čiech. Stál pri zrode štvrtého modelového radu Šk

O nových trendoch a pripravovaných projektoch českej automobilky nám počas parížskeho autosalónu porozprával ten najpovolanejší - šéfkonštruktér Škoda Auto a „otec" modelu Roomster – Dr. Ing. Harald Ludanek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri uvedení modelu Roomster ste v jednom z rozhovorov spomenuli, že Roomster reprezentuje štvrtý modelový rad a ako každý modelový rad nebude sám, ale dostane niekoľko súrodencov. Môžete byť konkrétnejší a prezradiť niečo viac?
Vyrobili sme už Roomster ako policajné auto, viem si tiež predstaviť, že by z neho mohol byť dobrý taxík aj malé úžitkové vozidlo pre rozvážkovú službu a drobných remeselníkov. Má totiž veľký vnútorný priestor, ktorý sa dá vďaka variabilným zadným sedadlám ľahko prestavať, aby sa cez víkend mohol použiť ako plnohodnotné rodinné auto. Samozrejme, že bude z neho aj úžitková verzia N1. Na všetky tieto verzie sme od začiatku mysleli a niektoré sú už nachystané. Ďalšie pripravujeme.

SkryťVypnúť reklamu

Spomínate úžitkovú verziu N1. Máte tým na mysli 2-miestnu dodávku? Pretože Roomster sa už v súčasnosti na Slovensku predáva aj v úžitkovej verzii N1. Zároveň by ma zaujímalo, či v súvislosti s využitím Roomsteru na pracovné účely neuvažujete aj o verzii s ešte dlhším rázvorom?
Rázvor sa nezmení, beztak je väčší než v súčasnej Octavii. Dôraz sme kládli predovšetkým na interiér a jeho využitie. Nevideli sme dôvod predlžovať rázvor náprav. Pre úžitkovú verziu, teda malú dodávku ako hovoríte, je rozhodujúca užitočná hmotnosť, ktorá v porovnaní s osobnou verziou bude vyššia o 125 kg (640 kg).

V ponuke zatiaľ nie sú motory FSI. Plánujete v budúcnosti rozšíriť motorovú paletu?
Dôležité pre nás bolo ponúknuť Roomster za prijateľnú cenu zodpovedajúcu tomuto segmentu a z toho vyplynula aj ponuka motorov. Zážihový štvorvalec 1,6 výkonu 77 kW/105 k má dobré parametre a hodí sa k tomuto vozidlu. Naftové motory sú tiež dobre odstupňované. V ich prípade myslíme hlavne na znižovanie emisií, a preto na prelome desaťročia predstavíme novú generáciu vznetových agregátov s priamym vstrekovaním paliva common rail. Dovtedy ostaneme pri motoroch TDI so systémom čerpadlo-tryska, ktoré dobre plnia svoju úlohu a sú konkurencieschopné. Keď bude trh žiadať väčšie a výkonnejšie motory, budeme sa tejto myšlienke venovať.

SkryťVypnúť reklamu

To je ešte ďaleko a konkurencia už teraz výrazne napreduje vo zvyšovaní kultúry chodu svojich naftových motorov. Navyše Škoda je jednou z mála automobiliek, ktorá ešte ponúka naftový trojvalec. Ten má okrem mnohých predností aj jednu veľmi slabú stránku - kultúru chodu. Zdá sa mi tiež, že motor 1.9 TDI je pod kapotou Roomstera hlučnejší než v Octavii. Neplánujete preto upraviť akustiku naftových motorov v modeli Roomster?
Naftový agregát 1.9 TDI je vďaka štvorvalcovej konštrukcii z pohľadu akustiky stále lepší než 1.4 TDI, ktorý využíva 3 valce. Ďalšie zlepšovanie zvukovej izolácie týchto agregátov je technicky možné, bude však závisieť od požiadaviek trhu. Systém čerpadlo-tryska má jasné prednosti, ale v kultúre chodu aj plnení pripravovanej emisnej normy Euro 5 ho common rail v súčasnosti prekonáva.

SkryťVypnúť reklamu

Pripravujete celú paletu common rail motorov alebo to budú len jednotlivé agregáty?
Súčasné naftové motory budeme nahradzovať postupne, v zodpovedajúcom časovom slede, pretože ešte nie je úplne jasné, kedy sa zmenia emisné predpisy v Európe na normu Euro 5. Ak sa tak stane, budeme musieť ponúknuť motory zodpovedajúce novým predpisom. Je pravdepodobné, že s prechodom na vstrekovanie common rail nasadíme malé štvorvalcové motory a postupne vymeníme aj ostatné.
Kedy sa v modeloch značky Škoda objaví motor 1.4 TSI?
Ktorý model Škoda máte na mysli?

Napríklad novú Fabiu RS...
Najprv musíme urobiť prvý krok - uviesť novú Fabiu na trh. Výmena súčasnej Fabie RS bude až druhý krok. Stále sa veľmi dobre predáva, a preto ju chceme ešte chvíľu ponúkať. Kedy Fabiu RS nahradíme a aký motor ju bude poháňať, či to bude 1.4 TSI alebo nejaký novší a lepší motor, to ostane zatiaľ mojim tajomstvom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A čo Octavia? Nebude práve tento model prvou Škodou s motorom 1.4 TSI?
Je to dosť možné. Chcel by som ale zdôrazniť, že momentálne máme celú paletu dobrých motorov a 1.4 TSI nie je náš jediný špičkový agregát. Zároveň si ale môžete byť istý, že v najbližších rokoch prídeme s ďalším skvelým motorom. Technika napreduje: redukuje sa obsah škodlivín vo výfukových plynoch a znižuje sa palivová spotreba. Vo Wolfsburgu, Ingolstadte aj Mladej Boleslavi máme skupiny technikov, ktorí nepracujú len na motore TSI, ale vyvíjajú ďalšiu generáciu motorov. Dôležité je prísť v správnom čase so správnym projektom a preto nemôžeme favorizovať žiaden z existujúcich motorov. Možno sa pozeráme trochu dopredu a v budúcnosti ponúkneme iný motor, ktorý by mohol mať ešte lepšie parametre než 1.4 TSI.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aký bude ďalší osud maloobjemových benzínových motorov? Koncern VW, Toyota a Opel sú jediní, kto v kategórii malých automobilov montuje ešte benzínové trojvalce. Neplánujete tieto agregáty nahradiť štvorvalcovými?
Najprv musím povedať, že trojvalec 1.2 HTP je pre vozidlá ako Fabia dobrý motor s primeraným výkonom i krútiacim momentom. Výhodou trojvalcovej konštrukcie je menší počet valcov, menšie trenie aj straty trením, čo sa pozitívne odráža v palivovej spotrebe. Tento trojvalec pritom už dnes spĺňa emisnú normu, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2008 a preto má pre nás veľký význam. Nevýhodou je nepravidelný chod, pretože potrebuje vyvažovací hriadeľ. To je ale vec, ktorá k trojvalcom neodmysliteľne patrí.
Myslím si, že ďalší vývoj bude smerovať k malým prepĺňaným agregátom s nízkymi emisiami, malou spotrebou paliva a vysokým výkonom. To je ale úloha, ktorá ešte stojí pred nami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dopočuli sme sa, že na európskych trhoch si robíte prieskum koľko by sa predalo Octavii RS s pohonom 4x4. Znamená to, že plánujete takúto verziu vyrábať?
Pohon 4x4 už v koncerne máme. Pozrite sa na Audi, kde existuje niekoľko športových vozidiel s pohonom všetkých kolies. Myslím si, že je logické premýšľať nad tým, ako by sme mohli využiť konštrukcie dostupné v rámci koncernu a priniesť tak zákazníkom niečo nové. Momentálne sú to však len štúdie. Keď sa ukáže takáto verzia pre nás finančne rentabilná, budeme ju robiť. Aj Joyster je zatiaľ len štúdia.

Pohon 4x4 je v Škode dosť aktuálna téma. Tu v Paríži predstavujete Octaviu Scout, predzvesť prvého skutočného SUV s pohonom všetkých kolies, ktorým by sa mal stať piaty modelový rad Yeti. Kedy príde na trh a na akej platforme ho postavíte? Pôjde opäť o kombináciu niekoľkých existujúcich modulov ako v prípade modelu Roomster?
Neviem vám presne povedať, kedy príde Yeti na trh, lebo ešte na ňom pracujeme. Viem si ale predstaviť, že by to mohlo byť na prelome rokov 2009 a 2010 (pozn. redakcie – odhadujeme, že to bude asi s nástupom novej generácie naftových motorov common rail). Novú platformu si nebudeme môcť dovoliť, lebo by nás stála enormné náklady. Pri modeli Roomster sme ukázali, že vieme optimálne použiť existujúce moduly a komponenty na vytvorenie nového trhového segmentu. V rámci koncernu sme ako prví využili túto metódu a plánujeme ju ďalej rozvíjať. Ušetríme tým veľké náklady na vývoj a budeme si môcť dovoliť vstúpiť aj do segmentov s menším odbytom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ešte niečo na záver...

Do roku 2010
Škoda má veľké plány. Do roku 2010 uvedie okrem nových benzínových aj naftových motorov najmenej jeden úplne nový model ročne. Na jar budúceho roku začne novou Fabiou, ku ktorej na jeseň pribudne kombi. Jar prinesie aj 2-miestny dodávkový Roomster a pravdepodobne aj oplastovanú verziu v štýle SUV Roomster Scout. V roku 2008 príde nový Superb. O ňom sa povráva, že má mať netradičné veko batožinového priestoru, ktoré sa bude otvárať 2 spôsobmi – buď ako v klasickom sedane alebo spoločne so zadným oknom ako u modelov liftback. Rok 2009 sa ponesie v znamení piateho modelového radu Yeti. Zdroj blízky automobilke hovorí, že dizajnovo sa od konceptu veľmi líšiť nebude a pravdepodobne budú z neho verzie s pohonom predných aj všetkých kolies. Keď dostane Joyster zelenú, vyrábať ho začnú v roku 2010.

SkryťVypnúť reklamu
reklama



 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 194
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 10 961
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 239
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 311
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 264
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 919
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 147
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 029
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  2. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  3. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  4. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 511
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 157
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 615
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 232
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 566
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 692
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 327
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 838
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu