SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Kam kráčaš Škoda - II. diel

Škoda chce v najbližších rokoch podstatne zvýšiť výrobu a expandovať na nové trhy. Na to, aby tento cieľ dosiahla, ale potrebuje viac než len 4 modelové rady a hlavne dokončiť vývoj ďalších benzínových aj naftových motorov.

Dr.Ing. Harald Ludanek - V roku 2002 sa stal vedúcim vývoja Škoda Auto a od roku 2004 je aj členom predstavenstva zodpovedným za technický vývoj. Narodil sa v Nemecku, jeho otec však pochádzal zo západných Čiech. Stál pri zrode štvrtého modelového radu ŠkDr.Ing. Harald Ludanek - V roku 2002 sa stal vedúcim vývoja Škoda Auto a od roku 2004 je aj členom predstavenstva zodpovedným za technický vývoj. Narodil sa v Nemecku, jeho otec však pochádzal zo západných Čiech. Stál pri zrode štvrtého modelového radu Šk

O nových trendoch a pripravovaných projektoch českej automobilky nám počas parížskeho autosalónu porozprával ten najpovolanejší - šéfkonštruktér Škoda Auto a „otec" modelu Roomster – Dr. Ing. Harald Ludanek.

Pri uvedení modelu Roomster ste v jednom z rozhovorov spomenuli, že Roomster reprezentuje štvrtý modelový rad a ako každý modelový rad nebude sám, ale dostane niekoľko súrodencov. Môžete byť konkrétnejší a prezradiť niečo viac?
Vyrobili sme už Roomster ako policajné auto, viem si tiež predstaviť, že by z neho mohol byť dobrý taxík aj malé úžitkové vozidlo pre rozvážkovú službu a drobných remeselníkov. Má totiž veľký vnútorný priestor, ktorý sa dá vďaka variabilným zadným sedadlám ľahko prestavať, aby sa cez víkend mohol použiť ako plnohodnotné rodinné auto. Samozrejme, že bude z neho aj úžitková verzia N1. Na všetky tieto verzie sme od začiatku mysleli a niektoré sú už nachystané. Ďalšie pripravujeme.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Spomínate úžitkovú verziu N1. Máte tým na mysli 2-miestnu dodávku? Pretože Roomster sa už v súčasnosti na Slovensku predáva aj v úžitkovej verzii N1. Zároveň by ma zaujímalo, či v súvislosti s využitím Roomsteru na pracovné účely neuvažujete aj o verzii s ešte dlhším rázvorom?
Rázvor sa nezmení, beztak je väčší než v súčasnej Octavii. Dôraz sme kládli predovšetkým na interiér a jeho využitie. Nevideli sme dôvod predlžovať rázvor náprav. Pre úžitkovú verziu, teda malú dodávku ako hovoríte, je rozhodujúca užitočná hmotnosť, ktorá v porovnaní s osobnou verziou bude vyššia o 125 kg (640 kg).

V ponuke zatiaľ nie sú motory FSI. Plánujete v budúcnosti rozšíriť motorovú paletu?
Dôležité pre nás bolo ponúknuť Roomster za prijateľnú cenu zodpovedajúcu tomuto segmentu a z toho vyplynula aj ponuka motorov. Zážihový štvorvalec 1,6 výkonu 77 kW/105 k má dobré parametre a hodí sa k tomuto vozidlu. Naftové motory sú tiež dobre odstupňované. V ich prípade myslíme hlavne na znižovanie emisií, a preto na prelome desaťročia predstavíme novú generáciu vznetových agregátov s priamym vstrekovaním paliva common rail. Dovtedy ostaneme pri motoroch TDI so systémom čerpadlo-tryska, ktoré dobre plnia svoju úlohu a sú konkurencieschopné. Keď bude trh žiadať väčšie a výkonnejšie motory, budeme sa tejto myšlienke venovať.

Skryť Vypnúť reklamu

To je ešte ďaleko a konkurencia už teraz výrazne napreduje vo zvyšovaní kultúry chodu svojich naftových motorov. Navyše Škoda je jednou z mála automobiliek, ktorá ešte ponúka naftový trojvalec. Ten má okrem mnohých predností aj jednu veľmi slabú stránku - kultúru chodu. Zdá sa mi tiež, že motor 1.9 TDI je pod kapotou Roomstera hlučnejší než v Octavii. Neplánujete preto upraviť akustiku naftových motorov v modeli Roomster?
Naftový agregát 1.9 TDI je vďaka štvorvalcovej konštrukcii z pohľadu akustiky stále lepší než 1.4 TDI, ktorý využíva 3 valce. Ďalšie zlepšovanie zvukovej izolácie týchto agregátov je technicky možné, bude však závisieť od požiadaviek trhu. Systém čerpadlo-tryska má jasné prednosti, ale v kultúre chodu aj plnení pripravovanej emisnej normy Euro 5 ho common rail v súčasnosti prekonáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Pripravujete celú paletu common rail motorov alebo to budú len jednotlivé agregáty?
Súčasné naftové motory budeme nahradzovať postupne, v zodpovedajúcom časovom slede, pretože ešte nie je úplne jasné, kedy sa zmenia emisné predpisy v Európe na normu Euro 5. Ak sa tak stane, budeme musieť ponúknuť motory zodpovedajúce novým predpisom. Je pravdepodobné, že s prechodom na vstrekovanie common rail nasadíme malé štvorvalcové motory a postupne vymeníme aj ostatné.
Kedy sa v modeloch značky Škoda objaví motor 1.4 TSI?
Ktorý model Škoda máte na mysli?

Napríklad novú Fabiu RS...
Najprv musíme urobiť prvý krok - uviesť novú Fabiu na trh. Výmena súčasnej Fabie RS bude až druhý krok. Stále sa veľmi dobre predáva, a preto ju chceme ešte chvíľu ponúkať. Kedy Fabiu RS nahradíme a aký motor ju bude poháňať, či to bude 1.4 TSI alebo nejaký novší a lepší motor, to ostane zatiaľ mojim tajomstvom.

Skryť Vypnúť reklamu

A čo Octavia? Nebude práve tento model prvou Škodou s motorom 1.4 TSI?
Je to dosť možné. Chcel by som ale zdôrazniť, že momentálne máme celú paletu dobrých motorov a 1.4 TSI nie je náš jediný špičkový agregát. Zároveň si ale môžete byť istý, že v najbližších rokoch prídeme s ďalším skvelým motorom. Technika napreduje: redukuje sa obsah škodlivín vo výfukových plynoch a znižuje sa palivová spotreba. Vo Wolfsburgu, Ingolstadte aj Mladej Boleslavi máme skupiny technikov, ktorí nepracujú len na motore TSI, ale vyvíjajú ďalšiu generáciu motorov. Dôležité je prísť v správnom čase so správnym projektom a preto nemôžeme favorizovať žiaden z existujúcich motorov. Možno sa pozeráme trochu dopredu a v budúcnosti ponúkneme iný motor, ktorý by mohol mať ešte lepšie parametre než 1.4 TSI.

Skryť Vypnúť reklamu

Aký bude ďalší osud maloobjemových benzínových motorov? Koncern VW, Toyota a Opel sú jediní, kto v kategórii malých automobilov montuje ešte benzínové trojvalce. Neplánujete tieto agregáty nahradiť štvorvalcovými?
Najprv musím povedať, že trojvalec 1.2 HTP je pre vozidlá ako Fabia dobrý motor s primeraným výkonom i krútiacim momentom. Výhodou trojvalcovej konštrukcie je menší počet valcov, menšie trenie aj straty trením, čo sa pozitívne odráža v palivovej spotrebe. Tento trojvalec pritom už dnes spĺňa emisnú normu, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2008 a preto má pre nás veľký význam. Nevýhodou je nepravidelný chod, pretože potrebuje vyvažovací hriadeľ. To je ale vec, ktorá k trojvalcom neodmysliteľne patrí.
Myslím si, že ďalší vývoj bude smerovať k malým prepĺňaným agregátom s nízkymi emisiami, malou spotrebou paliva a vysokým výkonom. To je ale úloha, ktorá ešte stojí pred nami.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopočuli sme sa, že na európskych trhoch si robíte prieskum koľko by sa predalo Octavii RS s pohonom 4x4. Znamená to, že plánujete takúto verziu vyrábať?
Pohon 4x4 už v koncerne máme. Pozrite sa na Audi, kde existuje niekoľko športových vozidiel s pohonom všetkých kolies. Myslím si, že je logické premýšľať nad tým, ako by sme mohli využiť konštrukcie dostupné v rámci koncernu a priniesť tak zákazníkom niečo nové. Momentálne sú to však len štúdie. Keď sa ukáže takáto verzia pre nás finančne rentabilná, budeme ju robiť. Aj Joyster je zatiaľ len štúdia.

Pohon 4x4 je v Škode dosť aktuálna téma. Tu v Paríži predstavujete Octaviu Scout, predzvesť prvého skutočného SUV s pohonom všetkých kolies, ktorým by sa mal stať piaty modelový rad Yeti. Kedy príde na trh a na akej platforme ho postavíte? Pôjde opäť o kombináciu niekoľkých existujúcich modulov ako v prípade modelu Roomster?
Neviem vám presne povedať, kedy príde Yeti na trh, lebo ešte na ňom pracujeme. Viem si ale predstaviť, že by to mohlo byť na prelome rokov 2009 a 2010 (pozn. redakcie – odhadujeme, že to bude asi s nástupom novej generácie naftových motorov common rail). Novú platformu si nebudeme môcť dovoliť, lebo by nás stála enormné náklady. Pri modeli Roomster sme ukázali, že vieme optimálne použiť existujúce moduly a komponenty na vytvorenie nového trhového segmentu. V rámci koncernu sme ako prví využili túto metódu a plánujeme ju ďalej rozvíjať. Ušetríme tým veľké náklady na vývoj a budeme si môcť dovoliť vstúpiť aj do segmentov s menším odbytom.

Skryť Vypnúť reklamu

A ešte niečo na záver...

Do roku 2010
Škoda má veľké plány. Do roku 2010 uvedie okrem nových benzínových aj naftových motorov najmenej jeden úplne nový model ročne. Na jar budúceho roku začne novou Fabiou, ku ktorej na jeseň pribudne kombi. Jar prinesie aj 2-miestny dodávkový Roomster a pravdepodobne aj oplastovanú verziu v štýle SUV Roomster Scout. V roku 2008 príde nový Superb. O ňom sa povráva, že má mať netradičné veko batožinového priestoru, ktoré sa bude otvárať 2 spôsobmi – buď ako v klasickom sedane alebo spoločne so zadným oknom ako u modelov liftback. Rok 2009 sa ponesie v znamení piateho modelového radu Yeti. Zdroj blízky automobilke hovorí, že dizajnovo sa od konceptu veľmi líšiť nebude a pravdepodobne budú z neho verzie s pohonom predných aj všetkých kolies. Keď dostane Joyster zelenú, vyrábať ho začnú v roku 2010.

Skryť Vypnúť reklamu



 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  8. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  9. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 338
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 745
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 943
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 747
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 677
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 282
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 730
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 968
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 209
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 107
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


14 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


17 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  2. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  3. Ctirad Klimčík: O študentoch
  4. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  5. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  6. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  7. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  8. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 012
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 780
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 961
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 985
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 615
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 544
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 443
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu