Renault čelí v rumunskej automobilke Dacia sociálnemu napätiu

Paríž/Bukurešť 4. apríla (TASR) - Francúzska skupina Renault má v rumunských závodoch svojej filiálky Dacia veľké plány, ale zároveň tam čelí sociálnemu ...

Paríž/Bukurešť 4. apríla (TASR) - Francúzska skupina Renault má v rumunských závodoch svojej filiálky Dacia veľké plány, ale zároveň tam čelí sociálnemu napätiu.

Ako informuje denník Le Monde, Renault chce v rumunských závodoch do roku 2004 vyrábať automobil s výkonom porovnateľným s autami, vyrábanými na Západe, ale za predajnú cenu 5000 eúr. Model W90 je určený pre rozvíjajúce sa trhy najmä v strednej a východnej Európe, pre Rusko, ďalej pre krajiny Maghríbu, Čínu a Latinskú Ameriku. Do roku 2010 sa majú vyrobiť štyri milióny týchto áut, pričom od roku 2005 sa má výroba presunúť do Ruska.

Tieto ambície skupiny Renault narážajú v tomto čase na niekoľko prekážok, komentuje Le Monde. Aj keď Renault vyčlení 356 miliónov eúr na zlepšenie dacií, riziká projektu sú veľké. V prvom rade je výbušným problémom sociálna otázka. Z 27 500 zamestnancov podniku bude musieť automobilku do roku 2004 opustiť približne 11 000. Len nedávno Renault požiadal konzultačnú parížsku kanceláriu, aby vypracovala program na profesionálnu rekvalifikáciu pracovníkov. Jeho cieľom je pritiahnuť nenávratné úvery, ktoré Európska komisia (EK) vyčlenila pre Rumunsko na vytváranie nových pracovných miest.

Odborová organizácia v závode Dacia chce od polovice apríla začať štrajkovať, ak odborári od francúzskych predstaviteľov Renaultu nedosiahnu okamžité zvýšenie miezd. Robotníci v Dacii zarobia toľko, koľko je rumunský priemerný plat, dodáva denník.

Okolie továrne Dacia sa zmenilo. Investície, vložené do infraštruktúry a technologických zariadení v továrni, viedli k vyšším výkonom. Aj napriek pomerne vysokému počtu pracovných úrazov pri továrni nie je vlastné vybavenie na vykonanie súrnych pohotovostných výkonov. Zranených prevážajú do nemocnice v Pitešti, vzdialenej 15 kilometrov. Rumunskí robotníci podceňujú nebezpečenstvo pracovných úrazov, je to ich mentalita.

Ďalším veľkým problémom pre automobilku sú domáci subdodávatelia. Z 359 subdodávateľov približne 50 nepochopilo výzvu a príležitosť pracovať pre Daciu a poskytovať súčiastky na kvalitatívnej úrovni, požadovanej Renaultom.

Po troch rokoch recesie sa kúpna sila obyvateľstva prudko znížila a budúcnosť rumunskej ekonomiky je stále neistá. Vedenie podniku Dacia je však optimistické, uzatvára Le Monde.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 922
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 048
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 130
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 984
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 733
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 527
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 195
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 112
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 848
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 469

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

Sme národ, ktorý ľahko prijíma niečo zahraničné ako to svetové. No superpotraviny k nám nemusia cestovať cez celú planétu.

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

PLUS

Je suis Čajka. Ukradli symbol bratislavskej kaviarne

Detektívny príbeh o absurdných pohnútkach.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.