SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Renault čelí v rumunskej automobilke Dacia sociálnemu napätiu

Paríž/Bukurešť 4. apríla (TASR) - Francúzska skupina Renault má v rumunských závodoch svojej filiálky Dacia veľké plány, ale zároveň tam čelí sociálnemu ...

Paríž/Bukurešť 4. apríla (TASR) - Francúzska skupina Renault má v rumunských závodoch svojej filiálky Dacia veľké plány, ale zároveň tam čelí sociálnemu napätiu.

Ako informuje denník Le Monde, Renault chce v rumunských závodoch do roku 2004 vyrábať automobil s výkonom porovnateľným s autami, vyrábanými na Západe, ale za predajnú cenu 5000 eúr. Model W90 je určený pre rozvíjajúce sa trhy najmä v strednej a východnej Európe, pre Rusko, ďalej pre krajiny Maghríbu, Čínu a Latinskú Ameriku. Do roku 2010 sa majú vyrobiť štyri milióny týchto áut, pričom od roku 2005 sa má výroba presunúť do Ruska.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Tieto ambície skupiny Renault narážajú v tomto čase na niekoľko prekážok, komentuje Le Monde. Aj keď Renault vyčlení 356 miliónov eúr na zlepšenie dacií, riziká projektu sú veľké. V prvom rade je výbušným problémom sociálna otázka. Z 27 500 zamestnancov podniku bude musieť automobilku do roku 2004 opustiť približne 11 000. Len nedávno Renault požiadal konzultačnú parížsku kanceláriu, aby vypracovala program na profesionálnu rekvalifikáciu pracovníkov. Jeho cieľom je pritiahnuť nenávratné úvery, ktoré Európska komisia (EK) vyčlenila pre Rumunsko na vytváranie nových pracovných miest.

Odborová organizácia v závode Dacia chce od polovice apríla začať štrajkovať, ak odborári od francúzskych predstaviteľov Renaultu nedosiahnu okamžité zvýšenie miezd. Robotníci v Dacii zarobia toľko, koľko je rumunský priemerný plat, dodáva denník.

Skryť Vypnúť reklamu

Okolie továrne Dacia sa zmenilo. Investície, vložené do infraštruktúry a technologických zariadení v továrni, viedli k vyšším výkonom. Aj napriek pomerne vysokému počtu pracovných úrazov pri továrni nie je vlastné vybavenie na vykonanie súrnych pohotovostných výkonov. Zranených prevážajú do nemocnice v Pitešti, vzdialenej 15 kilometrov. Rumunskí robotníci podceňujú nebezpečenstvo pracovných úrazov, je to ich mentalita.

Ďalším veľkým problémom pre automobilku sú domáci subdodávatelia. Z 359 subdodávateľov približne 50 nepochopilo výzvu a príležitosť pracovať pre Daciu a poskytovať súčiastky na kvalitatívnej úrovni, požadovanej Renaultom.

Po troch rokoch recesie sa kúpna sila obyvateľstva prudko znížila a budúcnosť rumunskej ekonomiky je stále neistá. Vedenie podniku Dacia je však optimistické, uzatvára Le Monde.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 900
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 818
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 888
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 285
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 801
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 292
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 915
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 10 906
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 763
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 104
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Minister Naď vysvetľuje podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Cynická obluda

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.