SME

Renault čelí v rumunskej automobilke Dacia sociálnemu napätiu

Paríž/Bukurešť 4. apríla (TASR) - Francúzska skupina Renault má v rumunských závodoch svojej filiálky Dacia veľké plány, ale zároveň tam čelí sociálnemu ...

Paríž/Bukurešť 4. apríla (TASR) - Francúzska skupina Renault má v rumunských závodoch svojej filiálky Dacia veľké plány, ale zároveň tam čelí sociálnemu napätiu.

Ako informuje denník Le Monde, Renault chce v rumunských závodoch do roku 2004 vyrábať automobil s výkonom porovnateľným s autami, vyrábanými na Západe, ale za predajnú cenu 5000 eúr. Model W90 je určený pre rozvíjajúce sa trhy najmä v strednej a východnej Európe, pre Rusko, ďalej pre krajiny Maghríbu, Čínu a Latinskú Ameriku. Do roku 2010 sa majú vyrobiť štyri milióny týchto áut, pričom od roku 2005 sa má výroba presunúť do Ruska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tieto ambície skupiny Renault narážajú v tomto čase na niekoľko prekážok, komentuje Le Monde. Aj keď Renault vyčlení 356 miliónov eúr na zlepšenie dacií, riziká projektu sú veľké. V prvom rade je výbušným problémom sociálna otázka. Z 27 500 zamestnancov podniku bude musieť automobilku do roku 2004 opustiť približne 11 000. Len nedávno Renault požiadal konzultačnú parížsku kanceláriu, aby vypracovala program na profesionálnu rekvalifikáciu pracovníkov. Jeho cieľom je pritiahnuť nenávratné úvery, ktoré Európska komisia (EK) vyčlenila pre Rumunsko na vytváranie nových pracovných miest.

Odborová organizácia v závode Dacia chce od polovice apríla začať štrajkovať, ak odborári od francúzskych predstaviteľov Renaultu nedosiahnu okamžité zvýšenie miezd. Robotníci v Dacii zarobia toľko, koľko je rumunský priemerný plat, dodáva denník.

SkryťVypnúť reklamu

Okolie továrne Dacia sa zmenilo. Investície, vložené do infraštruktúry a technologických zariadení v továrni, viedli k vyšším výkonom. Aj napriek pomerne vysokému počtu pracovných úrazov pri továrni nie je vlastné vybavenie na vykonanie súrnych pohotovostných výkonov. Zranených prevážajú do nemocnice v Pitešti, vzdialenej 15 kilometrov. Rumunskí robotníci podceňujú nebezpečenstvo pracovných úrazov, je to ich mentalita.

Ďalším veľkým problémom pre automobilku sú domáci subdodávatelia. Z 359 subdodávateľov približne 50 nepochopilo výzvu a príležitosť pracovať pre Daciu a poskytovať súčiastky na kvalitatívnej úrovni, požadovanej Renaultom.

Po troch rokoch recesie sa kúpna sila obyvateľstva prudko znížila a budúcnosť rumunskej ekonomiky je stále neistá. Vedenie podniku Dacia je však optimistické, uzatvára Le Monde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 694
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 426
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 099
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 774
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 637
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 616
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 010
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 481
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 721
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 388
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 341
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 090
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 476
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 508
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu