SME
Sobota, 10. december, 2022 | Meniny má Radúz

Renault čelí v rumunskej automobilke Dacia sociálnemu napätiu

Paríž/Bukurešť 4. apríla (TASR) - Francúzska skupina Renault má v rumunských závodoch svojej filiálky Dacia veľké plány, ale zároveň tam čelí sociálnemu ...

Paríž/Bukurešť 4. apríla (TASR) - Francúzska skupina Renault má v rumunských závodoch svojej filiálky Dacia veľké plány, ale zároveň tam čelí sociálnemu napätiu.

Ako informuje denník Le Monde, Renault chce v rumunských závodoch do roku 2004 vyrábať automobil s výkonom porovnateľným s autami, vyrábanými na Západe, ale za predajnú cenu 5000 eúr. Model W90 je určený pre rozvíjajúce sa trhy najmä v strednej a východnej Európe, pre Rusko, ďalej pre krajiny Maghríbu, Čínu a Latinskú Ameriku. Do roku 2010 sa majú vyrobiť štyri milióny týchto áut, pričom od roku 2005 sa má výroba presunúť do Ruska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Tieto ambície skupiny Renault narážajú v tomto čase na niekoľko prekážok, komentuje Le Monde. Aj keď Renault vyčlení 356 miliónov eúr na zlepšenie dacií, riziká projektu sú veľké. V prvom rade je výbušným problémom sociálna otázka. Z 27 500 zamestnancov podniku bude musieť automobilku do roku 2004 opustiť približne 11 000. Len nedávno Renault požiadal konzultačnú parížsku kanceláriu, aby vypracovala program na profesionálnu rekvalifikáciu pracovníkov. Jeho cieľom je pritiahnuť nenávratné úvery, ktoré Európska komisia (EK) vyčlenila pre Rumunsko na vytváranie nových pracovných miest.

Odborová organizácia v závode Dacia chce od polovice apríla začať štrajkovať, ak odborári od francúzskych predstaviteľov Renaultu nedosiahnu okamžité zvýšenie miezd. Robotníci v Dacii zarobia toľko, koľko je rumunský priemerný plat, dodáva denník.

SkryťVypnúť reklamu

Okolie továrne Dacia sa zmenilo. Investície, vložené do infraštruktúry a technologických zariadení v továrni, viedli k vyšším výkonom. Aj napriek pomerne vysokému počtu pracovných úrazov pri továrni nie je vlastné vybavenie na vykonanie súrnych pohotovostných výkonov. Zranených prevážajú do nemocnice v Pitešti, vzdialenej 15 kilometrov. Rumunskí robotníci podceňujú nebezpečenstvo pracovných úrazov, je to ich mentalita.

Ďalším veľkým problémom pre automobilku sú domáci subdodávatelia. Z 359 subdodávateľov približne 50 nepochopilo výzvu a príležitosť pracovať pre Daciu a poskytovať súčiastky na kvalitatívnej úrovni, požadovanej Renaultom.

Po troch rokoch recesie sa kúpna sila obyvateľstva prudko znížila a budúcnosť rumunskej ekonomiky je stále neistá. Vedenie podniku Dacia je však optimistické, uzatvára Le Monde.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  3. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  4. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  7. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Po čom túžia Slováci? Kupujeme, aby sme ušetrili aj sa potešili
  2. Spoločnosť Freshfields otvára nové Business Services Centre
  3. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  4. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  5. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  6. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  7. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  8. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 505
  2. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 934
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 919
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 013
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 288
  6. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 593
  7. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 3 410
  8. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú 3 359
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Rastislav Jusko: O tom, ako boľševici ovládli prokuratúru.
  2. Anton Kovalčík: Murder Inc. na ruský spôsob 1.
  3. Ladislav Boršoš: Jarku Nohavico
  4. Jozef Sitko: Bude oligarchia konečne jasať???
  5. Štefan Vidlár: Nočné zamyslenie sa
  6. Miroslav Iliaš: O vedeckej (ne)spolupráci s Ruskou federáciou
  7. Veronika Michalčíková: Zamkovskému vzali chatu, do Tatier sa už nikdy nevrátil
  8. Štefan Bukovan: Najnovšia a najvyššia na Kysuciach
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 597
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 13 174
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 8 045
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 3 009
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 899
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 299
  7. Soňa Kallová: Slovenská pošta 1 899
  8. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 770
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu