Paríž/Bukurešť 4. apríla (TASR) - Francúzska skupina Renault má v rumunských závodoch svojej filiálky Dacia veľké plány, ale zároveň tam čelí sociálnemu napätiu.
Ako informuje denník Le Monde, Renault chce v rumunských závodoch do roku 2004 vyrábať automobil s výkonom porovnateľným s autami, vyrábanými na Západe, ale za predajnú cenu 5000 eúr. Model W90 je určený pre rozvíjajúce sa trhy najmä v strednej a východnej Európe, pre Rusko, ďalej pre krajiny Maghríbu, Čínu a Latinskú Ameriku. Do roku 2010 sa majú vyrobiť štyri milióny týchto áut, pričom od roku 2005 sa má výroba presunúť do Ruska.
Tieto ambície skupiny Renault narážajú v tomto čase na niekoľko prekážok, komentuje Le Monde. Aj keď Renault vyčlení 356 miliónov eúr na zlepšenie dacií, riziká projektu sú veľké. V prvom rade je výbušným problémom sociálna otázka. Z 27 500 zamestnancov podniku bude musieť automobilku do roku 2004 opustiť približne 11 000. Len nedávno Renault požiadal konzultačnú parížsku kanceláriu, aby vypracovala program na profesionálnu rekvalifikáciu pracovníkov. Jeho cieľom je pritiahnuť nenávratné úvery, ktoré Európska komisia (EK) vyčlenila pre Rumunsko na vytváranie nových pracovných miest.
Odborová organizácia v závode Dacia chce od polovice apríla začať štrajkovať, ak odborári od francúzskych predstaviteľov Renaultu nedosiahnu okamžité zvýšenie miezd. Robotníci v Dacii zarobia toľko, koľko je rumunský priemerný plat, dodáva denník.
Okolie továrne Dacia sa zmenilo. Investície, vložené do infraštruktúry a technologických zariadení v továrni, viedli k vyšším výkonom. Aj napriek pomerne vysokému počtu pracovných úrazov pri továrni nie je vlastné vybavenie na vykonanie súrnych pohotovostných výkonov. Zranených prevážajú do nemocnice v Pitešti, vzdialenej 15 kilometrov. Rumunskí robotníci podceňujú nebezpečenstvo pracovných úrazov, je to ich mentalita.
Ďalším veľkým problémom pre automobilku sú domáci subdodávatelia. Z 359 subdodávateľov približne 50 nepochopilo výzvu a príležitosť pracovať pre Daciu a poskytovať súčiastky na kvalitatívnej úrovni, požadovanej Renaultom.
Po troch rokoch recesie sa kúpna sila obyvateľstva prudko znížila a budúcnosť rumunskej ekonomiky je stále neistá. Vedenie podniku Dacia je však optimistické, uzatvára Le Monde.