SME
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Toyota Land Cruiser Arctic Truck

Počas svojej krátkej novinárskej praxe som už jazdil s kde čím, ale ešte zo žiadneho osobného auta som sa na vodiča autobusu nepozeral z takmer rovnakej výšky a nikdy som si nepripadal v uliciach Bratislavy ako hollywoodska hviezda. Asi preto, že ešte nik

Na vysokej nohe
dy som nejazdil s big footom, teda v aute Toyota Land Cruiser upravenom v islandskej firme Arctic Truck.
Len čo som si doň sadol a pohol sa, na každom kroku si ho fotili a u všetkých okoloidúcich bez rozdielu veku vylúdil úsmev na tvári. Z ich reakcií bolo zrejmé, že takýto automobilový zjav na Slovensku ešte nevideli. Nevadí, ani ja nie. Na prvý pohľad nemá ďaleko od štvorkolesových monštier drtiacich vraky automobilov. Dramaticky sa ale od nich líši. Toto auto nevzniklo z recesie a pre zábavu, ale jednoducho preto, že na Islande takéto vozidlá potrebujú. Krajina stvorená ohňom sopiek je totiž veľkú časť roka pokrytá snehom a na prepravu tam obyčajné terénne autá nestačia. Preto ich začali upravovať. Najprv sa autá prerábali na amatérskej báze, neskôr sa tejto činnosti ujali miestni predajcovia vozidiel a začali ju vykonávať profesionálne. Medzi najväčšie a najznámejšie firmy patrí Arctic Truck, ktorá sa úpravou terénnych vozidiel zaoberá už 18 rokov a aj vďaka nej patrí Toyote na Islande viac ako tretina trhu s novými autami. Popri iných značkách tvoria totiž viac ako polovicu ich predajov rôzne modely Land Cruiser. Jeden z nich som mal možnosť vyskúšať.

Prvé čo na obrovskej Toyote Land Cruiser človeka najviac zaujme sú obrie balónové pneumatiky priemeru asi 1 m. Sú široké 38 palcov, majú 2 ventily (jedným sa pneumatika dofukuje a druhým vypúšťa) a hrubý zimný dezén s možnosťou nastrelenia hrotov. Existujú aj rozmery 33 a 35 palcov, ba dokonca aj extrémny 44 palcový. Najobľúbenejšie sú ale 38-palcové, pretože v najväčšej možnej miere zachovávajú pôvodné jazdné vlastnosti auta a veľmi dobre sa osvedčili aj v hlbokom snehu. Ich použitie si ale vyžadovalo množstvo technických modifikácii. Aby sa obrovské kolesá vôbec vošli do podbehov, medzi karosériu a upevňovacie body podvozka pribudli špeciálne 60 mm hrubé nylónové vložky, čím sa karoséria patrične zdvihla. Úpravám sa nevyhlo ani zavesenie kolies. Pod predné tlmiče pribudla asi 20 mm vysoká podložka a samotné tlmiče sú predĺžené smerom dole o ďalších 40 mm. Táto úprava je možná vo verzii s vinutými pružinami aj s pneumatickým pružením, ktoré nestráca nič zo svojho komfortu. Zadné tlmiče majú kompletne prevarené úchyty a celá náprava je posunutá o 120 mm dozadu. Rázvor náprav tak narástol na 2910 mm. Má to niekoľko praktických dôvodov. V prvom rade sa tým zlepší zadný zjazdový uhol z 26 º na 31º (predný nájazdový uhol má teraz hodnotu 47º, pôvodne 31º) a eliminuje sa vplyv vyššieho ťažiska na jazdné vlastnosti. Kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti narástol tiež rozchod kolies o 270 mm na 1805 mm. Nový sériový Land Cruiser je štandardne vybavený 17-palcovými diskami kolies a keďže tieto obrie pneumatiky sa obúvajú na menšie disky rozmeru 15-palcov, musel byť použitý tiež menší ale rovnako výkonný brzdový systém. Silné brzdové strmene a kotúče preto pochádzajú z Toyoty Tacoma, veľkého pick-upu určeného pre severoamerický trh. Aby vozidlo kvôli veľkým kolesám nestratilo potrebnú silu a ťah v náročných podmienkach, hlavná prevodovka dostala iný stály prevod a kratšie diferenciály na oboch nápravách, v tomto prípade aj s mechanickými uzávierkami. Tým sa ale úpravy ešte zďaleka neskončili. Vozidlo je vpredu aj vzadu vybavené ťažným zariadením s možnosťou uchytenia navijáka. K dispozícii je tiež 9,5-litrový zásobník na stlačený vzduch a kompresor pre dofukovanie kolies. Pri jazde v hlbokom snehu sa totiž pneumatiky výrazne podhusťujú, aby mali čo najväčšiu styčnú plochu a nezabárali sa. Po prechode na asfalt ich ale treba opäť dofúkať. Nízka hustota čerpacích staníc na Islande si vynútila inštaláciu prídavnej palivovej nádrže. Uchytená je pod vozidlom na mieste, kde zvykne byť rezerva. Počas jazdy sa palivo automaticky prečerpáva z prídavnej do hlavnej nádrže. Ich natankovanie trvá asi 15 min. V krajine, kde sú noci výrazne dlhšie ako u nás, nesmú chýbať prídavné diaľkové reflektory, každý výkonu 150W.
Pri nastupovaní do takto upraveného Land Cruiseru som prvýkrát ocenil pomocné rukoväte na predných stĺpikoch a stupačky, ktoré majú v tomto prípade viac praktickú než okrasnú funkciu. Interiér, jeho výbava a ovládanie jednotlivých prvkov sa v ničom nelíši od základného modelu. Zvyknúť som si ale musel na menej citlivé riadenie, na ktorom sa prejavuje hmotnosť mohutných kolies aj na väčšie náklony karosérie a kvílenie pneumatík v zákrutách. V porovnaní s bežnými zimnými pneumatikami majú tieto slabé bočnice a preto pískajú už pri nízkej rýchlosti. Jazda po rozbitých bratislavských uliciach je však vďaka nim neuveriteľne komfortná. Ťažký Land Cruiser sa cez všetky nerovnosti prenesie ako v papučkách a popritom vás pri brzdení a prudkom pridávaní jemne pohojdá. Jediné na čo si treba dávať pozor sú rozmery auta. Neraz som pri vyhýbaní sa inému autu v úzkych uličkách z preventívnych dôvodov použil radšej chodník, lebo som si nebol istý, či sa vedľa seba vmestíme. Aj pri parkovaní bolo treba myslieť na to, že tento Land Cruiser potrebuje dvakrát toľko miesta než klasický. Turbodiesel 3.0 D-4D s vysokotlakovým vstrekovaním common-rail má s týmto monštrom pomerne dosť práce, ale jeho dynamika sa nám vďaka skráteným prevodom nezdala výrazne slabšia. Presné zrýchlenie, maximálnu rýchlosť ani spotrebu úpravca neudáva. Odporúča ale najviac 120 km/h, čo je podľa nás hraničná rýchlosť aj kvôli hluku z odvaľovania pneumatík. Palivová spotreba 13,2 l/100 km nie je vôbec taká strašná ako som očakával, keďže klasický Land Cruiser zvykne spapať asi 10,5 l/100 km. Má to len jednu chybičku krásy. Takto upravené Toyoty sa k nám nedovážajú a asi bol problém ich aj oficiálne prihlásiť.




Nádrž: Rezervné koleso nahradila prídavná palivová nádrž. Tankovanie oboch trvá asi 15 minút.

Tlačidlá: K štandardnej uzávierke medzinápravového diferenciálu pribudli aj pevné uzávierky predného a zadného diferenciálu. Nepoužili sme ich ale ani raz. V blate a štrku nám vďaka širokým kolesám úplne postačila redukcia.

Kokpit: Interiér ponúka kvalitu, luxus a pohodlie, na aké je majiteľ klasického Land Cruiseru zvyknutý. Tlačidlo vedľa volantu: Tlačidlo kompresora na dofúkanie pneumatík.


Pneumatika: Široké zimné pneumatiky majú na naše pomery dosť masívny dezén. Dierky v dezéne slúžia pre nastrelenie hrotov.

 

 

 

Doplnené na základe žiadosti čitateľov 12.12.2006 : Zadná uzávierka je štandardná. Predná bola domontovaná a je to ten malý otočný spínač vedľa tlačidiel.








 

 

 

 

 

 

motor 3.0 D-4D
zdvihový objem 2.982 cm³
výkon 122 kW/166 k
pri otáčkach 3.400 ot/min
krútiaci moment 410 Nm
pri 1.800 – 2.600 ot/min
maximálna rýchlosť (odporúčaná) 120 km/h
nameraná spotreba 13,2 l/100 km
cena testovaného vozidla cca 3,300.000 Sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  8. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 11 738
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 906
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 668
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 044
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 6 326
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 760
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 712
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 972
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW M440i Gran Coupe pred centrálou značky v Mníchove.

Na konci 50. rokov značke hrozil zánik.


10 h
Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


8. aug
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug

Blogy SME

  1. Petronela Čellárová: Stále neverím
  2. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  3. Maťo Chudík: Ticho
  4. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  5. Jano Kováčik: Ako vyhlásenie Pralesov skomplikovalo situáciu turistom
  6. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Keď hlava funguje, ale telo odchádza
  7. Ingrid Tkáčiková: Keď sa premiér Heger možno raz konečne odcyklí, bude už pre všetkých neskoro
  8. Miroslav Sopko: List učiteľovi od "toho dieťaťa"
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 526
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 21 618
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 510
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 576
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 210
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 491
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 701
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 316
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu