Sneh na ceste - najskôr treba spomaliť a potom trénovať

Dnešné autá izolujú vodiča od okolia a vytvárajú klamlivý obraz o bezpečnej jazde na snehu. Ani pohon všetkých kolies neprekoná fyziku.

Pri obmedzených možnostiach vyskúšať si jazdu na snehu pomôže aj prázdne zasnežené parkovisko.(Zdroj: kch)

Ranná hmla síce rýchlo vymizla, ale tréma z prvej tohtoročnej jazdy po snehu, navyše v zákrutách Čertovice, neopadá. Zrejme to bude tým, že na sneh na ceste sme si nestihli zvyknúť, pritom návod na bezpečnú jazdu platí všade, v meste aj na horských cestách.

Ešte pomalšie
Akonáhle sa cesty zaodejú do bieleho plášťa a vonku sa začne šmýkať, nastal ten pravý čas spomaliť. Pod spomalením sa myslí poriadne zníženie rýchlosti. Každý má v sebe hranicu, o ktorej si myslí, že je primeraná zasneženej ceste. Na začiatku zimy však treba spomaliť ešte pod tú hranicu a každým kilometrom nadobúdať istotu, sledovať auto a tiež to, ako si pneumatiky rozumejú s podkladom. O stave cesty nám veľa napovie rozbiehanie sa z miesta a pretáčajúce sa kolesá. Postupom času si treba cvične zabrzdiť tam, kde nikoho neohrozíme a zároveň dostaneme reálny obraz o tom, ako dlho nám trvá zastaviť auto z rýchlosti 60 km/h.

Ako v rely
Ísť naplno od začiatku pretekov dokáže iba úradujúci majster sveta Sebastien Loeb. Aj rýchly „Seb“ však v dejisku rely niekoľko dní trénoval, zvykal si na povrch, pneumatiky a trať. Majster volantu teda začína pomalšie a postupne zrýchľuje. Keby sa vybúral na začiatku pretekov, tak končí. Podobne je to aj s jazdením v zime. Postupne treba nadobúdať istotu, brzdiť skôr a dodržiavať väčší odstup než si myslíme, že je správne. Rýchlosť príde sama a v pravej miere.

Auto klame
Dnešné bezpečné autá izolujú vodiča od okolia, hluku a všetkých vplyvov, takže na vysokú rýchlosť, ktorú indikuje iba rýchlomer, sme si už zvykli. Tým pádom sa nám môže zdať aj deväťdesiatka na rovnej bielej ceste celkom bezpečná. Ani stabilizačný systém ESP ani ABS však nedokážu zmeniť priľnavosť pneumatík k ceste a anulovať kinetickú energiu auta. Preto nebude na škodu vyskúšať si, akú dráhu potrebujeme na zabrzdenie z rýchlosti, ktorú ešte považujeme za bezpečnú. Čím vyššia je rýchlosť na snehu, tým viac treba predvídať a robiť veci v predstihu.

Trénovať
Drvivá väčšina vodičov na slovenských cestách sa učí na svojich prípadne cudzích chybách. Aby nebolo zbieranie skúseností draho vykúpené, treba sa ísť po prvom snehu niekde na voľnú plochu „vyšalieť“ a pošmýkať s autom. Bezhlavé šantenie však nemá taký zmysel ako skúška brzdenia pred kartónovou krabicou alebo slalom okolo prekážok. V praxi vodič zistí, že v zime treba byť k riadeniu auta jemný a robiť pohyby s rozumom.

Bezpečne na snehu
• jazdiť výrazne pomalšie
• zrýchľovať postupne
• jemne sa pohýnať
• bez ABS brzdiť prerušovane
• radšej prekážku obísť ako bezhlavo brzdiť
• robiť všetky úkony skôr
• skôr auto smerovať do zákruty
• skôr brzdiť
• dodržiavať dostatočný odstup od vozidiel
• dbať na zimnú výbavu vozidla

Auto s pohonom všetkých kolies zrýchľuje na snehu výrazne lepšie ako bežné auto s jedinou poháňanou nápravou. Brzdí však rovnako, ak nie horšie. Opojný pocit zo zrýchlenia môže vytvoriť klamlivý obraz o skutočnej priľnavosti pneumatík k zasneženej ceste.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 013
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 664
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 150
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 737
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 284
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 279
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 169
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 378
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 299
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 192

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.