Sneh na ceste - najskôr treba spomaliť a potom trénovať

Dnešné autá izolujú vodiča od okolia a vytvárajú klamlivý obraz o bezpečnej jazde na snehu. Ani pohon všetkých kolies neprekoná fyziku.

Pri obmedzených možnostiach vyskúšať si jazdu na snehu pomôže aj prázdne zasnežené parkovisko.(Zdroj: kch)

Ranná hmla síce rýchlo vymizla, ale tréma z prvej tohtoročnej jazdy po snehu, navyše v zákrutách Čertovice, neopadá. Zrejme to bude tým, že na sneh na ceste sme si nestihli zvyknúť, pritom návod na bezpečnú jazdu platí všade, v meste aj na horských cestách.

Ešte pomalšie
Akonáhle sa cesty zaodejú do bieleho plášťa a vonku sa začne šmýkať, nastal ten pravý čas spomaliť. Pod spomalením sa myslí poriadne zníženie rýchlosti. Každý má v sebe hranicu, o ktorej si myslí, že je primeraná zasneženej ceste. Na začiatku zimy však treba spomaliť ešte pod tú hranicu a každým kilometrom nadobúdať istotu, sledovať auto a tiež to, ako si pneumatiky rozumejú s podkladom. O stave cesty nám veľa napovie rozbiehanie sa z miesta a pretáčajúce sa kolesá. Postupom času si treba cvične zabrzdiť tam, kde nikoho neohrozíme a zároveň dostaneme reálny obraz o tom, ako dlho nám trvá zastaviť auto z rýchlosti 60 km/h.

Ako v rely
Ísť naplno od začiatku pretekov dokáže iba úradujúci majster sveta Sebastien Loeb. Aj rýchly „Seb“ však v dejisku rely niekoľko dní trénoval, zvykal si na povrch, pneumatiky a trať. Majster volantu teda začína pomalšie a postupne zrýchľuje. Keby sa vybúral na začiatku pretekov, tak končí. Podobne je to aj s jazdením v zime. Postupne treba nadobúdať istotu, brzdiť skôr a dodržiavať väčší odstup než si myslíme, že je správne. Rýchlosť príde sama a v pravej miere.

Auto klame
Dnešné bezpečné autá izolujú vodiča od okolia, hluku a všetkých vplyvov, takže na vysokú rýchlosť, ktorú indikuje iba rýchlomer, sme si už zvykli. Tým pádom sa nám môže zdať aj deväťdesiatka na rovnej bielej ceste celkom bezpečná. Ani stabilizačný systém ESP ani ABS však nedokážu zmeniť priľnavosť pneumatík k ceste a anulovať kinetickú energiu auta. Preto nebude na škodu vyskúšať si, akú dráhu potrebujeme na zabrzdenie z rýchlosti, ktorú ešte považujeme za bezpečnú. Čím vyššia je rýchlosť na snehu, tým viac treba predvídať a robiť veci v predstihu.

Trénovať
Drvivá väčšina vodičov na slovenských cestách sa učí na svojich prípadne cudzích chybách. Aby nebolo zbieranie skúseností draho vykúpené, treba sa ísť po prvom snehu niekde na voľnú plochu „vyšalieť“ a pošmýkať s autom. Bezhlavé šantenie však nemá taký zmysel ako skúška brzdenia pred kartónovou krabicou alebo slalom okolo prekážok. V praxi vodič zistí, že v zime treba byť k riadeniu auta jemný a robiť pohyby s rozumom.

Bezpečne na snehu
• jazdiť výrazne pomalšie
• zrýchľovať postupne
• jemne sa pohýnať
• bez ABS brzdiť prerušovane
• radšej prekážku obísť ako bezhlavo brzdiť
• robiť všetky úkony skôr
• skôr auto smerovať do zákruty
• skôr brzdiť
• dodržiavať dostatočný odstup od vozidiel
• dbať na zimnú výbavu vozidla

Auto s pohonom všetkých kolies zrýchľuje na snehu výrazne lepšie ako bežné auto s jedinou poháňanou nápravou. Brzdí však rovnako, ak nie horšie. Opojný pocit zo zrýchlenia môže vytvoriť klamlivý obraz o skutočnej priľnavosti pneumatík k zasneženej ceste.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 296
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 761
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 993
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 612
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 735
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 575
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 557
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 211
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 208
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 147

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.