Sneh na ceste - najskôr treba spomaliť a potom trénovať

Dnešné autá izolujú vodiča od okolia a vytvárajú klamlivý obraz o bezpečnej jazde na snehu. Ani pohon všetkých kolies neprekoná fyziku.

Pri obmedzených možnostiach vyskúšať si jazdu na snehu pomôže aj prázdne zasnežené parkovisko.(Zdroj: kch)

Ranná hmla síce rýchlo vymizla, ale tréma z prvej tohtoročnej jazdy po snehu, navyše v zákrutách Čertovice, neopadá. Zrejme to bude tým, že na sneh na ceste sme si nestihli zvyknúť, pritom návod na bezpečnú jazdu platí všade, v meste aj na horských cestách.

Ešte pomalšie
Akonáhle sa cesty zaodejú do bieleho plášťa a vonku sa začne šmýkať, nastal ten pravý čas spomaliť. Pod spomalením sa myslí poriadne zníženie rýchlosti. Každý má v sebe hranicu, o ktorej si myslí, že je primeraná zasneženej ceste. Na začiatku zimy však treba spomaliť ešte pod tú hranicu a každým kilometrom nadobúdať istotu, sledovať auto a tiež to, ako si pneumatiky rozumejú s podkladom. O stave cesty nám veľa napovie rozbiehanie sa z miesta a pretáčajúce sa kolesá. Postupom času si treba cvične zabrzdiť tam, kde nikoho neohrozíme a zároveň dostaneme reálny obraz o tom, ako dlho nám trvá zastaviť auto z rýchlosti 60 km/h.

Ako v rely
Ísť naplno od začiatku pretekov dokáže iba úradujúci majster sveta Sebastien Loeb. Aj rýchly „Seb“ však v dejisku rely niekoľko dní trénoval, zvykal si na povrch, pneumatiky a trať. Majster volantu teda začína pomalšie a postupne zrýchľuje. Keby sa vybúral na začiatku pretekov, tak končí. Podobne je to aj s jazdením v zime. Postupne treba nadobúdať istotu, brzdiť skôr a dodržiavať väčší odstup než si myslíme, že je správne. Rýchlosť príde sama a v pravej miere.

Auto klame
Dnešné bezpečné autá izolujú vodiča od okolia, hluku a všetkých vplyvov, takže na vysokú rýchlosť, ktorú indikuje iba rýchlomer, sme si už zvykli. Tým pádom sa nám môže zdať aj deväťdesiatka na rovnej bielej ceste celkom bezpečná. Ani stabilizačný systém ESP ani ABS však nedokážu zmeniť priľnavosť pneumatík k ceste a anulovať kinetickú energiu auta. Preto nebude na škodu vyskúšať si, akú dráhu potrebujeme na zabrzdenie z rýchlosti, ktorú ešte považujeme za bezpečnú. Čím vyššia je rýchlosť na snehu, tým viac treba predvídať a robiť veci v predstihu.

Trénovať
Drvivá väčšina vodičov na slovenských cestách sa učí na svojich prípadne cudzích chybách. Aby nebolo zbieranie skúseností draho vykúpené, treba sa ísť po prvom snehu niekde na voľnú plochu „vyšalieť“ a pošmýkať s autom. Bezhlavé šantenie však nemá taký zmysel ako skúška brzdenia pred kartónovou krabicou alebo slalom okolo prekážok. V praxi vodič zistí, že v zime treba byť k riadeniu auta jemný a robiť pohyby s rozumom.

Bezpečne na snehu
• jazdiť výrazne pomalšie
• zrýchľovať postupne
• jemne sa pohýnať
• bez ABS brzdiť prerušovane
• radšej prekážku obísť ako bezhlavo brzdiť
• robiť všetky úkony skôr
• skôr auto smerovať do zákruty
• skôr brzdiť
• dodržiavať dostatočný odstup od vozidiel
• dbať na zimnú výbavu vozidla

Auto s pohonom všetkých kolies zrýchľuje na snehu výrazne lepšie ako bežné auto s jedinou poháňanou nápravou. Brzdí však rovnako, ak nie horšie. Opojný pocit zo zrýchlenia môže vytvoriť klamlivý obraz o skutočnej priľnavosti pneumatík k zasneženej ceste.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 544
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 787
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 530
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 341
  5. Kam do tepla v januári? 2 505
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 374
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 358
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 163
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 309
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 067

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin si za prezidenta trúfa, no k petícii sa nehlási

Občiansky kandidát na prezidenta potrebuje 15-tisíc podpisov. Bývalý šéf Najvyššieho súdu hovorí, že masovejšia podpora by ho do volieb posmelila.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.