SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Sneh na ceste - najskôr treba spomaliť a potom trénovať

Dnešné autá izolujú vodiča od okolia a vytvárajú klamlivý obraz o bezpečnej jazde na snehu. Ani pohon všetkých kolies neprekoná fyziku.

Pri obmedzených možnostiach vyskúšať si jazdu na snehu pomôže aj prázdne zasnežené parkovisko.Pri obmedzených možnostiach vyskúšať si jazdu na snehu pomôže aj prázdne zasnežené parkovisko. (Zdroj: kch)

Ranná hmla síce rýchlo vymizla, ale tréma z prvej tohtoročnej jazdy po snehu, navyše v zákrutách Čertovice, neopadá. Zrejme to bude tým, že na sneh na ceste sme si nestihli zvyknúť, pritom návod na bezpečnú jazdu platí všade, v meste aj na horských cestách.

Ešte pomalšie
Akonáhle sa cesty zaodejú do bieleho plášťa a vonku sa začne šmýkať, nastal ten pravý čas spomaliť. Pod spomalením sa myslí poriadne zníženie rýchlosti. Každý má v sebe hranicu, o ktorej si myslí, že je primeraná zasneženej ceste. Na začiatku zimy však treba spomaliť ešte pod tú hranicu a každým kilometrom nadobúdať istotu, sledovať auto a tiež to, ako si pneumatiky rozumejú s podkladom. O stave cesty nám veľa napovie rozbiehanie sa z miesta a pretáčajúce sa kolesá. Postupom času si treba cvične zabrzdiť tam, kde nikoho neohrozíme a zároveň dostaneme reálny obraz o tom, ako dlho nám trvá zastaviť auto z rýchlosti 60 km/h.

Ako v rely
Ísť naplno od začiatku pretekov dokáže iba úradujúci majster sveta Sebastien Loeb. Aj rýchly „Seb“ však v dejisku rely niekoľko dní trénoval, zvykal si na povrch, pneumatiky a trať. Majster volantu teda začína pomalšie a postupne zrýchľuje. Keby sa vybúral na začiatku pretekov, tak končí. Podobne je to aj s jazdením v zime. Postupne treba nadobúdať istotu, brzdiť skôr a dodržiavať väčší odstup než si myslíme, že je správne. Rýchlosť príde sama a v pravej miere.

Auto klame
Dnešné bezpečné autá izolujú vodiča od okolia, hluku a všetkých vplyvov, takže na vysokú rýchlosť, ktorú indikuje iba rýchlomer, sme si už zvykli. Tým pádom sa nám môže zdať aj deväťdesiatka na rovnej bielej ceste celkom bezpečná. Ani stabilizačný systém ESP ani ABS však nedokážu zmeniť priľnavosť pneumatík k ceste a anulovať kinetickú energiu auta. Preto nebude na škodu vyskúšať si, akú dráhu potrebujeme na zabrzdenie z rýchlosti, ktorú ešte považujeme za bezpečnú. Čím vyššia je rýchlosť na snehu, tým viac treba predvídať a robiť veci v predstihu.

Trénovať
Drvivá väčšina vodičov na slovenských cestách sa učí na svojich prípadne cudzích chybách. Aby nebolo zbieranie skúseností draho vykúpené, treba sa ísť po prvom snehu niekde na voľnú plochu „vyšalieť“ a pošmýkať s autom. Bezhlavé šantenie však nemá taký zmysel ako skúška brzdenia pred kartónovou krabicou alebo slalom okolo prekážok. V praxi vodič zistí, že v zime treba byť k riadeniu auta jemný a robiť pohyby s rozumom.

Bezpečne na snehu
• jazdiť výrazne pomalšie
• zrýchľovať postupne
• jemne sa pohýnať
• bez ABS brzdiť prerušovane
• radšej prekážku obísť ako bezhlavo brzdiť
• robiť všetky úkony skôr
• skôr auto smerovať do zákruty
• skôr brzdiť
• dodržiavať dostatočný odstup od vozidiel
• dbať na zimnú výbavu vozidla

Auto s pohonom všetkých kolies zrýchľuje na snehu výrazne lepšie ako bežné auto s jedinou poháňanou nápravou. Brzdí však rovnako, ak nie horšie. Opojný pocit zo zrýchlenia môže vytvoriť klamlivý obraz o skutočnej priľnavosti pneumatík k zasneženej ceste.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  4. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  8. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  9. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  10. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  3. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. Employee's age as a new ground for notice of termination
  7. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  8. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 132
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 753
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 897
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 897
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 290
  6. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 5 128
  7. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 3 443
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 167
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 062
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 051
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Časť galérie predsedov vlád na Úrade vlády.

Slovensku hrozí, že sa prepadne samo do seba. Vlastne ako teraz.


5. dec
Minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský počas tlačovej konferencie k aktuálnym opatreniam v boji s koronavírusom.

PCR testy odhalili viac ako 730-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 14 900 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, platí zákaz vychádzania.


a 5 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


5 h
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec

Blogy SME

  1. Ján Rudolf: Zastavme korupciu, ale aj krvavé oči!
  2. Ján Šeďo: Preventívna prehliadka u lekára skončila kolonoskopiou - moje skúsenosti.
  3. Soňa Bulbeck: O umení prepojiť staré a nové...
  4. Jana Hanuliaková: Ku komu sa prihovárate pán Mazurek?
  5. Martin Zachar: Dočkáme sa debutu slovenského brankára v NHL po viac než 14 rokoch?
  6. Andrej Hossa: Fenomén s názvom repasovanie: Prečo si kúpiť repasované produkty?
  7. Barbora Kujundžić: Waldorfská pedagogika a naše nákupné zvyklosti
  8. Peter Slamenik: Zahúlime a uvidíme.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 221
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 388
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 927
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 860
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 774
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 406
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 744
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 736
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu