Ranná hmla síce rýchlo vymizla, ale tréma z prvej tohtoročnej jazdy po snehu, navyše v zákrutách Čertovice, neopadá. Zrejme to bude tým, že na sneh na ceste sme si nestihli zvyknúť, pritom návod na bezpečnú jazdu platí všade, v meste aj na horských cestách.
Ešte pomalšie
Akonáhle sa cesty zaodejú do bieleho plášťa a vonku sa začne šmýkať, nastal ten pravý čas spomaliť. Pod spomalením sa myslí poriadne zníženie rýchlosti. Každý má v sebe hranicu, o ktorej si myslí, že je primeraná zasneženej ceste. Na začiatku zimy však treba spomaliť ešte pod tú hranicu a každým kilometrom nadobúdať istotu, sledovať auto a tiež to, ako si pneumatiky rozumejú s podkladom. O stave cesty nám veľa napovie rozbiehanie sa z miesta a pretáčajúce sa kolesá. Postupom času si treba cvične zabrzdiť tam, kde nikoho neohrozíme a zároveň dostaneme reálny obraz o tom, ako dlho nám trvá zastaviť auto z rýchlosti 60 km/h.
Ako v rely
Ísť naplno od začiatku pretekov dokáže iba úradujúci majster sveta Sebastien Loeb. Aj rýchly „Seb“ však v dejisku rely niekoľko dní trénoval, zvykal si na povrch, pneumatiky a trať. Majster volantu teda začína pomalšie a postupne zrýchľuje. Keby sa vybúral na začiatku pretekov, tak končí. Podobne je to aj s jazdením v zime. Postupne treba nadobúdať istotu, brzdiť skôr a dodržiavať väčší odstup než si myslíme, že je správne. Rýchlosť príde sama a v pravej miere.
Auto klame
Dnešné bezpečné autá izolujú vodiča od okolia, hluku a všetkých vplyvov, takže na vysokú rýchlosť, ktorú indikuje iba rýchlomer, sme si už zvykli. Tým pádom sa nám môže zdať aj deväťdesiatka na rovnej bielej ceste celkom bezpečná. Ani stabilizačný systém ESP ani ABS však nedokážu zmeniť priľnavosť pneumatík k ceste a anulovať kinetickú energiu auta. Preto nebude na škodu vyskúšať si, akú dráhu potrebujeme na zabrzdenie z rýchlosti, ktorú ešte považujeme za bezpečnú. Čím vyššia je rýchlosť na snehu, tým viac treba predvídať a robiť veci v predstihu.
Trénovať
Drvivá väčšina vodičov na slovenských cestách sa učí na svojich prípadne cudzích chybách. Aby nebolo zbieranie skúseností draho vykúpené, treba sa ísť po prvom snehu niekde na voľnú plochu „vyšalieť“ a pošmýkať s autom. Bezhlavé šantenie však nemá taký zmysel ako skúška brzdenia pred kartónovou krabicou alebo slalom okolo prekážok. V praxi vodič zistí, že v zime treba byť k riadeniu auta jemný a robiť pohyby s rozumom.
Bezpečne na snehu
• jazdiť výrazne pomalšie
• zrýchľovať postupne
• jemne sa pohýnať
• bez ABS brzdiť prerušovane
• radšej prekážku obísť ako bezhlavo brzdiť
• robiť všetky úkony skôr
• skôr auto smerovať do zákruty
• skôr brzdiť
• dodržiavať dostatočný odstup od vozidiel
• dbať na zimnú výbavu vozidla
Auto s pohonom všetkých kolies zrýchľuje na snehu výrazne lepšie ako bežné auto s jedinou poháňanou nápravou. Brzdí však rovnako, ak nie horšie. Opojný pocit zo zrýchlenia môže vytvoriť klamlivý obraz o skutočnej priľnavosti pneumatík k zasneženej ceste.