SME
Pondelok, 27. marec, 2023 | Meniny má Alena
reklama

Dakar 2007 je za dverami. Aj so Slovákmi

Po prvýkrát v histórii vyštartujú do náročnej púštnej rely aj 2 Slováci. Jaroslav Katriňák sa na ňu vydá už po štvrtýkrát. Sprevádzať ho bude tímový kolega Ivan Jakeš.

Vďaka výdatnej podpore Slovnaftu pôjdu po prvýkrát do Dakaru na motorkách 2 Slováci. Jaroslav Katriňák (vpravo) a Ivan Jakeš.Vďaka výdatnej podpore Slovnaftu pôjdu po prvýkrát do Dakaru na motorkách 2 Slováci. Jaroslav Katriňák (vpravo) a Ivan Jakeš.

Po prvýkrát v histórii vyštartujú do náročnej púštnej rely aj 2 Slováci. Jaroslav Katriňák sa na ňu vydá už po štvrtýkrát. Do cieľa ale neprišiel ani raz. Minulý rok z nej predčasne odišiel doráňaný po ťažkom páde v rýchlosti 130 km/h. V polovici decembra sa vrátil zo sústredenia v Maroku, kde si opäť zvykal na jazdu v púšti. Tento rok v nej už nebude sám. Sprevádzať ho bude tímový kolega Ivan Jakeš. "Je to kamarát, poznáme sa dlhé roky. Viem, že keď sa mi pokazí motorka, neostanem na púši sám. Zosadne a pomôže mi. Jazdci z iných tímov by sa pri mne len pristavili, spýtali, či nie som zranený a išli ďalej", hovorí Katriňák. "Všade si budeme pomáhať. Dúfam, že Jaro mi neutečie a počas etapy sa občas uvidíme aj na trati. Ak nie, aspoň pred štartom prehodíme pár slov. Nemám strach. Trochu sa obávam iba divokého a neprehľadného marockého pohoria Atlas a jeho roklín", dodáva Jakeš. Slováci štartujú
v medzinárodnom Dakar tíme skupiny MOL spolu s motockylistami z Maďarska a Rumunska, maďarským autom a kamiónom. Skupina má 23 členov vrátane mechanika, Katriňákovho brata Rastislava. "Vlani nás Katriňákova účasť vyšla na 5 mil Sk. Nedá sa ale povedať, že teraz, keď štartuje aj Jakeš, to bude dvojnásobok", povedal manažér Marián Novikmec z Enviro Servis moto Teamu. Štartovné 1 účastníka stojí 11.000 Euro, pridávajú sa náhradné diely, karaván a poistenie.

Dakarský špecialista, šampión a hlavný favorit Mitsubishi posiela na štart najnáročnejšej svetovej súťaže 4 úplne nové vozidlá Pajero Evolution modelového radu MPR13. Od začiatku milénia v tomto podujatí neporazená japonská automobilka chce klasickú vytrvalostnú súťaž vyhrať tento rok už 7. raz za sebou. Keby sa jej to podarilo, bol by to už 12. triumf Mitsubishi za 25 rokov. Prvý Pajero štartoval v tomto dobrodružnom podujatí motoristického športu v roku 1983. V porovnaní s vlaňajškom sa v tíme Mitsubishi nič nezmenilo. Štvoricu jazdcov tvoria teda opäť dvojnásobní víťazi tohto podujatia Stéphane Peterhansel a Hiroshi Masuoka, obhájca titulu Luc Alphand a Joan "Nani" Roma, ktorý pred 3 rokmi triumfoval v hodnotení motoriek a vlani obsadil vo vozidle Pajero Evolution 3. miesto v celkovom poradí. Šéf tímu Dominique Serieys si od súťaže veľa sľubuje: "Absolvovali sme v Afrike 2 náročné 11.000 km testy, v ktorých sa nové vozidlá osvedčili rovnako dobre ako pri súťažnej premiére v Dubai v novembri. Myslím, že MPR13 dokáže vyjazdiť pre Mitsubishi ďalšie víťazstvo, aj keď konkurencia sa tiež zlepšila".

Volkswagen smeruje do Dakaru po piaty raz. S vylepšeným autom Race Touareg chce konečne poraziť japonského rivala. "Chceme ako prví vyhrať túto extrémne dlhú a ťažkú rely s autom, ktoré poháňa naftový motor", tvrdí šéf motoristického športu VW Kris Nissen. "Intenzívnym testovacím a vývojovým programom sme sa na túto výzvu dôkladne pripravili a zlepšili sme vozidlo, logistiku aj organizáciu". Prototyp auta Race Touareg 2 poháňa zdokonalený 2,5 l 5-valcový turbodiesel, ktorý má po prvýkrát 20-ventilovú hlavu valcov, dáva výkon 285 k a krútiaci moment v širšom intervale otáčok, čím výrazne zvyšuje použiteľnosť auta. 35% jeho súčiastok modifikovali alebo úplne vymenili. Ďalšie zmeny sa týkajú podvozka a jeho kinematiky, špeciálnych tlmičov pruženia a optimalizovanej prevodovky, ktorá si vyžaduje menej síl na preraďovanie rýchlostí. Do Dakaru pôjde 187 áut. Najväčšími favoritmi sú jazdci Mitsubishi, X-Raid tímu (BMW) a Jean-Louis Schlesser
v buggy vlastnej konštrukcie.

29. ročník Rely Dakar štartuje v Lisabone 6. januára. Na programe má 15 etáp celkovej dĺžky 8696 km, z toho 5010 km rýchlostných skúšok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Okrem 4 továrenských vozidiel VW Race Touareg 2 pôjde do Dakaru aj 1 súkromné auto. Pilotovať ho budú Carlos Sousa z Portugalska a Nemec Andreas Schulz.

Favorizovaná japonská automobilka Mitsubishi posiela do Dakaru nové vytrvalostné špeciály Pajero Evo MPR13 a osvedčenú štvoricu jazdcov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  3. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  5. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  6. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zľavy z odvodov, zmrazená cena potravín
  7. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  1. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu?
  2. Čo robí takmer 100 % ľudí, ktorí si chcú kúpiť ojazdené auto?
  3. Dvanásť rokov v Amazone a práca ma stále baví
  4. Toto sú víťazi súťaže Hermes Komunikátor roka
  5. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  6. Sodastream sa mení
  7. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  8. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 618
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 6 598
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 676
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 420
  5. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 668
  6. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 569
  7. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 2 180
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 1 691
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Andrea Bérešová: Exkurzia v továrni na výrobu tradičnej kosy
  2. Juraj Králik: Na jar sa sneh roztopil
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (212) - Lošonec
  4. Milan Buno: Zmiznutie tínedžerky na chorvátskom pobreží | 7 knižných tipov
  5. Vladimír Zervan: Mám sa báť?
  6. Michael Achberger: 0 potravín s takmer nulovými kalóriami, ktoré môžete bez obmedzení konzumovať a udržať si štíhlu líniu!
  7. Ivan Čáni: Chcem byť poslancom slovenského parlamentu.
  8. Ján Šeďo: Také typické, našské, alebo prečo onemela učiteľka a my tiež.
  1. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 15 676
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 9 568
  3. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 474
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 787
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 6 463
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 589
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 249
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 229
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu