SME
reklama

Dakar 2007 je za dverami. Aj so Slovákmi

Po prvýkrát v histórii vyštartujú do náročnej púštnej rely aj 2 Slováci. Jaroslav Katriňák sa na ňu vydá už po štvrtýkrát. Sprevádzať ho bude tímový kolega Ivan Jakeš.

Vďaka výdatnej podpore Slovnaftu pôjdu po prvýkrát do Dakaru na motorkách 2 Slováci. Jaroslav Katriňák (vpravo) a Ivan Jakeš.Vďaka výdatnej podpore Slovnaftu pôjdu po prvýkrát do Dakaru na motorkách 2 Slováci. Jaroslav Katriňák (vpravo) a Ivan Jakeš.

Po prvýkrát v histórii vyštartujú do náročnej púštnej rely aj 2 Slováci. Jaroslav Katriňák sa na ňu vydá už po štvrtýkrát. Do cieľa ale neprišiel ani raz. Minulý rok z nej predčasne odišiel doráňaný po ťažkom páde v rýchlosti 130 km/h. V polovici decembra sa vrátil zo sústredenia v Maroku, kde si opäť zvykal na jazdu v púšti. Tento rok v nej už nebude sám. Sprevádzať ho bude tímový kolega Ivan Jakeš. "Je to kamarát, poznáme sa dlhé roky. Viem, že keď sa mi pokazí motorka, neostanem na púši sám. Zosadne a pomôže mi. Jazdci z iných tímov by sa pri mne len pristavili, spýtali, či nie som zranený a išli ďalej", hovorí Katriňák. "Všade si budeme pomáhať. Dúfam, že Jaro mi neutečie a počas etapy sa občas uvidíme aj na trati. Ak nie, aspoň pred štartom prehodíme pár slov. Nemám strach. Trochu sa obávam iba divokého a neprehľadného marockého pohoria Atlas a jeho roklín", dodáva Jakeš. Slováci štartujú
v medzinárodnom Dakar tíme skupiny MOL spolu s motockylistami z Maďarska a Rumunska, maďarským autom a kamiónom. Skupina má 23 členov vrátane mechanika, Katriňákovho brata Rastislava. "Vlani nás Katriňákova účasť vyšla na 5 mil Sk. Nedá sa ale povedať, že teraz, keď štartuje aj Jakeš, to bude dvojnásobok", povedal manažér Marián Novikmec z Enviro Servis moto Teamu. Štartovné 1 účastníka stojí 11.000 Euro, pridávajú sa náhradné diely, karaván a poistenie.

Dakarský špecialista, šampión a hlavný favorit Mitsubishi posiela na štart najnáročnejšej svetovej súťaže 4 úplne nové vozidlá Pajero Evolution modelového radu MPR13. Od začiatku milénia v tomto podujatí neporazená japonská automobilka chce klasickú vytrvalostnú súťaž vyhrať tento rok už 7. raz za sebou. Keby sa jej to podarilo, bol by to už 12. triumf Mitsubishi za 25 rokov. Prvý Pajero štartoval v tomto dobrodružnom podujatí motoristického športu v roku 1983. V porovnaní s vlaňajškom sa v tíme Mitsubishi nič nezmenilo. Štvoricu jazdcov tvoria teda opäť dvojnásobní víťazi tohto podujatia Stéphane Peterhansel a Hiroshi Masuoka, obhájca titulu Luc Alphand a Joan "Nani" Roma, ktorý pred 3 rokmi triumfoval v hodnotení motoriek a vlani obsadil vo vozidle Pajero Evolution 3. miesto v celkovom poradí. Šéf tímu Dominique Serieys si od súťaže veľa sľubuje: "Absolvovali sme v Afrike 2 náročné 11.000 km testy, v ktorých sa nové vozidlá osvedčili rovnako dobre ako pri súťažnej premiére v Dubai v novembri. Myslím, že MPR13 dokáže vyjazdiť pre Mitsubishi ďalšie víťazstvo, aj keď konkurencia sa tiež zlepšila".

Volkswagen smeruje do Dakaru po piaty raz. S vylepšeným autom Race Touareg chce konečne poraziť japonského rivala. "Chceme ako prví vyhrať túto extrémne dlhú a ťažkú rely s autom, ktoré poháňa naftový motor", tvrdí šéf motoristického športu VW Kris Nissen. "Intenzívnym testovacím a vývojovým programom sme sa na túto výzvu dôkladne pripravili a zlepšili sme vozidlo, logistiku aj organizáciu". Prototyp auta Race Touareg 2 poháňa zdokonalený 2,5 l 5-valcový turbodiesel, ktorý má po prvýkrát 20-ventilovú hlavu valcov, dáva výkon 285 k a krútiaci moment v širšom intervale otáčok, čím výrazne zvyšuje použiteľnosť auta. 35% jeho súčiastok modifikovali alebo úplne vymenili. Ďalšie zmeny sa týkajú podvozka a jeho kinematiky, špeciálnych tlmičov pruženia a optimalizovanej prevodovky, ktorá si vyžaduje menej síl na preraďovanie rýchlostí. Do Dakaru pôjde 187 áut. Najväčšími favoritmi sú jazdci Mitsubishi, X-Raid tímu (BMW) a Jean-Louis Schlesser
v buggy vlastnej konštrukcie.

29. ročník Rely Dakar štartuje v Lisabone 6. januára. Na programe má 15 etáp celkovej dĺžky 8696 km, z toho 5010 km rýchlostných skúšok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Okrem 4 továrenských vozidiel VW Race Touareg 2 pôjde do Dakaru aj 1 súkromné auto. Pilotovať ho budú Carlos Sousa z Portugalska a Nemec Andreas Schulz.

Favorizovaná japonská automobilka Mitsubishi posiela do Dakaru nové vytrvalostné špeciály Pajero Evo MPR13 a osvedčenú štvoricu jazdcov.

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 963
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 725
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 971
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 494
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 440
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 955
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 486
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  2. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  3. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  5. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  6. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  7. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  8. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 477
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 462
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 663
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu