Hoci ostával iba deň do začiatku Vianoc, aj v hornatých častiach Slovenska chýbal sneh. Čierna cesta zahalená tmou preto vyzerala celkom dôveryhodne, teda až do chvíle, kedy sa prvé auto blízko Brezna neocitlo v priekope.
Keď sa zdalo, že si to odnieslo iba pár plechov a nič horšie sa nemôže stať, blíži sa k miestu nehody Opel. Napriek výstražným svetlám a mávaniu lampášom jeho vodička nespomaľuje. Keď konečne zareaguje na situáciu, jej auto sa bezmocne roztočí a naráža do protiidúceho auta. Mladý učiteľ z neďalekej obce, ktorý prechádzal úsekom pomaly, iba neveriacky krúti hlavou nad svojím pokrčeným Puntom. A najkrajšie sviatky roka sa môžu začať.
Stane sa veľa dopravných nehôd, kedy úradujú veci medzi nebom a zemou a odpoveď na otázku – prečo ? - vlastne neexistuje. Oveľa väčšie percento zbytočných havárií by však nemuselo vôbec byť, keby sme si uvedomili, že pri mínusovej teplote, hmle, v blízkosti rieky a na miestach s celodenným mrazom môže byť poľadovica. Tak ako kováč vie, že aj tmavé železo môže byť žeravé, aj vodič by mal vedieť, že čierna cesta nemusí byť vždy suchá a bez poľadovice. Kto však pozorne vníma cestu a počúva zvuk odvaľujúcich sa pneumatík, naučí sa rozoznávať poľadovicu od mokrej a suchej cesty.
Prvým indikátorom poľadovice počas týchto dní, najmä v podvečerných hodinách môže byť mokrá cesta. Miesta vystavené slnku alebo aj chemickému posypu sú stále mokré ale už v nasledujúcej zákrute to nemusí platiť, pretože tam cez deň nesvietilo slnko. Opticky sa poľadovica javí ako zamatový povrch cesty s viditeľnými stopami po pneumatikách a svetlo odrážajúcimi kryštálmi. Pneumatiky majú na poľadovici trochu odlišný zvuk. To je ten dobrý prípad, kedy dáva poľadovica o sebe vedieť. Pri podozrení na šmykľavú cestu si treba preventívne, ak to situácia dovoľuje, pribrzďovať a skúšať charakter cesty. Nebezpečie poľadovice avizuje aj namŕzajúca kondenzovaná hmla na spätnom zrkadle, hrubá námraza na čelnom skle pred jazdou, para stúpajúca z blízkeho potoka alebo iný vzhľad cesty na začínajúcom moste.
Zvládnuť šmyk na poľadovici nebude jednoduché ale neurobiť situáciu ešte horšou môže každý vodič. Napríklad na zľadovatenom moste v zákrute sa zvykne auto pošmyknúť smerom von, ale vtedy nesmieme panicky stočiť volant, lebo už o pár metrov sme na suchej ceste a veľmi natočené kolesá zrazu zaberú, čím spôsobia druhý nezvládnuteľný šmyk. Na dlhé diaľničné mosty treba vchádzať primeranou rýchlosťou, podľa možností vo vnútornom pruhu zákruty, aby bolo miesto na prípadné jemné odšmyknutie.
Kto vám bude bohorovne tvrdiť, že zimné pneumatiky sú na sneh, ale na poľadovici sú rovnako dobre aj letné, tomu poraďte, aby sa na ľade šmykol v mokasínach s tvrdou podrážkou a potom v teniskách s mäkkou gumou. Práve na poľadovici cítiť obrovský rozdiel v zmesi pneumatík.
Náš Tip
Mínusová teplota, blízkosť rieky alebo potoka, mosty, hrubá inovať na stromoch, zmenená farba a povrch cesty sú prvé znaky možnej poľadovice. Vtedy bude účinné spomaliť a neustále kontrolovať pribrzdením alebo pridaním plynu priľnavosť pneumatík k ceste.
Ako jazdiť na poľadovici
- pomaly
- nechávať si väčší odstup
- veľmi skoro brzdiť a spomaľovať
- robiť jemné pohyby volantom
- jemne brzdiť aj pridávať
- nespanikáriť na zľadovatených mostoch
- predvídať možné prekážky
Hrubá námraza na čelnom skle napovedá, že v noci bol mráz ale aj poriadne vlhko
foto-autor
V tejto zákrute na ceste prvej triedy číslo 66 už skončilo mnoho áut v priekope. Pritom začiatok namrznutého úseku vidieť voľným okom. vysunutá časť zákruty je presne tam, kde tiahne studený vzduch od Hrona.
foto- autor