SME
Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

Dobrá rada – naučte sa rozoznávať poľadovicu

Hoci ostával iba deň do začiatku Vianoc, aj v hornatých častiach Slovenska chýbal sneh. Čierna cesta zahalená tmou preto vyzerala celkom dôveryhodne, teda až do chvíle, kedy sa prvé auto blízko Brezna neocitlo v priekope.

Kritické miesta sú v dolinách , bez prístupu slnka a na mostoch v blízkosti potokov.Kritické miesta sú v dolinách , bez prístupu slnka a na mostoch v blízkosti potokov. (Zdroj: autor)

Hoci ostával iba deň do začiatku Vianoc, aj v hornatých častiach Slovenska chýbal sneh. Čierna cesta zahalená tmou preto vyzerala celkom dôveryhodne, teda až do chvíle, kedy sa prvé auto blízko Brezna neocitlo v priekope.

Keď sa zdalo, že si to odnieslo iba pár plechov a nič horšie sa nemôže stať, blíži sa k miestu nehody Opel. Napriek výstražným svetlám a mávaniu lampášom jeho vodička nespomaľuje. Keď konečne zareaguje na situáciu, jej auto sa bezmocne roztočí a naráža do protiidúceho auta. Mladý učiteľ z neďalekej obce, ktorý prechádzal úsekom pomaly, iba neveriacky krúti hlavou nad svojím pokrčeným Puntom. A najkrajšie sviatky roka sa môžu začať.

Stane sa veľa dopravných nehôd, kedy úradujú veci medzi nebom a zemou a odpoveď na otázku – prečo ? - vlastne neexistuje. Oveľa väčšie percento zbytočných havárií by však nemuselo vôbec byť, keby sme si uvedomili, že pri mínusovej teplote, hmle, v blízkosti rieky a na miestach s celodenným mrazom môže byť poľadovica. Tak ako kováč vie, že aj tmavé železo môže byť žeravé, aj vodič by mal vedieť, že čierna cesta nemusí byť vždy suchá a bez poľadovice. Kto však pozorne vníma cestu a počúva zvuk odvaľujúcich sa pneumatík, naučí sa rozoznávať poľadovicu od mokrej a suchej cesty.

Prvým indikátorom poľadovice počas týchto dní, najmä v podvečerných hodinách môže byť mokrá cesta. Miesta vystavené slnku alebo aj chemickému posypu sú stále mokré ale už v nasledujúcej zákrute to nemusí platiť, pretože tam cez deň nesvietilo slnko. Opticky sa poľadovica javí ako zamatový povrch cesty s viditeľnými stopami po pneumatikách a svetlo odrážajúcimi kryštálmi. Pneumatiky majú na poľadovici trochu odlišný zvuk. To je ten dobrý prípad, kedy dáva poľadovica o sebe vedieť. Pri podozrení na šmykľavú cestu si treba preventívne, ak to situácia dovoľuje, pribrzďovať a skúšať charakter cesty. Nebezpečie poľadovice avizuje aj namŕzajúca kondenzovaná hmla na spätnom zrkadle, hrubá námraza na čelnom skle pred jazdou, para stúpajúca z blízkeho potoka alebo iný vzhľad cesty na začínajúcom moste.

Zvládnuť šmyk na poľadovici nebude jednoduché ale neurobiť situáciu ešte horšou môže každý vodič. Napríklad na zľadovatenom moste v zákrute sa zvykne auto pošmyknúť smerom von, ale vtedy nesmieme panicky stočiť volant, lebo už o pár metrov sme na suchej ceste a veľmi natočené kolesá zrazu zaberú, čím spôsobia druhý nezvládnuteľný šmyk. Na dlhé diaľničné mosty treba vchádzať primeranou rýchlosťou, podľa možností vo vnútornom pruhu zákruty, aby bolo miesto na prípadné jemné odšmyknutie.
Kto vám bude bohorovne tvrdiť, že zimné pneumatiky sú na sneh, ale na poľadovici sú rovnako dobre aj letné, tomu poraďte, aby sa na ľade šmykol v mokasínach s tvrdou podrážkou a potom v teniskách s mäkkou gumou. Práve na poľadovici cítiť obrovský rozdiel v zmesi pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Náš Tip

Mínusová teplota, blízkosť rieky alebo potoka, mosty, hrubá inovať na stromoch, zmenená farba a povrch cesty sú prvé znaky možnej poľadovice. Vtedy bude účinné spomaliť a neustále kontrolovať pribrzdením alebo pridaním plynu priľnavosť pneumatík k ceste.

Ako jazdiť na poľadovici
- pomaly
- nechávať si väčší odstup
- veľmi skoro brzdiť a spomaľovať
- robiť jemné pohyby volantom
- jemne brzdiť aj pridávať
- nespanikáriť na zľadovatených mostoch
- predvídať možné prekážky

Hrubá námraza na čelnom skle napovedá, že v noci bol mráz ale aj poriadne vlhko
foto-autor

 

 

 

 

 

 

V tejto zákrute na ceste prvej triedy číslo 66 už skončilo mnoho áut v priekope. Pritom začiatok namrznutého úseku vidieť voľným okom. vysunutá časť zákruty je presne tam, kde tiahne studený vzduch od Hrona.
foto- autor

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 653
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 331
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 469
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 6 810
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 6 491
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 789
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 663
  8. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 3 077
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


21 h
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


24 h
Lightyear 0

Lightyear 0 zvládne tisíc kilometrov bez nabíjačky.


28. jún

Blogy SME

  1. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  3. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  4. Miroslav Lukáč: Tajné služby zistili, že Putin mal iné vzory ako Petra Veľkého.
  5. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac
  6. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  7. Rastislav Puchala: Marx v nás
  8. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 104
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 9 137
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 5 590
  4. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného. 4 464
  5. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 4 207
  6. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 160
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 792
  8. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 333
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu