SME
reklama

Dobrá rada – naučte sa rozoznávať poľadovicu

Hoci ostával iba deň do začiatku Vianoc, aj v hornatých častiach Slovenska chýbal sneh. Čierna cesta zahalená tmou preto vyzerala celkom dôveryhodne, teda až do chvíle, kedy sa prvé auto blízko Brezna neocitlo v priekope.

Kritické miesta sú v dolinách , bez prístupu slnka a na mostoch v blízkosti potokov.Kritické miesta sú v dolinách , bez prístupu slnka a na mostoch v blízkosti potokov. (Zdroj: autor)

Hoci ostával iba deň do začiatku Vianoc, aj v hornatých častiach Slovenska chýbal sneh. Čierna cesta zahalená tmou preto vyzerala celkom dôveryhodne, teda až do chvíle, kedy sa prvé auto blízko Brezna neocitlo v priekope.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa zdalo, že si to odnieslo iba pár plechov a nič horšie sa nemôže stať, blíži sa k miestu nehody Opel. Napriek výstražným svetlám a mávaniu lampášom jeho vodička nespomaľuje. Keď konečne zareaguje na situáciu, jej auto sa bezmocne roztočí a naráža do protiidúceho auta. Mladý učiteľ z neďalekej obce, ktorý prechádzal úsekom pomaly, iba neveriacky krúti hlavou nad svojím pokrčeným Puntom. A najkrajšie sviatky roka sa môžu začať.

Stane sa veľa dopravných nehôd, kedy úradujú veci medzi nebom a zemou a odpoveď na otázku – prečo ? - vlastne neexistuje. Oveľa väčšie percento zbytočných havárií by však nemuselo vôbec byť, keby sme si uvedomili, že pri mínusovej teplote, hmle, v blízkosti rieky a na miestach s celodenným mrazom môže byť poľadovica. Tak ako kováč vie, že aj tmavé železo môže byť žeravé, aj vodič by mal vedieť, že čierna cesta nemusí byť vždy suchá a bez poľadovice. Kto však pozorne vníma cestu a počúva zvuk odvaľujúcich sa pneumatík, naučí sa rozoznávať poľadovicu od mokrej a suchej cesty.

Prvým indikátorom poľadovice počas týchto dní, najmä v podvečerných hodinách môže byť mokrá cesta. Miesta vystavené slnku alebo aj chemickému posypu sú stále mokré ale už v nasledujúcej zákrute to nemusí platiť, pretože tam cez deň nesvietilo slnko. Opticky sa poľadovica javí ako zamatový povrch cesty s viditeľnými stopami po pneumatikách a svetlo odrážajúcimi kryštálmi. Pneumatiky majú na poľadovici trochu odlišný zvuk. To je ten dobrý prípad, kedy dáva poľadovica o sebe vedieť. Pri podozrení na šmykľavú cestu si treba preventívne, ak to situácia dovoľuje, pribrzďovať a skúšať charakter cesty. Nebezpečie poľadovice avizuje aj namŕzajúca kondenzovaná hmla na spätnom zrkadle, hrubá námraza na čelnom skle pred jazdou, para stúpajúca z blízkeho potoka alebo iný vzhľad cesty na začínajúcom moste.

Zvládnuť šmyk na poľadovici nebude jednoduché ale neurobiť situáciu ešte horšou môže každý vodič. Napríklad na zľadovatenom moste v zákrute sa zvykne auto pošmyknúť smerom von, ale vtedy nesmieme panicky stočiť volant, lebo už o pár metrov sme na suchej ceste a veľmi natočené kolesá zrazu zaberú, čím spôsobia druhý nezvládnuteľný šmyk. Na dlhé diaľničné mosty treba vchádzať primeranou rýchlosťou, podľa možností vo vnútornom pruhu zákruty, aby bolo miesto na prípadné jemné odšmyknutie.
Kto vám bude bohorovne tvrdiť, že zimné pneumatiky sú na sneh, ale na poľadovici sú rovnako dobre aj letné, tomu poraďte, aby sa na ľade šmykol v mokasínach s tvrdou podrážkou a potom v teniskách s mäkkou gumou. Práve na poľadovici cítiť obrovský rozdiel v zmesi pneumatík.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Náš Tip

Mínusová teplota, blízkosť rieky alebo potoka, mosty, hrubá inovať na stromoch, zmenená farba a povrch cesty sú prvé znaky možnej poľadovice. Vtedy bude účinné spomaliť a neustále kontrolovať pribrzdením alebo pridaním plynu priľnavosť pneumatík k ceste.

Ako jazdiť na poľadovici
- pomaly
- nechávať si väčší odstup
- veľmi skoro brzdiť a spomaľovať
- robiť jemné pohyby volantom
- jemne brzdiť aj pridávať
- nespanikáriť na zľadovatených mostoch
- predvídať možné prekážky

Hrubá námraza na čelnom skle napovedá, že v noci bol mráz ale aj poriadne vlhko
foto-autor

 

 

 

 

 

 

V tejto zákrute na ceste prvej triedy číslo 66 už skončilo mnoho áut v priekope. Pritom začiatok namrznutého úseku vidieť voľným okom. vysunutá časť zákruty je presne tam, kde tiahne studený vzduch od Hrona.
foto- autor

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 376
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 898
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 234
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 029
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 816
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 805
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 056
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 940
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 445
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 250
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu