SME
Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra

BMW M6 – si naozaj dobrý šofér?

Pri pohľade na výrazné črty M6 môže aj zdatnému šoférovi prebehnúť mráz po chrbte, pretože skrotiť superšportové auto s výkonom 507 koní nemusí byť vôbec jednoduché. Pred usadením za volant zvíťazí túžba nad strachom. Aké to je šoférovať 507 koní ?

Prvé prekvapenie testu prišlo v podobe výbornej ovládateľnosti auta na hladkom asfalte aj v spleti hustých zákrutPrvé prekvapenie testu prišlo v podobe výbornej ovládateľnosti auta na hladkom asfalte aj v spleti hustých zákrut(Zdroj: Katarína Chválová)

Pri pohľade na výrazné črty M6 môže aj zdatnému šoférovi prebehnúť mráz po chrbte, pretože skrotiť superšportové auto s výkonom 507 koní nemusí byť vôbec jednoduché. Pred usadením za volant zvíťazí túžba nad strachom. Aké to je šoférovať 507 koní ?

Vitaj frajer
Potenciál BMW M6 dávajú najavo široké blatníky, štvorica výfukov, veľké chladiace otvory v prednom nárazníku a fakt decentné disky kolies obuté do extra širokých pneumatík rozmeru 285/35 ZR19 (vzadu). Na dlhé obdivovanie pri krátkom teste, kedy budeme odpočítavať minúty spolu strávené, nie je čas. Preto radšej nastavíme sedadlo s pneumatickým dofukovaním bočnej opory presne na rozmer chrbta vodiča a štartujeme desaťvalcový motor objemu päť litrov. Samozrejme tlačidlom ako to v autách pripomínajúcich pretekárske stroje býva zvykom.

Koľko má na tacháči ?
Odpoveď na chlapčenskú otázku našich čias vyrazí dych aj dospelákom. Keby nemalo BMW M6 obmedzovač rýchlosti na 265 km/h, išlo by vraj pekne cez tristo. Zorientovanie sa v známom interiéri prebehne rýchlo, veď na rozdiel od normálnych BMW sú tu iné prístroje s rýchlomerom do 330 km/h a otáčkomerom do 9000 ot./min. Aj radiaca páka prevodovky SMG a jej okolie je trochu iné. Na prvé kilometre postačí aj automatické radenie a zapnuté stabilizačné i trakčné systémy. Interiér by mohol mať v sebe viac športovej originality, hoci podstata auta je úplne niekde inde. Stačí prejsť pár kilometrov.

Ukryté kilá
V miernom automatickom režime funguje M6 ako každé iné luxusné Coupé s trochu tvrdším podvozkom. Prvé prekvapenie však prichádza v podobe dobre zamaskovanej hmotnosti 1710 kg. Na pomery tak silného auta to nie je veľa, navyše v zákrutách sa vďaka regulovateľnému pruženiu karoséria takmer nenakláňa. BMW sa zatiaľ tvári ako hračka, ktorá chce ísť za každú cenu von z mesta.

Druhá tvár
Auto sa v uliciach mesta šklbe a nechce pokorne znášať nízke rýchlosti a preradenia pod plynom. Až po výjazde na vidiek tlačidlom navolíme najrýchlejšie preraďovanie, najtvrdší režim nastaviteľných tlmičov a tlačidlom „Power“ aktivujeme plný výkon motora. K prednostiam sekvenčnej prevodovky SMG prisudzujeme tvrdé preradenia prenášajúce sa do svorného „M“ diferenciálu zadnej nápravy. S jeho činnosťou sme úplne spokojní, pretože funguje ako v pretekárskom aute a najlepšie po vypnutí stabilizačného systému. Vtedy zadná náprava aj v šmyku tlačí auto do zvoleného polomeru zákruty.

Amatér
Už v prvý deň sa vodič začne správať ako obyčajný rojko, ktorý chce dopredu vystreliť čo najrýchlejšie, rýchlo radiť a navodiť mierne odlepenie prehnaným plynom voči danej rýchlosti. Pritom na využitie daností podvozka doplnených silou motora zabúda. Ach my amatéri. S M6 sa začína inak, vykrajovaním zákrut, hľadaním správnej stopy, s očami upretými na ceste, prípadne Head up displeji, ktorý premieta na čelnom skle otáčky, zaradený prevodový stupeň a rýchlosť. Zvlášť údaje o rýchlosti sú až prekvapujúco vysoké. Do ostrých zákrut v horách sa treba oprieť najskôr podvozkom a potom tlačiť na plyn. Vtedy dosiahne záťah motora úplne iný rozmer a namiesto stresu z hodín pod plynom pri neadekvátnej rýchlosti sa päťstokoňové auto ovládateľne kĺže vpred. Toto auto sa patrí ovládať hlavou.

Rana od chrbta
Dosiahnutie stokilometrovej rýchlosti z pokoja za 4,6 sekundy znamená odolávať rázom sekvenčnej prevodovky a ťahu motora do krčnej chrbtice. Opojný pocit zo zrýchlenia najlepšie vyjadruje dosiahnutie dvestokilometrovej rýchlosti za 14,5 s. Vďaka radeniu na volante, head up displeju a automatickému stmievaniu diaľkových svetiel netreba spustiť ruky z volantu a oči z cesty. Jedinou slabinou pre BMW M6 sú vyjazdené koľaje ciest. Tu sa príliš experimentovať nedá, najmä v dynamike vlastnej autu. Pod kapotou auta a odľahčenou kevlarovou strechou našla miesto tá najlepšia technika, ale prečo nie, za päť miliónov to človek čaká.

Päťstosedem
Niekoľkonásobný držiteľ titulu Motor roka s výkonom 507 koní a krútiacim momentom 520 Nm nepotrebuje zvláštny komentár ani siahodlhú oslavnú pieseň. Ladený desaťvalec s nádherným zvukom urobí z vodiča začiatočníka, ktorý má rešpekt tlačiť plyn na podlahu. Každý valec má samostatnú škrtiacu klapku ako pretekársky motor.

Vďaka
Kolegovia, ktorí jazdili s BMW M6 už skôr, tvrdili, že bojovali s hmotou auta a nedotáčavosťou. Myslím však, že bojovali skôr sami so sebou. Možno trochu menšie prerušenia ťahu motora sme čakali od sedemstupňovej prevodovky SMG Drivelogic. Inak jazda, hoci veľmi krátka, vo vysnívanom aute v ničom nesklamala.


Naše hodnotenie

vzhľad extravagantné BMW
interiér trochu strohý
motor F1 na každý deň
jazdné vlastnosti výborné
výbava drahá a bohatá
úžitok radosť z jazdy, na dlhé cesty
celkový dojem jedno z najlepších BMW


Cena testovaného BMW M6 4 901 500 Sk

Motor 5,0 V10, benzín
Výkon motora 373/507 kW/k
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,6 s
Objem kufra 450 l
Spotreba podľa výrobcu 14,8 l/100 km
Spotreba v teste 20,5 l/100 km
Bezpečnosť 6x airbag, ABS, DSC 8,0 a Head Up display



Ťažko povedať, či zadnej časti dominuje originalita alebo inšpirácia v Porsche 911. Pre jazdca je podstatná dobrá trakcia a rovnomerné rozloženie hmotnosti medzi nápravy.

Pohľad do kokpitu vôbec nenaznačuje, že toto relatívne luxusné auto jazdí takmer ako Ferrari F430. Potenciál BMW M6 odhaľuje akurát tachometer ciachovaný do 330 km/h.


Radenie pri volante padne vhod, pretože toto auto sa šoféruje výlučne dvomi rukami. Tuhé riadenie kladie odpor a pri plnom zrýchlení a vypnutej stabilizácii sa oplatí držať opraty v rukách.


Na prevodovku SMG a jej prejavy si treba zvyknúť. Tlačidlami v jej okolí nastavíte rýchlosť preraďovania, tvrdosť tlmičov, činnosť stabilizačného systému a režim motora. Po aktivovaní funkcie Power dosiahne motor namiesto bežných 400 koní až 507.








Čarovné a programovateľné tlačidlo „M“. V závislosti od naprogramovaných funkcií možno charakter nastavenia auta (podvozok, rýchlosť radenia, režim motora) nastaviť jediným tlačidlom.


Svorný „M“ diferenciál funguje ako v pretekárskom aute a najlepšie po vypnutí stabilizačného systému. Vtedy zadná náprava aj v šmyku tlačí auto do zvoleného polomeru zákruty. na bežné spestrenie stačili aj takéto jemné drifty.


Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  2. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  3. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  4. Zažite svoj vlastný úspech
  5. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  8. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  9. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  10. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  1. CUPRA si podmanila parížske nebo
  2. Radšej škola ako metla
  3. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  4. Zažite svoj vlastný úspech
  5. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  6. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 888
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 693
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 558
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 505
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 849
  6. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 693
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 387
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 620
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 264
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 4 352

Hlavné správy zo Sme.sk

Za ľudí pôjdu do volieb samostatne, rokovania o spájaní stroskotali

Líder Za ľudí Andrej Kiska odmietol koalíciu štyroch aj piatich opozičných strán.

Andrej Kiska, Miroslav Beblavý a Michal Truban.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kiska si z nás robí dobrý deň

Ísť do koalície nemusí, ale nech si nevymýšľa hlúposti.

Peter Tkačenko
Jaroslav Naď
Vizualizácia projektu Šírava Park.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Scout

Audi e-tron Sportback dostalo atraktívnejšie tvary a jedinečné svetlá

Maximálny dojazd elektromobilu už prekračuje hranicu 400 km.

Audi e-tron Sportback

Aston Martin prichádza medzi poslednými s SUV

Nechýba výkonný osemvalec aj veľký kufor.

Aston Martin DBX