SME

BMW M6 – si naozaj dobrý šofér?

Pri pohľade na výrazné črty M6 môže aj zdatnému šoférovi prebehnúť mráz po chrbte, pretože skrotiť superšportové auto s výkonom 507 koní nemusí byť vôbec jednoduché. Pred usadením za volant zvíťazí túžba nad strachom. Aké to je šoférovať 507 koní ?

Prvé prekvapenie testu prišlo v podobe výbornej ovládateľnosti auta na hladkom asfalte aj v spleti hustých zákrutPrvé prekvapenie testu prišlo v podobe výbornej ovládateľnosti auta na hladkom asfalte aj v spleti hustých zákrut (Zdroj: Katarína Chválová)

Pri pohľade na výrazné črty M6 môže aj zdatnému šoférovi prebehnúť mráz po chrbte, pretože skrotiť superšportové auto s výkonom 507 koní nemusí byť vôbec jednoduché. Pred usadením za volant zvíťazí túžba nad strachom. Aké to je šoférovať 507 koní ?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vitaj frajer
Potenciál BMW M6 dávajú najavo široké blatníky, štvorica výfukov, veľké chladiace otvory v prednom nárazníku a fakt decentné disky kolies obuté do extra širokých pneumatík rozmeru 285/35 ZR19 (vzadu). Na dlhé obdivovanie pri krátkom teste, kedy budeme odpočítavať minúty spolu strávené, nie je čas. Preto radšej nastavíme sedadlo s pneumatickým dofukovaním bočnej opory presne na rozmer chrbta vodiča a štartujeme desaťvalcový motor objemu päť litrov. Samozrejme tlačidlom ako to v autách pripomínajúcich pretekárske stroje býva zvykom.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko má na tacháči ?
Odpoveď na chlapčenskú otázku našich čias vyrazí dych aj dospelákom. Keby nemalo BMW M6 obmedzovač rýchlosti na 265 km/h, išlo by vraj pekne cez tristo. Zorientovanie sa v známom interiéri prebehne rýchlo, veď na rozdiel od normálnych BMW sú tu iné prístroje s rýchlomerom do 330 km/h a otáčkomerom do 9000 ot./min. Aj radiaca páka prevodovky SMG a jej okolie je trochu iné. Na prvé kilometre postačí aj automatické radenie a zapnuté stabilizačné i trakčné systémy. Interiér by mohol mať v sebe viac športovej originality, hoci podstata auta je úplne niekde inde. Stačí prejsť pár kilometrov.

Ukryté kilá
V miernom automatickom režime funguje M6 ako každé iné luxusné Coupé s trochu tvrdším podvozkom. Prvé prekvapenie však prichádza v podobe dobre zamaskovanej hmotnosti 1710 kg. Na pomery tak silného auta to nie je veľa, navyše v zákrutách sa vďaka regulovateľnému pruženiu karoséria takmer nenakláňa. BMW sa zatiaľ tvári ako hračka, ktorá chce ísť za každú cenu von z mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Druhá tvár
Auto sa v uliciach mesta šklbe a nechce pokorne znášať nízke rýchlosti a preradenia pod plynom. Až po výjazde na vidiek tlačidlom navolíme najrýchlejšie preraďovanie, najtvrdší režim nastaviteľných tlmičov a tlačidlom „Power“ aktivujeme plný výkon motora. K prednostiam sekvenčnej prevodovky SMG prisudzujeme tvrdé preradenia prenášajúce sa do svorného „M“ diferenciálu zadnej nápravy. S jeho činnosťou sme úplne spokojní, pretože funguje ako v pretekárskom aute a najlepšie po vypnutí stabilizačného systému. Vtedy zadná náprava aj v šmyku tlačí auto do zvoleného polomeru zákruty.

Amatér
Už v prvý deň sa vodič začne správať ako obyčajný rojko, ktorý chce dopredu vystreliť čo najrýchlejšie, rýchlo radiť a navodiť mierne odlepenie prehnaným plynom voči danej rýchlosti. Pritom na využitie daností podvozka doplnených silou motora zabúda. Ach my amatéri. S M6 sa začína inak, vykrajovaním zákrut, hľadaním správnej stopy, s očami upretými na ceste, prípadne Head up displeji, ktorý premieta na čelnom skle otáčky, zaradený prevodový stupeň a rýchlosť. Zvlášť údaje o rýchlosti sú až prekvapujúco vysoké. Do ostrých zákrut v horách sa treba oprieť najskôr podvozkom a potom tlačiť na plyn. Vtedy dosiahne záťah motora úplne iný rozmer a namiesto stresu z hodín pod plynom pri neadekvátnej rýchlosti sa päťstokoňové auto ovládateľne kĺže vpred. Toto auto sa patrí ovládať hlavou.

SkryťVypnúť reklamu

Rana od chrbta
Dosiahnutie stokilometrovej rýchlosti z pokoja za 4,6 sekundy znamená odolávať rázom sekvenčnej prevodovky a ťahu motora do krčnej chrbtice. Opojný pocit zo zrýchlenia najlepšie vyjadruje dosiahnutie dvestokilometrovej rýchlosti za 14,5 s. Vďaka radeniu na volante, head up displeju a automatickému stmievaniu diaľkových svetiel netreba spustiť ruky z volantu a oči z cesty. Jedinou slabinou pre BMW M6 sú vyjazdené koľaje ciest. Tu sa príliš experimentovať nedá, najmä v dynamike vlastnej autu. Pod kapotou auta a odľahčenou kevlarovou strechou našla miesto tá najlepšia technika, ale prečo nie, za päť miliónov to človek čaká.

Päťstosedem
Niekoľkonásobný držiteľ titulu Motor roka s výkonom 507 koní a krútiacim momentom 520 Nm nepotrebuje zvláštny komentár ani siahodlhú oslavnú pieseň. Ladený desaťvalec s nádherným zvukom urobí z vodiča začiatočníka, ktorý má rešpekt tlačiť plyn na podlahu. Každý valec má samostatnú škrtiacu klapku ako pretekársky motor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vďaka
Kolegovia, ktorí jazdili s BMW M6 už skôr, tvrdili, že bojovali s hmotou auta a nedotáčavosťou. Myslím však, že bojovali skôr sami so sebou. Možno trochu menšie prerušenia ťahu motora sme čakali od sedemstupňovej prevodovky SMG Drivelogic. Inak jazda, hoci veľmi krátka, vo vysnívanom aute v ničom nesklamala.


Naše hodnotenie

vzhľad extravagantné BMW
interiér trochu strohý
motor F1 na každý deň
jazdné vlastnosti výborné
výbava drahá a bohatá
úžitok radosť z jazdy, na dlhé cesty
celkový dojem jedno z najlepších BMW


Cena testovaného BMW M6 4 901 500 Sk

Motor 5,0 V10, benzín
Výkon motora 373/507 kW/k
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,6 s
Objem kufra 450 l
Spotreba podľa výrobcu 14,8 l/100 km
Spotreba v teste 20,5 l/100 km
Bezpečnosť 6x airbag, ABS, DSC 8,0 a Head Up display



Ťažko povedať, či zadnej časti dominuje originalita alebo inšpirácia v Porsche 911. Pre jazdca je podstatná dobrá trakcia a rovnomerné rozloženie hmotnosti medzi nápravy.

Pohľad do kokpitu vôbec nenaznačuje, že toto relatívne luxusné auto jazdí takmer ako Ferrari F430. Potenciál BMW M6 odhaľuje akurát tachometer ciachovaný do 330 km/h.


Radenie pri volante padne vhod, pretože toto auto sa šoféruje výlučne dvomi rukami. Tuhé riadenie kladie odpor a pri plnom zrýchlení a vypnutej stabilizácii sa oplatí držať opraty v rukách.


Na prevodovku SMG a jej prejavy si treba zvyknúť. Tlačidlami v jej okolí nastavíte rýchlosť preraďovania, tvrdosť tlmičov, činnosť stabilizačného systému a režim motora. Po aktivovaní funkcie Power dosiahne motor namiesto bežných 400 koní až 507.








Čarovné a programovateľné tlačidlo „M“. V závislosti od naprogramovaných funkcií možno charakter nastavenia auta (podvozok, rýchlosť radenia, režim motora) nastaviť jediným tlačidlom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Svorný „M“ diferenciál funguje ako v pretekárskom aute a najlepšie po vypnutí stabilizačného systému. Vtedy zadná náprava aj v šmyku tlačí auto do zvoleného polomeru zákruty. na bežné spestrenie stačili aj takéto jemné drifty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  2. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 6 735
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 680
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 203
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 5 470
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 174
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 957
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 756
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 094
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jakub Cipko: Robert Fico sa topí vo vodách extrému.
  2. Ladislav Kucharik: Ospalé poobedie smutného cisára v jeho mauzóleu v Hue
  3. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (3.)
  4. Ľubomír Maretta: Die Bank
  5. Peter Gregor: Project Gregus - Purple Sky Beloved
  6. Otilia Horrocks: Agent 00F: Spis „Záhadná evaporácia“ / fikcia a fejtón v jednom/
  7. Pavol Kéri: ČSOB Maratón - 20 rokov
  8. Tomáš Kiebel: AI rubrika: Doba promptová, alebo víťaz je ten čo má predstavivosť
  1. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 13 391
  2. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 11 870
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 925
  4. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 6 485
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 5 325
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 962
  7. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 097
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 960
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
SkryťZatvoriť reklamu