Dobrá rada: Používajte správne smerovky na kruhových objazdoch

Po vzore motoristicky vyspelejších krajín než je Slovensko pribúdajú kruhové objazdy aj u nás. Prax ukazuje, že v ich používaní máme rovnaké medzery ako vo výstavbe. Najmä pokiaľ ide o vhodné používanie smeroviek.

Kruhové križovatky na Slovensku konečne vyrástli aj na frekventovaných mestských komunikáciách. Takmer polovica našich motoristov nepoužíva smerovky pri opúšťaní kruhu.


Kruhové križovatky vznikli s cieľom zabrániť ťažkým nehodám a hlavne zabezpečiť plynulosť premávky bez nutnosti použitia svetelnej signalizácie. Hoci kruhové objazdy potrebujú väčší stavebný priestor v porovnaní s klasickou križovatkou, ich výhody sú niekoľkonásobné, pokiaľ sa používajú ako treba.

V krajinách ako Francúzsko fungujú kruhové objazdy bez dopravných značiek, lebo je každému jasné, že vozidlo prichádzajúce do kruhovej križovatky dáva prednosť tomu, ktoré sa tam nachádza. V princípe vozidlo v kruhovej križovatke je na hlavnej ceste a ostatné, ktoré doň vchádzajú, sú na vedľajšej.

Aby kruhová križovatka plnila svoj účel a zabezpečovala plynulosť cestnej premávky je priam nevyhnutné používať smerovky pri vychádzaní z kruhového objazdu. Vodič na najbližšom vstupe potom nečaká zbytočne a môže vojsť na objazd. Pri vchádzaní nemusíme používať smerovku, pretože iná možnosť ani smer vchádzania z vedľajšej cesty neexistuje a každému je na sto percent jasné, kde pôjdeme.

Naopak, ak pri vchádzaní na kruh dávame smerovku doprava, nemusíme ju stihnúť rýchlo vypnúť a vodič na najbližšom vjazde sa môže pomýliť a vojsť dnu do križovatky, hoci my pokračujeme ďalej. Smerovku dávame teda výlučne pri opúšťaní kruhového objazdu, čo približne polovica vodičov nerobí a tým pádom spomaľuje premávku.
V niektorých krajinách uvažujú nad pokutovaním nedania pravej smerovky pri opúšťaní kruhu avšak u nás za to pokutu nedostanete.

Článok pokračuje pod video reklamou

Náš TIP: Ak chceme, aby kruhový objazd plnil svoju funkciu tak ako má, dávame smerovku pri    jeho                   opúšťaní a nie vchádzaní naň.

Výhody kruhového objazdu
- nízky počet nehôd
- nehody bez zranení
- plynulosť premávky
- jednoznačné pravidlá
- estetický prínos

Na Slovensku upravuje pozíciu hlavnej a vedľajšej cesty v kruhovej križovatke zvislé dopravné značenie. Mali sme totiž aj také nezmyselné kruhové objazdy, kde boli na hlavnej ceste vozidlá prichádzajúce z boku a tie vo vnútri kruhu im dávali prednosť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 697
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 710
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 351
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 400
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 836
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 385
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 733
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 661
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 793
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 248

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.