Kruhové križovatky vznikli s cieľom zabrániť ťažkým nehodám a hlavne zabezpečiť plynulosť premávky bez nutnosti použitia svetelnej signalizácie. Hoci kruhové objazdy potrebujú väčší stavebný priestor v porovnaní s klasickou križovatkou, ich výhody sú niekoľkonásobné, pokiaľ sa používajú ako treba.
V krajinách ako Francúzsko fungujú kruhové objazdy bez dopravných značiek, lebo je každému jasné, že vozidlo prichádzajúce do kruhovej križovatky dáva prednosť tomu, ktoré sa tam nachádza. V princípe vozidlo v kruhovej križovatke je na hlavnej ceste a ostatné, ktoré doň vchádzajú, sú na vedľajšej.
Aby kruhová križovatka plnila svoj účel a zabezpečovala plynulosť cestnej premávky je priam nevyhnutné používať smerovky pri vychádzaní z kruhového objazdu. Vodič na najbližšom vstupe potom nečaká zbytočne a môže vojsť na objazd. Pri vchádzaní nemusíme používať smerovku, pretože iná možnosť ani smer vchádzania z vedľajšej cesty neexistuje a každému je na sto percent jasné, kde pôjdeme.
Naopak, ak pri vchádzaní na kruh dávame smerovku doprava, nemusíme ju stihnúť rýchlo vypnúť a vodič na najbližšom vjazde sa môže pomýliť a vojsť dnu do križovatky, hoci my pokračujeme ďalej. Smerovku dávame teda výlučne pri opúšťaní kruhového objazdu, čo približne polovica vodičov nerobí a tým pádom spomaľuje premávku.
V niektorých krajinách uvažujú nad pokutovaním nedania pravej smerovky pri opúšťaní kruhu avšak u nás za to pokutu nedostanete.
Náš TIP: Ak chceme, aby kruhový objazd plnil svoju funkciu tak ako má, dávame smerovku pri jeho opúšťaní a nie vchádzaní naň.
Výhody kruhového objazdu
- nízky počet nehôd
- nehody bez zranení
- plynulosť premávky
- jednoznačné pravidlá
- estetický prínos
Na Slovensku upravuje pozíciu hlavnej a vedľajšej cesty v kruhovej križovatke zvislé dopravné značenie. Mali sme totiž aj také nezmyselné kruhové objazdy, kde boli na hlavnej ceste vozidlá prichádzajúce z boku a tie vo vnútri kruhu im dávali prednosť.