Dobrá rada: Používajte správne smerovky na kruhových objazdoch

Po vzore motoristicky vyspelejších krajín než je Slovensko pribúdajú kruhové objazdy aj u nás. Prax ukazuje, že v ich používaní máme rovnaké medzery ako vo výstavbe. Najmä pokiaľ ide o vhodné používanie smeroviek.

Kruhové križovatky na Slovensku konečne vyrástli aj na frekventovaných mestských komunikáciách. Takmer polovica našich motoristov nepoužíva smerovky pri opúšťaní kruhu.


Kruhové križovatky vznikli s cieľom zabrániť ťažkým nehodám a hlavne zabezpečiť plynulosť premávky bez nutnosti použitia svetelnej signalizácie. Hoci kruhové objazdy potrebujú väčší stavebný priestor v porovnaní s klasickou križovatkou, ich výhody sú niekoľkonásobné, pokiaľ sa používajú ako treba.

V krajinách ako Francúzsko fungujú kruhové objazdy bez dopravných značiek, lebo je každému jasné, že vozidlo prichádzajúce do kruhovej križovatky dáva prednosť tomu, ktoré sa tam nachádza. V princípe vozidlo v kruhovej križovatke je na hlavnej ceste a ostatné, ktoré doň vchádzajú, sú na vedľajšej.

Aby kruhová križovatka plnila svoj účel a zabezpečovala plynulosť cestnej premávky je priam nevyhnutné používať smerovky pri vychádzaní z kruhového objazdu. Vodič na najbližšom vstupe potom nečaká zbytočne a môže vojsť na objazd. Pri vchádzaní nemusíme používať smerovku, pretože iná možnosť ani smer vchádzania z vedľajšej cesty neexistuje a každému je na sto percent jasné, kde pôjdeme.

Naopak, ak pri vchádzaní na kruh dávame smerovku doprava, nemusíme ju stihnúť rýchlo vypnúť a vodič na najbližšom vjazde sa môže pomýliť a vojsť dnu do križovatky, hoci my pokračujeme ďalej. Smerovku dávame teda výlučne pri opúšťaní kruhového objazdu, čo približne polovica vodičov nerobí a tým pádom spomaľuje premávku.
V niektorých krajinách uvažujú nad pokutovaním nedania pravej smerovky pri opúšťaní kruhu avšak u nás za to pokutu nedostanete.

Článok pokračuje pod video reklamou

Náš TIP: Ak chceme, aby kruhový objazd plnil svoju funkciu tak ako má, dávame smerovku pri    jeho                   opúšťaní a nie vchádzaní naň.

Výhody kruhového objazdu
- nízky počet nehôd
- nehody bez zranení
- plynulosť premávky
- jednoznačné pravidlá
- estetický prínos

Na Slovensku upravuje pozíciu hlavnej a vedľajšej cesty v kruhovej križovatke zvislé dopravné značenie. Mali sme totiž aj také nezmyselné kruhové objazdy, kde boli na hlavnej ceste vozidlá prichádzajúce z boku a tie vo vnútri kruhu im dávali prednosť.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 415
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 264
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 13 996
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 9 302
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 917
  6. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 6 198
  7. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 5 772
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 547
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 755
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 583

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

ŠPORT

Kužmová po veľkej dráme zdolala bieloruskú jednotku

Napínavý duel musel rozhodnúť až tajbrejk tretieho setu.

TECH

Kde sú všetci? Prečo sme ešte nenarazili na mimozemský život

Podľa hypotézy môže byť ľudstvo jednou z prvých civilizácií vo vesmíre.

EKONOMIKA

Alkohol u cyklistov tolerujú, ale nie všade

Vlani nafúkali stovky cyklistov, väčšinou viac ako jedno promile.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.