SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Dobrá rada: Používajte správne smerovky na kruhových objazdoch

Po vzore motoristicky vyspelejších krajín než je Slovensko pribúdajú kruhové objazdy aj u nás. Prax ukazuje, že v ich používaní máme rovnaké medzery ako vo výstavbe. Najmä pokiaľ ide o vhodné používanie smeroviek.

Kruhové križovatky na Slovensku konečne vyrástli aj na frekventovaných mestských komunikáciách. Takmer polovica našich motoristov nepoužíva smerovky pri opúšťaní kruhu.Kruhové križovatky na Slovensku konečne vyrástli aj na frekventovaných mestských komunikáciách. Takmer polovica našich motoristov nepoužíva smerovky pri opúšťaní kruhu.


Kruhové križovatky vznikli s cieľom zabrániť ťažkým nehodám a hlavne zabezpečiť plynulosť premávky bez nutnosti použitia svetelnej signalizácie. Hoci kruhové objazdy potrebujú väčší stavebný priestor v porovnaní s klasickou križovatkou, ich výhody sú niekoľkonásobné, pokiaľ sa používajú ako treba.

V krajinách ako Francúzsko fungujú kruhové objazdy bez dopravných značiek, lebo je každému jasné, že vozidlo prichádzajúce do kruhovej križovatky dáva prednosť tomu, ktoré sa tam nachádza. V princípe vozidlo v kruhovej križovatke je na hlavnej ceste a ostatné, ktoré doň vchádzajú, sú na vedľajšej.

Aby kruhová križovatka plnila svoj účel a zabezpečovala plynulosť cestnej premávky je priam nevyhnutné používať smerovky pri vychádzaní z kruhového objazdu. Vodič na najbližšom vstupe potom nečaká zbytočne a môže vojsť na objazd. Pri vchádzaní nemusíme používať smerovku, pretože iná možnosť ani smer vchádzania z vedľajšej cesty neexistuje a každému je na sto percent jasné, kde pôjdeme.

Naopak, ak pri vchádzaní na kruh dávame smerovku doprava, nemusíme ju stihnúť rýchlo vypnúť a vodič na najbližšom vjazde sa môže pomýliť a vojsť dnu do križovatky, hoci my pokračujeme ďalej. Smerovku dávame teda výlučne pri opúšťaní kruhového objazdu, čo približne polovica vodičov nerobí a tým pádom spomaľuje premávku.
V niektorých krajinách uvažujú nad pokutovaním nedania pravej smerovky pri opúšťaní kruhu avšak u nás za to pokutu nedostanete.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Náš TIP: Ak chceme, aby kruhový objazd plnil svoju funkciu tak ako má, dávame smerovku pri    jeho                   opúšťaní a nie vchádzaní naň.

Výhody kruhového objazdu
- nízky počet nehôd
- nehody bez zranení
- plynulosť premávky
- jednoznačné pravidlá
- estetický prínos

Na Slovensku upravuje pozíciu hlavnej a vedľajšej cesty v kruhovej križovatke zvislé dopravné značenie. Mali sme totiž aj také nezmyselné kruhové objazdy, kde boli na hlavnej ceste vozidlá prichádzajúce z boku a tie vo vnútri kruhu im dávali prednosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 113
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 18 465
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 874
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 344
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 648
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 848
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 783
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 721
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 445
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 956
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Experti nesúhlasia s Krajčího vyjadreniami o AstraZenece a posune očkovania

Tento týždeň príde o takmer päťtisíc dávok vakcíny od Pfizeru menej.

Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Čo nám ostáva, keď Fico slintá po moci a vláda sa háda?

Čoraz ťažšie sa rozlišuje, ktoré rozhodnutie smeruje k ochrane životov a ktoré je len zneužívaním dôvery občanov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý sa opäť zatajuje. Buď porušil pravidlá, alebo Britov zavádzal

Na Slovensku pravidlá neporušil, v Anglicku to isté nie je.

Štefan Holý.

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili 1 909 nakazených, pribudlo 111 úmrtí (minúta po minúte)

Od začiatku pandémie zomrelo v súvislosti s covidom 3 637 osôb, vyliečilo sa 173 761 ľudí.

Plošné testovanie na Covid-19:Zdravotník odoberá vzorku.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.