Kým sa budeme môcť posadiť do novej, desiatej generácie Mitsubishi Lancer EVO, čaká nás ešte jeden dlhý rok.
Mitsubishi Evo X bude jednou z najhorúcejších noviniek roka 2008. Automobilka vraj urobila všetko preto, aby sa zo Subaru Impreza STi stalo definitívne druhé najlepšie auto tohto segmentu.
Posun premiéry desiatej generácie Lanceru EVO pravdepodobne súvisí tiež s odložením návratu "troch diamantov" do svetového šampionátu v rely na rok 2008, oproti pôvodným plánom už v tomto roku.
Keďže World Rally Championship (WRC) má svoje pravidlá, prepĺňaný zážihový dvojliter ostáva zachovaný, ale pôjde o úplne nový agregát s výkonom približne 300 k, ktorý má byť o 20 kg ľahší a uložený ešte nižšie než doposiaľ. To sa blahodárne prejaví na jazdných vlastnostiach. Možno príde ešte silnejšia verzia tohto modelu so 400 k.
Podľa snímok interiéru štúdie, kde sa vyníma veľký brzdový pedál a naľavo od neho nie je žiaden ďalší, sa dá predpokladať, že prvýkrát v histórii Eva bude k dispozícii aj dvojspojková sekvenčná manuálna prevodovka na spôsob špeciálu WRC.
Pre dobré zvládnutie tejto sily je Evo X vybavené novým systémom pohonu všetkých štyroch kolies nazývanym S-AWC (super all-wheel control). Tento systém zahŕňa aktívny stredový diferenciál ACD, aktívny zadný diferenciál AYC a stabilizačný systém ASC.
Na autosalóne v Detroite Mitsubishi uistilo novinárov, že na tvaroch karosérie sériového modelu sa v porovnaní so štúdiou už nič meniť nebude. Iba LED svetlá vpredu aj vzadu sa do sériovej výroby nedostanú.
Autor: Milan Karpat