SME
Streda, 13. november, 2019 | Meniny má Stanislav

Osemstupňová prevodovka pre Lexus

Časy, kedy boli v móde štvorstupňové automatické prevodovky sú už dávno preč a k slušnému štandardu dobrej automatickej prevodovky dnes patrí aspoň šesť rýchlostí. Na súčasnú špičku stelesnenú sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-tronic od Mercede

Konštruktéri  vtesnali  všetku techniku do rovnako veľkého, akurát ľahšieho hliníkového obalu než mala predchádzajúca šesťstupňová automatika. Celková hmotnosť tak vzrástla iba o desatinuKonštruktéri vtesnali všetku techniku do rovnako veľkého, akurát ľahšieho hliníkového obalu než mala predchádzajúca šesťstupňová automatika. Celková hmotnosť tak vzrástla iba o desatinu

Časy, kedy boli v móde štvorstupňové automatické prevodovky sú už dávno preč a k slušnému štandardu dobrej automatickej prevodovky dnes patrí aspoň šesť rýchlostí. Na súčasnú špičku stelesnenú sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-tronic od Mercedesu zaútočil japonský Lexus.

Hoci by to tak mohlo vyzerať, nejde o preteky v počte prevodových stupňov, pretože problém má celkom iné pozadie. Prísne predpisy požadujú viac bezpečnostných prvkov, motoristi chcú vyššie pohodlie a všetci volajú po vyššej hospodárnosti, prípadne ekológii veľkých limuzín. Bezpečnosť a komfort sa ale odráža vo vyššej hmotnosti, a to znamená vyššiu spotrebu paliva. Výsledkom je nutnosť použitia stále dômyselnejších technológií vrátane prevodoviek.

Cestou k nižšej spotrebe paliva a optimálnemu využitiu motora v limuzíne Lexus LS 460 má byť práve osemstupňová prevodovka. Jej prednosťou je rýchla reakcia na pokyny a jazdný štýl vodiča, pričom zmena prevodového stupňa trvá iba 350 milisekúnd. Vďaka použitej konštrukcii dokáže radiť aj nesekvenčne, to znamená, že pri prudkom spomaľovaní nemusí preraďovať všetky rýchlosti zaradom, ale môže skočiť z osmičky na dvojku. Zamedzí sa tak pocitu nepresnosti či krátkeho úbytku výkonu, ktoré bolo možné postrehnúť u starších prevodoviek s pomalším radením. Kvôli úspore priestoru a hmotnosti boli ozubené kolesá a ďalšie súčasti vyrobené z vysoko pevného materiálu a špeciálnym laserovým opracovaním povrchu.

Základom nižšej spotreby paliva osemvalcového motora je vhodná kombinácia otáčok a prevodových stupňov. Rezervy v úspore paliva sa však našli aj pri krátkodobom státí, kedy elektronika samočinne aj v polohe „D“ automaticky zaradí neutrál a zníži tak zaťaženie motora. Po uvoľnení brzdového pedálu prevodovka automaticky prejde do pôvodného režimu.

Samostatnou kapitolou vývoja novej prevodovky bolo zníženie hluku a vibrácií špeciálnou povrchovou úpravou a vyvážením všetkých rotačných častí.

 

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  2. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  3. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  4. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  5. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  6. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  7. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  10. VIVO! prišlo do Bratislavy
  1. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  2. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  3. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  4. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  5. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  6. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  7. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  8. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  9. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  10. Na rozvoj turizmu v Košickom kraji je pripravených 840-tisíc eur
  1. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 14 220
  2. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 169
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 9 786
  4. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 7 714
  5. Nový Volkswagen Golf a jeho 7 zásadných noviniek 5 934
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 608
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 041
  8. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 4 922
  9. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 726
  10. Vyjadrením bohatstva nie sú peniaze, ale múdrosť 4 324

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner na súde.
INTERAKTÍVNY WEB 1989

Mrznúce prsty, rodičia sa boja. Padajú komunisti

Denník SME spustil výnimočný interaktívny web 1989: Cesta k slobode.

Dobré ráno

Dobré ráno: Keď ženy utekajú od mafiánskych manželov

Vincenza Rando v rámci organizácie Libera pomáha talianskym ženám.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Petra Schutza

Kočner je len obyčajný mentálne zaostalejší hochštapler tretej triedy

Potvrdzujú to únikové vlny z Threemy.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Kia predstavila novú Optimu, v Európe sa predávať nebude

V predaji ostáva súčasná generácia už len ako kombi.

Kia K5
Mercedes triedy G
Nová Škoda Octavia
SsangYong Korando