SME
Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Osemstupňová prevodovka pre Lexus

Časy, kedy boli v móde štvorstupňové automatické prevodovky sú už dávno preč a k slušnému štandardu dobrej automatickej prevodovky dnes patrí aspoň šesť rýchlostí. Na súčasnú špičku stelesnenú sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-tronic od Mercede

Konštruktéri  vtesnali  všetku techniku do rovnako veľkého, akurát ľahšieho hliníkového obalu než mala predchádzajúca šesťstupňová automatika. Celková hmotnosť tak vzrástla iba o desatinuKonštruktéri vtesnali všetku techniku do rovnako veľkého, akurát ľahšieho hliníkového obalu než mala predchádzajúca šesťstupňová automatika. Celková hmotnosť tak vzrástla iba o desatinu

Časy, kedy boli v móde štvorstupňové automatické prevodovky sú už dávno preč a k slušnému štandardu dobrej automatickej prevodovky dnes patrí aspoň šesť rýchlostí. Na súčasnú špičku stelesnenú sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-tronic od Mercedesu zaútočil japonský Lexus.

Hoci by to tak mohlo vyzerať, nejde o preteky v počte prevodových stupňov, pretože problém má celkom iné pozadie. Prísne predpisy požadujú viac bezpečnostných prvkov, motoristi chcú vyššie pohodlie a všetci volajú po vyššej hospodárnosti, prípadne ekológii veľkých limuzín. Bezpečnosť a komfort sa ale odráža vo vyššej hmotnosti, a to znamená vyššiu spotrebu paliva. Výsledkom je nutnosť použitia stále dômyselnejších technológií vrátane prevodoviek.

Cestou k nižšej spotrebe paliva a optimálnemu využitiu motora v limuzíne Lexus LS 460 má byť práve osemstupňová prevodovka. Jej prednosťou je rýchla reakcia na pokyny a jazdný štýl vodiča, pričom zmena prevodového stupňa trvá iba 350 milisekúnd. Vďaka použitej konštrukcii dokáže radiť aj nesekvenčne, to znamená, že pri prudkom spomaľovaní nemusí preraďovať všetky rýchlosti zaradom, ale môže skočiť z osmičky na dvojku. Zamedzí sa tak pocitu nepresnosti či krátkeho úbytku výkonu, ktoré bolo možné postrehnúť u starších prevodoviek s pomalším radením. Kvôli úspore priestoru a hmotnosti boli ozubené kolesá a ďalšie súčasti vyrobené z vysoko pevného materiálu a špeciálnym laserovým opracovaním povrchu.

Základom nižšej spotreby paliva osemvalcového motora je vhodná kombinácia otáčok a prevodových stupňov. Rezervy v úspore paliva sa však našli aj pri krátkodobom státí, kedy elektronika samočinne aj v polohe „D“ automaticky zaradí neutrál a zníži tak zaťaženie motora. Po uvoľnení brzdového pedálu prevodovka automaticky prejde do pôvodného režimu.

Samostatnou kapitolou vývoja novej prevodovky bolo zníženie hluku a vibrácií špeciálnou povrchovou úpravou a vyvážením všetkých rotačných častí.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  6. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  7. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 11 880
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 250
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 3 598
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 279
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 816
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 070
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 806
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 493
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


18 h
Továreň spoločnosti Tesla v kalifornskom meste Fremont.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


18 h
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
  2. Matej Farkas: Lungo a citronáda
  3. Petronela Čellárová: Ako sa mám?
  4. Anna Miľanová: "Od hlavy ryba smrdí". Obzvlášť tá veľká...
  5. Štefan Vidlár: Vivat vláda
  6. Irena Šimuneková: Szabóova skala
  7. Ján Škerko: Ak sa neschváli rozpočet, tak nikto nedostane nič
  8. Miriam Studeničová: Nespime! Možno už začalo odpočítavanie!
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 243 242
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 467
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 684
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 5 540
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 5 225
  6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 563
  7. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 204
  8. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 119
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu