SME

Osemstupňová prevodovka pre Lexus

Časy, kedy boli v móde štvorstupňové automatické prevodovky sú už dávno preč a k slušnému štandardu dobrej automatickej prevodovky dnes patrí aspoň šesť rýchlostí. Na súčasnú špičku stelesnenú sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-tronic od Mercede

Konštruktéri  vtesnali  všetku techniku do rovnako veľkého, akurát ľahšieho hliníkového obalu než mala predchádzajúca šesťstupňová automatika. Celková hmotnosť tak vzrástla iba o desatinuKonštruktéri vtesnali všetku techniku do rovnako veľkého, akurát ľahšieho hliníkového obalu než mala predchádzajúca šesťstupňová automatika. Celková hmotnosť tak vzrástla iba o desatinu

Časy, kedy boli v móde štvorstupňové automatické prevodovky sú už dávno preč a k slušnému štandardu dobrej automatickej prevodovky dnes patrí aspoň šesť rýchlostí. Na súčasnú špičku stelesnenú sedemstupňovou automatickou prevodovkou 7G-tronic od Mercedesu zaútočil japonský Lexus.

Hoci by to tak mohlo vyzerať, nejde o preteky v počte prevodových stupňov, pretože problém má celkom iné pozadie. Prísne predpisy požadujú viac bezpečnostných prvkov, motoristi chcú vyššie pohodlie a všetci volajú po vyššej hospodárnosti, prípadne ekológii veľkých limuzín. Bezpečnosť a komfort sa ale odráža vo vyššej hmotnosti, a to znamená vyššiu spotrebu paliva. Výsledkom je nutnosť použitia stále dômyselnejších technológií vrátane prevodoviek.

Cestou k nižšej spotrebe paliva a optimálnemu využitiu motora v limuzíne Lexus LS 460 má byť práve osemstupňová prevodovka. Jej prednosťou je rýchla reakcia na pokyny a jazdný štýl vodiča, pričom zmena prevodového stupňa trvá iba 350 milisekúnd. Vďaka použitej konštrukcii dokáže radiť aj nesekvenčne, to znamená, že pri prudkom spomaľovaní nemusí preraďovať všetky rýchlosti zaradom, ale môže skočiť z osmičky na dvojku. Zamedzí sa tak pocitu nepresnosti či krátkeho úbytku výkonu, ktoré bolo možné postrehnúť u starších prevodoviek s pomalším radením. Kvôli úspore priestoru a hmotnosti boli ozubené kolesá a ďalšie súčasti vyrobené z vysoko pevného materiálu a špeciálnym laserovým opracovaním povrchu.

Základom nižšej spotreby paliva osemvalcového motora je vhodná kombinácia otáčok a prevodových stupňov. Rezervy v úspore paliva sa však našli aj pri krátkodobom státí, kedy elektronika samočinne aj v polohe „D“ automaticky zaradí neutrál a zníži tak zaťaženie motora. Po uvoľnení brzdového pedálu prevodovka automaticky prejde do pôvodného režimu.

Samostatnou kapitolou vývoja novej prevodovky bolo zníženie hluku a vibrácií špeciálnou povrchovou úpravou a vyvážením všetkých rotačných častí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

 

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Plátené tašky a opakované použitie
  2. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  3. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  4. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  5. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  6. Takto chutí zlato
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 783
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 7 221
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 3 864
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 775
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 699
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 652
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 459
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 439
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Rado Surovka: Ficovci zatĺkli ďalší klinec do rakvy demokracie
  2. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti.
  3. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 9
  4. Martin Fronk: Rodinný klub, štátny úväzok: Keď verejná inštitúcia patrí len „našim“
  5. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe?
  6. Veronika Mešková: O biznise s intuíciou, adopcii a zdravotných ťažkostiach
  7. Irena Šimuneková: Hadviga, v zeleni ukrytá...
  8. Ján Šeďo: "Po úraze ma skladali 2 mesiace, potom som si zlomil stehennú kosť".
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 624
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 537
  3. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 11 519
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 144
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 9 251
  6. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 871
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 739
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 560
  1. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  2. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  3. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  4. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  5. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  6. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  8. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
SkryťZatvoriť reklamu