SME

Označenia naftových motorov

Dymili, boli hlučné, nespoľahlivé ale úsporné a možno práve preto prežili. Za posledných tridsať rokov sa diesel zmenil na nepoznanie. K nízkej spotrebe sa pridal vysoký výkon a jednoduché označenie D sa zmenilo na niekoľko písmen.

Dve písmená v ozaneční naftového motora sú dnes skôr zriedkavé, pretože väčšina výrobcov chce do skratky zahrnúť použité technológie.Dve písmená v ozaneční naftového motora sú dnes skôr zriedkavé, pretože väčšina výrobcov chce do skratky zahrnúť použité technológie.

Dymili, boli hlučné, nespoľahlivé ale úsporné a možno práve preto prežili. Za posledných tridsať rokov sa diesel zmenil na nepoznanie. K nízkej spotrebe sa pridal vysoký výkon a jednoduché označenie D sa zmenilo na niekoľko písmen.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Možno túžba zákazníkov mať na zadnej kapote nalepené krkolomné skratky priviedla automobilky k tomu, aby názov použitej technológie ukrývali do štyroch ba i piatich písmen. Nie všetci predavači nových áut však vedia, čo skratka znamená o zákazníkoch ani nehovoriac.

Kým v sedemdesiatch rokoch minulého storočia bolo v móde mať na aute jednoduché D ako diesel o pár rokov neskôr už každý chcel TD, pretože to nebol obyčajný diesel ale turbo diesel. Turbo zásadne ovplyvnilo vývoj, pretože prepĺňaný diesel dosahoval vyšší výkon pri takmer rovnakej spotrebe. Akurát nákupná cena auta stúpla.

T ako turbo zostalo v označeniach dodnes. Po nástupe turbodúchdiel poháňaných výfukovými plynmi bolo treba schladiť nasávaný vzduch a tak vznikol medzichladič označený Intercooler. Hoci ho väčšina moderných naftových motorov má, v názve sa príliš nepresadil. na rozdiel od písmena "i" ktoré po nástupe priameho vstrekovania (injection) nafty vidieť takmer všade. Stalo sa tak v roku 1989 keď automobilka Audi uviedla motory TDI s priamym vstrekom paliva. Fiat zaviedol skratku TDI o niečo neskôr hoci s technológiou priameho vstreku prišiel o niečo skôr. Naftové motory koncernu VW s neskôr patentovanou skratkou TDI boli dlho na vrchole, čo pochopiteľne motivovalo ostatných výrobcov a firmy Bosch k vynájdeniu systému vysokotlakového priameho vstrekovania pod názvom Common rail. Volkswagen odpovedal protiútokom v podobe vstrekovania typu čerpadlo tryska. Pokiaľ ide o počet písmen, tak Honda drží rekord s označením i-CTDi.

SkryťVypnúť reklamu

Common rail zvíťazil
Dlhoročnú vojnu o prvenstvo v oblasti naftových motorov vyhral systém common rail, pretože motory ním vybavené majú ťah v širšom spektre otáčok a sú výrazne tichšie než tie s konštrukciou čerpadlo- tryska vyvinuté koncernom Volkswagenu. Naopak systém TDI čerpadlo tryska bol neprekonateľný v dosiahnutej spotrebe v pomere k vysokému výkonu a na splnenie prísnej emisnej normy nepotreboval filter pevných častíc vo výfukových plynoch. Common rail však dokázal to, čo TDI nie, rozdeliť jeden vstrek nafty do viacerých cyklov a to v konečnom dôsledku rozhodlo. Nové šesťvalcové motory koncernu VW majú vstrekovanie typu common rail a od roka 2008 sa k nim pridajú aj ostatné. Značka TDI však zrejme zostane doménou koncernu Volkswagen. Znižovanie spotreby ale najmä zvyšovanie výkonu a jeho dostupnosti v širšom intervale otáčok výrazne ovplyvnilo piezoelektrické vstrekovanie a turbodúchadlá s variabilnou geometriou lopatiek. Aby naftový motor vydal vysoký výkon pri nízkych otáčkach a okamžite po stlačení plynového, pedálu prišlo na trh sekvenčné preplňovanie s dvomi turbodúchadlami alebo tzv. twin turbo technológia. Momentálne takéto motory ponúkajú Citroen, Peugeot a BMW.


Lexikón

SkryťVypnúť reklamu

Diesel

- motor spaľujúci naftu
Turbo - zariadenie poháňané výfukovými plynmi, ktoré "tlačí" vzduch do valcov a vytvára pretlak v nasávacom potrubí. Motor má vyšší výkon
Variabilná geometria turba - dĺžka (oprava . uhol vyklopenia lopatiek statora) lopatiek turbíny sa mení v závislosti na otáčkach, motor má vyrovnaný ťah v širokom spektre otáčok
Priame vstrekovanie-nafta sa nevstrekuje do nasávacieho potrubia ale priami do spaľovacieho priestoru. Zmes vzduchu a paliva tak vzniká až vo valci
Piezoelektrika- piezoelektrický krištáľ po privedení elektrického impulzu rýchlo zväčší objem. Pomocou piezo kryštálov v mechanizme vstrekovania dokáže tryska vstreknúť palivo na viac krát v jednom pracovnom cykle. Bežným mechanickým princípom sa to dosiahnuť nedá
Sekvenčné prepĺňanie- motor má dve turbodúchadlá s rôznym priemerom turbíny, pričom jedno prepĺňa motor pri nízkych otáčkach a druhé sa pridáva vo vysokých otáčkach


ZNAČKA

OZNAČENIETECHNIKANÁŠ NÁZORSPOLUPRÁCA

Alfa Romeo, Fiat

MJT - Multi Jet , Časticový filter - Bez označeniaCommon rail , Multijetvysoký výkon, široké spektrum použiteľných otáčok, drsný zvukOpel, Suzuki
Audi, Seat, Škoda, VolkswagenTDI - Turbodiesel Direct Injection,
SDI - Saugdiesel Direct , Injection (bez turba),
TDI PD - Turbodiesel Direct Injection Pumpe-Duse,
Časticový filter - DPF (Diesel Partikel Filter)
Čerpadlo - tryska, common rail (3,0 V6 TDI )nízka spotreba, vysoký výkon, dobrý ťah v nízkych otáčkach, veľký krútiaci moment nižšie spektrum využiteľných otáčok, vysoká hlučnosťMitsubishi
BMWd – diesel,
sd - sekvenčné preplňovanie diesel ,
Časticový filter -bez označenia
Common rail, twin turbo-sekvenčné prepĺňanievysoký výkon, široké využiteľné spektrum, nízka spotreba, veľký krútiaci moment, hlučnejšie štvorvalce, rýchla reakciaMini
Citroen, PeugeotHDi (High pressure Direct Injection) ,
Časticový filter -FAP Filter a particules
Common rail, sekvenčné prepĺňanienízka spotreba, zamatový chod, oneskorená reakcia a priemerný výkon (neplatí pre sekvenčné prepĺňanie 2,2 HDi)Ford, Mzda
FordTDCi - Turbo diesel Common rail Injection,
Označenie časticového filtra: DPF (diesel Particular filter)
common rail, preplňovanývysoký výkon, dobrá spotreba, veľký krútiaci moment, kultúra chodu1.4 TDCi , 1.6 TDCi - PSA Peugeot Citroen , Jaguar, Land Rover
Hondai-CTDi - intelligent common rail turbodiesel injection,
Označenie časticového filtra : DPF (na Slovensko sa nedováža)
Common Rail Bosch II. (plniaci tlak 1600bar)tichý chod, dobrý ťah pri nízkych otáčkach, rýchla reakcianikto
Hyundai. KiaCRDi - Common Rail Direct Injection ,
Označenie časticového filtra: CPF catalyst particular filter
Common Rail Bosch IIrýchle zlepšovanie, vysoký výkon, kultúra chodu, oneskorená reakciaHyundai (všetky motory)
ChevroletVCDi - Variable Geometry Turbo Charger Direct Injection,
TCDi - Turbo Charger Direct Injection ,
Časticový filter - bez označenia
common railpomalšia reakcia, vyrovnaný ťahGM (Opel)
MazdaMZR DI Mazda responsive direct injection,
MZR CD Mazda responsive common rail & direct injection
Common rail, VGTpriemerný výkon, dobrá spotreba1,4 D a 1,6 MCD PSA, Ford
Mercedes, Chrysler, JeepCDI - Common rail direct injection, CRD - Chrysler ride diesel, Časticový filter - bez označeniaCommon railjemný chod, vyrovnaný ťah, slušný výkon, vysoký krútiaci momentMitsubishi, Ssang Yong, Smart
MitsubishiDI-D - direct injection diesel, Časticový filter -DPF -diesel particular filterčerpadlo - tryska, common railvysoký výkon, nízka spotreba (VW), výdrž (Mitsubishi)VW, Mercedes Benz
NissandCi - direct common rail injection, Časticový filter - DPF (diesel particular filter)Common railvysoký výkon, rýchla reakcia, vyššia hlučnosť, dobrý ťahRenault
OpelCDTI - Common Rail Diesel Turbo Injection,
Časticový filter - DPF (Diesel Particular Filter)
Common rail , Multijetvysoký výkon, nízka spotreba, dobrý priebeh krútiaceho momentu, oneskorená reakciaFiat, Chevrolet, Suzuki, Alfa Romeo
RenaultdCi - direct common rail injection, Časticový filter - DPF (diesel particular filter)Common railvysoký výkon, rýchla reakcia, vyššia hlučnosť, dobrý ťahDacia, Nissan
SuzukiDDiS Diesel Direct Injection System,
Označenie časticového filtra: PDF (Particular Diesel Filter)
Common Rail , MultiJjetdobrá spotreba, priemerný výkon, rýchla reakcia, vyššia hlučnosťFiat
ToyotaD-4D - Direct - 4 Diesel (Direct injection 4 Stroke common-rail Diesel),
D-CAT - Diesel Clean Advanced Technology ,
Označenie časticového filtra: DPNR (Diesel particulate and NOx reduction),
DPR (Diesel particulate reduction)
common railvysoký výkon, nízka spotreba, nízke emisie (najčistejší diesel), zamatový chod, oneskorená reakcia1,4 TD - PSA Peugeot Citroen (Citroen C1, Peugeot 107), 2,2 D-4D - Luxus IS
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 614
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 107
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 116
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 635
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 256
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 295
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 158
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 776
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  2. Štefan Šturdzík: 350
  3. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  4. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  5. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  6. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  7. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví
  8. Juraj Tušš: Potenciál slovenského národa v 21.storočí.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 332
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 610
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 115
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 154
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 436
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 661
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 536
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 370
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu