SME
Štvrtok, 22. august, 2019 | Meniny má Tichomír

Označenia naftových motorov

Dymili, boli hlučné, nespoľahlivé ale úsporné a možno práve preto prežili. Za posledných tridsať rokov sa diesel zmenil na nepoznanie. K nízkej spotrebe sa pridal vysoký výkon a jednoduché označenie D sa zmenilo na niekoľko písmen.

Dve písmená v ozaneční naftového motora sú dnes skôr zriedkavé, pretože väčšina výrobcov chce do skratky zahrnúť použité technológie.Dve písmená v ozaneční naftového motora sú dnes skôr zriedkavé, pretože väčšina výrobcov chce do skratky zahrnúť použité technológie.

Dymili, boli hlučné, nespoľahlivé ale úsporné a možno práve preto prežili. Za posledných tridsať rokov sa diesel zmenil na nepoznanie. K nízkej spotrebe sa pridal vysoký výkon a jednoduché označenie D sa zmenilo na niekoľko písmen.

Možno túžba zákazníkov mať na zadnej kapote nalepené krkolomné skratky priviedla automobilky k tomu, aby názov použitej technológie ukrývali do štyroch ba i piatich písmen. Nie všetci predavači nových áut však vedia, čo skratka znamená o zákazníkoch ani nehovoriac.

Kým v sedemdesiatch rokoch minulého storočia bolo v móde mať na aute jednoduché D ako diesel o pár rokov neskôr už každý chcel TD, pretože to nebol obyčajný diesel ale turbo diesel. Turbo zásadne ovplyvnilo vývoj, pretože prepĺňaný diesel dosahoval vyšší výkon pri takmer rovnakej spotrebe. Akurát nákupná cena auta stúpla.

T ako turbo zostalo v označeniach dodnes. Po nástupe turbodúchdiel poháňaných výfukovými plynmi bolo treba schladiť nasávaný vzduch a tak vznikol medzichladič označený Intercooler. Hoci ho väčšina moderných naftových motorov má, v názve sa príliš nepresadil. na rozdiel od písmena "i" ktoré po nástupe priameho vstrekovania (injection) nafty vidieť takmer všade. Stalo sa tak v roku 1989 keď automobilka Audi uviedla motory TDI s priamym vstrekom paliva. Fiat zaviedol skratku TDI o niečo neskôr hoci s technológiou priameho vstreku prišiel o niečo skôr. Naftové motory koncernu VW s neskôr patentovanou skratkou TDI boli dlho na vrchole, čo pochopiteľne motivovalo ostatných výrobcov a firmy Bosch k vynájdeniu systému vysokotlakového priameho vstrekovania pod názvom Common rail. Volkswagen odpovedal protiútokom v podobe vstrekovania typu čerpadlo tryska. Pokiaľ ide o počet písmen, tak Honda drží rekord s označením i-CTDi.

Článok pokračuje pod video reklamou

Common rail zvíťazil
Dlhoročnú vojnu o prvenstvo v oblasti naftových motorov vyhral systém common rail, pretože motory ním vybavené majú ťah v širšom spektre otáčok a sú výrazne tichšie než tie s konštrukciou čerpadlo- tryska vyvinuté koncernom Volkswagenu. Naopak systém TDI čerpadlo tryska bol neprekonateľný v dosiahnutej spotrebe v pomere k vysokému výkonu a na splnenie prísnej emisnej normy nepotreboval filter pevných častíc vo výfukových plynoch. Common rail však dokázal to, čo TDI nie, rozdeliť jeden vstrek nafty do viacerých cyklov a to v konečnom dôsledku rozhodlo. Nové šesťvalcové motory koncernu VW majú vstrekovanie typu common rail a od roka 2008 sa k nim pridajú aj ostatné. Značka TDI však zrejme zostane doménou koncernu Volkswagen. Znižovanie spotreby ale najmä zvyšovanie výkonu a jeho dostupnosti v širšom intervale otáčok výrazne ovplyvnilo piezoelektrické vstrekovanie a turbodúchadlá s variabilnou geometriou lopatiek. Aby naftový motor vydal vysoký výkon pri nízkych otáčkach a okamžite po stlačení plynového, pedálu prišlo na trh sekvenčné preplňovanie s dvomi turbodúchadlami alebo tzv. twin turbo technológia. Momentálne takéto motory ponúkajú Citroen, Peugeot a BMW.


Lexikón

Diesel - motor spaľujúci naftu
Turbo - zariadenie poháňané výfukovými plynmi, ktoré "tlačí" vzduch do valcov a vytvára pretlak v nasávacom potrubí. Motor má vyšší výkon
Variabilná geometria turba - dĺžka (oprava . uhol vyklopenia lopatiek statora)  lopatiek turbíny sa mení v závislosti na otáčkach, motor má vyrovnaný ťah v širokom spektre otáčok
Priame vstrekovanie -nafta sa nevstrekuje do nasávacieho potrubia ale priami do spaľovacieho priestoru. Zmes vzduchu a paliva tak vzniká až vo valci
Piezoelektrika - piezoelektrický krištáľ po privedení elektrického impulzu rýchlo zväčší objem. Pomocou piezo kryštálov v mechanizme vstrekovania dokáže tryska vstreknúť palivo na viac krát v jednom pracovnom cykle. Bežným mechanickým princípom sa to dosiahnuť nedá
Sekvenčné prepĺňanie - motor má dve turbodúchadlá s rôznym priemerom turbíny, pričom jedno prepĺňa motor pri nízkych otáčkach a druhé sa pridáva vo vysokých otáčkach



ZNAČKA OZNAČENIE TECHNIKA NÁŠ NÁZOR SPOLUPRÁCA

Alfa Romeo, Fiat

 

MJT - Multi Jet , Časticový filter - Bez označenia Common rail , Multijet vysoký výkon, široké spektrum použiteľných otáčok, drsný zvuk Opel, Suzuki
Audi, Seat, Škoda, Volkswagen TDI - Turbodiesel Direct Injection,
SDI - Saugdiesel Direct , Injection (bez turba),
TDI PD - Turbodiesel Direct Injection Pumpe-Duse,
Časticový filter - DPF (Diesel Partikel Filter)
Čerpadlo - tryska, common rail (3,0 V6 TDI ) nízka spotreba, vysoký výkon, dobrý ťah v nízkych otáčkach, veľký krútiaci moment nižšie spektrum využiteľných otáčok, vysoká hlučnosť Mitsubishi
BMW d – diesel,
sd - sekvenčné preplňovanie diesel ,
Časticový filter -bez označenia
Common rail, twin turbo-sekvenčné prepĺňanie vysoký výkon, široké využiteľné spektrum, nízka spotreba, veľký krútiaci moment, hlučnejšie štvorvalce, rýchla reakcia Mini
Citroen, Peugeot HDi (High pressure Direct Injection) ,
Časticový filter -FAP Filter a particules
Common rail, sekvenčné prepĺňanie nízka spotreba, zamatový chod, oneskorená reakcia a priemerný výkon (neplatí pre sekvenčné prepĺňanie 2,2 HDi) Ford, Mzda
Ford TDCi - Turbo diesel Common rail Injection,
Označenie časticového filtra: DPF (diesel Particular filter)
common rail, preplňovaný vysoký výkon, dobrá spotreba, veľký krútiaci moment, kultúra chodu 1.4 TDCi , 1.6 TDCi - PSA Peugeot Citroen , Jaguar, Land Rover
Honda i-CTDi - intelligent common rail turbodiesel injection,
Označenie časticového filtra : DPF (na Slovensko sa nedováža)
Common Rail Bosch II. (plniaci tlak 1600bar) tichý chod, dobrý ťah pri nízkych otáčkach, rýchla reakcia nikto
Hyundai. Kia CRDi - Common Rail Direct Injection ,
Označenie časticového filtra: CPF catalyst particular filter
Common Rail Bosch II rýchle zlepšovanie, vysoký výkon, kultúra chodu, oneskorená reakcia Hyundai (všetky motory)
Chevrolet VCDi - Variable Geometry Turbo Charger Direct Injection,
TCDi - Turbo Charger Direct Injection ,
Časticový filter - bez označenia
common rail pomalšia reakcia, vyrovnaný ťah GM (Opel)
Mazda MZR DI Mazda responsive direct injection,
MZR CD Mazda responsive common rail & direct injection
Common rail, VGT priemerný výkon, dobrá spotreba 1,4 D a 1,6 MCD PSA, Ford
Mercedes, Chrysler, Jeep CDI - Common rail direct injection, CRD - Chrysler ride diesel, Časticový filter - bez označenia Common rail jemný chod, vyrovnaný ťah, slušný výkon, vysoký krútiaci moment Mitsubishi, Ssang Yong, Smart
Mitsubishi DI-D - direct injection diesel, Časticový filter -DPF -diesel particular filter čerpadlo - tryska, common rail vysoký výkon, nízka spotreba (VW), výdrž (Mitsubishi) VW, Mercedes Benz
Nissan dCi - direct common rail injection, Časticový filter - DPF (diesel particular filter) Common rail vysoký výkon, rýchla reakcia, vyššia hlučnosť, dobrý ťah Renault
Opel CDTI - Common Rail Diesel Turbo Injection,
Časticový filter - DPF (Diesel Particular Filter)
Common rail , Multijet vysoký výkon, nízka spotreba, dobrý priebeh krútiaceho momentu, oneskorená reakcia Fiat, Chevrolet, Suzuki, Alfa Romeo
Renault dCi - direct common rail injection, Časticový filter - DPF (diesel particular filter) Common rail vysoký výkon, rýchla reakcia, vyššia hlučnosť, dobrý ťah Dacia, Nissan
Suzuki DDiS Diesel Direct Injection System,
Označenie časticového filtra: PDF (Particular Diesel Filter)
Common Rail , MultiJjet dobrá spotreba, priemerný výkon, rýchla reakcia, vyššia hlučnosť Fiat
Toyota D-4D - Direct - 4 Diesel (Direct injection 4 Stroke common-rail Diesel),
D-CAT - Diesel Clean Advanced Technology ,
Označenie časticového filtra: DPNR (Diesel particulate and NOx reduction),
DPR (Diesel particulate reduction)
common rail vysoký výkon, nízka spotreba, nízke emisie (najčistejší diesel), zamatový chod, oneskorená reakcia 1,4 TD - PSA Peugeot Citroen (Citroen C1, Peugeot 107), 2,2 D-4D - Luxus IS

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  4. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Mimoriadny úspech na medzinárodnej súťaži v Číne
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  4. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  5. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  6. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  7. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  8. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  9. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  10. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  1. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 12 709
  2. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 10 307
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 069
  4. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 469
  5. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 7 678
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 603
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 5 558
  8. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 660
  9. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 428
  10. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 4 416

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Samuel Marec - Fórum

Takto bude vyzerať koniec budúcnosti (píše Samo Marec)

Ako v boji proti klimatickej zmene neuspejeme práve preto, že sme ľudia.

Ilustračné foto.
Píše Marek Maďarič

Nadávať na Fica nie je výučný list (píše Marek Maďarič)

Výmena vlády je zrelá, ale nie istá.

Zľava: Líder strany Za ľudí a exprezident Andrej Kiska, predseda hnutia Progresívne Slovensko Michal Truban, predseda strany SPOLU – občianska demokracia Miroslav Beblavý a predseda KDH Alojz Hlina počas tlačovej besedy.

Tesco ustupuje. Na Kamennom námestí zostane už iba v suteréne

Koncom roka ho v bývalom Priore nahradia nové prevádzky.

Priestory bývalého My Bratislava na Kamennom námestí

Neprehliadnite tiež

Toyota Corolla v novej generácii spája krásu so spoľahlivosťou (test)

Štýlový hatchback má mnoho príjemných prekvapení.

Toyota Corolla Hatchback

Audi RS6 Avant je mimoriadne ostré kombi pre náročných

V množstve noviniek najviac vyniká mild hybridný systém.

Audi RS6 Avant

Radíme: Je dobré vypnúť klimatizáciu 5 - 10 minút pred dojazdom do cieľa

Najčastejším problémom je únik chladiacej kvapaliny.

Kedy je správny čas na klímu?
Volkswagen Golf