SME
Štvrtok, 6. máj, 2021 | Meniny má HermínaKrížovkyKrížovky

Označenia naftových motorov

Dymili, boli hlučné, nespoľahlivé ale úsporné a možno práve preto prežili. Za posledných tridsať rokov sa diesel zmenil na nepoznanie. K nízkej spotrebe sa pridal vysoký výkon a jednoduché označenie D sa zmenilo na niekoľko písmen.

Dve písmená v ozaneční naftového motora sú dnes skôr zriedkavé, pretože väčšina výrobcov chce do skratky zahrnúť použité technológie.Dve písmená v ozaneční naftového motora sú dnes skôr zriedkavé, pretože väčšina výrobcov chce do skratky zahrnúť použité technológie.

Dymili, boli hlučné, nespoľahlivé ale úsporné a možno práve preto prežili. Za posledných tridsať rokov sa diesel zmenil na nepoznanie. K nízkej spotrebe sa pridal vysoký výkon a jednoduché označenie D sa zmenilo na niekoľko písmen.

Možno túžba zákazníkov mať na zadnej kapote nalepené krkolomné skratky priviedla automobilky k tomu, aby názov použitej technológie ukrývali do štyroch ba i piatich písmen. Nie všetci predavači nových áut však vedia, čo skratka znamená o zákazníkoch ani nehovoriac.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Kým v sedemdesiatch rokoch minulého storočia bolo v móde mať na aute jednoduché D ako diesel o pár rokov neskôr už každý chcel TD, pretože to nebol obyčajný diesel ale turbo diesel. Turbo zásadne ovplyvnilo vývoj, pretože prepĺňaný diesel dosahoval vyšší výkon pri takmer rovnakej spotrebe. Akurát nákupná cena auta stúpla.

T ako turbo zostalo v označeniach dodnes. Po nástupe turbodúchdiel poháňaných výfukovými plynmi bolo treba schladiť nasávaný vzduch a tak vznikol medzichladič označený Intercooler. Hoci ho väčšina moderných naftových motorov má, v názve sa príliš nepresadil. na rozdiel od písmena "i" ktoré po nástupe priameho vstrekovania (injection) nafty vidieť takmer všade. Stalo sa tak v roku 1989 keď automobilka Audi uviedla motory TDI s priamym vstrekom paliva. Fiat zaviedol skratku TDI o niečo neskôr hoci s technológiou priameho vstreku prišiel o niečo skôr. Naftové motory koncernu VW s neskôr patentovanou skratkou TDI boli dlho na vrchole, čo pochopiteľne motivovalo ostatných výrobcov a firmy Bosch k vynájdeniu systému vysokotlakového priameho vstrekovania pod názvom Common rail. Volkswagen odpovedal protiútokom v podobe vstrekovania typu čerpadlo tryska. Pokiaľ ide o počet písmen, tak Honda drží rekord s označením i-CTDi.

Skryť Vypnúť reklamu

Common rail zvíťazil
Dlhoročnú vojnu o prvenstvo v oblasti naftových motorov vyhral systém common rail, pretože motory ním vybavené majú ťah v širšom spektre otáčok a sú výrazne tichšie než tie s konštrukciou čerpadlo- tryska vyvinuté koncernom Volkswagenu. Naopak systém TDI čerpadlo tryska bol neprekonateľný v dosiahnutej spotrebe v pomere k vysokému výkonu a na splnenie prísnej emisnej normy nepotreboval filter pevných častíc vo výfukových plynoch. Common rail však dokázal to, čo TDI nie, rozdeliť jeden vstrek nafty do viacerých cyklov a to v konečnom dôsledku rozhodlo. Nové šesťvalcové motory koncernu VW majú vstrekovanie typu common rail a od roka 2008 sa k nim pridajú aj ostatné. Značka TDI však zrejme zostane doménou koncernu Volkswagen. Znižovanie spotreby ale najmä zvyšovanie výkonu a jeho dostupnosti v širšom intervale otáčok výrazne ovplyvnilo piezoelektrické vstrekovanie a turbodúchadlá s variabilnou geometriou lopatiek. Aby naftový motor vydal vysoký výkon pri nízkych otáčkach a okamžite po stlačení plynového, pedálu prišlo na trh sekvenčné preplňovanie s dvomi turbodúchadlami alebo tzv. twin turbo technológia. Momentálne takéto motory ponúkajú Citroen, Peugeot a BMW.


Lexikón

Diesel - motor spaľujúci naftu
Turbo - zariadenie poháňané výfukovými plynmi, ktoré "tlačí" vzduch do valcov a vytvára pretlak v nasávacom potrubí. Motor má vyšší výkon
Variabilná geometria turba - dĺžka (oprava . uhol vyklopenia lopatiek statora)  lopatiek turbíny sa mení v závislosti na otáčkach, motor má vyrovnaný ťah v širokom spektre otáčok
Priame vstrekovanie -nafta sa nevstrekuje do nasávacieho potrubia ale priami do spaľovacieho priestoru. Zmes vzduchu a paliva tak vzniká až vo valci
Piezoelektrika - piezoelektrický krištáľ po privedení elektrického impulzu rýchlo zväčší objem. Pomocou piezo kryštálov v mechanizme vstrekovania dokáže tryska vstreknúť palivo na viac krát v jednom pracovnom cykle. Bežným mechanickým princípom sa to dosiahnuť nedá
Sekvenčné prepĺňanie - motor má dve turbodúchadlá s rôznym priemerom turbíny, pričom jedno prepĺňa motor pri nízkych otáčkach a druhé sa pridáva vo vysokých otáčkach

Skryť Vypnúť reklamu



ZNAČKA OZNAČENIE TECHNIKA NÁŠ NÁZOR SPOLUPRÁCA

Alfa Romeo, Fiat

 

MJT - Multi Jet , Časticový filter - Bez označenia Common rail , Multijet vysoký výkon, široké spektrum použiteľných otáčok, drsný zvuk Opel, Suzuki
Audi, Seat, Škoda, Volkswagen TDI - Turbodiesel Direct Injection,
SDI - Saugdiesel Direct , Injection (bez turba),
TDI PD - Turbodiesel Direct Injection Pumpe-Duse,
Časticový filter - DPF (Diesel Partikel Filter)
Čerpadlo - tryska, common rail (3,0 V6 TDI ) nízka spotreba, vysoký výkon, dobrý ťah v nízkych otáčkach, veľký krútiaci moment nižšie spektrum využiteľných otáčok, vysoká hlučnosť Mitsubishi
BMW d – diesel,
sd - sekvenčné preplňovanie diesel ,
Časticový filter -bez označenia
Common rail, twin turbo-sekvenčné prepĺňanie vysoký výkon, široké využiteľné spektrum, nízka spotreba, veľký krútiaci moment, hlučnejšie štvorvalce, rýchla reakcia Mini
Citroen, Peugeot HDi (High pressure Direct Injection) ,
Časticový filter -FAP Filter a particules
Common rail, sekvenčné prepĺňanie nízka spotreba, zamatový chod, oneskorená reakcia a priemerný výkon (neplatí pre sekvenčné prepĺňanie 2,2 HDi) Ford, Mzda
Ford TDCi - Turbo diesel Common rail Injection,
Označenie časticového filtra: DPF (diesel Particular filter)
common rail, preplňovaný vysoký výkon, dobrá spotreba, veľký krútiaci moment, kultúra chodu 1.4 TDCi , 1.6 TDCi - PSA Peugeot Citroen , Jaguar, Land Rover
Honda i-CTDi - intelligent common rail turbodiesel injection,
Označenie časticového filtra : DPF (na Slovensko sa nedováža)
Common Rail Bosch II. (plniaci tlak 1600bar) tichý chod, dobrý ťah pri nízkych otáčkach, rýchla reakcia nikto
Hyundai. Kia CRDi - Common Rail Direct Injection ,
Označenie časticového filtra: CPF catalyst particular filter
Common Rail Bosch II rýchle zlepšovanie, vysoký výkon, kultúra chodu, oneskorená reakcia Hyundai (všetky motory)
Chevrolet VCDi - Variable Geometry Turbo Charger Direct Injection,
TCDi - Turbo Charger Direct Injection ,
Časticový filter - bez označenia
common rail pomalšia reakcia, vyrovnaný ťah GM (Opel)
Mazda MZR DI Mazda responsive direct injection,
MZR CD Mazda responsive common rail & direct injection
Common rail, VGT priemerný výkon, dobrá spotreba 1,4 D a 1,6 MCD PSA, Ford
Mercedes, Chrysler, Jeep CDI - Common rail direct injection, CRD - Chrysler ride diesel, Časticový filter - bez označenia Common rail jemný chod, vyrovnaný ťah, slušný výkon, vysoký krútiaci moment Mitsubishi, Ssang Yong, Smart
Mitsubishi DI-D - direct injection diesel, Časticový filter -DPF -diesel particular filter čerpadlo - tryska, common rail vysoký výkon, nízka spotreba (VW), výdrž (Mitsubishi) VW, Mercedes Benz
Nissan dCi - direct common rail injection, Časticový filter - DPF (diesel particular filter) Common rail vysoký výkon, rýchla reakcia, vyššia hlučnosť, dobrý ťah Renault
Opel CDTI - Common Rail Diesel Turbo Injection,
Časticový filter - DPF (Diesel Particular Filter)
Common rail , Multijet vysoký výkon, nízka spotreba, dobrý priebeh krútiaceho momentu, oneskorená reakcia Fiat, Chevrolet, Suzuki, Alfa Romeo
Renault dCi - direct common rail injection, Časticový filter - DPF (diesel particular filter) Common rail vysoký výkon, rýchla reakcia, vyššia hlučnosť, dobrý ťah Dacia, Nissan
Suzuki DDiS Diesel Direct Injection System,
Označenie časticového filtra: PDF (Particular Diesel Filter)
Common Rail , MultiJjet dobrá spotreba, priemerný výkon, rýchla reakcia, vyššia hlučnosť Fiat
Toyota D-4D - Direct - 4 Diesel (Direct injection 4 Stroke common-rail Diesel),
D-CAT - Diesel Clean Advanced Technology ,
Označenie časticového filtra: DPNR (Diesel particulate and NOx reduction),
DPR (Diesel particulate reduction)
common rail vysoký výkon, nízka spotreba, nízke emisie (najčistejší diesel), zamatový chod, oneskorená reakcia 1,4 TD - PSA Peugeot Citroen (Citroen C1, Peugeot 107), 2,2 D-4D - Luxus IS

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  2. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  3. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička
  10. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je
  1. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  3. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  4. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  5. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  6. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  7. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  8. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  9. Prieskum odhalil slabiny slovenských firiem. Na čo si dať pozor?
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 888
  2. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 20 482
  3. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 019
  4. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 066
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 9 519
  6. BUBO ponúka zľavu pre zaočkovaných 8 176
  7. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 515
  8. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 6 897
  9. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 6 575
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 6 514
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Elektrický Citroën ë-C4 a Citroën C4 s naftovým motorom.

Cenový rozdiel oboch áut je čoraz menší.

24 h
Škoda Fabia

Nechýba veľký kufor a bohatá výbava.

4. máj
Volkswagen Golf R

Elektromobily tvoria už podiel 16 percent.

4. máj
Skica interiéru novej Škody Fabia.

Pracovisko vodiča poteší zástancov klasickej koncepcie.

4. máj