SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Nová Škoda Fabia – prvé dojmy

Nie každá automobilová novinka tohto roka bude na Slovensku pútať takú pozornosť ako nová Fabia. Za jej volantom sme už včera absolvovali prvé kilometre a skôr než sa z Portugalska vrátime prinášame prvé dojmy a náš pohľad na auto, ktoré rozvírilo hlad

Zástupcovia automobilky tvrdia, že nové auto  iba odzrkadľuje inovácie, ktoré  si vyžiadali zákazníci.Zástupcovia automobilky tvrdia, že nové auto iba odzrkadľuje inovácie, ktoré si vyžiadali zákazníci. (Zdroj: Skoda)

Nie každá automobilová novinka tohto roka bude na Slovensku pútať takú pozornosť ako nová Fabia. Za jej volantom sme už včera absolvovali prvé kilometre a skôr než sa z Portugalska vrátime prinášame prvé dojmy a náš pohľad na auto, ktoré rozvírilo hladinu už len svojím zovňajškom (onedlho pribudne aj video).  Aká je Škoda Fabia druhej generácie ?

O dôležitosti nového modelu pre automobilku Škoda netreba asi nikoho presviedčať, pretože v tzv. B segmente malých automobilov sa v Európe ročne predá 4,6 milióna vozidiel. Miliónový úspech má za sebou aj súčasná Fabia, z ktorej sa od uvedenia na trh v roku 1999 až doposiaľ vyrobilo 1,6 milióna kusov. Domáci a pre model najúspešnejší český trh za sedem rokov pohltil až tristotisíc kusov, pritom Fabia bola číslom jeden v počte predaných kusov aj na Slovensku a v Poľsku. Už prvé fotografie predstavené v decembri minulého roka odhalili obrovský skok v dizajne. Iba samotné predajné čísla v nasledujúcich rokoch však dajú odpoveď na otázku, či trh akceptuje zmenu dizajnu.

Zástupcovia automobilky tvrdia, že nové auto iba odzrkadľuje inovácie, ktoré si vyžiadali zákazníci. Pohľad na dizajn zostane vždy subjektívny, preto je v podstate nemožné vyhlásiť novú Fabiu za peknú alebo škaredú. Po prvých osobných skúsenostiach s novým autom si však dovolíme niekoľko postrehov.
     Škoda Fabia rozhodne rozčerila uniformovanú hladinu v triede a nepodľahla jednoliatemu dizajnu predných i zadných svetlometov, prípadne čelnému sklu takmer v jednej línii s prednou kapotou. Jej identita je teda rozhodne silnejšia, než akú ponúka Clio, Corsa alebo Peugeot 207. Na druhej strane rozseknutý prechod medzi presklennou časťou a nové zadné svetlá pôsobia rozhádaným dojmom. Originalita Fabie nám pripadá trochu silená alebo neučesaná. Elegancia a individualita s akou prichádzajú talianske autá (Fiat Grande Punto) je českým tvorcom zatiaľ cudzia, hoci pri zhliadnutí Fabie na vlastné oči jej nemožno uprieť typický škodovácky výraz tváre.
V nových tvaroch Fabie sme objavili aj veľmi praktické riešenia. Napríklad strmšie osadené čelné sklo a tomu zodpovedajúci uhol stĺpika neprekážajú vodičovi vo výhľade tak, ako pri iných malých autách dneška. Smiešnym nápadom konkurencie s malými trojuholníkovými okienkami, ktoré majú akože zlepšiť výhľad vodiča sa Fabia úspešne vyhla, pritom neprišla skrátka ani vo vnútornom priestore. Potrebné miesto pre posádku tkvie vo zvýšenej streche (+ 4,7 cm).
   Oblá línia strechy v jednom oblúku s prednými aj zadnými stĺpikmi karosérie by bola rozhodne krajšia avšak miesto na hlavu vzadu by zostalo zúfalé. Podľa prvých praktických skúseností má Fabia najviac vzduchu nad hlavou v triede. Pasažieri sedia o niečo vyššie ako pred tým, takže nohy majú viac spustené dole, ako v minivane. Pri dostatočnom mieste pre posádku zostala ešte rezerva na väčší batožinový priestor (+ 40 l) objemu 300 l. Po trochu komplikovanom sklopení sedadiel objem vzrastie na 1163 litrov. Pred sklopením delených zadných operadiel treba najskôr vyklopiť sedáky, potom odňať hlavovú opierku a tak sklopiť operadlo. Nakladacia hrana klesla o pár centimetrov a vstupný otvor kufra je tiež väčší ako u minulého modelu.
    Zmena posedu priniesla priestor ale odobrala športovo ladený posed vodiča, pretože aj najnižšia poloha sedadla je pomerne vysoká. Cítiť to na radiacej páke, ktorá je podľa nášho názoru až príliš nízko. V konečnom účtovaní priorít vzhľadom na nový dizajn zvíťazila snaha ponúknuť slušný priestor, pohodlné sedenie a praktické nastupovanie.
     Dizajn je podľa prieskumu jedným z rozhodujúcich faktorov pri výbere malého auta triedy B a preto mu venujeme taký priestor. Napokon dizajn bude si najkontroverznejšou stránkou Fabie. Svedčí o tom fakt, že súčasťou prezentácie bolo vystúpenie člena dizajnérskeho tímu, ktorý nám vysvetľoval význam kriviek, teda „čo tým básnik myslel“. Napríklad ostrá hrana medzi čelným sklom a strechou spolu s čiernymi stĺpikmi majú navodiť atmosféru pilotnej kabíny lietadla. Rovnako za povšimnutie stojí línia tiahnúca sa od znaku na kapote po oboch stranách auta až dozadu. Línia okrem iného rozdelila aj predné svetlomety na reflektor a smerovku tak ako v modeloch Roomster s rovnakou prednou maskou. Všetky testovacie autá mali 15 alebo 16 palcové hliníkové disky a ktovie ako bude vyzerať Fabia v základnom prevedení so 14 palcovými kolesami. Z ponúkaných farieb nám padla do oka žltá, tehlovo červená, normálna červená a azúrovo modrá. 
     Tvary prístrojovej dosky v nás vzbudili hlboké sympatie, podstatne väčšie ako súčasná generácia modelu Fabia. Ponuku odkladacích priestorov ešte umocňujú slušné boxy vo dverách s miestom na litrovú fľašu. Ovládanie kúrenia a klimatizácie (manuálna alebo automatická) prešlo z „podpalubia“ od radiacej páky až na vrch prístrojovej dosky tesne nad autorádio. Prehľadné tlačidlá audiosystému možno doplniť ovládaním pod volantom v štýle vozidiel Renault a Ford. Za príplatok sa dá vychutnať kvalitnejší zvuk, prípadne navigačný systém.
    Výrobca ponúka buď prenosný navigačný systém Via Michelin alebo zabudovaný, ktorý si z CD načíta mapu koridoru v okolí plánovanej trasy. CD s mapou vodič vyberie a mechaniku môže aj počas navigácie počúvať na hudobné CD. Ak sa do vozidla objednáva CD menič, výrobca ho umiestni pod dve menšie odkladacie skrinky na strane spolujazdca. Tieto sú presne také isté ako v modeloch Roomster. Našťastie Fabia nezdedila otrasne dlhú páku na posúvanie sedadla akú má Roomster. Tá vo Fabii je kratšia a neprekáža nohám vodiča.
       V podvečernom slnku na pobreží Portugalska sa neodrážala prístrojová doska v čelnom skle (pri konkurentoch bežné), čo je opäť jedna z výhod strmšie uloženého čelného skla. Naopak pri vysokej rýchlosti na diaľnici počuť vyšší aerodynamický šum z oblasti medzi strechou a dverami. Nech nám je odpustené ale s motorom 1,6 16 V sme krátko vyskúšali maximálnu rýchlosť 190 km/h s cieľom odhaliť správanie auta v rýchlom tempe. Podvozok prevzatý z minulého modelu a vyladený pre novú karosériu by s istotou zvládol ďaleko silnejšie motory, než tie, čo sú v ponuke. Naftový trojvalec 1,4 TDI poteší v meste ale nie na kľukatých cestách vidieka, kde si chce vodič jazdu užiť. Pokiaľ ide o hluk a klepot naftových motorov, vítame iniciatívu koncernu VW a postupné nahradenie technológie čerpadlo tryska kultivovanejšími motormi Common rail. Kým sa tak stane Fabia bude hostiť úsporné ale hlučné motory TDI.
      Po stránke dynamiky nás zaujal benzínový štvorvalec 1,6 16 V s dobrým ťahom v celom spektre otáčok. Na diaľnici by mohol byť tichší avšak s presným podvozkom tvoria dobre zladený pár. Dúfajme, že existujúce motory v budúcnosti obohatia nové pohonné jednotky hoci paleta na začiatku predaja celkom ujde. Pri výbere motora by sme obišli najslabšie verzie trojvalcových agregátov 1,2 HTP a 1,4 TDI.

V spoločnosti Fabie sme strávili pár hodín a približne 120 kilometrov, teda na rozsiahlejšiu analýzu nezostal priestor. V každom prípade súčasný podvozok po preladení plne stíha aj novej karosérii. Interiér priniesol pohodlnejšie sedenie , viac miesta nad hlavou a veľký kufor. K suverénnym jazdným vlastnostiam by časom pristali modernejšie motory. Fabia má veľký potenciál, vysokú úroveň bezpečnosti, umocnenú možnosťou objednania šiestich airbagov a tuhou karosériou. Konkurentov potrápi priestorom, stvárnením interiéru a jazdnými vlastnosťami. Niektoré modely majú v snahe o jedinečnosť bielu strechu. Z použitých nových technológií nesmieme zabudnúť na natáčacie svetlomety, prídavné rohové osvetlenie pri odbočovaní a Bluetooth. Po marcovej premiére na Ženevskom autosalóne sa rozbehne predaj v Čechách a Nemecku. Do slovenských predajní príde Fabia v apríli.



Motory pre Fabiu

verzia objem valce palivo výkon spotreba zrýchlenie
cm3 (kW) (l/100km) (s)
1,2 HTP 1198 3 benzín 44 5,9 16,5
1,2 HTP 1198 3 benzín 51 5,9 14,9
1,4 16 V 1390 4 benzín 63 6,5 12,3
1,6 16 V 1598 4 benzín 77 6,9 10,1
1,6 16 V (A) 1598 4 benzín 77 7,6 11,5
1,4 TDI 1422 3 nafta 51 4,8 14,8
1,4 TDI 1422 3 nafta 59 4,6 13,2
1,9 TDI 1896 4 nafta 77 4,9 10,8


Škoda Fabia - rozmery a hmotnosť

Dĺžka 3992 mm
Výška 1498 mm
Šírka 1642 mm
Rázvor 2462 mm
Objem kufra 300 litrov
Pohot. hmotnosť 1040 – 1170 kg
Užit. hmotnosť 515 kg
Polomer otočenia 5,0 m
Odpor vzduchu Cx 0,33

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 234
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 10 677
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 370
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 7 979
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 963
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 770
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 481
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 163
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Vova boy, dokonaj boj
  2. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  3. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  4. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  5. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  6. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  7. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  8. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 349
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 7 030
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 5 361
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 4 852
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 030
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 668
  7. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 3 656
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 225
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu