SME
reklama

Jaro Katriňák: Splnil som si detský sen

Jaroslav Katrinňák dosiahol najväčší úspech slovenského motocyklového športu a zároveň si splnil detský aj profesionálny sen. Túžba prejsť cieľom najťažšej rely sveta, rely Dakar, bola silnejšia ako sklamania z troch nedokončených ročníkov.

Jaro Katriňák. Neobyčajne skromný motocyklový pretekár, ktorý dosiahol najväčší úspech slovenského motoristického športu v histórii a napriek tomu sa doma nehrá na veľkú hviezdu.Jaro Katriňák. Neobyčajne skromný motocyklový pretekár, ktorý dosiahol najväčší úspech slovenského motoristického športu v histórii a napriek tomu sa doma nehrá na veľkú hviezdu. (Zdroj: AUTOR)

Motocyklisti si na trati nepomáhajú, pretože prišli iné časy. Sponzori chcú čo najlepšie výsledky Jaroslav Katrinňák dosiahol najväčší úspech slovenského motocyklového športu a zároveň si splnil detský aj profesionálny sen. Túžba prejsť cieľom najťažšej rely sveta, rely Dakar, bola silnejšia ako sklamania z troch nedokončených ročníkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Čo vás nakoplo, aby ste po troch neúspešných Dakaroch išli na najťažšiu rely opäť?

"Túžba dôjsť túto rely, lebo to bol môj detský životný sen. Keď som mal možnosť zúčastniť sa aj štvrtýkrát, využil som ju."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo predchádza takejto rely?

"Dlhé roky trénovania, jazdenia, napríklad endura, veľa fyzickej prípravy v posilňovni, treba mať veľa životných aj motoristických skúseností."

V čom je rozdiel v príprave továrenských jazdcov a vás súkromníkov?

"Hlavne v technickom zabezpečení a v príprave na preteky. Oni majú počas roka možnosť vyskúšať si viac takýchto pretekov, majú na to podstatne viac peňazí, aj motocykle majú podstatne lepšie a počas pretekov majú lepšiu starostlivosť. Majú väčší pokoj, viac času na oddych a potom môžu podávať aj lepšie výkony."

Vy ste zvyknutý na pretekanie v našich podmienkach, ostatní chodia aj počas roka na podobné púštne rely.

"To je výhoda aj pre navigáciu, aby jazdec pochopil, ako je myslená. Každý tréning je k dobru a preteky sú ešte dôležitejšie, lebo ako sa hovorí, najlepší tréning sú aj tak preteky."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motocyklisti idú často viacerí spolu, je to zámer?

"Sú momenty, keď sme spolu, a momenty, keď ide jazdec sám. V podstate ide o náhodu."

Pomohlo by vám zavesiť sa za továrenského jazdca, napríklad jedného z favoritov na prvenstvo?

"Určite by sa dalo ísť aj za ním a má to svoje výhody, napríklad, že zájdem lepší čas, ale aj nevýhody, že mi práši, môžem chytiť nejakú dieru, kameň a rely sa pre mňa môže skončiť."

Dá sa z jazdeckého pohľadu rozdeliť dakarská rely na horšiu a lepšiu časť?

"Asi okolo polovice sa ide najlepšie, začiatok aj koniec sú nervózne. Keď sa jazdec blíži k cieľu, bojí sa, aby nespravil, chybu, aby nezničil motocykel."

Na motocyklistoch vidieť, čo všetko musia pri pretekoch vydržať a pritom ich večer nečaká žiadny hotel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Sú etapy, keď sme bez asistencie, keď prídeme do cieľa etapy niekde v púšti a tam je pripravený malý bivak, kde sa môžeme najesť, ľahnúť si na zem pod deku a vyspať sa v jazdeckom oblečení a ráno pokračovať ďalšou etapou. Je to namáhavé, ale celá rely je náročná. Usporiadateľ ju musí urobiť ťažkú, aby to bola skutočne najťažšia rely na svete."

Do akej miery hrá úlohu fyzická kondícia, technické zázemie a psychika?

"Ak to mám rozdeliť, bude to pomer 33:33:33, lebo na všetkom záleží. Akokoľvek dobrý môže byť jazdec, keď mu zlyhá technika, nepomôže si. Môže byť výborný jazdec s výbornou kondíciou, ale keď zlyhá psychika... ako napríklad Coma (viedol dlhú časť súťaže), ktorý zablúdil, spanikáril a narazil do stromu. Jazdec musí byť vyvážený a navyše mať aj veľký kus šťastia."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď ste celý deň na motorke, kedy a čo jete? Ako vyzerajú vaše životné a hygienické potreby?

"Motocyklista sa musí pripraviť tak, aby vydržal celú etapu, na štarte musí byť vyprázdnený. S jedlom je to tak, že ráno sa naraňajkuje a musí vydržať až do cieľa etapy. Máme nanajvýš po každých 250 kilometroch pätnásť minút na natankovanie benzínu, vtedy si môžeme vybrať z vrecka nejakú tyčinku, zjesť ju a pokračovať."

Koľko tekutín cez deň vypijete?

"Mám so sebou zhruba 1,5 litra, na tankovacích prestávkach sa snažím vypiť aspoň po litri vody. Celkovo možno vypijem tri-štyri litre vody."

Kto vám môže v etape pomôcť napríklad, keď vám spadne motorka?

"Okoloidúci jazdci alebo servisné auto, ktoré je prihlásené v pretekoch automobilov. Môžu mi pomôcť s opravou alebo vytiahnutím."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pomáhajú si motocyklisti?

"Podstatne menej ako v minulosti. Keď som jazdil okolo roku 1998, jazdci si často pomáhali. Teraz sa ženú za výsledkami a aj sponzori ich finančne motivujú. Dnes sa už jazdci tak často nezastavia, boj je väčší a neberie sa ohľad na to, keď niekto stojí."

Nebude to aj tým, že teraz sa už pohybujete v špičke?

"Myslím, že nie. V minulosti sme si pokojne pomáhali, ja som pomáhal ťahať Peterhanselovi motorku, Meoni pomáhal ťahať motorku mne, a to boli najväčšie špičky. Teraz sa už tak nepomáha, jednoznačne prišli iné časy."

Ako sa prejavuje Dakar na fyzickej stránke jazdca?

"S každým dňom je na tom stále horšie a horšie, telo je čím ďalej unavenejšie, má čoraz viac otlakov, všetko bolí. Človek je unavený, ale musí ísť aj s otlakmi, s bolesťami. Preto je Dakar taký ťažký."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motocyklista nemá navigátora, musí sa orientovať sám. Na záberoch motoriek bolo vidieť roadbook alebo rollbook, z ktorého sa číta celý itinerár. Čo v ňom je, ako sa orientujete, keď sa pomýlite, musíte sa vrátiť späť a na tachometri pribudnú nové kilometre, už to potom nesedí?

"Roadbook zahŕňa dôležité body, kde treba odbočiť, na ktorom kilometri, aké nebezpečenstvo je na trati, či je tam nejaká veľká diera alebo hrb. Sú v ňom aj body, ktoré musím na trati prejsť. Tieto body mi GPS zaznamená a keby som sa pomýlil, musím sa vrátiť zhruba na miesto, kde som začal zle, podľa itinerára sa dostať naspäť do kilometrov, čiže kilometrovník si nastaviť na kilometer, kde som momentálne a zase pokračovať správnym smerom."

Dostali ste trest za prekročenú rýchlosť, o koľko ste ju prekročili?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"O jeden kilometer. V tabuľkách je za každý prekročený kilometer desať trestných minút. Penalizácia je aj za neprejdenie nejakého určeného bodu na trati, za jeden bod dve hodiny. Za prekročenú rýchlosť vypočítajú aj finančný postih, ktorý ostáva v africkej dedine, kde sa priestupok stal."

Je daná maximálna rýchlosť na rýchlostných skúškach?

"Automobily a kamióny majú rýchlosť obmedzenú na 150 km/h a motocykle mali tento rok neobmedzenú rýchlosť."

Nie je to trochu ľahkovážne, veď kamionisti aj automibilisti sú lepšie chránení?

"Áno, ale keby si motocyklista pri stopäťdesiatke mal strážiť rýchlosť, nesleduje terén, ale tachometer. Odpútava to pozornosť od trate a údajne skôr hrozí pád, ako keď mu dajú neobmedzenú rýchlosť a môže sa sústrediť na trať a nerovnosti. Tak to zdôvodnili."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akú maximálnu rýchlosť ste na pretekoch dosiahli?

"Tento rok zhruba 175 km/h, niektorí kamaráti aj 178 km/h."

S rýchlosťou a Dakarom súvisia aj tragédie, jedno nešťastie ste dokonca videli na vlastné oči. Ako to na vás vplývalo?

"Veľmi zle, je to nepríjemné a necháva to v človeku zlé spomienky a predstavy, potom sa ide na motorke veľmi zle ďalej."

Ako rýchlo sa s tým dokážete vyrovnať?

"Určite si na to spomeniem, ale Dakar je postavený tak, že na rozmýšľanie nemáme čas. Keď prídem do cieľa, rýchlo sa najem, umyjem, dám motorku do poriadku, poviem mechanikovi, čo treba, prichystám si oblečenie, navigačný rollbook na ďalší deň, večer idem spať, ráno vstávam o piatej..."

O pretekároch panuje fáma, že vedome riskujú alebo že sa vedome vrhajú do nebezpečenstva. Je to tak?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Nemyslím. Aj ja sa bojím, dávam si najväčší pozor, aký sa len dá. Samozrejme, môže sa stať chyba, spadnem, zahučím do nejakej diery. Niekedy je to aj o šťastí, treba ísť opatrne, ale rýchlo. Ťažko povedať príčinu havárie. Možno pretekár práve myslel na niečo iné, bol mysľou na inej koľaji."

Najkrajší moment tohtoročného Dakaru?

"Príchod do cieľa na Ružovom jazere. Je to obrovská radosť, obrovské zadosťučinenie za prácu, ktorú ľudia vyvinuli, obrovská radosť, že ste v cieli. Zrazu všetko prestane bolieť, necítim nič, len eufóriu. Je to nádherný pocit."

Najťažší moment Dakaru?

"Určite tragický pád jazdca, ktorého som našiel."

Ďakujeme za rozhovor

 


 

Čo znamenajú niektoré pojmy ?


Meraný úsek - časť trate, na ktorej sa pretekárovi meria čas a pripočíta sa k časom dosiahnutým v predchádzajúcich etapách. O konečnom poradí na rely Dakar rozhoduje súčet časov na meraných úsekoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spojovací úsek - presun medzi štartom etapy a štartom do meraného úseku, prípadne medzi koncom meraného úseku a cieľom etapy. Spojovacie úseky vedú aj po asfaltových cestách alebo aj v uliciach miest.


Prejazdová kontrola - bod, ktorým musí pretekár prejsť a mať o tom aj potvrdenie od organizátora. Pre prípad nejasností má každé vozidlo GPS (Global Positioning System), ktorý po pripojení na počítač ukáže, či jazdec skutočne predpísanou prejazdovou kontrolou prešiel.


GPS - každý pretekár má GPS senzor, ktorý slúži ako kontrola prejdenej trasy a rýchlosti pre organizátora. Ak si súťažiaci zapne záložný navigačný systém s presnou mapou a vyznačenou trasou, dostane sa bezpečne z púšte, vypadáva však zo súťaže.


Road book - podrobný rozpis alebo itinerár jednotlivých etáp, s vyznačeným tvarom križovatiek, celkovými aj čiastkovými kilometrami a označením nebezpečných miest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Roll book - itinerár zrolovaný do papierovej pásky, určený pre motocyklistov, ktorí si ho v špeciálnom mechanizme rolujú pomocou tlačidla na riadidlách motocykla.


Sprievodné vozidlá - automobily alebo kamióny s mechanikmi, servisnou technikou, náhradnými dielmi a všetkým, čo posádka potrebuje. Sprievodné vozidlá sa presúvajú po lepších a kratších cestách ako pretekári. Aby sa stihli rozložiť v cieli etapy po tom, ako ráno vyprevadia pretekára na trať. Továrenské tímy majú niekoľko sprievodných vozidiel.


SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 316
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 765
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 889
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 582
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 351
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 654
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 506
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 373
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 644
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 363
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 345
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 038
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 421
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu