SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Rekordný počet pretekárov v púšti alebo rely Dakar v číslach

Najťažšia motoristická súťaž sveta založená v roku 1979 už druhý rok po sebe štartovala z portugalského hlavného mesta Lisabonu, takže Paríž vypadol nielen z názvu, ale aj z itineráru pretekov.

Najťažšia deviata etapa s meraným úsekom v dĺžke 494 kilometrov a nocľahom bez servisného zázemia viedla územím Mauretánie.Najťažšia deviata etapa s meraným úsekom v dĺžke 494 kilometrov a nocľahom bez servisného zázemia viedla územím Mauretánie. (Zdroj: TASR)

Organizátori posunuli aj štart súťaže z Nového roku na 6. januára a niektoré úseky trate z bezpečnostných dôvodov zrušili alebo zmenili - najmä na území Mali, kde údajne hrozili únosy. Púštne dobrodružstvo tento rok prilákalo rekordný počet 525 súťažiacich vo všetkých troch kategóriách (motocykle, automobily a kamióny). Z organizačného hľadiska ide vraj o najvyšší možný počet.

Na účastníkov čakala opäť náročná až 7915 kilometrov dlhá súťaž zložená zo spojovacích úsekov a rýchlostných skúšok (4309 km), ktoré sa idú na čas. Dĺžka etáp nemusí byť meradlom náročnosti, pretože aj na tej najkratšej skúške bývajú ťažko priechodné úseky s problematickou orientáciou.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Z pohľadu výdrže techniky i jazdcov bola najhoršia deviata etapa s meraným úsekom v dĺžke 494 kilometrov a nocľahom bez servisného zázemia. Po príjazde do cieľa nemali pretekári tradičné technické zázemie s mechanikmi a sprievodnými vozidlami. Opravy na motocykloch mohli vykonať iba pretekári s tým, čo si viezli so sebou. Najdlhšou spomedzi pätnástich etáp bola šiesta (817 km).

Napriek trom neúspechom, vždy v siedmej etape, sa do Dakaru opäť vybral náš motocyklový reprezentant a majster sveta v endure Jaroslav Katriňák spolu s tímovým kolegom Ivanom Jakešom, ktorý zaplatil nováčikovskú daň a skončil v najdlhšej šiestej etape.

Jaroslav Katriňák, 40-ročný Martinčan, sa zapísal do dejín slovenského motoristického športu ako vôbec prvý Slovák, ktorý úspešne prešiel cieľom. Zisk fantastického deviateho miesta nebol pre Katriňáka jednoduchý, pretože okrem vyčerpania a porúch na motocykli bol svedkom tragédie, keď sa ako prvý pristavil pri mŕtvom motocyklistovi, Juhoafričanovi Elmerovi Symonsovi, ktorý zahynul po nehode vo štvrtej etape. Príčinou smrti druhého motocyklistu Erica Aubijouxa v 14. etape nemuselo byť zlyhanie srdca. Organizátori rely pripustili aj možnosť, že Aubijoux sa stal obeťou nehody. Na najťažšej rely sveta od premiéry v roku 1979 zahynulo už 53 pretekárov, divákov či členov sprievodných posádok.

Skryť Vypnúť reklamu

Rely Lisabon - Dakar 2007 v číslach

Ľudia
2500 ľudí sa podieľa na príprave, zabezpečení a realizácii celej súťaže, vrátane posádok a sprievodných vozidiel
13 000 pretekárov prešlo cieľom od roku 1979
Na štarte (2007)
245 motocyklistov
185 automobilov
85 kamiónov
27 žien
39 percent nováčikov v kategórii motocyklov

V cieli
(
2007)

132 motocyklistov
109 automobilov
69 kamiónov
Bezpečnosť
45 000 letákov zásad bezpečnosti vo forme komiksu rozdaných v Afrike
6 bezpečnostných vozidiel sledovalo trať
30 a 50 povolená rýchlosť v obci
150 maximálna povolená rýchlosť pre kamióny a osobné automobily
Médiá
550 novinárov na štarte súťaže v Lisabone
160 novinárov na trati
300 novinárov v cieli
580 hodín televízneho vysielania v 178 krajinách sveta
150 miliónov divákov v Európe
2,3 milióna návštevníkov internetovej stránky
Logistika
28 automobilov organizačného štábu
9 kamiónov organizačného tímu
10 vrtuľníkov
54 lekárov
Jedlo
11 kamiónov s jedlom
77 členov personálu, 55 servírovanie, 22 v kuchyni
6000 l pitnej vody na každý deň
1,5 tony jedla na každý deň
Tragédie
2 motocyklisti zahynuli po páde na trati (2007)
53 obetí súťaže v celej histórii
80, 89, 93 roky bez tragédie

 

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 980
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 075
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 900
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 788
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 404
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 505
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 292
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 531
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 156
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 875
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jedno z odberných miest v Bratislave.
Sean Connery ako James Bond vo filme Nikdy nehovor nikdy.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L