SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Rekordný počet pretekárov v púšti alebo rely Dakar v číslach

Najťažšia motoristická súťaž sveta založená v roku 1979 už druhý rok po sebe štartovala z portugalského hlavného mesta Lisabonu, takže Paríž vypadol nielen z názvu, ale aj z itineráru pretekov.

Najťažšia deviata etapa s meraným úsekom v dĺžke 494 kilometrov a nocľahom bez servisného zázemia viedla územím Mauretánie.Najťažšia deviata etapa s meraným úsekom v dĺžke 494 kilometrov a nocľahom bez servisného zázemia viedla územím Mauretánie. (Zdroj: TASR)

Organizátori posunuli aj štart súťaže z Nového roku na 6. januára a niektoré úseky trate z bezpečnostných dôvodov zrušili alebo zmenili - najmä na území Mali, kde údajne hrozili únosy. Púštne dobrodružstvo tento rok prilákalo rekordný počet 525 súťažiacich vo všetkých troch kategóriách (motocykle, automobily a kamióny). Z organizačného hľadiska ide vraj o najvyšší možný počet.

Na účastníkov čakala opäť náročná až 7915 kilometrov dlhá súťaž zložená zo spojovacích úsekov a rýchlostných skúšok (4309 km), ktoré sa idú na čas. Dĺžka etáp nemusí byť meradlom náročnosti, pretože aj na tej najkratšej skúške bývajú ťažko priechodné úseky s problematickou orientáciou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Z pohľadu výdrže techniky i jazdcov bola najhoršia deviata etapa s meraným úsekom v dĺžke 494 kilometrov a nocľahom bez servisného zázemia. Po príjazde do cieľa nemali pretekári tradičné technické zázemie s mechanikmi a sprievodnými vozidlami. Opravy na motocykloch mohli vykonať iba pretekári s tým, čo si viezli so sebou. Najdlhšou spomedzi pätnástich etáp bola šiesta (817 km).

Napriek trom neúspechom, vždy v siedmej etape, sa do Dakaru opäť vybral náš motocyklový reprezentant a majster sveta v endure Jaroslav Katriňák spolu s tímovým kolegom Ivanom Jakešom, ktorý zaplatil nováčikovskú daň a skončil v najdlhšej šiestej etape.

Jaroslav Katriňák, 40-ročný Martinčan, sa zapísal do dejín slovenského motoristického športu ako vôbec prvý Slovák, ktorý úspešne prešiel cieľom. Zisk fantastického deviateho miesta nebol pre Katriňáka jednoduchý, pretože okrem vyčerpania a porúch na motocykli bol svedkom tragédie, keď sa ako prvý pristavil pri mŕtvom motocyklistovi, Juhoafričanovi Elmerovi Symonsovi, ktorý zahynul po nehode vo štvrtej etape. Príčinou smrti druhého motocyklistu Erica Aubijouxa v 14. etape nemuselo byť zlyhanie srdca. Organizátori rely pripustili aj možnosť, že Aubijoux sa stal obeťou nehody. Na najťažšej rely sveta od premiéry v roku 1979 zahynulo už 53 pretekárov, divákov či členov sprievodných posádok.

SkryťVypnúť reklamu

Rely Lisabon - Dakar 2007 v číslach

Ľudia
2500 ľudí sa podieľa na príprave, zabezpečení a realizácii celej súťaže, vrátane posádok a sprievodných vozidiel
13 000 pretekárov prešlo cieľom od roku 1979
Na štarte (2007)
245 motocyklistov
185 automobilov
85 kamiónov
27 žien
39 percent nováčikov v kategórii motocyklov

V cieli
(
2007)

132 motocyklistov
109 automobilov
69 kamiónov
Bezpečnosť
45 000 letákov zásad bezpečnosti vo forme komiksu rozdaných v Afrike
6 bezpečnostných vozidiel sledovalo trať
30 a 50 povolená rýchlosť v obci
150 maximálna povolená rýchlosť pre kamióny a osobné automobily
Médiá
550 novinárov na štarte súťaže v Lisabone
160 novinárov na trati
300 novinárov v cieli
580 hodín televízneho vysielania v 178 krajinách sveta
150 miliónov divákov v Európe
2,3 milióna návštevníkov internetovej stránky
Logistika
28 automobilov organizačného štábu
9 kamiónov organizačného tímu
10 vrtuľníkov
54 lekárov
Jedlo
11 kamiónov s jedlom
77 členov personálu, 55 servírovanie, 22 v kuchyni
6000 l pitnej vody na každý deň
1,5 tony jedla na každý deň
Tragédie
2 motocyklisti zahynuli po páde na trati (2007)
53 obetí súťaže v celej histórii
80, 89, 93 roky bez tragédie

 

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  7. Výlety na mieru pre celú rodinu
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 14 729
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 753
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 369
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 969
  5. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 128
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 890
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 797
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 393
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


19 h

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Michala Guľasová: Martina Jakubová - Líštička
  2. Robert Štepaník: diel 70 - MDAD 2022 - Medzinárodný deň (alternatívnych) detí 2022
  3. Ľubomír Maretta: Zmena
  4. Eva Gallova: 1. júl určili za deň vtipov
  5. Kristína Jakubičková: Hej, frajer! Áno, ty, ktorý toto čítaš!
  6. Miriam Studeničová: Je zle! Bude horšie! Nezúfajte! Dôverujte!
  7. Štefan Vidlár: Barbar Vova
  8. Ján Škerko: Chcel byť ako Peter, bude ako Lenin
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 11 518
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 761
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 356
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 7 786
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 205
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 831
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 418
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 824
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu