V poslednej sérii nárazových testov uskutočnených nezávislou skúšobňou EuroNCAP došlo opäť k prekvapujúcemu výsledku. Rodinný van Crysler Voyager dostal za ochranu dospelých cestujúcich necelé dve hviezdičky a pri čelnom náraze úplne prepadol. Prínos v oblasti chodcov je tiež nulový.
„Sedem rokov po predchádzajúcom nárazovom teste sa v podstate nič nezmenilo“
Skúšobňa Euro NCAP je po sérii posledných testov automobilov zhrozená, pretože významní výrobcovia stále ignorujú volanie Euro NCAP po vyššej bezpečnosti rodinných automobilov. Doslova kultový van, Chrysler Voyager opäť predviedol nedostatočnú bezpečnosť na úrovni necelých dvoch hviezdičiek. Sedem rokov po predchádzajúcom nárazovom teste sa v podstate nič nezmenilo.
Euro NCAP začalo testovať veľkopriestorové rodinné automobily v roku 1999 vrátane modelu Chrysler Voyager. Iba dve autá z ôsmich dosiahli úroveň štyroch hviezdičiek, čo bolo v tom čase maximum. Testy ukázali, že slabinou bola zväčša bezpečnosť pri čelnom náraze. Niektoré automobilky urobili následné opatrenia a dnes dosahujú pomerne slušné výsledky, v auguste minulého roka Ford S-MAX získal maximálne ohodnotenie na úrovni 36 bodov a 5 hviezdičiek.
Ako prebehol nárazový test
Pomocou vodiaceho zariadenia sa vozidlo obsadené dvomi detskými a dvomi dospelými figurínami rozbieha oproti prekážke. Krátko po začiatku nárazu sa vo vhodnom čase nafukujú čelné airbagy a hlava jazdca aj spolujazdca sa do nich ponára podľa očakávania. V tom istom čase však nekončí deformácia prednej časti auta. Volant sa posúva o 10,7 cm smerom k vodičovej hrudi, o 7,9 cm smerom hore a o 0,2 cm doprava, teda dochádza ku kontaktu s vodičom a jeho citlivým hrudníkom. Nečudo, pretože stĺpik čelného okna sa posunul smerom do kabíny o 9 cm a klietka na prežitie zostala nestabilná.
Počas čelného nárazu podliehajú prísnemu sledovaniu nohy vodiča, ktoré dostali poriadne zabrať. Stredová konzola, spodná časť prístrojovej dosky a obal stĺpika riadenia narážajú do kolien vodiča, čím zaťažujú samotný kolenný kĺb a stehenné kosti.
Spodná časť nôh dopadla ešte horšie, pretože plynový pedál sa počas nárazu posunul o 28,8 cm k vodičovi a 8,4 cm smerom hore. Zostala tak ohrozená oblasť členka. Nečakané deformácie prednej časti našťastie neovplyvnili bezpečností detí v autosedačkách, ktoré sú ochránené na úrovni štyroch hviezdičiek.
Celkové hodnotenie zachránil bočný náraz schopný poskytnúť ochranu na úrovni 94 %. V celkovom hodnotení Voyager nedostal body ani za pripomínač bezpečnostných pásov reagujúci iba na nepripútaného vodiča a to nedostatočne otravným tónom. Masívna predná časť, vysoká čelná maska, tvrdé plechy a hrany sú pre chodcov nebezpečné až do takej miery, že Voyager zostal v ochrane chodcov bez hviezdičky.
Posledné nárazové testy
Vozidlo | Ochrana dospelých | Ochrana detí | Ochrana chodcov |
Chrysler Voyager | ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | - |
Chevrolet Captiva | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() |
Volkswagen Eos | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() |
Volvo C30 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() |
Vodičove nohy sú vystavené veľkému riziku zranenia. Prístrojový panel zatlačil na kolená a deformácie podlahy spôsobili poranenia v oblasti členka. Otlačená farba na prístrojovom paneli zachytáva veľkosť a oblasť dotyku s nohami.