Počítač asistuje pri vývoji automobilov pekných pár desiatok rokov a stále v hojnejšej miere. Dokonca v osemdesiatych rokoch vstúpili počítače do tvorby dizajnu až tak nekompromisne, že prispeli k jeho výraznej stagnácii.
Podľa popredných dizajnérov však musí auto, presnejšie prvá myšlienka dobrého dizajnu, vzniknúť na papieri a s ceruzkou v ruke. Potom prichádza na rad počítač, ktorý dokáže simulovať jazdu prototypu. Dôkazom vytvorenia celého auta a dokonca jeho ladenia vo virtuálnom svete je nový Mercedes triedy C. Prvé sériovo vyrábané vozidlo na svete vzniklo na základe digitálneho prototypu. Virtuálne auto tvorili dáta objemu 2,13 Terabytov (3042 ks CD alebo 453 ks DVD). Cieľom pri použití digitálneho prototypu je zrýchliť vývoj auta, obmedziť testovacie jazdy a postaviť reálny prototyp auta, ktorý nebude potrebovať veľa dolaďovania. Obyčajne medzi prvým prototypom a sériovým autom nezostane kameň na kameni. Prototyp sa totiž vyznačuje nepresnosťami, rezonanciami a množstvom detailov, ktoré treba prepracovať. Napríklad oprava klimatizácie môže mať za následok zmenu vedenia káblov. Ak sa zmení rozmiestnenie káblov, treba prepracovať tlmiace materiály. Nekonečný proces vylepšovania a ladenia prototypu v reálnych podmienkach tak nahradil virtuálny prototyp v počítači. Konštruktéri pomocou počítača ladili rezonanciu jednotlivých dielov, ich vzájomné dopasovanie a prípadnú deformáciu.
V modernej skúšobni Ride-Simulator v sindelfingenskom technologickom centre Mercedes-Benz virtuálny prototyp jazdil na rôznych povrchoch prevzatých z reálnych testovacích okruhov. Počítač dokázal simulovať jazdu v slalome, skúšky bŕzd, vyhýbací manéver a reakcie pruženia. Virtuálny prototyp nahradil vyše dvetisíc testovacích jázd a množstvo nárazových testov. Počítač vylepšoval aerodynamiku, hospodárnosť klimatizácie a ďalšie veci. Skutočnosť nemožno ničím nahradiť, preto došlo aj na skúšanie reálnych prototypov, ktoré boli o poznanie dokonalejšie než pred tým. Najmä v oblasti jazdných vlastností a odhlučnenia. Napokon skutočnosť ukáže, aký bude Mercedes C v praxi a či sa dokáže vyvarovať detských chorôb nových modelov.
Autor: rch