aby sa porovnával s najlepšími hatchbackmi Európy?
Zdá sa, že najúspešnejšie modely nižšej strednej triedy - Opel Astra, Ford Focus a Volkswagen Golf - dostali vážneho konkurenta. Ich výrobcovia doposiaľ s úsmevom sledovali snahy kórejských rivalov vyrovnať sa im. Kia Cee´d však dodáva ich úsmevom kyslý výraz. Spôsobuje ho bezkonkurenčná 7-ročná záruka, nižšia cena kombinovaná s bohatou základnou výbavou, v kórejských autách doteraz nevídaná kvalita materiálov a dielenského spracovania, výborné benzínové aj naftové motory. Príliš silné argumenty, aby o ne slovenský motorista nezavadil a pri kupovaní auta nezaradil tento model do najužšieho výberu.
Súperom však istý náskok predsa len ostáva. Nech by bol Cee´d akokoľvek dobrý, Slovák je konzervatívny spotrebiteľ a chvíľu mu trvá, kým novému modelu začne dôverovať. Pritom Cee´d je revolučný model a najlepšie auto, aké Kia Motors kedy vyrobila.
Avízované kvality sme sa rozhodli overiť v priamej konfrontácii. Ako prvá redakcia na Slovensku (a možno aj na svete) sme Cee´d a jeho konkurentov napojili na prístroje a porovnali. Z pestrej palety nižšej strednej triedy sme vybrali rivalov, ktorých predstavitelia automobilky Kia skloňujú najčastejšie. Ford Focus a Volkswagen Golf. Pridali sme k nim najpredávanejší kompakt Európy Opel Astra a najžiadanejšie auto tejto kategórie u nás - Škodu Octavia. Mnohí ju síce radia o triedu vyššie, ale rázvor náprav a spoločná platforma s Golfom nepustí. Naším cieľom bolo zistiť, v čom je Cee´d lepší a v čom zaostáva .
Pohľad do cenníka
Testované vozidlá boli rozdielne vybavené. Preto sme sa pri porovnávaní cien zamerali na základnú výbavu skúšaných naftových verzií.
Kórejci majú v Európe ambiciózny cieľ. Modelom Cee´d sa chcú presadiť stoj čo stoj (tento rok majú v pláne predať 105.000 a budúci rok až 150.000 kusov), čo cítiť nielen zo samotného auta, ale aj cenovej politiky. Napriek tomu nízka cena nie je tým, čo konkurenciu najviac znervózňuje. Veď kórejské autá boli vždy lacnejšie a ešte chvíľu to tak bude musieť byť. Oveľa väčším strašiakom je fakt, že k dobrej cene tentokrát pridávajú aj porovnateľnú európsku kvalitu, čím zobrali konkurencii z ruky argumenty, ktoré v minulosti používali pri presviedčaní zákazníkov. Ak teda napíšeme, že Kia je lacnejšia, nič nové sa nedozviete. Keď ale pridáme, že Cee´d môže konkurovať najlepším v triede a navyše je z nich aj najlacnejší, budete túto informáciu vnímať úplne inak.
Cee´d s naftovým motorom 1.6 CRDi (115 k) stojí 509.700 Sk. To je o 90.000 až 106.000 Sk menej, než zaplatíte za porovnateľných konkurentov. Pritom s výnimkou klimatizácie a ESP ponúka už vo výbave LX takmer všetko podstatné - 6 airbagov, ABS a EBD, aktívne opierky hláv, výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, delené zadné sedadlá, elektricky ovládané predné okná, posilňovač riadenia, palubný počítač, centrálne zamykanie, rádio s CD prehrávačom (aj na MP3) a ovládaním na volante. Cenou a výbavou sa kórejskému autu najviac približuje Ford Focus 1.6 TDCi (90 k) Trend X za 549.000 Sk, ktorému do úrovne Cee´d chýbajú len hlavové airbagy ale navyše má manuálnu klimatizáciu. Nasledujú Opel Astra 1.9 CDTI Essentia (120 k) za 608.400 Sk a Volkswagen Golf 1.9 TDI (105 k ) Trend, ktorý za 608.900 Sk poskytuje takmer všetko čo Kia, okrem palubného počítača a rádia. Astra ponúka v základnej verzii menej - okrem 4 airbagov, ABS, posilňovača riadenia, výškovo aj pozdĺžne nastaviteľného volantu, centrálneho zamykania a elektricky ovládaných predných okien neobsahuje nič viac zo štandardných prvkov Kie. Škoda Octavia 1.9 TDI Classic vychádza z nášho porovnania najdrahšie a paradoxne jej aj vo výbave najviac chýba. Za 614.990 Sk nemá v sériovom vyhotovení hlavové airbagy, elektrické ovládanie predných okien, palubný počítač, rádio ani delené zadné sedadlo. Dávno teda neplatí, že Škoda je lacná značka. Mnohí motoristi tiež importérovi vyčítajú, že na novú Octaviu nerobí žiadne akcie. Načo by aj robil, keď sa Octavia predáva pomaly lepšie než Fabia?
Cena a základná výbava
1. Kia
2. Ford
3. Volkswagen
4. Opel
5. Škoda
Šarm a štýl
Cee´d už na prvý pohľad vyzerá moderne, a čo je najdôležitejšie, veľmi európsky. Hoci neprináša nové myšlienky a v dizajne tušíte inšpiráciu z viacerých modelov tejto triedy, ich odlišné stvárnenie dodáva celku nádych originality. Z každého uhla vidieť, že ho navrhovali Európania pre Európanov. Keď sme Cee´d postavili vedľa ostatných štyroch konkurentov, ničím nepôsobil exoticky a perfektne medzi nich zapadol. Ten istý pocit sme mali z interiéru. Zo všadiaľ dýcha výborná kvalita a priam dokonalá ergonómia. Už tam nenájdete žiadne čudesné ázijské riešenia, čo je dobrá správa hlavne pre motoristov odchovaných na európskych značkách. Z mnohých detailov cítiť, že Kórejci chodili po Európe a pozorne si všímali, čo je pre tunajších zákazníkov dôležité.
Pracovisko vodiča vyzerá sviežo a moderne. Podľa nášho názoru má Cee´d jeden z najzaujímavejších kokpitov v triede. Mäkký plast, ktorým je pokrytá takmer celá palubná doska aj všetky ovládače, je rovnako presvedčivý ako v Golfe a Astre. Iba tvrdé plasty vo dverách prezrádzajú, že ide o kórejské auto. Stredový panel (veľmi pripomína Golf) je dostatočne široký a perfektne prehľadný. Má šikmý sklon a polohu v ideálnej výške, aby za dňa dostával primeranú dávku prirodzeného svetla a bol v dosahu vodiča. Rovnako bezchybne sú riešené aj stredové panely modelov Golf, Octavia i Focus. Najkomplikovanejšie ovládanie ventilácie a palubného počítača nájdete v Astre, ktorej kolmý stredový panel s malými tlačidlami sme už neraz kritizovali. Aspoň, že v noci je intímne osvetlený jemným oranžovým svetlom, inak by sa v ňom za tmy dosť ťažko orientovalo. Tvarom volantu a tlačidlami na ovládanie autorádia Kia zatieni všetkých konkurentov. Jedinú výhradu máme voči tlačidlám hlasitosti, ktoré by sme premiestnili sprava doľava. Pokiaľ ide o prístrojový panel, preferujeme čierny podklad s bielymi ciferníkmi. Túto koncepciu používajú aj rivali Kie. Kórejská kombinácia – čierne ciferníky na bielom podklade - vyzerá efektne cez deň, ale v noci všetko kazí príliš silné oranžové podsvietenie, ktoré ťahá oči.
Pozícia za volantom a tvar i veľkosť predných sedadiel nám najviac vyhovovali v Golfe a Octavii. Dobre sme sa však cítili aj za volantom Kie. Jej sedadlá majú príjemne tvarované boky aj operadlá, no sedáky sú ploché a menej pohodlné. Astra poskytuje výbornú bočnú oporu, sedáky sú však priúzke a niekomu môžu tlačiť panvu. Vo Focuse sa nám nepáčili plytké sedáky.
Vnútorný priestor a kvalita sedenia vzadu ostáva doménou Golfa. V tesnom závese za ním je Astra a k obom sa výrazne blíži Kia. Astra zaostáva za Golfom priestorom pre nohy vzadu a v porovnaní s kórejským nováčikom majú obaja dlhšie sedáky i operadlá a plnohodnotné opierky hláv. Octaviu oberá o priestor nad hlavami zadných pasažierov klesajúca strecha (daň za bezkonkurenčne najväčší kufor). Relatívne najmenej miesta vzadu (tiež kvôli zvažujúcej sa streche) ponúka Focus, ktorý je na tom však stále lepšie než väčšina ďalších, napríklad francúzskych konkurentov.
Na záver tejto časti ešte pár kritických postrehov. Kia Cee´d po prekročení určitej rýchlosti všetky dvere automaticky zamkne. Keď ich pri bežiacom motore chcete odomknúť, nestačí otvoriť len vodičove dvere. Vždy treba stisnúť aj tlačidlo. Sklon predných operadiel odporúčame nastavovať pri otvorených dverách, pretože niektorí vodiči môžu mať problém prepasírovať ruku k nastavovaciemu ozubenému koliesku v tesnej medzere medzi dverami a sedadlom. A do tretice rádio. Po naštartovaní trvá asi 10 sekúnd, kým sa spamätá a začne hrať. Takže nezľaknite sa, funguje. Iba potrebuje „akademickú" 10-sekundovku na prebudenie. A na margo Golfa: K perfektnému interiéru sa absolútne nehodí plastový volant. V kontexte s kvalitou materiálov a úrovňou vypracovania interiéru pôsobí až dehonestujúco. Toto auto nie je glorifikované zbytočne. Má svoju úroveň a k nej by už mal patriť aj volant s koženým poťahom.
Interiér (dizajn, kvalita, priestor)
1. Volkswagen
2. Opel/Škoda
4. Kia
5. Ford
Sekundy, metre, decibelyPo diskusiách s čitateľmi o objektívnosti meraní sme vytvorili tentoraz úplne rovnaké podmienky. Vďaka spolupráci s gumárňou Matador sme všetky testované vozidlá obuli do pneumatík Nordicca MP 59. Pritom 4 z nich mali dokonca aj rovnaký rozmer 195/65 R15. Iba Astra, ktorú sme na tento účel doviezli z Nemecka, jazdila na kolesách veľkosti 205/55 R16.
Pred tradičnými meraniami dynamiky, brzdných dráh a vnútorného hluku sme všetky autá odvážili. Medzi najľahším a najťažším bol rozdiel iba 39 kg. Najväčšiu pohotovostnú hmotnosť sme namerali Astre (1371 kg), za ňou nasledovali Octavia (1365 kg), Cee´d (1355 kg), Golf (1333 kg) a Focus (1332 kg). Rozdiely medzi ľavou a pravou stranou boli na všetkých autách pomerne vyrovnané. Väčšie diferencie sa ukázali medzi hmotnosťami prednej a zadnej časti - akoby každý motor vážil podľa výkonu. Najviac zaťaženú prednú nápravu mal Opel (886 kg), druhý najťažší predok má Kia (856 kg), po nej Volkswagen (822 kg), predná časť Octavie s tým istým motorom váži o 7 kg menej (815 kg) a najlepšie je na tom opäť Ford (813 kg). Mimochodom, keby vás zaujímalo, koľko pridáva Octavii jej veľký zadok v porovnaní s Golfom, ktorý jazdí na tom istom podvozku, tak je to presne 39 kg.
Práve tento hmotnostný rozdiel sa odrazil aj v dynamických vlastnostiach. V zrýchlení z 0 na 100 a na 120 km/h stratila Octavia na Golf 0,5 resp. 0,4 s. Pri akcelerácii na jednotlivých prevodových stupňoch to bolo s výnimkou „päťky" už menej - len 0,1 s. Zvýšená hmotnosť sa prejavila aj v brzdení z rýchlosti 100 km/h. Octavia zastavila o 1 m ďalej. V celkovom hodnotení bŕzd však i tak patrí do prvej trojky (spolu s Astrou a Golfom), kým ďalší dvaja súperi potrebovali na zabrzdenie o 2,5 a 4,5 m viac. Najkratšie brzdné dráhy dosiahol Golf, ktorý spomaľuje veľmi účinne od začiatku až do konca. To isté platí pre Astru a Octaviu. Naopak po skúsenostiach s brzdami Ria nás Cee´d nepríjemne prekvapil. Pri panickom brzdení síce najprv spomaľuje celkom pekne, no v záverečnej fáze povolí z intenzity, zatiaľ čo konkurenti brzdný účinok stupňujú. Pravdepodobne slabo fungoval brzdový asistent, čo môže byť chyba konkrétneho auta. Uvidíme pri inom teste... Faktom ostáva rozdiel 5,5 m a ten je v porovnaní s Golfom na rovnakých pneumatikách priveľký.
V akcelerácii naplno zabodoval Opel poháňaný najsilnejším agregátom z pätice. Prepĺňaný naftový štvorvalec 1.9 CDTI výkonu 88 kW/120 k (dedičstvo niekdajšej spolupráce koncernov GM a Fiat) rozbehol Astru z 0 na 100 km/h za 10,8 s. Disponuje dostatočným krútiacim momentom, no zobúdza sa až od 2000 ot/min. Zatiaľ čo motor Golfa a Octavie exploduje už pri 1700 ot/min, turbo v Astre sa potrebuje najprv „nadýchnuť" a až potom potiahne. Obe autá koncernu VW poháňané rovnakým motorom 1.9 TDI (77 kW/105 k) kvôli vstrekovaniu systémom čerpadlo-tryska trpia krátkym spektrom pracovných otáčok a nižšou kultúrou chodu. K prednostiam tohto agregátu patrí okrem razantného nástupu odspodu aj nízka spotreba. Golf spálil počas testu v priemere 6,5 l/100 km, Octavia potrebovala 6,4 l/100 km, Focus 6,5 l/100 km, Astra 7,4 l/100 km a najsmädnejší bol Cee´d so 7,6 l/100 km. K tejto hodnote však treba dodať, že nie je objektívna, lebo motor bol v čase testu ešte surový - najazdených mal tesne nad 1000 km. Reálna spotreba bude určite nižšia.
Poháňací agregát Ford 1.6 TDCi bol z celej pätice výrazne najslabší, pretože auto s porovnateľným motorom sa nám nepodarilo zohnať. Výkon 66 kW/90 k však Focusu úplne stačí. Subjektívne sme s ním boli spokojní po dynamickej aj akustickej stránke. Škoda len, že importér nemal k dispozícii vozidlo s motorom 1.8 TDCi (85 kW/115 k). Porovnať ho s ostatnými by bolo zaujímavejšie.
Na záver sme si nechali kórejský turbodiesel 1.6 CRDi vyrábaný v Žiline. V porovnaní s motorom 1.5 CRDi poháňajúcim Rio má upravené prevody s ohľadom na spotrebu. Kým Rio pri rýchlosti 140 km/h točí 3.300 1/min, ručička otáčkomera Cee´d sa drží teste pod hranicou 3.000 1/min. Tento rozdiel by sa mal prejaviť po zabehnutí motora. Výkonom 85 kW/115 k, chuťou stúpať do otáčok (asi od 1800 ot/min po červené pole otáčkomera) aj relatívne rýchlymi reakciami na zošliapnutie akcelerátora prekonáva všetkých konkurentov svojej objemovej triedy. Mimoriadne dobrou kultúrou chodu zatieni dokonca aj mnohých súperov väčšieho objemu. Je nadpriemerne živý a dostatočne silný na to, aby Astre pri akcelerácii z 0 na 100 a 120 km/h dýchal na krk s odstupom len 0,2 s. V zrýchlení na jednotlivých prevodových stupňoch mu Opel vďaka kratšie odstupňovanej 6-rýchlostnej prevodovke (ako jediný) utiekol viac. Napriek tomu radíme agregát 1.6 CRDi v našom rebríčku na prvé miesto. Aj jeho zásluhou dosiahol Cee´d v meraniach vnútorného hluku priaznivé hodnoty porovnateľné s Golfom a Octaviou. Všetkých troch, ale predovšetkým VW a Škodu, treba pochváliť za odhlučnenie motora. Hoci ich agregát má najdrsnejší chod, na hluku v interiéri sa to do rýchlosti 100 km/h neprejavilo. Kia vďaka výborne odhlučnenej karosérii a podvozku zabodovala zasa pri rýchlosti 130 km/h, keď ako jediná ostala pod hranicou 70 dB. Takúto hodnotu sa nám nepodarilo dosiahnuť ani s niektorými benzínovými autami!
Motor
1. Kia
2. Opel
3. Škoda/Volkswagen
5. Ford
Brzdy
1. Volkswagen
2. Opel
3. Škoda
4. Ford
5. Kia
Vnútorný hluk
1. Škoda
2. Volkswagen
3. Kia
4. Opel
5. Ford
Jazda
Pri návrhu podvozka Kie Cee´d si konštruktéri zaumienili dosiahnúť úroveň vozidiel VW Golf a Ford Focus. Preto navrhli svojmu zverencovi rovnakú prednú nápravu typu McPherson, nezávislé päťprvkové zavesenie zadných kolies a elektrický posilňovač riadenia. Výsledkom sú všestranne veľmi dobré schopnosti na ceste a výborná ovládateľnosť. Kia má najmenší polomer zatáčania a rovnako pôsobivo tuhú a účinne odhlučnenú karosériu ako konkurenti. Podvozok veľmi dobre tlmí kmity karosérie pri prenášaní hmotnosti, čo vodičovi dodáva viac istoty pri prudkých zmenách smeru a brzdení v zákrute. V porovnaní s ostatnými je však stále dosť poddajný. Viac sa nakláňa v zákrutách a vyžaduje si častejšie korekcie volantom. Je to daň za solídny komfort pruženia. Riadenie je dostatočne presné, i keď mu chýba ľahkosť Focusa a Golfa a občas má silnú tendenciu vracať volant do strednej polohy. Celkove má Cee´d veľmi dobré jazdné vlastnosti a práve v tejto oblasti urobil výrobca najväčší pokrok. Napriek tomu paradoxne ostáva jednou z mála oblastí, v ktorej sa konkurenčnej štvorke ešte nevyrovná. Rozdiely sú hlavne v rýchlych prejazdoch tiahlych zákrut a v prenose výkonu na cestu. Ak s Focusom, Golfom, Astrou alebo Octaviou vletíte vysokou rýchlosťou do tiahlej zákruty, prejdú ňou pokojnejšie a s väčšou istotu. Kia vyžaduje od vodiča väčšiu koncentráciu na prácu s volantom a kontrolu presúvania hmotnosti na vonkajšie kolesá. Jej rezervy v trakcii ukázala zase jazda na čas po testovacom okruhu spoločnosti Matador. Vybraný jazdec absolvoval s každým autom okruh dvakrát. Kórejský hatchback napriek druhému najvyššiemu výkonu motora skončil predposledný pretože priveľmi hrabal kolesami pri výjazde z každej zákruty a v porovnaní s ostatnými strácal aj na brzdách. Preto boli jeho pneumatiky po teste najviac opotrebované.
Víťazom tejto skúšky sa stal Golf. Zásluhou energického ťahu motora, skvelej trakcie a výborných bŕzd dosiahol čas 1:30,489 a o 0,4 s prekonal aj o 15 k výkonnejšiu Astru. Výborné 3. miesto obsadil Ford Focus. Potvrdil, že vynikajúci podvozok a skvelé riadenie často dokážu viac než silný motor. Napriek výraznému výkonovému hendikepu zaostal za Astrou len 0,2 s a na Golf stratil 0,5 s. Posledné miesto Octavie zase ukázalo, že hoci má s Golfom veľa spoločného, neovláda sa úplne rovnako. Jej čas (1:32,90) je dôsledkom vyššie ležiaceho ťažiska a mohutnej zadnej časti, na ktorú treba myslieť v každej zákrute, inak si vodič spôsobí problémy.
Aj keď Focus v niektorých oblastiach zaostáva, v jazdných vlastnostiach je absolútnou jednotkou. Za volantom tohto auta má človek pocit, že ani zďaleka sa nemusí toľko snažiť a sústrediť na riadenie. Spojenie vodiča s autom je na vysokej úrovni. Focus je za každých okolností čitateľný, dokonca aj keď už ide na hranici priľnavosti. Vodič vždy auto cíti a keď má potrebné skúsenosti v každej situácii vie, čo s ním.
Podvozok a jazdné vlastnosti
1. Ford
2. Volkswagen/Opel
4. Škoda
5. Kia
Umiestnenia
Cena | Interiér | Motor | Brzdy | Vnútorný | Podvozok a jazdné vlastnosti | |
Kia | 1. | 4. | 1. | 5. | 3. | 5. |
Ford | 2. | 5. | 5. | 4. | 5. | 1. |
Volkswagen | 3. | 1. | 3. | 1. | 2. | 2. |
Opel | 4. | 2. | 2. | 2. | 4. | 2. |
Škoda | 5. | 2. | 3. | 3. | 1. | 4. |
Resumé
Odpoveď na otázku z úvodu testu je úplne jasná. Cee´d má na to, aby sa porovnával s najlepšími hatchbackmi Európy. Tento model posúva značku Kia do prvej ligy. Zákazník uvažujúci o kúpe auta nižšej strednej triedy by nemal Cee´d ignorovať. Kto pochybuje, nech ho sám vyskúša. Možno nie je taký dobrý v serpentínach ako Ford Focus, nemá až taký úsporný motor a účinné brzdy ako VW Golf a Škoda Octavia, nepôsobí tak vyvážene ako Opel Astra a za jeho volantom si možno nepoviete - t ak toto je perfektne vypracovaný interiér, aký si predstavujem. Od žiadneho z konkurentov však nemá ďaleko. Minimálne veľkosťou vnútorného priestoru, kvalitou materiálov, úrovňou dielenského spracovania a odhlučnením kabíny sa im vyrovná. Pritom cenou, základnou výbavou a kultúrou chodu motora ich dokonca predčí.
Podmienky merania:
teplota vzduchu | 2°C |
tlak vzduchu | 1003 hPa |
rýchlosť vetra | 2,0 m.s-1 |
rel. vlhkosť vzduchu | 74% |
Namerané hodnoty
Zrýchlenie | 0 – 100 km/h (s) | 0 – 120 km/h (s) | |
Opel | 10,8 | 16,0 | |
Kia | 11,0 | 16,2 | |
Volkswagen | 11,3 | 17,3 | |
Škoda | 11,8 | 17,7 | |
Poznámka: Ford vynechávame, pretože do testu sme zohnali len vozidlo s výrazne slabším motorom 1.6 TDCi/90 k. | |||
Elasticita | 40 – 80 km/h 3.stupeň (s) | 60 – 100 km/h 4.stupeň (s) | 80 – 120 km/h 5.stupeň (s) |
Opel | 5,0 | 7,0 | 10,1 |
Kia | 5,5 | 8,1 | 12,0 |
Volkswagen | 5,9 | 8,5 | 12,8 |
Škoda | 6,0 | 8,6 | 12,6 |
Poznámka: Ford vynechávame, pretože do testu sme zohnali len vozidlo s výrazne slabším motorom 1.6 TDCi/90 k. | |||
Brzdné dráhy | 100 – 0 km/h (m) | ||
Volkswagen | 41,5 | ||
Opel | 42 | ||
Škoda | 42,5 | ||
Ford | 45 | ||
Kia | 47 |
Vnútorná hlučnosť vozidla | 60 km/h 3.stupeň (dB) | 80 km/h 4.stupeň (dB) | 100 km/h 5. stupeň (dB) | 130 km/h 5.stupeň (dB) |
Škoda | 1.- 63,4 | 2.-64,9 | 1.- 66.8 | 5.- 73,8 |
Kia | 2.-63,7 | 3.-65,1 | 4.-68,5 | 1.- 69,2 |
Volkswagen | 3.-63,9 | 1.- 64,3 | 2.- 67,0 | 4.- 72,8 |
Opel | 4.-64,1 | 4.- 66 | 3.-67,6 | 2.- 70,1 |
Ford | 5.-65,2 | 5.- 67,8 | 5.- 70,6 | 3.- 72,8 |
PLUSY | MÍNUSY | |
Kia | kultivovaný a dynamický motor, cena/zákl. výbava | nastavovanie sklonu pred. operadiel, trakcia |
Škoda | nízka spotreba paliva, odhlučnenie interiéru | veľký „zadok", cena/výbava |
Volkswagen | kvalita interiéru /priestor, brzdy | hlučný motor , plastový volant |
Ford | skvelý podvozok , riadenie | slabo odhlučnený podvozok, plytké sedadlá |
Opel | výkonný motor, celková vyváženosť | kolmý stredový panel, úzky sedák |
Technické parametre vozidiel | Ford Focus 1.6 TDCi | Kia Cee´d 1.6 CRDi | Opel Astra 1.9 CDTI | Škoda Octavia 1.9 TDI | Volkswagen Golf 1.9 TDI |
Zdvihový objem (cm³) | 1560 | 1582 | 1910 | 1896 | 1896 |
Výkon kW (k) pri ot/min | 66/90 | 85/115 | 88/120 | 77/105 | 77/105 |
Krútiaci moment Nm pri ot/min | 215/1750 | 255/1900-2750 | 280/2000-2750 | 250/1900 | 250/1900 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 12,6 | 11,5 | 10,5 | 11,8 | 11,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 177 | 188 | 194 | 192 | 187 |
Prevodovka | 5M | 5M | 6M | 5M | 5M |
Nameraná spotreba (l/100 km) | 6,5 | 7,6 | 7,4 | 6,4 | 6,5 |
Rázvor náprav (mm) | 2640 | 2650 | 2614 | 2578 | 2578 |
Objem batožinového priestoru (l) | 385 | 340 | 380 | 560 | 350 |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4342/1868/1454 | 4235/1790/1480 | 4249/2033/1460 | 4572/1769/1462 | 4204/1759/1485 |
Objem palivovej nádrže | 53 | 53 | 55 | 55 | 55 |
Stav tachometra (km) | 15.601 | 1.141 | 14.235 | 18.112 | 7.079 |
Cena testovaného modelu od (Sk) | 549.000 | 509.700 | 608.400 | 614.900 | 608.900 |
1. Škoda Octavia 2. Ford Focus
S rozdielom triedy ponúka najviac priestoru pre batožinu Octavia (560 l). Druhý najväčší kufor má Focus (385 l); ktorý podobne ako Octavia ťaží z karosérie typu liftback. Za ním nasleduje Astra (380 l). Golf odvezie 350 litrov a ešte o 10 litrov menej sa vmestí do Cee´du (340 l).
3. Opel Astra 4. Volkswagen Golf
5. Kia Cee´d
Cee´d preraďuje rýchlosti lepšie než Focus a Astra. Jeho radiaca páka sa posúva neskutočne presne a po krátkych dráhach
Aktívne opierky hlavy patria u KIE k štandardu.Do schránky pred spolujazdcom vo Forde sa toho vmestí neúrekom.
Najpohodlnejšie sa nastupuje do Focusa. Má veľký vstupnýotvor, nízky prah a sedadlá v ideálnej výške.
Opel Astra sa už dá objednať so systémom bezkľúčového odomykania a štartovať tlačidlom vedľa volantu.
Zadné sedadlá sú rozdelené v pomere 40:20:40. Celý stredný diel je možné odklopiť a využiť na prepravu lyží, bicykla a iných dlhých predmetov.Najviac sa nám páčili predné sedadlá Škody. Sú veľké, robustné, dobre tvarované a primerane tuhé.
Úchyty detskej sedačky Isofix nájdeme už aj na sedadle spolujazdca.
Golf a Octavia majú najväčšie odkladacie priestory pre fľaše. Do ich dverí sa vmestí aj 1,5 l fľaša.
A aby neboli ukrátení ani zadní pasažieri, medzi predné sedadlá tiež.
Sedenie vzadu Ford ponúka toľko miesta pre nohy ako Astra ale menej na hlavu než Golf. Kvalita sedenia je dobrá. Potešil by väčší sklon sedákov.
Miestom vzadu Cee´d dobieha Golf i Astru. Náš 189 cm figurant mal priestorovú rezervu v oblasti kolien aj hlavy. Sedák by ale mohol byť dlhší a opierky hlavy vyššie nastaviteľné.
Výborné sedanie s dostatočne dlhými sedákmi aj operadlami a plnohodnotnými opierkami hlavy ponúka aj Opel Astra. Za Golfom zaostáva len priestorom pre nohy.
Octavia vzadu dopláca na zvažujúcu sa strechu, ktorá oberá pasažierov o priestor nad hlavami ( daň za obrovský kufor). Miesto pre nohy je porovnateľné s Golfom.
Priestor na zadných sedadlách ostáva doménou VW Golfa. Okrem skvelých sedadiel je v ňom najviac miesta na nohy aj hlavy.